De Volkswagen ID.4 wordt stukje bij beetje bereikbaarder voor de gemiddelde leaserijder.
Het leek een ‘kat in het bakkie’ te zijn. De enorm vernieuwende Volkswagen ID.3 zou wel eventjes de nieuwe Auto van het Jaar 2021. De verkiezing die iets te overeenkomsten telt met het Eurovisie Songfestival pakte dit jaar iets anders uit. Een reguliere, steengoede doch niet echt innovatieve Japanse hatchback is de wagen die auto van het jaar is. Pun intended.
Wellicht dat de ID.4 iets hogere ogen had kunnen gooien. Die kan meedoen voor volgend jaar. De ID.4 zie je al geregeld in Nederland rondrijden. Dankzij de enorme vraag (dit vanwege de bijtellingsvoordelen) werden veel exemplaren naar Nederland gestuurd. Dat waren de luxere ‘1st’-model. Nu zijn er voldoende andere varianten waar je uit kunt kiezen, maar die kosten tussen de 50 en 60 mille. Tot nu, want er is nu een goedkopere Volkswagen ID.4.
Volkswagen ID.4 bereikbaarder
Het gaat om een versie met een accupakket van 52 kWh. Tot nu hebben alle ID.4’s een 77 kWh-accupakket. Daarnaast is er nu ook een kalere instap-versie, de ‘City’. Deze kun je niet bestellen met 77 kWh batterij. Deze kost slechts 40.690 euro. De 52 kWh accu heeft een 2-fase omvormer met een vermogen van 7,2kW.
Op een volle accu haal je met de 52 kwh-batterij alsnog 344 km volgens de WLTP, zo’n 150 km minder dan de 77 kWh-versie. Stuurverwarming, dual-zone climate control, 18 inch lichtmetaal en het ‘Discover Pro’-infotainmentsysteem zijn standaard. Dus je hoeft niet op een houtje te bijten.
Optioneel kun je kiezen voor de ‘Style’-uitvoering. Deze kennen we ook van de ID.4 met 77 kWh-batterij. De Style-uitvoering kost met 52 kWh-accupakket precies 44.990 euro. Je krijgt dan een aantal opties die je onmogelijk nodig kunt hebben in het leven: Luxe ArtVelours bekleding, ‘plug & play’-pedalen, interieur-sfeerverlichting, wat LED-lampjes voor en achter, getinte ramen en nog wat ongein.
Twee motoren
Het accupakket van van de bereikbaardere Volkswagen ID.4 52 kWh kun je combineren met twee motoren. De instapper heeft 148 pk en een stapje hoger staat een versie met 170 pk. De versie met 170 pk kost 42.190 euro. Voor de context, de ID.4 met 77 kWh-batterij heeft 204 pk. Over prestaties en prestatieverschillen wordt met geen woord gerept. Op basis van 10.000 kilometer en 60 maanden heeft de ID.4 52 kWh een vanfprijs van 562 euro per maand bij Mobility Service.
Concurrentie bereikbare Volkswagen ID.4
Uiteraard nemen we ook even een kort kijkje naar de concurrentie van de goedkopere Volkswagen ID.4. Het is een beetje lastig om directe concurrenten aan te wijzen, de PSA-auto’s zijn iets kleiner, maar wel cross-overs. De Kona is eveneens iets kleiner en iets minder speciaal. De Skoda is de meest directe concurrent, zowel qua specificaties als qua prijs.
- Aiways U5 Standaard (39.950 euro)
- Citroën ë-C4 136 Feel 50 kWh (38.190 euro)
- DS 3 Crossback E-Tense So Chic (39.890 euro)
- Hyundai Kona Comfort 39 kWh (36.795 euro)
- Volkswagen ID.4 Life (40.690 euro)
- Skoda Enyaq iV 60 (40.790 euro)
Je kunt de goedkopere Volkswagen ID.4 City nu al configureren in de ID.4 configurator!
detroitv8 zegt
De ID4 snoept het succes van de ID3 af doordat de meerprijs niet eens zo heel veel extra bedraagt. En dat is maar goed ook. De ID4 is bijna knap te noemen, naast de gruwelijk lelijke ID3.
s2000vtec zegt
‘Knap’ zegt ie…… Laat me niet lachen. De hekkensluiters.
detroitv8 zegt
@s2000vtec: begrijpend lezen is een vak apart denk ik.
wimof zegt
De laatsen zullen de eersten zijn, leert ons een oud spreekwoord (voorloper van de emoicons)
fanboy zegt
We hebben hier nog over allemaal wagens voor rond de 40K of hoger, en dan maar rond de 50kWh is niet heel veel. Dat is niet wat de particulier gaat kopen. Ondanks de besparing over de jaren heen.
Een Corsa-e of Peugeot, is dan al wat behapbaarder.
We moeten gewoon naar 60kWh voor 30K, en dan niet in een A segmenter.
Dat lukt nu alleen met de Ampera-e, een uitlopend model. Maar die wordt wel gekocht door particulieren.
willeme zegt
@fanboy: het is wel een puike crossover van een redelijk formaat. Met een rijbereik waar een gedeelte van de klanten blij mee kan zijn.
