De Volkswagen ID.Buzz krijgt een update. Hij is langer, komt verder, is sterker en krijgt meer vermogen als GTX.
Het is slechts twee jaar geleden dat de Volkswagen ID.Buzz op de markt kwam en het is tijd voor een flinke update vinden ze zelf. Veel onderhuids vooral.
Allereerst komt er een ID.Buzz met een lange wielbasis. Die is 25 centimeter langer en heeft daardoor niet alleen ruimte voor maximaal zeven personen, maar ook voor een grotere 86 kWh batterij. Daardoor heeft ie met een actieradius tot 487 kilometer maximaal. Afhankelijk van de uitvoering. Overigens is de “korte” versie vanaf nu ook te bestellen met een derde zitrij.
ID.Buzz Pro update
De achterwielaangedreven Pro versies worden voorzien van een nieuwe elektromotor die het verbruik moeten verbeteren en ook meteen het vermogen opkrikken van 204 naar 386 pk. De “korte” versie krijgt ook een nieuwe batterij met 79 kWh in plaats van de huidige 77 en het rijbereik stijgt daarmee 51 kilometer naar 461.
Ook de snellaadoptie krijgt een upgrade. De langere versie kan tot 200 kW snelladen en de normale uitvoering tot 185 kW.
Sportieve Volkswagen ID.Buzz
Volkswagen introduceert ook meteen de Volkswagen ID.Buzz GTX. Die deelt zijn aandrijflijn met die van de ID.4 GTX. Dat betekent twee elektromotoren die samen 340 pk leveren. Daarmee is het ook meteen de eerste ID.Buzz die vierwielaandrijving heeft.
Een mooi GTX label, dus lekker snel. Nou van nul naar honderd doet de korte in 6,1 seconden en de lange in 6,5 seconden. Snel voor een busje in ieder geval.
Om de GTX saus extra kracht bij te zetten heeft VW andere schokdempers en veren gemonteerd, maar het is toch wel vooral uiterlijk. Wat wel interessant is, is het trekgewicht. Mag de gewone ID.Buzz maximaal 1.000 kilogram aanhaken, voor de GTX uitvoering is dat 1.800 kilogram en voor de lange is dat 1.600 kilogram. Niet slecht voor een elektrische auto.
Nog niet meteen naar de dealer rennen voor de sportievere GTX, die komt pas na de zomer.
schuimbekje3 zegt
nee, meteen rennen, want waarschijjnlijk kost ie net zoveel als een gemiddeld huis in scandinavie..
geespot zegt
De proporties van de lange versie zijn niet meer goed, met korte wielbasis blijft het zeer geslaagd
nofxke zegt
Upgrade van 204 naar 386 pk ?
En de gtx heeft dan minder vermogen ?
ouwedibbes83 zegt
Zal wel een pak minder zijn idd, 286 lijkt me al wat enthousiast..
emmanuelwildiers zegt
Klopt, volgens de press release is het 286pk. Nog steeds een mooie toename, en maakt het verschil met de GTX niet spectaculair meer
https://www.volkswagen-press.be/id-buzz-now-also-available-with-long-wheelbase-more-range-and-as-top-model-gtx-with-all-wheel-drive
sizedoesmatter zegt
Die Airstreamer mag 200 kilo meer wegen dan dit buzje maximaal zou mogen trekken. Iets met beeldvorming, reclame en imago?
rwdftw zegt
Ik dacht ook al zoiets. Natuurlijk krijgt de ID.Buzz die Airstream wel van zijn plek maar het maximale trekgewicht hangt niet af van het vermogen of het gewicht van het trekkende voertuig. Het gaat erom of het trekkende voertuig de trein weet te stoppen.
Eduardo Cuvelier zegt
VW ID.Buzz Befitting Ballast Boatzman – Score :
– Crosby, Stills and Nash : ‘Shadow Captain’
– https://www.youtube.com/watch?v=qghrZ0AMIPs