Nieuw in de Autoblog Garage is deze elektrische Volkswagen ID.4. In deze introductie stellen we het model aan je voor!
Het is even geleden dat we een elektrische auto in de Autoblog Garage hadden. De Jaguar I-PACE en Mercedes EQC gingen deze Volkswagen ID.4 al voor. De ontwikkelingen gaan hard en de nieuwe modellen die uitkomen worden steeds beter. Zeker met elektrisch rijden kan een duurtest helpen om een goed beeld te schetsen van de auto. De Volkswagen ID.4 gaat naar verwachting een belangrijke rol spelen in de elektrische verkopen van 2021. Nederlanders zijn fan van het merk Volkswagen, het is een ruime SUV en met twee motoren en drie varianten is er ook keuze.
Instapper is de 148 pk sterke ID.4 met het 52 kWh accupakket voor € 40.690. Daarboven zit de 170 pk ID.4 52 kWh vanaf € 42.190. Het voorlopige topmodel, zoals wij hem rijden, is de 204 pk ID.4 met een 77 kWh accupakket. Deze is er vanaf € 51.790.
Op termijn komen er nog meer varianten. Onlangs werd de ID.4 GTX aangekondigd. GTX is het nieuwe sportieve elektrolabel van Volkswagen. De ID.4 GTX gaat weer net een stapje verder met 299 pk en vierwielaandrijving. In de basis is de ID.4 een achterwielaangedreven elektrische auto.
Volkswagen ID.4 verkopen en concurrentie
Hoe scoort de ID.4 tot nu toe eigenlijk? En in vergelijking met de concurrentie? De elektrische auto kwam tegen het einde van 2020 op de markt. In december 2020 werden er 2.408 stuks verkocht. Of op kenteken gezet, het is maar net hoe je er naar kijkt.
De cijfers van BOVAG en RAI Vereniging van januari tot en met april 2021 zeggen daarnaast het volgende. Van de Volkswagen ID.4 zijn 651 exemplaren verkocht. Ter vergelijking, van de Polestar 2 werden in deze periode 346 stuks verkocht. Van de Kia e-Niro 716 stuks en van de Hyundai Kona Electric slechts 69 stuks.
Kortom, de ID.4 doet het niet onaardig. Al is het nog te vroeg om keiharde conclusies te trekken. Traditioneel zijn de laatste maanden van het jaar het belangrijkste voor de verkoop van elektrische auto’s in Nederland. Dat heeft natuurlijk alles te maken met de bijtelling. Eigenlijk kun je pas op 31-12-2021 oordelen of de ID.4 het echt goed heeft gedaan.
Volkswagen ID.4 in de Autoblog Garage
En dan ons exemplaar. We rijden de komende periode in een ID4 1ST Max in de kleur Gletscher White. Eigenlijk zoals je ze nu regelmatig tegenkomt op de Nederlandse wegen. Althans, ik heb er al een aantal gespot. Deze variant is uitgerust met het 77 kWh grote accupakket. De opgegeven actieradius is 521 kilometer WLTP. Dat is natuurlijk de theorie, deze duurtest moet uitwijzen wat een realistische actieradius is onder verschillende omstandigheden op de lange duur.
De 1ST Max is uitgerust met onder andere 21-inch velgen, 360 graden parkeercamera en een panoramadak. De prijs van dit exemplaar komt uit op 59.166 euro. Er zijn tevens een scala aan rijassistenten te vinden in deze duurtester. Dat hebben we geweten ook. Tijdens onze eerste kilometers viel meteen een puntje van irritatie op. De auto herkent de weg en helpt je binnen de lijntjes te rijden. Tijdens een rit in het oosten van Nederland op een N-weg las de ID.4 de weg verkeerd. Er werd ingegrepen terwijl dit helemaal niet nodig was.
Volkswagen ID.4 opladen
Elektrische auto’s worden natuurlijk doorontwikkeld en daarmee steeds beter. Tel daarbij op dat de ontwikkelingen van de laadinfrastructuur ook niet bepaald stil staan. Range anxiety is echt iets van jaren geleden. Zeker in Nederland, waar we gelukkig een uitstekend en nog altijd groeiend aanbod aan laadlocaties hebben.
