De topversie van de ID.3 krijgt al een aardige range, maar Volkswagen heeft nog veel meer in petto voor de EV-rijder.
Het ging niet zonder slag of stoot maar Volkswagen is nu toch echt de EV-markt aan het bestormen. De ID.3’s zie je al volop rijden in ons land en de eerste ID.4’s arriveren momenteel ook bij de Nederlandse dealers. Volkswagen laat er dus geen gras over groeien.
Het rijtje af
Volkswagen werkt nu gewoon het rijtje af: na de ID.3 en ID.4 is de ID.5 aan de beurt. Daar hoeven de Duitsers niet al te veel moeite voor te doen, want dit is gewoon een ID.4 met een aflopende daklijn. Een coupé-SUV dus, die voor volgend jaar op de planning staat. Het wordt interessanter bij de ID.6.
ID.6
Welke Volkswagen de naam ID.6 mee gaat krijgen is nog niet helemaal zeker. We weten dat er in ieder geval nog een MPV, een sedan en een stationwagen in het vat zitten. Deze zijn allemaal boven de ID.5 gepositioneerd en zouden dus allemaal aanspraak kunnen maken op de naam ID.6.
ID.Vizzion
Volgens het doorgaans goed geïnformeerde Autocar wordt het de sedan die Volkswagen ID.6 gaat heten. Veel andere media hebben die naam echter al gegeven aan de MPV, die eerder op de markt komt. Om verwarring te voorkomen gebruiken we nu daarom even voor de sedan de naam van het concept: ID.Vizzion. Dat is de auto die je op de foto’s ziet.
Actieradius
De ID.3 doet het al niet verkeerd qua actieradius. De topversie krijgt namelijk een range van 542 km. Dat is best wel de moeite voor een EV in deze prijsklasse. Dit is echter nog maar het begin. De productieversie van de ID.Vizzion krijgt namelijk pas echt een serieuze actieradius. De variant met het grootste accupakket (89 kWh) zou namelijk een range krijgen van zo’n 700 km. Dat heeft Autocar vernomen van niemand minder dan Volkswagen’s R&D-baas Frank Welsch.
Stationwagon
De ID Vizzion komt er niet alleen met verschillende accupakketten, maar ook in verschillende carrosserievarianten. Volkswagen heeft namelijk zowel een sedan als een stationwagon in de pijplijn zitten. Een voorbode van die laatste zagen we in de vorm van de ID.Space Vizzion. Een stationwagon zou een welkome toevoeging zijn aan het EV-aanbod. Elektrische stationwagons zijn er momenteel namelijk nog niet.
Voorrang
Volkswagen gaat daarom de stationwagon voorrang geven. Deze staat voor 2021 al op de planning. Om de verwachtingen wat te temperen: daarbij moet je niet meteen rekenen op 700 km range. Volkswagen mikt voor de Space Vizzion aanvankelijk op een actieradius van 590 km. Ook niet verkeerd. Een sedan met een groter accupakket zal in 2023 pas volgen. Tegen die tijd zullen er ongetwijfeld meer fabrikanten rond de 700 km zitten, maar range anxiety zul je in ieder geval niet mee hebben met de Volkswagen ID.6, of hoe de auto ook gaat heten.
Bron: Autocar
hiostu zegt
Klinkt goed. Een EV station als opvolger voor mijn Tesla Model 3 over een aantal jaar. Laat maar komen. Hopelijk heeft VW dan het laadwerk ook wel wat beter op orde, want dat is nog wel een groot voordeel van Tesla. Maar eigenlijk alleen voor vakantie, want verder gebruik ik fast chargen eigenlijk nooit.
royaledeluxe zegt
Dat opladen zal wel in orde komen. En zoals je zegt, wie gebruikt fast charging veel? Het kost meer dan thuisladen en je ben altijd afhankelijk van een beschikbare plaats.
