Volkswagen heeft een nieuw hoofdstuk binnen de ID-reeks gepresenteerd in vorm van de ID.5.
Waar de ID.3 en ID.4 echt nieuwe modellen zijn, is de ID.5 een stuk minder bijzonder. Het is feitelijk een ID.4 met een aflopende daklijn. Een SUV Coupé zo u wilt. De wielbasis en de lengte is gelijk aan de ID.4. Het verschil zit hem in het feit dat het dak in een boog afloopt met eveneens een eigen achterkant.
Waar we met de ID.4 even moesten wachten op de GTX, het topmodel, is dat bij de ID.5 anders. De elektrische auto komt er ook meteen als GTX. Daarmee valt er genoeg te kiezen. Het brengt het totaal op drie varianten. Namelijk Pro, Pro Performance en GTX. De twee eerstgenoemden hebben achterwielaandrijving met een elektromotor op de achteras. De GTX heeft vierwielaandrijving met een elektromotor op zowel de voor- als de achteras. Qua paardenkrachten heb je 174, 204 of maximaal 299 pk in de GTX. De prestaties zijn niet wezenlijk anders in vergelijking met de ID.4. Zo is de topsnelheid nog steeds begrensd op 160 km/u (meh) of 180 km/u in het geval van de GTX.
De GTX sprint in 6,3 seconden naar de 100. De overige varianten zijn een stuk langzamer. De Pro Performance doet het in 8,4 seconden, terwijl de Pro zelfs 10,4 seconden nodig heeft.
Volkswagen ID.5 varianten
- Volkswagen ID.5 Pro – 77 kWh – 520 km WLTP
- Pro S – 77 kWh – 520 km WLTP
- GTX – 77 kWh – 480 km WLTP
Met alle drie de varianten is het zo dat je maximaal 135 kW kunt laden bij de snellader. Of 11 kW laden bij de publieke laadpaal. Ondanks de aflopende daklijn beschikt de Volkswagen ID.5 over meer kofferruimte in vergelijking met de ID.4. Het scheelt overigens weinig. 549 liter in de ID.5, terwijl de ID.4 het moet doen met 543 liter bagageruimte achterin. Het interieur is voor de rest een bekende omgeving voor een ieder die ooit in een ID.4 heeft gezeten.
Volkswagen heeft nog geen prijzen bekendgemaakt met betrekking tot de ID.5. De Duitse autofabrikant positioneert het model boven de ID.4. Dus verwacht een (kleine) meerprijs ten opzichte van zijn broertje. De ID.4 met 77 kWh batterij begint bij 46.990 euro, of 52.990 euro in het geval van de ID.4 GTX. De ID.5 verschijnt volgend jaar op de markt.
Dutchdriftking zegt
De techniek is prima, maar waarom zo lelijk? Een elektrische Octavia of Passat (uiteraard als station) daar zie ik meer in. Zelfs als die 5cm hoger op de pootjes moet staan voor de accu.
karhengst zegt
Auto’s in het bochelsegment zijn per definitie niet mooi te krijgen. De designelementen en zoals ze verwerkt zijn vallen me eigenlijk nog wel mee wat dat betreft. Het materiaalgebruik in het interieur lijkt echter wel op iets waar men 5 jaar geleden een Koreaan in reviews nog op af mocht branden.
mashell zegt
Smaken verschillen. Ik vind het gestrekte van een stationwagen niet mooi (te utilitair, te veel lijkwagen) en vind de liftback modellen (met coupe’s wil ik niet noemen) er vaak een stuk vlotter uit zien. ID.5 vind ik dus ook leuker dan de ID.4.
royaledeluxe zegt
Neem een ID.4 maak hem iets kleiner en je hebt een ID.3! Maak hem iets groter en je hebt een ID.5… wat een eenheidsworst toch bij VW…. en moest er nu nog wat mooi design inzitten zoals bij Audi… nou ja Jan Modaal moet ook een auto zeker!
Mas-Estate zegt
Elke Audi ziet er in wezen toch ook gewoon hetzelfde uit. Een A4 is moeilijk to onderscheiden van een A6…
milvus zegt
Ah, een nieuwe VW. Hieronder dus weer tig berichten over welk merk betere auto’s maakt en wat er fout is aan het design (oh, en iets over eenheidsworst).
berlinetta zegt
Gelukkig zit er achterop wel een spoiler om dat zware accupakket op de weg te drukken.
bernoulli zegt
Niet elke spoiler is bedoeld voor downforce. Vooral niet als ze ontworpen zijn om de luchtstroom te verbeteren met als doel om het verbruik omlaag fe brengen.
harrie zegt
Management: Wat zullen we er van maken, een SUV of sportauto en dan met een ‘stoere’ of oubollige uitstralling?
.
Designers: Yes
pindakoning zegt
Sorry maar dit is toch lachwekkend lelijk van de zijkant.
meetsysteem zegt
Niet lelijk, niet mooi.
AB: kunnen we een poll houden waarin we benamingen normaliseren/standaardiseren?
Voorbeelden: auto’s als een Superb en Octavia noemen we liftback, niet hatchback. Het woord ‘crossover’ schrappen we en ontopic: het afschuwelijke woord ‘SUV-coupe’ verbannen we definitief. Dus laat ons allen een nieuwe benaming verzinnen voor deze nieuwe groep, opdat zich niemand ergere aan een nieuw model, alleen vanwege de soortnaam.
