De Volkswagen dealer claimt niet de juiste apparatuur te hebben om de ID.4 te fixen.
Het is algemeen bekend dat Volkswagen enige moeite heeft met de switch naar elektrische auto’s. Het bouwen ervan is al een uitdaging. De software werkt niet altijd (mee). En niet onbelangrijk: het valt ook nog niet altijd mee om de nieuwe waar aan de man (m/v) te brengen. Er blijkt echter nog een potentieel probleem te zijn: het repareren van beschadigde units.
Een Florida man en levenslange Volkswagen fanaat is daar op de onprettige manier achtergekomen. De voormalig eigenaar van drie Jetta’s, een Tiguan en een Atlas ging voor de EV-bijl en kocht een ID.4. Maar inmiddels rijdt Josh Cowan alweer 7 maanden in een Tiguan van zijn dealer. De nieuwe elektrische SUV staat namelijk al net zo lang in de werkplaats.
Cowan meldt dat er niet lang na aankoop van de ID.4 een airbaglampje ging branden. Tevens was er een bonk hoorbaar elke keer als de auto accelereerde. Na te hebben gedacht aan motorsteunen, kwam de dealer tot de conclusie dat de versnellingsbak kapot was.
Mocht je nu denken ‘versnellingsbak, heeft zo’n ID.4 die dan?’, is het antwoord daarop ‘jazeker’. De auto heeft weliswaar niet meerdere versnellingen, maar wel een versnellingsbak met die ene versnelling. En die is is dus kapotstuk. Fixen dan maar gewoon zou je zeggen. Echter de dealer claimt niet de juiste gereedschappen te hebben van Volkswagen om dat te doen.
Waarom dit nu al ruim zeven maanden duurt mag @joost weten. Geinig genoeg zijn er in de tussentijd nog twee terugroepacties voor de ID.4 geweest. Ongetwijfeld zal het allemaal met aansprakelijkheid en dergelijke te maken hebben. Cowan heeft inmiddels 3.000 Dollar aangeboden gekregen voor het ongemak. Maar hij heeft deze niet geaccepteerd uit vrees dat Volkswagen en/of de dealer zich er daarmee vanaf wil maken. Hij wil na deze beproeving harde poen zien gerechtigheid. Waarvan akte.
tortuga zegt
Zo´n elecktrische wagens vragen vaak getraind personeel en van bepaalde niveau´s er van. Heb bv zelf niveau 2. Dus mag er 1 vrijschakelen en dergelijke, maar als er bepaalde onderdelen getest moeten worden onder spanning heb je niveau 3 nodig.
Dit hebben nog niet veel technieker. Laat staan dat alle werkplaatsen er zelfs 1 hebben.
Dan komt er nog eens bij kijken dat het juiste gereedschap in huis moet zijn om te voldoen aan de regels van het niveau 3 uit te voeren.
Een persoon die een gebroken of beschadigde accu van meer dan 40v moet verplaatsen is (in België toch zeker) verplicht een niveau 3 te hebben.
Dus zelfs de magazijniers.
Laatste punt. Gereedschap dat nodig is, is vaak niet beschikbaar voor levering…
Johanneke zegt
Lijkt er niet op dat ze er vaart achter zetten. Misschien pushed de eigenaar ook niet, want veel EV’s zijn hartstikke goed, de id3 en id4 van VW blinken voornamelijk uit in middelmatigheid.
Lambrusco zegt
Komkommer-zondag bij Autoblog.. :) .