Volkswagen komt na de ID.Buzz 1ST nu met de ID.Buzz Pro.
Na een succesvolle eerst run met de 1ST edition uitvoering is het nu de beurt aan de Volkswagen ID.Buzz Pro. Die 1ST is inmiddels uitverkocht en dus mag de Pro uitvoering het stokje overnemen.
Net als die 1ST is de Volkswagen ID.Buzz Pro voorzien van een 204 pk sterke elektromotor en een 77 kWh accupakket. De actieradius van de auto is volgens de WLTP maximaal 415 kilometer. In een half uur kun je dan met een laadsnelheid tot 170 kW van 5 naar 80 procent acculading laden.
Volkswagen ID.Buzz Pro
Geen first edition meer, maar een volwassen luxere uitvoering. Lichtmetalen 19 inch wielen met de inspirerende naam “Tilburg” en LED koplampen. De bulli is voorzien van App-connect draadloze smartphone intergratie, parkeersensoren voor en achter, Lane Assist en adaptieve cruise control.
Automatische airconditioning, stoel-, stuur- en voorruitverwarming zijn ook aanwezig. Het stuur is bekleed met kunstleer en de Pro heeft de ID.Buzz Box aan boord: een uitneembare middenconsole tussen de voorstoelen.
Personaliseren
De kleur van het interieur van de ID.Buzz Pro kun je afstemmen op de kleur van het exterieur en van binnen en van buiten en onderhuids kun je lekker veel kiezen naar eigen wens. Personaliseren noemen ze dat bij Volkswagen. Oftwel: er is een uitgebreide optielijst met dingen die niet standaard zijn, maar die je wel graag wil.
De configurator staat in ieder geval live duzz stel samen die buzz. De Volkswagen ID.Buzz Pro is er vanaf 67.490 euro. Dat is inclusief t/m 7 jaar onderhoud en 8 jaar of 160.000 km garantie op het batterijpakket.
monsieurleloure zegt
Algemene garantie is een schamele 2 jaar.
Geeft al aan hoeveel vertrouwen ze in hun eigen product hebben.
steephh zegt
@monsieurleloure Dat geldt enkel voor EV’s van vóór 2021, zie: https://www.volkswagen.nl/service/overige-services/garantie
Volkswagen biedt standaard 4 jaar garantie op elke auto gebouwd vanaf 2021.
Bron: https://www.volkswagen.nl/-/media/vwpkw/garantievoorwaarden-2022.ashx
En voor elektrische modellen geldt – zoals in het artikel staat – dat zelfs het onderhoud is inbegrepen in de aanschafprijs, tot 5 jaar (en afhankelijk van het model soms zelfs 7 jaar). Zie: https://www.volkswagen.nl/e-care
Dus ja, dat geeft inderdaad aan hoeveel vertrouwen ze in het eigen product hebben. Wanneer je 4 jaar garantie verleend én het onderhoud maar liefst 5-7 jaar lang fixed-price is en inbegrepen in de aanschafprijs dan hebben ze inderdaad vertrouwen in het product. ;-)
monsieurleloure zegt
@steeph
Beter lezen denk, er staat 2jaar garantie op elektrische auto en modellen tot 2021.
Onderhoud of reparatie is wel een verschilletje.
Reken maar dat je voor reparaties je knip mag trekken. Pon gonna be Pon, die megawinst moet toch ergens vandaan komen 🥳
steephh zegt
@monsieurleloure Dat is exact wat ik zeg. Met jouw aanname, de nieuwe nog te leveren ID Buzz Pro is dus massaal gebouwd vóór 2021? Dat is de enige manier die ik kan bedenken waardoor je op 2 jaar garantie uit zou komen.
Fair point, onderhoud en reparatie is wel een verschil. Maar feit blijft wel dat je gewoon 4 jaar garantie krijgt op alle auto’s geproduceerd vánaf 2021.
monsieurleloure zegt
Algemene garantie is een schamele 2 jaar, geeft al aan hoeveel vertrouwen ze in hun eigen product hebben…..
Robert zegt
Ze geven 8 jaar of 160.000 km garantie op het accupakket. Vuistregel is, dat op dit moment een accu ongeveer 300-350 euro per kW opslag kost. Daarmee schrijf je dus 14 tot 17 cent per km af op de 77 kW grote accu. Auw!
