Eindelijk de 25 centimeter die je altijd al wilde. De Volkswagen ID Buzz LWB biedt meer.
Weinig Autoblog Duurtesters leveren zoveel bekijks en reacties op als de Volkswagen Buzz. Het is een auto waar werkelijk iedereen een mening over heeft. In de meeste gevallen louter positief. Hij ziet er geweldig uit en roept gevoelens op bij ons nostalgische mensen.
Er zijn twee dingen die voor een kleine kritische noot zorgen. Ten eerste is de auto niet heel erg goedkoop. Nu zijn auto’s dat in zijn algemeenheid niet meer, maar 67.490 euro voor het basismodel busje is en hoop geld. Maar ja, een Golfje is nu 35.990 euro en een Polo kost 27.790 euro tegenwoordig. Een ander nadeeltje zijn de afmetingen.
Het is zeker niet te krap of zo, maar voor sommige gezinnen zou een iets grotere ID Buzz een uitkomst zijn. Voor hen hebben we spectaculair goed nieuws: want dat is de ID Buzz LWB!!
Meer, meer, meer
Het is een ID Buzz met meer: meer lengte, meer vermogen en meer accu. De auto wordt gelanceerd op dit moment op Huntington Beach aan de Pacific Coast Highway, vlakbij Los Angeles. Een betere locatie is eigenlijk niet te vinden. We zijn @wouter kwijt op dit moment, dus waarschijnlijk dat hij daar aanwezig is. Of niet.
Enfin, de auto zelf. De Volkswagen ID Buzz LWB heeft een langer wielbasis waardoor je 25 centimeter meer lengte hebt. De wielbasis is nu 3,24 meter en de totale lengte bedraagt 4,96 meter.
Met andere woorden: een grotere wielbasis dan een 7 Serie, maar aanzienlijk korter dan een 5 Serie. Qua design hebben ze goed werk geleverd. De auto kan de extra lengte goed hebben.
Volkswagen heeft enerzijds de deur een stuk langer gemaakt en anderzijds het gedeelte tussen de D- en C-stijl. De luchtweerstandscoëfficiënt bedraagt 0,29 en dat is voor en busje heel weinig, aldus Volkswagen.
Nu is daar geen woord aan gelogen, maar vergeet niet dat je een zo’n Cw-waarde altijd moet vermenigvuldigen met het frontale oppervlak.
Extra zitrij voor ID Buzz LWB
De extra lengte zorgt voor een extra zitrij. Althans, optioneel kun je een extra zitrij krijgen. Standaard is het een vijfzitter. Als je bijbetaalt kun je 6 of 7 zitplaatsen krijgen. Dat niet alleen, er is ook meer bagageruimte in de ID Buzz LWB. De maximum laadruimte is 2.469 liter.
Als je met zeven man in de Buzz LWB zit, is er 306 litr beschikbaar. Een gemiste kans is dat de stoelen/banken niet uitneembaar zijn. Dat zou ideaal zijn. Vanwege de langere wielbasis is er nu ook meer ruimte voor een accupakket. Deze is nu 77 kWh groot, maar daar komen we zo nog eventjes op terug.
Qua gadgets is er een nieuwe head-up display en is er nieuwe software. Er is nu ook het vernieuwde Travel Assist, dat nu ook zwermdata gebruikt. In de ID Buzz. Hoofdredacteur @michaelras ligt nog altijd te kirren van plezier op zijn kantoor op de redactie (snap je, zwermen, buzzzzz, bijen). Tevens is er een nieuw 12.9 inch infotainmentdisplay en een 5,3 inch groot instrumentencluster.
Aandrijflijnen ID Buzz LWB
Er zijn twee accupakketten beschikbaar voor de ID Buzz LWB. Het begint met een 77 kWh accupakket (brutocapaciteit 85 kWh) en eentje met 85 kWh (91 kWh bruto). De elektromotor is goed voor 282 pk en 560 Nm, die afgevuurd worden op de achterwielen.
In 7,9 seconden zit deze op de 100 km/u en voluit kun je 160 km/u halen (begrensd uiteraard). Er komt een ID Buzz GTX met 335 pk en en 0-100 km/u-tijd van 6,4 seconden. Snelladen kan tot 200 kW.
