Kijk eens aan, niet meer laden onderweg naar vakantie. Of toch wel?
Er wordt wel eens geklaagd dat de WLTP-range niet haalbaar is praktijk, maar Volkswagen bewijst even het tegendeel. De ID.7 heeft een WLTP-range van 709 kilometer, maar eerder reed Volkswagen al 794 kilometer. Nu zijn ze daar nog eens even dunnetjes overheen gegaan.
Met een ID.7 Pro S heeft Volkswagen maar liefst 941 kilometer afgelegd op één acculading. Als je nu denkt ‘mooi, kan ik zonder laden naar Zwitserland rijden’ dan heb je het helaas mis. Het gaat namelijk om een efficiëntietest op het circuit van Nardo.
Op dit circuit werd ooit de Bugatti Veyron getest, maar met de ID.7 ging het allemaal wat minder hard. De gemiddelde snelheid was namelijk 29 km/u… Toch is dit volgens Volkswagen representatief. Dit is de “typische snelheid van stadsverkeer tijdens het spitsuur,” aldus Volkswagen. In dat geval is het verbruik 9,2 kWh per 100 kilometer.
Als jij een ID.7 koopt en je rijdt gemiddeld 29 km/u onder ideale omstandigheden heb je dus 941 kilometer range. Aan die wetenschap heb je misschien niet zoveel, maar eerlijk is eerlijk: 709 kilometer WLTP-range is ook gewoon heel goed. Er zijn maar een handjevol auto’s die dat beter kunnen en dan praat je bijvoorbeeld over een EQS die dik een ton kost.
harrie zegt
Jammer toch dat ze de 1000km niet halen, volgende keer dus maar met 23km/u rondjes rijden.
Dat lijkt me dan heel representatief voor ’typische snelheid van stadsverkeer tijdens een iets zwaardere dan normale spits’.
mashell zegt
Was dit een verbruikstest of een test van het bestuurdervermoeidheidswaarschuwingsysteem (Scrable kampioen!)? Want hierbij wakker blijven is toch wel het moeilijkste.
rendomjoeser zegt
Ik mag hopen dat ze niet 32 uur lang dezelfde hebben laten rijden…
TheMaster zegt
Precies genoeg tijd voor de software om een keer te reageren om de input van de bestuurder.
rwdftw zegt
Dat je gemiddeld niet harder gaat dan 30 km/h snap ik wel, maar stadsverkeer is start-stop verkeer en dan moet je iedere keer 2 ton in beweging brengen. Dat zuipt stroom en dan kom je lang zo ver niet.
mashell zegt
Maar dat gaat heel efficient omdat luchtweerstand (die kwadratisch stijgt met de snelheid) geen grote rol speelt en met kundig regenereren krijg je een deel van die energie weer terug. Daarom zijn die Priussen ook de perfecte stadsauto’s.
metalmike zegt
Daarnaast gebruik je tijdens het stilstaan ook de airco/verwarming, verlichting, audiosysteem etc. Dat kost allemaal energie, ondanks dat je geen centimeter aflegt.
tjorque zegt
9,2KWh per km zou willen zeggen dat er een 1000kWh batterij in ligt :)
Waar kan ik bestellen?
In vermoed dat het om 92 Wh per 1 km gaat…?
machielvdd zegt
Excuus, dat moest zijn per 100 km
rendomjoeser zegt
Wat?? Uur?? Kilometer??
camber24 zegt
Iemand heeft dus 32,5u achter het stuur moeten zitten (wss afgewisseld, maar toch) met 29 km/u om die afstand te halen. Wat een kwelling moet dat zijn zeg.
hotze zegt
Op de Autopilol…
P zegt
Ik doe service over de gehele Benelux en op de laatste 25000km was mijn gemiddelde 63km/u. Dat is representatief…
donjunior zegt
Ondertussen komt mijn ID.3 niet verder dan 21 kWh/100km.
Al doe ie nu helemaal niets meer want het kreng staat voor de 80ste keer bij de garage omdat er weer eens wat mis is. Dit keer is het accupakket defect.. vorige keer de hele mediamodule laten vervangen. Mooi spul hoor Volkswagen, Vandaag met de Alfa naar kantoor, best leuk eigenlijk :D