De tijd zal het leren hoe de capaciteit zich zal houden over zo’n periode. Hou je bijvoorbeeld nog 80% over dan is er niet zo veel aan de hand, maar koop je zo’n auto als occasion en de accucapaciteit loopt daarna terug tot laten we zeggen 50%, dan lever je flink in op het gebruiksgemak óf de kosten.
Flutterbear zegt
300-350 euro per kWh is niet rendabel voor auto’s. Tesla zit inmiddels met sommige model onder de $100 per kWh op pack level. 300 maal 78 zou 23.400 alleen voor de acuu betekenen.. dat is wel erg jaren ‘10.
Habanero zegt
Het blijft de vraag hoe betaalbaar deze EV-camionette, bovendien hoe werkbaar dat laden echt is in praktijk voor bedrijven. Wellicht is deze vraag stellen meteen het antwoord geven: ik heb net 1 ID Buzz gezien. 1. Zelfs in de meeste VW showrooms zijn ze niet te zien.
mashell zegt
Grappig. Ik had juist doordat ik ze al zo vaak zie het idee dat ze ondanks de hoge prijs erg populair zijn.
CYBRTRK zegt
Er zijn in 5 maanden 160 stuks verkocht oftewel iets meer dan 1 per dag, echt populair zou ik dat niet willen noemen
steephh zegt
@habanero
Het schijnt dat er 120 jaar geleden ook mensen zijn geweest die zich dat hebben afgevraagd toen de eerste auto langs kwam rijden op het lokale bospad. “Hoe werkbaar is dit in de praktijk”, al hobbelend op het paard.
120 jaar later… bleek het technisch en financieel toch gewoon te kunnen dat ieder wie wil een auto rijdt… Wel met flinke milieuschade bij de winning van fossiel brandstoffen voor eenmalige verbranding waarvan je geen druppel kan recyclen, maar daar sluit habanero graag de ogen voor. ;-)
On a more serious note: hoe praktisch dat laden zal zijn in de praktijk hangt natuurlijk erg af van de bedijfsvoering. Wordt er door het bedrijf gewerkt binnen bijv. een straaal van 100 km dan zal overnight laden een prima oplossing zijn. Is het bedrijf een transportbedrijf à la spoedkoerier met twee chauffeurs aan boord die elkaar afwisselen dan is het natuurlijk een heel ander verhaal en zijn EV’s pas een optie wanneer het net zo lang duurt om te tanken of moet je wellicht gaan kijken naar een accuwissel systeem.
Habanero zegt
Jij leeft echt in een wolk hé. Met een bestaande park aan voertuigen hebben heel veel bedrijven het na Corona zeer moeilijk om te overleven. Gisteren nog iemand in een bepaalde sector gehoord (traiteur), de mensen houden sinds verleden jaar met deze prijzen van voeding de vinger op de knip. De kerstperiode had moeten schitteren in deze sector, wel niet dus. Personeel is in Belgie wel 10% duurder geworden na de loonaanpassing in Januari, alleen die loonkost is niet meer bol te werken. Als je ziet dat zelfs een Delhaize winkels wil verkopen omdat de kost in de retail van voeding niet meer te dragen is, kan je je echt vragen beginnen stellen hoe het verder moet. Ook in de bouw beginnen projecten stil te vallen, alleen nog heel dure appartementen en zo gaan van de hand. Zelfs gezinnen die het allemaal nog konden behappen in de lagere middenklasse staan nu in de rij voor voedselbedeling. Er is echt niemand die staat te springen om met een mini-camionette van 70k€ op pad te gaan uit electro-ideologische redenen.
steephh zegt
@habanero
Jij hebt het over bedrijven. Ik leg je uit waarom het laden voor een deel van de bedrijven geen probleem probleem hoeft te zijn.
