De Europese verkiezingen zijn al achter de rug, maar de Worldwide Car of the Year is ook gekozen. De grote winnaar is de Volkswagen ID.4!
Het is altijd een mooie titel om te hebben, auto van het jaar. Het betekent dat je als fabrikant een goede auto en meestal een goed manusje-van-alles hebt neergezet. Maar het is ook een statement, tenminste, dat is het vaak. Helemaal nu de elektrische revolutie is doorgezet, verwacht je toch dat de auto van het jaar standaard een elektrische auto is. Toch, European Car of the Year verkiezing?
World Car of the Year 2021
De verkiezing is nu ook wereldwijd gehouden en er is natuurlijk een winnaar. Vorig jaar was de wereldwijde auto van het jaar de Kia Telluride, die de spotlights even van het elektrische spul afpakte. Nu staat hij weer op een elektrische auto. De World Car of the Year is de Volkswagen ID.4. De SUV van Volkswagen is los en weet in een hoop categorieën de jury te overtuigen. De ID.4 is slechts de derde elektrische winnaar in deze verkiezingen (na de Nissan Leaf in 2010 en Jaguar I-PACE in 2019). De ID.4 heeft het gewonnen van de Toyota Yaris, die het bij ons in Europa dus wél werd en de Honda e.
Overige categorieën
Nu we het toch hebben over de kleine Honda: die sleepte wel de prijs in de wacht voor de categorie World Urban Car of the Year. In de categorie luxeauto’s was het de nieuwe Mercedes S-Klasse die de award binnenhaalde, de beste performance-auto van het jaar is de Porsche 911 Turbo S en het beste autodesign van het jaar is die van de Land Rover Defender.
Om even het overzicht te maken van alle kandidaten (de winnaar is dikgedrukt):
Beste design van het jaar:
- Mazda MX-30
- Honda e
- Land Rover Defender
Beste performance-auto van het jaar:
- Audi RS Q8
- Toyota GR Yaris
- Porsche 911 Turbo (S)
Beste luxeauto van het jaar:
- Polestar 2
- Land Rover Defender
- Mercedes S-Klasse
Beste Urban (stads)auto van het jaar:
- Toyota Yaris
- Honda Fit (Jazz)
- Honda e
Auto van het jaar:
- Toyota Yaris
- Honda e
- Volkswagen ID.4
Winnaar
Volkswagen is uiteraard blij met de ID.4 als World Car of the Year 2021. De jury was vooral te spreken over het groene karakter van de auto (geen uitstoot) en het technologisch vernuft voor zijn geld. Vooral het head-up display met Augmented Reality wist bij de jury hoge ogen te gooien. Het is de eerste Volkswagen die de titel pakt sinds de Golf in 2013.
homanito zegt
Triestige keus!
wimof zegt
Terechte keus, wordt naast jou deur gebouwd. Ondertussen weet ik in wat het betekent in deze Corona tijden afhankelijk te zijn van mijn gewone leveranciers, maanden vertraging en prijzen die stijgen alsof ze de Japanse vlag willen imiteren.
rogerzz zegt
Luxe-auto winnaar :S-Klasse. Klinkt niet gek (mogelijk vs. 7 serie of Audi A8) – maar de concurrenten waren de Polestar 2 en de Land Rover Defender? Uhm. Vreemd. Easy win.
Design award is subjectief, ik heb liever een 911 in mijn woonkamer staan om naar te kijken dan een Defender. Zelfs de S-klasse vind ik echt onwijs mooi, het zal wel aan mij liggen.
ID4 als Car of the World snap ik deels als statement, dat is toch een beetje de nieuwe Golf maar dan zonder ‘duivelse’ benzine/diesel. Zou wel eens echt een volume-knaller kunnen worden, maar als ik het goed begrijp moeten er nog wel wat software-updates komen. Bij Tesla is dat prima, bij Volkswagen is de algemene opinie ineens negatiever. Maar dat hij meer/beter kan worden na updates lijkt mij een fijn idee. Waarom de ID3 het niet is geworden ben ik overigens ook wel benieuwd naar.
Loek zegt
@rogerzz: de WCotY is dan wel wereldwijd, het is toch de VS die vaak de grootste vinger in de pap heeft. Daar wordt de ID.3 niet geleverd, enkel de ID.4.
Richmond zegt
Extra ruimte misschien?
Flutterbi zegt
Wat heeft Honda toch een blunder begaan door het productiemodel zoveel af te laten wijken van het concept. De Beetle, fiat 500, Mini. Ze hadden het rijtje succesvolle retro’s kunnen aanvullen.
potver7 zegt
Uhm, de concept car voor de New Beetle was toch behoorlijk anders dan de uiteindelijke productieversie hoor. Met name een stuk groter (concept was op basis van de Polo, dat werd de Golf) waardoor de verhoudingen behoorlijk anders werden.