Wat ik niet begrijp weliswaar is met zo een dak en andere vlakke oppervlakten, ze daar niet meer inzetten op zonnepanelen voor de elektronica en wagen op te laden wanneer je rijdt en als zovelen overdag stilstaat… gemiste kans van alle merken die nu zo een grote wagens, met zo veel oppervlakte om zo een panelen te leggen, uitbrengen.
pramm zegt
Gewicht en kosten tegenover een matig rendement. Dat kan echt niet uit
royaledeluxe zegt
Right alsof zo een glazen dak niets weegt… en je hebt tenminste nog een rendement. Met glas heb je alleen maar teveel verbruik van de AC installatie die enorm batterij vreet. Neen, kansen missen.
mashell zegt
Glas geeft licht en daarmee welbehagen. Als het open kan geeft het ook nog lucht en daarmee luxe. Zonnepanelen op het autodak geven wel veel kosten en maar weinig rendement.
atrak zegt
@royaledeluxe: Dit is al jaren te bestellen op de prius plug-in ?
joki zegt
Met serieuze verhoging van het zwaartepunt en alle daaruit volgende nadelen, straffere dempers en stabilisatorstangen nodig om het rollen tegen te gaan die dan het comfort weer beteugelen… Dus dit heeft wel wat nadelen, en hoeveel zouden die cellen dan opbrengen? Als ik zie wat de panelen op het dak van mijn huis maar opbrengen, van zodra het serieus bewolkt wordt, dan kan ik er in komen dat dit op een gewone wagen niet veel toevoegt.
flutterby zegt
@royaledeluxe: drie kwart van het jaar doet een PV paneel niets tot nauwelijks. Die 1% van de tijd dat je erin zit is totaal verwaarloosbaar tov de kosten. Beter thuis panelen op je dak en/of in het glas.
nissanfairladyz zegt
Als zonnepanelen steeds goedkoper worden, waarom dan niet beide ???
flutterby zegt
700 km uit 89 kWh is erg ambitieus, zouden ze het zelf verwachten te halen?
pignon zegt
@flutterby: dat vereist nog wel wat innovaties. Misschien net als Nikola van een 700km lange helling duwen?
crepito zegt
@flutterby: Dat is inderdaad met 90 km/h achter de vrachtwagen. 127 Wh/km is nét mogelijk met een Ioniq en Model 3. Echter de ID.3 is redelijk efficient, dus met 89 kWh goede range.
slickrick zegt
@crepito: ik betwijfel toch of je in Duitsland met slechts 140kmh op de Autobahn dit gaat halen, laat staan als je 160-180 rijdt wat een normale snelheid is richting de Alpen
nissanfairladyz zegt
De ID3 is NIET zo efficiënt als de Ioniq en de Model 3. Dat kan ook niet, want de ID3 heeft op allerlei vlakken gewoon oudere techniek qua elektrische aandrijving.
Turbo S zegt
@flutterby: zijn autofabrikanten heel goed in, verbruikswaarden opgeven die niemand haalt.
gekketurbo zegt
WLTP moet het te doen zijn. Tesla model 3 Long range RWD haalde op papier ook de 600km met 75kwh. ~16% meer batterij dus 16% meer range ~100km moet haalbaar zijn. Waarschijnlijk heeft de ID sedan ook nog dunnere banden, dus dan zou het mogelijk moeten zijn…
SvenskaAeroplanAB zegt
@gekketurbo: En in de praktijk? Heb je die AD test gelezen? Daar deed de Model 3 LR 380 km…
flutterby zegt
@svenskaaeroplanab: WLTP is om onderling te vergelijken en moet haalbaar zijn. Ik kon de accu van mijn Model 3 ook wel binnen 200 km leeg hebben hoor. Praktijk is onmogelijk aan te geven.
flutterby zegt
@gekketurbo: haha, jij denkt dat Volkswagen Tesla kan evenaren in efficiency? Dat is onmogelijk gezien Tesla vertikaal geïntegreerd is.
gekketurbo zegt
Niet exact, maar wel in de buurt. Zie de video van Tesla Bjorn, zelfs met inefficiëntere vorm komt de ID3 in de buurt van de Model 3. De ID6 is de ID3 maar dan in een gestroomlijndere koets. De Ioniq is zelfs efficiënter dan de Model 3, dus de genoemde efficiëntie van Tesla is best te evenaren…
nissanfairladyz zegt
Zoek eens op EV Core efficiency. En waarom staat Tesla altijd met alle modellen altijd bovenaan? Leuk dat je innerlijke emotie/bias graag iets anders wil. Maar wetenschap is wetenschap.