Onze ID.4 kan snelladen mogelijk met een maximum van 125kW. Daarmee is bij de juiste snellaadpaal de accu in 35 minuten van 5 naar 80 procent te laden. In de praktijk is laden tot 80 procent laden de sweet spot. Van 80 naar 100 procent laden duurt veel langer in vergelijking met de eerste twintig procent.
Aan een reguliere lader kan de ID.4 3-fase laden met maximaal 11 kW. Dat is prima, want in een nachtje is een volledige lege accu dan weer helemaal vol.
De range van de ID.4
Tijdens onze tests met EV’s leegrijden leerden we twee dingen. Bij slecht Nederlands winterweer haalt de ID.4 zijn opgegeven range niet. En je kan nog altijd wat verder rijden, ook al geeft de batterij 0% aan. Fabrikanten houden een marge aan. Doe jezelf echter een lol en probeer het niet uit, want je zal naar de dichtstbijzijnde laadpaal gesleept moeten worden.
Trekhaak
Wat de ID.4 met uitstek een ‘Nederlandse’ auto maakt is zijn trekhaak. Net als de Skoda Enyaq, beschikt de ID.4 over een elektrisch inklapbaar trekhaak. De Volkswagen mag maximaal 1.200 kg trekken. Een caravan zal heftige invloed hebben op de range, maar een fiets of motorfiets vervoeren is natuurlijk prima.
Wat wil jij zien?
Misschien overweeg jij een Volkswagen ID.4 of ben je geïnteresseerd in deze elektrische auto. Laat vooral in de comments weten wat jij graag wil zien van deze duurtester en wij gaan op onderzoek uit.
Deze auto’s staan nog meer in de Autoblog Garage:
- Alfa Romeo 156 Junkyard Racer
- Audi S3 (8V) van Ruben
- BMW 325d Touring van WillemE
- BMW 535i xDrive Touring van de baas van Wouter
- Chrysler Crossfire van Machiel
- MINI Cooper S Gizmo Speciale van Martijn
- BMW M135i van Martijn
- Privatelease MINI Cooper van Michael
- BMW Z4 van Nicolas
- Porsche 911 Carrera 996.2 van Wouter
- Porsche 944 van Jaap
- Renault Clio van Loek
porker zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Mis de model3 erbij als vergelijk in verkoopcijfers.
cloverleaf zegt
Wat is de (private)leaseprijs van deze uitvoering met pak m beet 30k km? Denk dat weinig consumenten dit strijkijzer zullen kopen.
bischero zegt
@cloverleaf: calculeer hem ff bij Justlease en laat het ons weten zou ik willen aanraden.
tjorque zegt
Er zijn twee problemen met deze auto wat mij betreft:
– de wet van de remmende lelijkheid
– de wet van het remmende frontaal oppervlak
Ik wil binnen twee jaar overstappen naar een EV maar het dubbele (tov mijn huidige auto) aankoopbedrag betalen om dan met een lelijke suv achtige te zitten dat houdt me echt tegen.
Het “ja maar accu-pakket” argument om een suv setup met totaal nodeloze bodemvrijheid te verantwoorden, hoeft zelfs niet boven gehaald te worden. Als dat echt nodig is mogen ze van mij terug MPV’s van het genre ford S-max op de markt gaan brengen.
stekkerkoning zegt
@torque een Kia EV6 of Hyundai Ioniq 5? Dat zijn alsnog crossovers, maar het ligt er niet duimendik bovenop. Of de productieversie van die Hyundai Prophecy? Vermoedelijk zal dat één van de nieuwe ev’s van Hyundai’s luxemerk Genesis worden. Een Jaguar i-Pace? Ook dat is niet bepaald een laag model, rijdt daarentegen spectaculair goed en is helaas wat aan de dure kant. Een Tesla Model 3 of BMW i4? In zekere zin traditionele sedans, maar dan met elektrische aandrijving.