Als voorschot stel ik voor: ‘Koepelkar’ of ‘Bolmobiel’.
AB, graag uw reactie omtrent het poll-voorstel.
Groeten van Meetsysteem.
harrie zegt
Boomerberlinetta
berlinetta zegt
@harrie: wil je de naam berlinetta niet zo verkrachten aub?
sportabgasanlage zegt
Ik moest direct denken aan het stripje van Dirk-Jan, waar leerlingen de nieuwe naam voor hun school mochten kiezen: “Kutschool” 🤣
tinnemans zegt
Ik vind bochelsegment van @karhengst wel passend.
meetsysteem zegt
Of:
Sports Utility Coupé, kortweg SUC.
Fabrikanten zien dit dan als afkorting voor ‘SUCCES’
Het gros van de Autoblogreageermensen zullen het zien als een afkorting van ‘it SUCKS’.
joki zegt
We verbannen niet de naam suv-coupé, maar dit type wagens! Alles voor een betere wereld…
bernoulli zegt
Actyon-klasse
bernoulli zegt
Heb toevallig een lijst met levertijden voor alle electro-VAG’s. Nu bestellen is voorlopig nog ff niet rijden. Bijzonder dat er dan we steeds nieuwe varianten komen.
Ben benieuwd naar de Enyaq Coupé. De ID4/5 vind ik toch wel de minste. De Q4 is het best gelukt.
tinnemans zegt
” Een SUV Coupé zo u wilt.”
Liever niet. :)
Johanneke zegt
Lelijke crossover waar 3 kratjes bier niet in op elkaar passen noem ik het.
LaCotse zegt
Gewoon een gave dynamische auto mooier nog dan de etron sportback! Ik wil hem wel hebben hoor zo in het rood met dat glazen dak.
Variomatic zegt
Mijn god, waarom moeten die velgen steeds maar weer groter..??! Echt geen gezicht dit
pyrat zegt
Lijkt wel een speelgoed auto en profil.
Wat een lelijk ding.
Johanneke zegt
Kofferbakruimte wordt gemeten tot aan de raamlijn. Zegt niks die cijfers. Een wasmachine vervoeren is een heel stuk makkelijker in een ID4 dan in deze ID5.
mashell zegt
Waarom zou het belangrijk zijn om een wasmachine te kunnen vervoeren? Een nieuwe wasmachine laat je bezorgen en als je gaat verhuizen dan huur je gewoon een busje.
chrism zegt
Algemeen vraagje: Hoe ver kom je nu met een EV op de autoweg met een snelheid van 130km/h? Wat blijft er dan nog over van de actieradius?
koeberg zegt
Zo’n 70% tov 100km/u rijden. Ofwel je verbruik keer anderhalf. Zal denk ik voor een benzineauto niet heel veel anders zijn.
bernoulli zegt
Je mag geen 130 op een autoweg. ;)
welkom101 zegt
Meer glas
marcomanta zegt
Tja, waarom lukt het VW niet meer om iets moois te ontwerpen, toch jammer waardoor ze steeds meer klanten gaan mislopen, BMW daarentegen scoort uitzonderlijk goed evenals Kia en Hyundai. Bij een EV is de techniek eigenlijk gelijk, accu en het ev moterke.
karhengst zegt
Als BMW goed scoort heb je meteen antwoord op je vraag.
mashell zegt
Nee, nee. Bij een EV is het verschil in techniek veel groter dan bij verbrandingsmotoren. De verbrandingsmotoren zijn behoorlijk uitgerijpt en qua verbruik en geluidscomfort scoren de motoren van de verschillende merken in hun vermogensklasses ongeveer gelijk. Maar bij EV’s zijn er flinke verschillen in efficiency, aanrijgedrag en laadkarakteristieken.
gregorius zegt
Koop je (sorry, lease) een auto van 47k (vaak meer), van een van de bekendste merken op aarde. Een merk dat zich graag premium wil noemen (low-premium misschien) en dan gaat ie van 0-100 in 10.4 seconde. En dan hebben we het nog wel over een EV; ‘koppel bij 0 toeren’ etc.
Dat is toch gewoon beschamend?
Ik durf zelfs te stellen: 10.4 naar de 100 kan soms zelfs gevaarlijk zijn (zo langzaam).,
mashell zegt
Nou, nou. Mijn ervaring dat als je weet hoe je de versnellingsbak moet bedienen je met een auto die in 12s naar de 100 gaat bij de snelsten bent. Mijn andere ervaring is dat een 400pk auto in mij handen juist gevaarlijk is, bij een verkeerslicht nog even een vrachtwagen inhalen, even gas bij en voor je het weet ga je met 140 onder de verkeerslichten door. Dat is wel een probleem als daar een flitser staat… Overkomt je met zo’n ID.5 niet.
michaelb zegt
@mashell: Denk dat het geknepen wordt. Er zijn al lang meerdere signalen dat het willen beperken na de huidige “levensgevaarlijke” acceleraties.
flyerbunch zegt
Wereldpremière live:
https://youtu.be/MALzDAOojhc
doublechevron65 zegt
Weer heerlijk lelijk voor de ogen… Jep eenheidsworst 🌭
ericc zegt
En weer een SUV! Boring…
joost1234 zegt
Wat een inspiratie loze auto met lachwekkende flut prestaties. Zal nooit snappen dat mensen dit boven een Mach-e e.d. kiezen