mashell zegt
Maar Volkswagen heeft verstand van auto’s bouwen en kan haar techniek horizontaal integreren over heel veel merken en auto’s waardoor ze investeringen over meer wagens kunnen afschrijven en terug kunnen verdienen zonder telkens nieuwe aandelen hoeven uit te geven. Tesla kan dat laatste nu dankzij de enorm hoge koers, doet dat ook heel slim maar dat is wel eindig.
flutterby zegt
@mashell: tot nog toe kan Tesla haar software en elektrische aandrijflijn breder horizontaal uitsmeren dan Volkswagen. Met name die laatste is belangrijk want die ontwikkeld Volkswagen niet zelf en dat laatste zijn ze pas net mee begonnen.
Niet voor niets doet Volkswagen uitspraken over miljarden investeringen; investeringen die Tesla al achter de rug heeft.
goodvibrations zegt
Exact. Musk krijgt gratis geld van de fanboys.. Beetje self-fulfilling prophecy dit.. Maar als die verkoopcijfers van VW straks de lucht inschieten.. Dan wordt het nog spannend wat er van de koers van Tesla overblijft.. Als ik hoor hoeveel mensen nu al geen model Model 3 meer willen.. En straks heb je nog meer keuze..
Aandrijflijn is Tesla King.. Maar voor hoe lang nog? En hoeveel winstgevender zijn ze? En hoe belangrijk is het dat ze iets beter zijn in de aandrijflijn als exterieur en interieur het aflegt bij audi, BMW, pole-star.
Pascal zegt
Ik hoor die eenzijdige Tesla-doemverhalen met halve argumenten over dat ze binnen enkele jaren ingehaald en overbodig zijn al sinds 2012 and it’s getting old.
goodvibrations zegt
Het zal ook wel even duren voordat het zo ver is.. Dus je zal het nog wel vaker horen ?
Variomatic zegt
@Pascal: 2012 tot ca 2018 hadden ze ook amper concurrentie te dulden, dus nogal zinloze redenering dit.. punt is dat ze nu op veel vlakken worden ingehaald door de gevestigde orde.
nissanfairladyz zegt
Nee, het MEB platform is gebaseerd op oudere techniek dan de Model 3/Y en de S/X met Raven update(hardware)
joki zegt
Inderdaad, als je wat testen leest dan dacht ik dat een gewone Model 3 ongeveer 20 a 21kWh verbruikt per 100km, een Taycan Turbo S zat aan 23a24kWh per 100km dus met dit verbruik gaan ze het niet echt halen…
911targa zegt
@ joki: ja, want een Taycan en een Mod3 zijn vergelijkbare auto’s…… Wil ik een Taycan of 3 Tesla’s?
RAW zegt
Zou mooi zijn als je ook een flinke caravan mee kan trekken, qua vermogen en vooral koppel is dat geen issue, voor de range zal het wel behoorlijke gevolgen hebben. Maar dan kun je er zeker mee op vakantie!
kareljansen zegt
@raw68: Als je 10 jaar verder bent, dan heb je in je caravan een accupakket van 100kwh liggen om zo met de combi alsnog 600km te kunnen rijden.
Diederik zegt
Die wagens zijn nog niet of amper net uit en VW sjoemelt al met de actieradius. Gewoon rijgedrag met de lichten aan, verwarming en of airco en achterruitverwarming plus ventilatie aan in de winter, misschien nog wat stoelverwarming etc. , Dan vermoed ik dat de afstand snel gaat halveren. Dus VW, bewijs het maar eerst. De praktijk zal het uitwijzen. En liefst geen remmen erop die al in brand vliegen na 10 keer afremmen zoals bij de testrit in de ID3. En vergeet niet de vele apps en updates waarvoor ze veel gaan aanrekenen, als ze ooit gaan werken.
cdlop01 zegt
Wltp is onzin, de ID3 haalt 280km tot 320km, zie test Autovisie, dat bij gematigde, lees, adviessnelheden. Dat zal bij deze ID sedan niet anders zijn trek er rustig 200 a 250 km af. Recente test I pace in Autoweek, opgave wlrp 480, werkelijk km, bij normale snelheden, wettelijke snelheid, 170km minder, 310km, geteste E Tron, slechts 300km….. .
