De ID.7 Tourer is nog maar net onthuld, maar hier is al de extra rappe versie.
Volkswagen is flink aan het uitpakken met hun GTX-label. We krijgen vandaag namelijk niet één, maar twee nieuwe GTX-modellen voorgeschoteld. Bij de Volkswagen ID.3 moesten we ruim 3 jaar wachten op de GTX-versie, maar de ID.7 Tourer is er al na 3 weken als GTX.
Volkswagen presenteert de stationwagenversie van de ID.7 GTX dus ook eerder dan de liftbackversie. Maak je geen zorgen: die zit ook nog in de pijplijn, maar voor nu introduceert Volkswagen alleen de ID.7 GTX Tourer Tourer GTX.
De ID.7 Tourer GTX is meteen de krachtigste stationwagen ooit van Volkswagen, want deze beschikt over 340 pk. Dat is nog net iets meer dan de Golf R Variant (320 pk) en de Passat R36 Variant (300 pk). Net als die auto’s heeft de ID.7 GTX ook vier aangedreven wielen, oftewel 4MOTION.
Of het ook de snelste stationwagen van Volkswagen is? Waarschijnlijk niet… Volkswagen zegt dat de prestaties van hoog niveau zijn, maar we gokken dat de Golf R Variant sneller is. Qua topsnelheid is het sowieso niet de snelste, want de ID.7 Tourer GTX is begrensd op een schamele 180 km/u. De sprinttijd vermeldt Volkswagen nog niet.
Qua range kom je weinig te kort, want de ID.7 GTX krijgt de grootste accu, die ook in de ID.7 Pro S te vinden is. Het gaat om de 86 kWh-accu, die goed is voor een range van 625 km. Daarmee lever je 60 km in ten opzichte van de reguliere ID.7 Tourer met dezelfde accu. De GTX kan wél sneller laden, met 200 kW.
De uiterlijke verschillen van de GTX zijn subtiel te noemen. De ID.7 GTX moet het hebben van aparte dagrijverlichting in de voorbumper, zwarte accenten en speciale 20 inch velgen. In het interieur krijg je ArtVelour-bekleding, plus wat rode accenten en GTX-logootjes.
Een prijs van de Volkswagen ID.7 Tourer GTX hebben we nog niet, die volgt in mei. De nieuwe powerstation staat vervolgens in de zomer bij plaatselijke Volkswagen-dealer.
DeWitteCondor zegt
Het jammere is dat ze die ID designtaal hebben doorgetrokken op de ID7 waardoor het nu een retesaaie bak is, net als de rest van de ID lijn. Ze hadden er ook een snaarstrakke station van kunnen maken. Jammer, want dat het eens een keer geen cross-over is, is al dikke winst.
flik2punt0 zegt
Het belangrijkste getal wordt niet genoemd namelijk een trekgewicht van 1400 kilo tov de normale schamele 1000kg.
driver79 zegt
De uitstraling van een boekhouders-bak. Maar goed dat ze hun design director ontslagen hebben.
Mini Joe zegt
Zie ik nu Franse vouwen op een VW?
Hoe origineel, stelletje na-apers.
Willy500E zegt
Dit kan toch niemand mooi vinden?!
mashell zegt
In rood nog wel Ok maar die witte is zo saai als een formule 1 race.
Robert zegt
Het zijn persfoto’s, hè. Het zou me verbazen als we deze auto ooit in deze Tornado Rot kleurstelling op de Nederlandse weg gaan zien rijden. Ik ben overigens vóór.
Dutchdriftking zegt
Hij zal vlot uit de startblokken schieten, maar doe mij toch maar gewoon een Arteon shootingbrake. Desnoods met die 1.5.
hippopotamus zegt
Niet heel mooi, maar ben wel blij dat er over X jaar tweedehands stationwagons op de markt komen.
LaCotse zegt
En in NL zeker weer zonder verlichte logos? Want gevaarlijk of zo?
tjorque zegt
Ik ben benieuwd wat hij gaat kosten.
Een saaie Passat look van vermoedelijk bijna 100k…
Waar zijn we dan mee bezig…