Grotere batterijen zorgen voor meer rijbereik, maar hebben verder alleen maar nadelen (gewicht dankzij desastreuze energiedichtheid).
Daarnaast: crossovers van 40k zijn altijd wel leaseauto’s geweest, op die particuliere Forester of Outback na ;-).
fanboy zegt
@WillemE: Ja in de leaze boeit de aanschafprijs ook wat minder.
Toch denk ik dat er ook wel senioren in dit segment kopen.
Het is inderdaad best een grote auto, de ID.4.
Ach, het hoeft allemaal niet veel meer te zakken om goedkoper te zijn dan brandstofauto, vooral in total cost of ownership.
Voorbeeld van de Ampera-e is wel dat particulieren ook elektrische auto’s kunnen gaan kopen als het interessant genoeg is.
detroitv8 zegt
@fanboy: in de lease scoort een BEV in TCO echt nog lang niet onder een ICE. Neem mee: hogere verzekeringspremie, hogere BTW-privé afdracht aan de belastingdienst (2.7%), aanschaf laadfaciliteit op thuisadres, flink minder korting in aanschaf.
TheMaster zegt
Hangt allemaal van het verbruik af. Dit is waar Tesla (onder andere) zeer goed op scoort. Waarbij je met een ID4 met 52 kwh accu, een 344km WLTP. Tesla Model Y zal met een +/- 50 kwh accu een 425km WLTP hebben. Die 25% extra range, komt uiteraard overeen met de 25% die je met een Model Y minder verbruikt dan een ID4.
fanboy zegt
@TheMaster: Ja vergeet Hyundai niet, ook erg efficient.
mashell zegt
De particulier koopt geen nieuwe auto. Die koopt wat de leasemaatschappijen of 3/4/5 jaar afstoten. En juist de particulier rijdt weinig kilometers en zal over een aantal jaren maar al te graag zo’n ID.4 willen.
ttr6 zegt
Vergeet niet dat er op die electra mobielen geen BPM zit, dus als dat wel een keer gaat gebeuren, zijn ze nog veel duurder. De prijzen vergelijken met bezinemodellen die wel BPM kennen geeft een vertekend concurrentie beeld. M.a.w : de electrische auto is nog veeeeel te duur voor de prive kopers.
fanboy zegt
@ttr6: hoge BPM op elektrische auto’s zie ik niet terug komen voor 2030. Wel kan rekening rijden er komen, of andere vormen.
Ik heb zelf een EV uit 2017 gekocht met 60kWh, meer dan deze budget ID.4, en dat was gewoon een prima deal wat mij betreft. Hier kan ik 10 jaar mee vooruit en bespaart me veel geld in al die jaren, meer dan de afschrijving.
volt zegt
Een belangrijke concurrent is natuurlijk de Kia e-Niro, vreemd dat die niet in de lijst staat!
bernoulli zegt
Ik moest lachen om de titel. :)
marcomanta zegt
Alsof het bedrag van 40K de normaalste zaak van de wereld is. Als je dat al te besteden hebt, koop dan een lekkere M3 of Audi S5 voor 30K, dan heb je nog 10K te besteden voor wegenbelasting, benzine en wellicht wat onderhoud.
bernoulli zegt
Baas: “Je mag een ID4 leasen”
Werknemer: “Nee, doe maar een M3 en stort maar 10K op mijn rekening voor de wegenbelasting en benzine. O, en wellicht voor wat onderhoud”
marcomanta zegt
@bernoulli: haha, inderdaad!
s2000vtec zegt
Vergeet VW. Nog 10 jaar en het merk is weg.
mashell zegt
40k is de normaalste zaak van de wereld. De prijs van een auto is eigenlijk niet zo interessant, wat de auto echt kost wordt bepaald door de gebruikskosten (energie, verzekering, onderhoud etc) en de restwaarde. Dat is precies waar de leasemaatschappijen hun sommetjes over maken. Je kunt dus het beste auto’s kopen die gunstig zijn in de lease. Dat zijn een M3 of S5 niet bepaald (niet alleen de verzekering kost kapitalen). Daarom durf ik de stelling wel aan, als je droomt van een M3 of S5 dan zal 40k niet snel de normaalste zaak van de wereld voor je zijn.
HelldogBE zegt
“Je kunt dus het beste auto’s kopen die gunstig zijn in de lease.”
Dat zou ik niet durven beweren.
Leaseprijzen zijn sterk in het voordeel van premiumwagens omdat deze nieuw sterk afgeprijsd verkocht worden aan grote afnemers zoals leasemijen en doordat de restwaarde na 2-4j met lage kilometerstand relatief hoog is (tov de werkelijk betaalde aanschafprijs) door de grote vraag naar premium auto’s op de 2dehandsmarkt…
Dan zijn er nog de grote verschillen tussen privé en zakelijk leasen, waar er nog andere belastingstechnische redenen meespelen waarom 60k op een Tesla stukslaan interessant is in de lease of zelfs als zakelijke koop, maar mss niet privé…
marcomanta zegt
@mashell: maar je wilt toch als autoliefhebber toch wel iets onder je kont wat aanspreekt, tenslotte woon je heel wat uren per week in je auto, meer dan thuis op een stoel of bank.
wimof zegt
Inderdaad, mijn maag draaide om toen ik die slechts las.