Ot92 zegt
@cdlop01 De goedkoopste variant doel je op geloof ik?
cdlop01 zegt
Id 3 first edition van de Ipace weet ik het niet , sorry. Overigens hebben wij zakelijk een id3 rijden, 280 en 320 klopt, en erg leuke wagen, zeer ruim en fris model, wel duidelijl bespaard op materiaalgebruik
neymar zegt
Waar staat ID voor? Wat een kromme model naam!
SvenskaAeroplanAB zegt
@neymar: Ilectric Drive natuurlijk joh…
superfred zegt
@neymar: idioot ding waarschijnlijk.
Dutchdriftking zegt
Een Arteon achtige shootingbrake met de aandrijflijn van een Taycan 4s? Lijkt mij heel fijn.
pjoes zegt
ID koop je op gemeentehuis.
WinkeB zegt
@pjoes: of op het darknet, heb je nog keuze.
Groetjes,
Dirk Da Pinta Rigurdsson
Groninger zegt
Waarom maken auto fabrikanten van EV’s zulke lelijke gedrochten?
scheurbuik zegt
Laat Volkswagen eerst de kwaliteit eens op orde brengen VOORDAT ze meer ID’s op de markt brengen. Mijn zoon heeft een ID 3 first edition. Net als ongeveer 10 van zijn collega’s. Ze waren een van de eersten die ermee gingen rijden. In die 2 maanden is hij zeker 5 keer onderweg gestrand, net als zijn collega’s. Foutmeldingen over van alles en nog wat, plotseling uitvallen, niet willen “starten”, sleutel niet herkennen en dus niet opengaan enz enz. Ook de app waarop je onder andere de laadstatus kunt zien werkt nog niet. Komt nog, aldus VW. De vervangende auto staat hier vaker op de oprit dan de ID 3. Je bent gewoon een rijdend proefkonijn voor de jungen und madeln van VW.
flutterby zegt
@scheurbuik: Herbert Diess doet Tesla net iets téveel na ;-)
SvenskaAeroplanAB zegt
@scheurbuik: ze doen dus ook wat dat betreft een Teslaatje… Ik snap niet dat mensen dat pikken, maar goed. Noem me maar ouderwets, maar de kwaliteit moet toch op nummer 1 staan.
p3r0x zegt
@scheurbuik: Tja, een als je een early adapter bent horen kinderziektes er een beetje bij. Dat weet je als je een compleet nieuw model/concept koopt. Laat niet weg dat onderweg stil komen te staan wel heel vervelend is.
Variomatic zegt
@p3r0x: adopter, niet adapter
p3r0x zegt
@variomatic: Scherp. #damnyouautocorrect
goodvibrations zegt
@scheurbuik: oei.. niet best.. Hoop dat ze het snel oplossen!
tge2 zegt
@scheurbuik: Klinkt als een leasebak. Wees blij dat hij die electrorommel niet zelf heeft moeten kopen.
mashell zegt
Een hoge range is niet eens zo interessant, wat ze vooral op orde moeten hebben is het snel laden.
jdeboer zegt
De betrouwbaarheid van VW cijfers kennende mag je blij zijn met een range van 350km.
R82 zegt
Kijk dat komt in de buurt. Ik ben (nog steeds) rond aan het kijken voor een andere auto. Heb geen haast. Maar toch eens langsgegaan bij Audi. De E-tron vind ik zeer mooi, maar zoveel geld betalen (of leasen) om nog niet eens zonder omkijken naar zee of Amsterdam te kunnen rijden. Of erger nog wintersport of zomervakantie of een stedentrip en dan 4* moeten laden?. Nee je doet dat niet iedere dag. Maar een auto moet voor mij iig geen obstakel worden om te gebruiken. Maar ga je dan alsnog met de auto op vakantie betaal je bijna 60cent per kw/h. (17*60cent = 10 euro per 100 KM).
Kijk als je een auto van de baas krijgt dan zeur je niet. Maar voor een e-tron (900 euro + nog eens dik 400 euro aan bijtelling) 1300 euro per maand betalen of 70.000 als je hem wilt kopen en dan nog niet eens 400 km kunnen rijden?