Ook nu is er keuze en het aanbod wordt alleen maar groter, het is slechts een kwestie van tijd voordat iedereen kan kiezen voor een ev die aan (de meeste) persoonlijke voorkeuren voldoet.
harleytijn zegt
Ben wel benieuwd wat de invloed op de range echt is met een caravan of aanhanger. Hoeveel langer ben je onderweg op een vakantietrip van pak hem beet 700 km met een caravan achter de ID4 in vergelijking met bijvoorbeeld een Tiguan?
pindakoning zegt
Hoeveel km per dag loopt de ID.4 leeg als je hem niet gebruikt
utregcity zegt
@pindakoning: heb zelf een Honda e (ja echt) en die kan ik 3 weken, op 80% opgeladen, laten staan zonder ook maar 1 procentje verlies. Gaat in diepe slaap na een aantal dagen en “verbruikt” dan nul komma nul.
pcooperworks zegt
Leegrijden en dan ‘gewoon’ ouderwets laten wegslepen is er volgens mij niet bij.
Wel kan de trekhaak worden gebruikt voor een aanhanger met dieselaggregaat.
arta zegt
Wij rijden 2 elektrische auto’s en hebben 2 kids, met een derde op komst is er behoefte aan ruimte.
Met z’n 5en in de i3 gaat niet passen.
Ik wil/kan geen nieuwe auto betalen. De ID4, Enyaq, Ioniq5, Model Y zijn nog niet gebruikt voor handen.
Is het de moeite waard om te wachten op een jong gebruikte ID4? Is het een saaie familieauto of heb je het nog wel eens naar je zin tijdens het rijden?
ronaldotour zegt
Ik moet nog wennen aan het design, het lijkt wel op een opblaasauto.
Ik heb tot nu toe geen elektrische auto met een lege accu langs de snelweg zien staan dus dat gezeur over actieradius is vind ik overdreven.
flyerbunch zegt
Misschien eens een langere trip proberen dan het reguliere woon werk verkeer? Roadtrip ofzo.. Zo weten de mensen ook gelijk hoe het is om met een EV (laadpalen netwerk in EU) op vakantie te gaan tijdens deze zomer. Geen idee hoe lang jullie de auto houden want met de huidige corona maatregelen zal dat niet evident zijn.
rutger97 zegt
Mijn zwager heeft er minstens 1x per maand wel iets mee in de electronica. Updates bij de dealer mislukken ook nog wel eens of duren 2 dagen. Ben benieuwd hoe dat bij jullie gaat.
pomoek zegt
Een design gemaakt door echte Petrol heads, mensen die geen enkele interesse hebben in elektrisch rijden, en ongeïnspireerd iets op papier hebben gekwakt. Als een kok in een SteakHouse die wordt gevraagd iets vegetarisch te maken en niet verder komt dan een kaassoufle in de frituur gooien. “Jullie willen elektrisch, dan krijg je elektrisch, maar we hoeven het niet leuk te vinden”- gedachte.
Kijk dan naar die jongens van GMC met die vreselijke Hummer. Nee, het ding is niet mooi en onzinnig groot en zwaar. Maar het ontwerp plezier spat er van af. In zo’n auto wil ik wel rijden, in die steriele zaadlozing van VW niet.
vaakbenjetebang zegt
@pomoek: Die indruk krijg ik ook bij de ID-modellen, dat VW in alles wil laten voelen dat het ‘moetjes’ zijn. Nou waren VW’s sowieso al nooit uitbundig, vrolijk of enthousiasmerend, maar dat was wel een heel bewuste en consistent doorgevoerde ontwerpekuze. Volkswagen kan volgens mij precies de auto maken die het bedoelt, dus omgekeerd lijkt het me dan ook zeker geen toeval dat het ineens EV’s bouwt die zo overduidelijk in alles tegenzin en inspiratieloosheid uitstralen.
alcantara zegt
Met hoeveel G kun je door een bocht in deze voiture?
