De Volkswagen ID. Buzz GTX is de spirituele opvolger van de Opel Zafira OPC.
Een sportieve bus klinkt een beetje tegenstrijdig. Enerzijds heb je te maken met enorme afmetingen omdat een bus ruim moet zijn. Dan heb je dus bijzondere dimensies (lang en hoog), in combinatie met een hoog wagengewicht. Dat is niet iets dat men als sportief ziet. Toch kan het wel, denk aan maar aan de Opel Zafira OPC en Mercedes-Benz R63 AMG.
Vandaag kan deze aan dat illustere rijtje worden toegevoegd. Het gaat om de Volkswagen ID. Buzz GTX. Dat is een beetje de spirituele opvolger van de Volkswagen Transporter VR6 (ja, die heeft bestaan) en de ABT Sportsvan.
Waar die bussen het met respectievelijk 174 pk en 195 pk hebben moeten doen, gaat dit apparaat daar flink overheen. De Volkswagen ID. Buzz GTX heeft namelijk 340 pk! Dat is net zoveel als de eerste generatie Audi S8!
Snel naar de 100 km/u
Dat komt door de twee elektromotor die dat vermogen gezamenlijk leveren. Qua koppel hoef je je ook niet te schamen, want in totaal is er 560 Nm leverbaar in de snelste Volkswagen ID. Buzz aller tijden. Dat is net zoveel koppel als de eerste generatie Audi RS6!
Er komen twee varianten: een ID. Buzz GTX met korte wielbasis of eentje met een lange. De korte mag 1.800 kg trekken, de lange slechts 1.600 kg. Er is een accupakket van 86 kWh aan boord, waarbij snelladen tot 185 kW mogelijk is.
Uiteraard wil je weten hoe snel dit van zijn plaats komt. Nou, wij ook! De 0-100 km/u sprint is in 6,5 seconden voorbij. Daarmee is het een bijzondere snelle bus. Over de topsnelheid wordt met geen woord gerept.
Visuele kenmerken Volkswagen ID. Buzz GTX
Het is op zich wel een lekker dikke bus geworden, maar Volkswagen had van ons wel iets uitbundiger mogen uitpakken, want we zien helaas geen uitgeklopte wielkasten, extra brede wielen, dikke bumpers of heftige spoilers.
Dat is overigens bij veel EV’s niet het geval: want dat kost alleen maar actieradius en dat wil je niet. Wel is er een afwijkende GTX-voorbumper met honingraat-luchtinlaat. Diverse items als de spiegelkappen, grille en dergelijke zijn afgewerkt in hoogglans zwart. Die 21 inch-wielen die je ziet zijn overigens een optie.
Komt naar Nederland!
Ook in het interieur heeft Volkswagen geprobeerd om de ID. Buzz GTX een sportievere ambiance mee te geven. Geen dikke Recaro-schaalstoelen of rolkooi, maar wel andere dingetjes.
Denk aan de zwarte hemelbekleding, speciale bekleding (op de comfortstoelen…) en een stuurwiel met sportieve stiksels. Het is op zich meer dan keurig, maar een iets sportiever randje mag van ons wel op een bus met 340 pk!
De ID. Buzz GTX gaat gewoon in productie en komt in de tweede helft van 2024 (dit jaar dus nog) naar Nederland. Uiteraard zal Volkswagen dan aan ons verklappen wat ‘ie gaat kosten.
Meer lezen? Dit zijn 14 briljante zevenzitters voor petrolhead-papa’s!
SanderB zegt
Ik vind de term bloedsnel wel enigzins misplaatst.
De genoemde audi S8 uit de jaren 90 had een pk gewicht verhouding van 5 waar deze rond de 7 uitkomt. 0-100 van 6,5 is ook niet echt indrukwekend meer in een tijd dat een simpele elktrische Smart dat ook al haalt.
Leuke upgrade hoor, maar voor de waarschijnlijk bijna 90k die dit moet gaan kosten vind ik het wat magertjes met deze prestaties en slechts een 86kw accu
rogerzz zegt
https://ev-database.org/nl/auto/1132/Smart-EQ-fortwo-coupe
Niet liegen, die doet er 11.5 seconden over! Een Prius is nog sneller tegenwoordig.
arta zegt
ANWB is dan nog veel sneller ter plaatse!
mashell zegt
De wegenwacht zie je eigenlijk altijd 90 rijden op de snelweg.
DeWitteCondor zegt
Vind de IDBuzz sowieso een raar ding.
Te klein, fancy en te duur om echt als werkbus te gebruiken. Te lomp voor personenvervoer. Ik zie ze ook zelden rijden nog.
barchettadriver zegt
Als ik me niet vergis, is het grotere nieuws eigenlijk dat nu ook de 7-zitter eindelijk dus te koop komt.
Voor de rest; blits busje in een mooie kleuren-combinatie.
jlvanleeuwen zegt
En een ton armer🤔
schuimbekje3 zegt
Ja, leuk maar met een RS6 met een tank van 73 tot 80 liter, kom je met een aanhanger nog steeds500-800km ver.
De BUZZ doet biep-biep-tuut-tuut na 200km
Laden met de RS6 is binnen 5 minuten weer 500km range… bij de Buzz buzz is dat een lightyear.. en dan nog een half uur tot 80% waardoor je range niet meer 200km is maar nog maar 160km…
De RS6 kun je de aanhanger gewoon aangekoppeld laten tijdens het laden, met het tanken met de Buzz moet je de aanhanger loskoppelen… en 2.1 ton dubbelasser is niet prettig manouvreren.. (de laatste keer dat ik keek mocht je ook maar 1000kg trekken ipv 2100kg…
LaCotse zegt
Ik zie juist veel meer toegevoegde waarde aan snelheidsbegrenzing in de bebouwde kom voor bezorgdiensten als DHL (die overigens electrisch al bezorgen, maar waarvan de bezorgers het allemaal niet te nauw nemen met de snelheden in woonwijken), PostNL etc. Dus centraal magazijn net buiten de stad of dorpen, daar inladen op adres, dus iedereen brengt ieders pakket rond en GPS afhankelijke snelheidsbegrenzer zodat ze in de bebouwde kom niet harder kunnen dan dat ze daar mogen. Dán boek je winst. Nu heb je wel eens drie verschillende bussen op 1 dag aan de deur? Drie keer kans op een aanrijding met klein kind, drie keer vervuiling, daar moet snel een Green Label service op gevonden worden en deze bussen kunnen daar mooi aan bijdragen die stap te gaan maken.
gamma81 zegt
Denk dat er vanaf 27 weinig pakketten meer bezorgd gaan worden. Hoorde gisteren van een klant (soort Primera winkel) dat de plaatselijke PostNL ZZp-er van PostNL brief heeft gekregen dat hij voor 2027 over moet stappen op een electrische bus. Nu is PostNL kampioen schraper van vergoedingen voor postpunten en voor bezorgers, dus of er moeten verzendkosten berekend worden, of een aantal bezorgdiensten zal, al dan niet gedwongen, de handdoek in de ring gooien.
mashell zegt
Geweldig toch? PostNL zal dan de bezorgers gewoon weer in loondienst moeten nemen in plaats van als ZZPers uit te buiten.
Onehp zegt
Grote nieuws is lwb en 7-zits. Ik zat wat te denken aan een EV9 maar vond bij de testrit de 2,7ton me toch wat tegenzit, dan misschien toch liever een echte bus. Toch sympathieker dan een lompe SUV.
Pas op de EV9 is objectief erg goed, laad erg snel, heeft echte knoppen. Dus hoop dat de Buzz niet te duur wordt, want dan doe ik liever een buzzje….