De ID Buzz LWB wordt gebouwd in Hannover en is leverbaar vanaf 2024.
Meer lezen? Dit zijn de tofste zevenzits auto’s voor petrolhead papa’s!
fanboy zegt
Voor het camper gebeuren is het wel belangrijk wat de “laadruimte” lengte nou ongeveer is, achter de stoelen. Zal wel iets van 2,5 meter zijn denk ik.
En of je de 130cm binnenruimte haalt zonder hefdak, voor toekomstige belasting. Ik denk het wel.
Zal nog steeds niet erg ruime camper worden, maar wel lekker praktisch, zeker als je het hele jaar met 1 auto wil doen. Deze of de Mercedes EQV (LWB).
Dutchdriftking zegt
Een ID camper is natuurlijk een geniaal idee. Die krengen zijn standaard al zo duur dat de meerprijs van de ID TOV van de Transporter wel mee valt. Natuurlijk is de Transporter wel ruimer, kan je daar wel 1.200km per dag mee afleggen, en heb je geen laadstress. Maar voor wildkamperen in Scandinavië met voldoende eigen stroom is de ID natuurlijk wel geniaal.
Flutterbear zegt
1200 km per dag in een camper klinkt meer als vluchten dan vakantie.
Onehp zegt
Aha, de nieuwe aandrijflijn, de grotere batterij en het snellere laden maakt het busje EV concept toch weer een stuk intressanter. Zal natuulijk wat kosten maar kun je het betalen is dit een mooie optie.
rwdftw zegt
Hé, deze versie is wel leverbaar met panoramadak?
michaelras zegt
ja!
por100 zegt
Leuk busje zo, idd jammer van het niet uit kunnen nemen van de banken. Dat geeft zo veel meer gebruiksmogelijkheden.
Wat mij ook aanspreekt is de efficiëntie door geen lange neus te gebruiken.
Kijk maar eens op http://www.carsized.com om te zien hoeveel ruimte er bij een gemiddelde auto op gaat aan een lange motorkap. Busjes doen dat al beter, maar deze id-buzz doet dat helemaal efficiënt!
harrie zegt
Dat lijkt maar zo volgens mij, kijk maar eens hoe diep dat dashboard is.
Zitpositie tov voorkant neus zal denk ik nauwelijks verschillen met een ICE transporter.
dree16v zegt
Dikke Buzz! Misschien als LWB nog wel mooier qua verhoudingen. Hij blijft belachelijk duur maar dat lijkt de verkopen niet in de weg te staan..
Robert zegt
Biedt die langere wielbasis ook meer ruimte voor extra accucellen?
Edge zegt
Het lijkt er wel op, want de Buzz LWB wordt volgens het artikel leverbaar met een accupakket van 85kWh (Bruto 91kWh) terwijl de gewone vooralsnog alleen leverbaar is met een 77kWh (Bruto 85kWh) pakket te krijgen is.
Edge zegt
Waarom heet dit ding ID Buzz LWB en niet ID Buzz Pluzz? gemiste kans!
rollingstoned zegt
“Eindelijk de 25 centimeter die je altijd al wilde.”
https://m.youtube.com/watch?v=0aQndRqi3jE
Deze dames gaan er vast blij mee zijn.
“I need seven inches or more…” 😁
O plaat zegt
Hoeveel weegt dit ding juist? Want ik dacht mij te herrineren dat er geen camper versie van de korte bestond door dat het niet kon onder de 3500kg.
cossiekiller zegt
Met 4m96 gaat hij toch niet korter zijn dan een 5-serie?
nicolasr zegt
IK WIL HEM!!!!!
Lieve Volkswagen, mogen we deze als duurtester? En dan voor 2 jaar? En alleen voor mij? Met laadpasje erbij?
Ik zie hem wel verschijnen, liefst in een kek kleurtje. Bedankt alvast en ik zal deze proberen heel te houden, goed?
Bedankt hoor!
MarcoM zegt
Eigenlijk 1 van de weinige VW’s die nog een beetje een eigen identiteit heeft, maar de prijs is dan weer over de top.