De New Beetle was daarom ook vooral in de VS succesvol, in Europa kon het ding geen potten breken.
De Honda e kan best nog wat worden, als ze de specs concurrerend weten te krijgen. Nu is het ding vrij duur voor wat je krijgt.
flutterby zegt
@Flutterbi: het probleem van de Honda is met name de prijs. De concurrentie is veel goedkoper met dezelfde specs. De premium die Mini bijvoorbeeld kan vragen kom Honda niet mee weg. Ondanks dat het een best een luxe autotje is met hoge gadget gehalte.
probono zegt
Voor sommigen is dit vast een sterk aankoop- of overwegingsargument. Voor VW, Honda etc. Mooie marketing natuurlijk. Zelf heb ik nooit zoveel gehad met de uitslagen zo’n verkiezing eigenlijk.
ghost zegt
Tesla wie?
rumour zegt
Prijs wegens “groene karakter van de auto” zeg dan niks. De Hulk’ karakter is groener.
Zeg elk jaar ‘winnaartje’ is leuk voor de mensjes en sponsors die fors betalen.
EV kost 28% van vergelijkbare auto met brandstofmotor. Noorwegen schatrijk door olie en gas gaan ID-4 en E-trons naar toe. Voorheen o.a. Tesla’s, nu andere massa’s eenheidsworst in 4 kleuren ;-)
z3cabby zegt
@rumour: Aan jou is geen Autoblogger verloren gegaan. Djezus, wat schrijf je onsamenhangend.
wimof zegt
Ken je die?
flutterby zegt
@ghost: de Model 3 van 2019 of de Y die dit jaar amper geleverd gaat worden in Europa?
potver7 zegt
Dus je wint zo’n titel door een auto te bouwen waarin, zeker qua interieur, fors op is bezuinigd om m betaalbaar te houden, maar daar dan wel een head-up display met AR in te bouwen.
En de Yaris en Honda e, die nota bene allebei in 3 van de 5 categorieën in de top-3 eindigen, hebben het nakijken. Ik vind het bijzonder.
wimof zegt
Volkswagen’s uitleg omtrent het interieur, wat overigens al veel beter aansluit bij onze wensen, is dat het beter recycleerbaar is. Mooi gevonden en spreek het maar eens tegen met je zero emission vehicle. Ik met met mijn T4 alvast niet (zou misplaatst zijn, nu in 2026 de bedrijfswagen electrisch of met een andere nieuwe technologie zullen moeten rondrijden) anders pakken ze je waar het pijn doet. (in je portemonnee) (mvx).
flutterby zegt
@potver7: niet alleen het interieur maar ook het onderstel is niet op het niveau van Tesla volgens Sandy Munro. Ik ben benieuwd of deze besparing ook zijn weg hebben gevonden naar de Audi variant. Dat interieur is wel prima in orde namelijk.
fabian159 zegt
Raar dat de polestar 2 als c segmenter meedoet aan de luxe klasse. Het interieur is wel ok maar een audi a3 tje doet dat wel beter.
ktm690sm zegt
@fabian159: bedoel je die nieuwe A3 met die harde plastics overal?
tjorque zegt
Heeft iemand enig ID waarover deze verkiezingen gaan?
wimof zegt
Zeker, om de world car te verkiezen, ze zijn aardig geweest voor VW, begrijpelijk omdat alle ergernis van de afgelopen 12 jaar toch alleen maar over hun verbrandingsmotoren gaat. It will get better (ah nee dat gaat ergens anders over)
Redrum zegt
lachwekkend
flyerbunch zegt
Mooie opsteker voor VW! In Europa zijn we wel wat meer EV gewend, maar in de VS hoopt VW een grotere doorbraak te maken met 3j gratis opladen en tax credit systeem. Buiten Tesla heb je daar niet zoveel concurrentie momenteel. Daar hoopt VW wat van af te snoepen met de ID4 die meer mensen van de benzine naar de EV kant wilt krijgen door de wat zachtere overgang. Hij is niet zo futuristisch of hyper performant zoals menig Tesla, maar daar zit ook niet iedereen op te wachten. Doelpubliek was RAV4 en CR-V rijders dus..
pier zegt
Als het dan toch een EV moet zijn uit de VW stal dan liever de Enyaq.
pascal zegt
Mee eens, ik vind de Enyaq ook de mooiere/betere aanbieding in dat segment.