Vervolgens steek je met een lang relaas van wal waarin je van de hak op de tak springt en wat eindigt op gezinnen die in de rij staan voor de voedselbank en geen geld over hebben voor een elektrische ID Buzz Pro. Joh. Maar dat was mijn punt helemaal niet en ik heb ook nooit beweerd dat zij die kunnen betalen. En dan zou ik in een wolk leven. Wauw…
Bedrijven maken over het algemeen keuze’s op basis van de TCO (Total Cost of Ownership). Elektrische voertuigen worden steeds goedkoper om te rijden en daarom zal je die steeds meer en meer gaan zien in de toekomst. Hoe onwenselijk jij dat ook lijkt te vinden. En tuurlijk, een aankomende crisis zal dat vast wat afremmen, maar ik heb het niet over de komende 3 jaar, maar over de lange termijn (10-15 jaar).
En omdat je mijn vragen stelselmatig niet beantwoord maar mij wel steeds de maat blijft nemen blijf ik ‘m gewoon stug opnieuw stellen:
Hoe is constant fossiele brandstof eenmalig verbranden beter dan eenmalig grondstoffen winnen en die te blijven recyclen? In acht genomen dat fossiele brandstoffen winnen ook zware milieuschade met zich mee brengt én dat ze opraken? En wat is hierin jouw oplossing?
Habanero zegt
Brandstof ‘verbranden’ zoals jij dat noemt is niet zo zwart/wit. Het is ook voor een deel via raffinage omzetten naar andere afgeleide producten en basiscomponenten in onze chemie. Waarvoor we tot op heden vaak geen alternatief hebben. Als bv. het levensnoodzakelijk medicijn voor je partner, kind, ouder,… niet meer gemaakt kan worden, of onbetaalbaar wordt zal je wellicht de eerste zijn om ergens in de pen te kruipen. Het olie- en gas winnen, raffinage even snel en ondoordacht vervangen door één de meest toxische exploitaties op deze planeet – mining en metallurgie – is uiteraard niet eens het begin van een oplossing. Ik denk dat je buiten je klassieke linkjes weinig reality-besef heb wat deze toxic waste teweeg brengt, een Edward Burtynsky heeft al in 1996 de toxische gruwel van ‘Nickel tailings’ in beeld gebracht. Uiteraard moeten we over alternatieven nadenken, ook anders gaan leven maar op een redelijke, betaalbare en voor iedereen schaalbare manier, helaas op minder dan 10 jaar lukt dat niet. Het zal gradueel en over meerdere generaties moeten gebeuren. Er is ook niemand die een EV zal weigeren als die net evenveel kost en dezelfde ergonomie levert als de huidige reeds veel te dure auto. Of tweedehands betaalbaar wordt. Brandstof verbranden is even onzinnig als megalomane kudde’s van dieren kweken in gruwelijke omstandigheden om ze nadien bij een leuk muziekje in de achtergrond op te vreten. Van het dessert genietend terwijl buiten Europa mensen op vuilnisbelten leven van afval te verbranden. Anderen in Afrika nog eeuwen zullen rondrijden in de ICE’s die we nu zo dringend verbannen. Wellicht nog zelfs met een tot op de draad versleten 505 of Mercedes-vrachtwagen doorheen de rimboe trekken. Deze hele discussie is een luxe-discussie van een goedverdienende, meestal autolease-krijgende laag in de maatschappij, die er ook geen probleem mee heeft om 100k€ uit te geven aan de wettelijk bedachte renovaties, een heel groot dak kan volleggen met zonnepanelen nodig om zgn ‘klimaatneutraal’ te worden. Hoeveel mensen op deze planeet genieten van diezelfde luxe? Hoeveel in jouw directe omgeving, Steephh?
steephh zegt
@habanero Thanks voor je reactie! Het is mij bekend wat voor rol de traditionele raffinaderijen spelen in het produceren van grondstoffen.
Een deel van de belangrijke organische verbindngen zijn ook te maken uit olien en vetten: https://nl.wikipedia.org/wiki/Oleochemie Esters voor gebruik in smeermiddelen is er een van. Maar denk ook aan vetzuren, dimeren, vet alcoholen, amiden en glycerine.
Dergelijke ontwikkelingen zijn nodig voor het crëeren van een duurzamere economie. Want eeuwig doorgaan met de huidige manier van massaal eindproducten van olie verbranden én uit olie gewonnen grondstoffen na gebruik dumpen / verbranden is natuurlijk niet houdbaar. :-) Je wil duurzame ketens waarbij grondstoffen kunnen worden hergebruikt.
