De MPV van Volkswagen is niet meer
De MPV was de SUV van de jaren ’90. In 2004 verkocht Volkswagen nog meer dan 190.000 exemplaren van de Touran in Europa. Tegenwoordig zijn het de SUV’s die goed verkopen. Dus gaat Volkswagen zich richten op de vraag naar SUV’s en doen ze enorme investeringen in elektrische voertuigen met de ID-lijn. De ID. Buzz werd door Volkswagen aangemerkt als de toekomstige T1. Tranen vloeien bij liefhebbers van de klassieke busjes door deze vergelijking. Gelukkig biedt directeur ontwikkelingen bij Volkswagen, Frank Welsch, troost: de ID. Buzz wordt de vervanger van de Volkswagen Touran.
Volgens Welsch moet de ID. Buzz het MPV-segment nieuw leven inblazen door ‘emotioneel’ design. Volkswagen is langzaam aan het afbouwen van de huidige MPV’s. Zusje Alhambra van SEAT is al uit productie genomen, de Sharan wordt geschrapt en nu is er ook een opvolger voor de Touran. De ID. Buzz moet net als de MPV’s veel ruimte bieden. De TSI en TDI’s van de Touran moeten in 2022 plaats gaan maken voor de 374 pk sterke elektromotor van de ID. Buzz. De Touran heeft er dan 19 levensjaren opzitten.
Het busje krijgt LED koplampen die fietsers en voetgangers aan kunnen kijken, een AR Head-Up Display wat navigatie letterlijk op de weg projecteert en een touchpad stuur. Namen mogen in de ideeën want Volkswagen heeft nog geen naam voor de ID. Buzz. Duidelijk is in ieder geval dat de Touran gaat verdwijnen.
Bron: Autocar
grasvreter zegt
Als ze in 2022 de software maar op orde hebben eh.
Gulli zegt
Waarom noemen ze het niet gewoon ID.5 oid?
florisje zegt
@Gulli: Dan wordt het straks net zo zaaddodend als Audi dat nu doet met hun papierformaat-modellengamma
mashell zegt
Ach, BMW kan hele volkstammen laten warmlopen voor een M3, terwijl dat zelfs de naam van een boutje is. Autonamen slaan gewoon nergens op, Zoë is nog een leuke meisjesnaam, Adam heeft een lange historie, Focus slaat al nergens meer op, Touran is een fantasienaam die een Turkse achternaam bleek te zijn, Polo en Golf zijn kaksporten, Passat is een wind, Sirocco, Shamal, Khamsin zijn andere namen voor dezelfde woestijnwind, 316i is maar gewoon een getal en een letter en GLK320 CDI 4matic is gewoon een rijtje letters en getallen door elkaar gehusseld. Dus ID.5 is zo gek nog niet.
Design_Driven zegt
Kleine correctie. GLK is niet zomaar een rijtje letters door elkaar gehusseld. GLK staat namelijk voor: Geländewagen Leicht Kurz
jometdebanjo zegt
@sketcher: en GLS?
jometdebanjo zegt
@sketcher: want GLS verwacht ik eerder GSL. Gelände Schwer Lang
wimof zegt
Moge dat de grootste weldaad voor de wereld zijn, Volkswagen bouwt zaaddodende wagens, geen kinderen meer. Daar iedereen niet met een Volkswagen zal rijden worden er toch nog geboren.Een wereld waar ik als VW rijder en nu al kinderloos mijn grootste bijdrage lever. Aan een wereld met minder pandemieën (want niet nodig om die overbodige exemplaren te elimineren) en ik kan met een blij gezicht met mijn T4 2.5tdi blijven rondtuffen mijn milieubijdrage is reeds geleverd. (heb ik allemaal in de biologieles van de jaren ’60 geleerd)
meetsysteem zegt
Ik zou zeggen, als je zo’n groot hart hebt voor aarde en klimaat, elimineer jezelf dan op tijd. Een wereld zonder mensen: goed voor plantjes en beestjes, dat is de consequentie tenminste..
mashell zegt
Zonder mensen zou niemand meer een ecoduct bouwen voor de beestjes, zou niemand meer zielige zeehonden in Pieterburen opvangen. zou de agressieve geit onbetwist de baas zijn in de kinderboerderij en zouden de duiven al na een week er al op uitgekeken zijn om op auto’s te poepen. Dieren kunnen gewoon niet zonder mensen.
flutterby zegt
@mashell: vergeet niet de hoeveelheid kippen, varkens en koeien die nooit geleefd hadden zonder de mens. Every life matters!
meetsysteem zegt
Oja, en alle plantjes worden weer steenkool en dan olie, en wie moet dat dan weer…ja toch wel ok dat wij er zijn voor de aarde ??
hiostu zegt
Als ze echt het design pakken van de onderste foto dan kan ik dat alleen maar toejuichen. Wat ziet er dat toch veel leuker uit dan de Touran. Ziet er ook gewoon veel futuristischer uit en een stap voorwaarts, met toch een hele leuke knipoog naar het verleden.
markos78 zegt
Helemaal mee eens! Als die zo wordt, én er komt een versie met hef/slaapdak, dan vind ik dat wel een mooie opvolger voor onze T5 California Beach!
Esprit_de_Flandre zegt
Wordt dus zeker zo niet. Niemand zou zo’n VW kopen…
markos78 zegt
Ik dus wel ;)
kevertje zegt
Als VW dit soort van absurde plannen doorzet, zouden ze wel eens flink door de mand kunnen vallen. De Touran/Sharan waren solide gezinswagens – voor de wat grotere gezinnen zelfs – met heel wat reiscompetenties. Dat vervangen door een peperdure electrische retro-gimmick die amper 300km ver geraakt zal alleen nog maar meer kopers van het merk wegjagen. Je kan er haast vergif op innemen dat diegenen die op dit zitten te wachten, zich meer in het promo-wereldje bevinden.
flutterby zegt
@kevertje: ach Opel heeft met de Zafira hetzelfde gedaan. MPV’s zijn stom. Het worden busjes of crossovers. De 5008 blijf ik een bijzonder geslaagde transformatie vinden.
jometdebanjo zegt
Wat een ellendige namen. Straks nog ID. Buzz 86TDI
speedie zegt
Touran en Sharan zijn inderdaad zeldzame wagens op de weg geworden en dan biedt de Bulli meer mogelijkheden. Daarnaast is er meer ruimte voor een groter batterijpack wat de autonomie ten goede zal komen.
tourannetje zegt
Kein ID Bus dus? Krijgt de Touran verwijten op een busje te lijken maken ze er een hipster bus van.
Wel leuk, ik wil er wel eentje straks, maar wie nog meer?
caprio zegt
Ik vind die IDbuss meer de opvolger van de Renault Espace uit 1998. Het volume, de ramen en de verhoudingen, alles Renault. Alleen neus doet wat aan de T1 herinneren, dat is best wel magertjes van VW.
Die T1, T2 en T3 zijn zulke kanjers, maar ja, zonder kreukelzones. Dan kun je een reïncarnatie maar beter laten.
frank2b zegt
Doen. Nu. Meteen!