Milieu is voor mij geen reden om zo een auto te kopen (sorry dat ik eerlijk ben). Maar als de kinderziektes uit deze auto’s zijn, dan wil ik best switchen. Maar zolang voor de kopende of zelf leasende man de elektrische auto eigenlijk bijna nooit een financieel verstandigere keuze is, pas ik nog even. Maar onderstaande zou een begin kunnen zijn.
700 km range. Een goede kwaliteit afwerking (dus geen Tesla kwaliteit, ja ik heb erin gereden. Opel kwaliteit voor Premium prijzen. P.s. ik heb niets tegen Opel, zelf een Astra gehad, maar de prijs / kwaliteit is niet in verhouding). Snelweg Laden binnen 10 -15 min en dan voor minder dan 60 cent per kw/h.
Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoeveel mensen er zijn die zich over 3-5 jaar weer een volledige elektrische auto kopen als er geen fiscaal voordeel is. Gewoon puur voor het milieu, want daar doen ze het nu immers ook voor ;). Tevens kan ik mij niet voorstellen dat zoveel mensen voor een Model 3 hebben gekozen omdat ze deze mooi vinden. Toch een beetje van voren de Multipla onder de elektrische auto’s.
degrotemuis zegt
@R82 Raar dat je interesse hebt in een auto die op basis van range al niet voor je voldoet. Wat jij een begin noemt is niet eens haalbaar voor de besten der EVs. En door je laden onder 60 cent eis zelfs niet voor een beetje benzine auto. Reken maar eens een km prijs voor benzine, je hoeft niet gek te doen om aan 10 cent per km te komen. En dat zijn dan nog de duurdere EV km. In Frankrijk was de benzine de laatste keer dat ik er was ook duurder dan hier, maar dat maakt niet iedere km zo duur. Ik vind zelf 10 cent per km ook niet bepaald slecht voor een auto in de klasse van de eTron. En waarom bijtelling tellen voor lease en niet voor koop? Voor de bijtelling maakt het namelijk niet uit of het lease of koop is, alleen privé gebruik van zakelijk bezit.
goodvibrations zegt
@R82: waarom een model 3? Heel simpel lang was er geen echt alternatief.. Als de model S te duur voor je is.. En qua techniek heb je echt wel wat moois in handen met een model 3.. Maar idd die duck nose kan ik ook niet aan wennen.. Ik vind hem leuk om mee te rijden om dat hij modern is qua techniek.. Maar krijg er wel een erg gebruiksvoorwerp gevoel bij…
Denk ook dat maar weinig Taycan of Etron rijders huilen vanwege de mindere efficiency.. Buurman heeft zijn model 3 ingeruild voor een 330e en is er zo enorm blij mee.. Zegt zelf dat hij blij is dat hij die rijdende iPad weg kon doen..
Tesla is een combinatie van nieuwe techniek, front runner imago, (met bijbehorende gevoeligheden ??). En lage kosten vanwege subsidies..
Wat Musk nu heel goed doet is geld uit de (overgewaardeerde) koers halen om de kaspositie te verstevigen. Om vervolgens weer sneller op te kunnen schalen.. Leuke rat-race dit..
deSjonnies zegt
Van de makers van de sjoemeldiesel..
faithnomore zegt
Een europese EV die geen SUV of halve mpv (ID3) is. Eindelijk! Laat maar komen. Hoop wel dat interieur wat meer Passat en wat minder ID3 is.
jag1960 zegt
Hey wat leuk een Volkswagen Model S.
Paddingtonbeertje zegt
Jammer dat Volkswagen zo sloom op gang komt. Maar Xpeng Motors heeft al een model variant van 700km range. Reeds leverbaar in Noorwegen. In 2023 zitten ze al boven de 800km of meer en eerder. Modellen van Xpeng zijn rijdende smartphones met Europese, Amerikaanse en Aziatische techniek. Wellicht heeft het gros genoeg aan max 500 range stationwagon, gezien auto lange tijd stil staat en of korte rij afstanden. Xpeng wilt zeer snel uitbreiden, misschien een mooie oplossing voor Born -Limburg, Tesla zit immers ook in China. Hopelijk komt een Europees merk snel met een betaalbaar en betrouwbaar ev sedan, mpv, stationwagonknaller. ‘MG’ verkoopt al een ev station in de UK…….
pascalio92 zegt
700km range haha…..dat betekend dus 50% 350 km komt denk meer in de buurt