Of raffinaderijen geheel zullen verdwijnen en hoe belangrijk oliewinning in de toekomst nog gaat zijn moeten we gaan zien. Zeer zeker niet voor onze energievoorziening, wellicht nog wel een beperkte rol in de productie van hele specifieke grondstoffen. Des te meer reden om z.s.m. te stoppen met de productie ván benzine/diesel op de ouderwetse manier.
—
Niemand zegt overigens dat alles in minder dan 10 jaar schoon, redelijk en betaalbaar moet zijn. Verkoop van brandstofauto’s wordt pas verboden vanaf 2035 binnen de EU en dan énkel voor motoren die op fossiele brandstof rijden. Degene die nu enkel 20 jaar oude auto’s kan betalen heeft dus nog tot 2055 om over te stappen op een EV. We hebben het dan over een periode van ruim 30 jaar, gekeken vanaf nu.
De perfecte oplossing bestaat overigens niet. Linksom of rechtsom, of je nu gaat delven voor grondstoffen voor EV’s óf je blijft fossiele olie winnen, je ontkomt niet aan het schade doen aan het milieu. Of we moeten stoppen met onze huidige levensstijl en weer in plaggenhutten gaan leven. Denk alleen niet dat je veel mensen overtuigd krijgt.
En dan kom ik weer bij mijn orginele punt: beter éénmalig schade doen voor de grondstoffen die we nodig hebben om die te recyclen, dan nog decennia lang door blijven gaan met grootschalige verwoesting van het milieu door door te blijven gaan met het massaal blijven winnen van fossiele olie.
Overigens is het stellen dat men in Afrika rond blijft rijden in eeuwen oude auto’s ook iets wat niet met de realiteit strookt. Rijden er nu overal in Afrika 120 jaar oude auto’s? Nee, natuurlijk niet, dat overleven die auto’s niet, op een gegeven moment zijn ze écht op.
Om je laatste vraag te beantwoorden: de rijksten mensen die beginnen als eerste met innovatie. Wanneer je 25 jaar geleden zonnepanelen op je dak gooide was je een vermógen kwijt. Tegenwoordig zijn er genoeg huishoudens die onder modaal verdienen die ook zonnepanelen op hun dak leggen.
Schaalvergroting maakt namelijk betaalbaar. Iets dat je ook met platte TV’s zag (de eerste kostte tienduizenden euro’s, tegenwoordig staan de grootste tv’s in de armste huishoudens) en de mobiele telefoon (in den beginnen onbetaalbaar en enkel voor zeer rijke zakenmannen, nu heeft elk kind van 8 een mobiele telefoon).
Dus, hoeveel? Steeds meer in ieder geval (gelukkig!).
wimof zegt
Mag ik je 10 tumbs up geven, je haalt de pijnlijke realiteit aan, alleen met de personeelskost heb ik wat moeite dat je het aanhaalt, de Belgische index is verworven en houdt het leven van de werknemer een wat draaglijk(er)
Ik kan er niet bij dat een regering ons in die EV wil proppen, beseffen ze dan niet dat we ze niet kunnen betalen
Ik hou mijn T4, perfect in orde (slechts 527.627 km met een verbruik van 7.4liter (diesel) code N1 op mijn inschrijvingsbewijs dus ik mag er nog mee verder karren.
Terloops ik vlieg niet, heb geen kinderen en heb een bos(je)
steephh zegt
@wimof Maar de regering wil mensen helemaal niet in een EV proppen? Op termijn wel in een auto die geen schadelijke uitstoot meer kent. Dat mag er een op waterstof zijn (EV / ICE) of wat voor techniek dan ook. Zolang er maar geen uitlaatgassen meer uit komen.
Degene die nu enkel 20 jaar oude auto’s kan betalen heeft dus nog tot 2049 in België om over te stappen op een auto die geen uitlaatgassen meer uitstoot. We hebben het dan over een periode van bijna 27 jaar, gekeken vanaf nu.
In diezelfde tijsspanne gingen (1993 – 2020) we van niemand een mobiele telefoon (omdat ze véél en véél te duur waren) naar elk kind van 8 een eigen mobiel.