tla13 zegt
Wat ik wil zien (en voor mij relevant is):
– Ritje door Duitsland met 160+, hoe snel loopt ie leeg (en hoe snel ben je in Munchen, misschien ook vergelijken met een diesel op dezelfde snelheid)
– Wat kost het als je geen eigen laadpaal hebt (ik heb geen oprit dus prové laden is niet mogelijk)
– Zoals al eerder aangehaald, hoe snel loopt de batterij leeg als je niet rijdt
– Hoeveel energie gaat er werkelijk uit je stopcontact getrokken worden om die 77kWh op te laden (gaat sowieso veel meer zijn dan 77kWh, maar hoeveel meer en wat kost het je dan werkelijk. Heb van collega’s met een Tesla en slimme meter toch al verhalen gehoord)
– Hoeveel extra verbruik met 2 fietsen op de trekhaak (tegen 100km/u maar ook met 130km/u, ook hier al verhalen gehoord van Tesla collega’s die me zeker weten terug naar diesel zouden drijven)
probono zegt
@tla13: Ik zou je adviseren te stoppen met al je vragen, want als je geen eigen laadpaal op je eigen oprit hebt en wel veel rijdt. Althans, dat is mijn insteek. Zou direct van m’n Tesla afwillen als ik niet thuis zou kunnen laden.
Pascal zegt
@probono ik sluit me hier geheel bij aan. Ik laad nu publiek en op werk en dat gaat goed, maar de drukte neemt toe. Ik heb gelukkig een huis op komst met eigen parkeerplaats incl. laadaansluiting, want op de langere termijn ben ik niet graag afhankelijk van of ergens toevallig nog ergens een plekje is, of me te moeten irriteren aan de zoveelste ‘laadpaalplakker’ die z’n auto gewoon 3 dagen op een laadplek laat staan.
alloallo zegt
eens! En 160 kmh in Duitsland werkt ook niet.
Ik werk in Duitsland en rijd een Tesla 3.
Uit eigen ervaring kan ik zeggen dat je actieradius dan minimaal wordt. Circa 250 km
alcantara zegt
LOL geen eigen laadpaal hebben, maar wel een elektrische auto willen….
Dat is net zoiets als een pannenset kopen maar geen kookplaat hebben.
En dan steeds met je pannetjes bij familie langs moeten gaan om iets op te warmen.
arta zegt
Met een skibox op het dak en dan met 160km/u bereik.
reset zegt
Volgens mij gaat het helemaal niet zo goed met de ID.3 / ID.4 series van Volkswagen.
Als ik op Autotrack kijk staan er 1000+ ID.3 ! En bijna 500 ID.4! Het lijkt dat de verkoopcijfers vooral gedwongen verkopen naar de dealers toe zijn.
Ter vergelijking:
Tesla ( alle modellen ) 400 stuks.
Kia ( alle electrische modellen ) 375 stuks.
Skoda Enyaq (375 )
mashell zegt
Die cijfers zullen wel kloppen. Maar je conclusie niet. Gedwongen verkoop kan het niet zijn want dat is verboden. Het kan natuurlijk zijn dat die dealers die wagens hebben ingeslagen om aan hun verkooptargets van 2020 te komen of gewoon omdat ze er goede handel in zien. We zitten nu in een crisis, de typische klanten van zulke voorraad wagens, MKBers en ZZPers zijn ook juist degenen die hinder van de crisis ondervinden dus ik kan me voorstellen dat het wat langer duurt voordat ze uitverkocht zijn.
Sjoerdwww zegt
Wat een negativiteit hier in de reacties. Ik heb een ID.4 en het is een prima auto. Snel, veel ruimte, stil. Ik rij nu zo’n 440km op een volle accu. En als hij 5 dagen stil heeft gestaan is er maar 0 of 1 % lading weg. Ik vraag me af hoeveel klagers hier ook echt ID.4 rijden.
Pascal zegt
Is voor velen toch gewoon onwetendheid. Je kan er pas over oordelen als je ‘t zelf een paar maandjes doet. Voor Nederland rondcrossen en af en toe een langere reis door Europa bevalt ‘t mij ook uitstekend, ik heb geen idee hoe ‘range anxiety’ voelt.
Tijsbeer zegt
Ik heb er een, exact dezelfde als de duurtester, en ik ben er ook meer dan blij mee. Klagers kunnen beter eerst een proefrit maken en dan nog eens oordelen denk ik :-)
kniesoor zegt
Ik werd vanochtend door zo’n ding ingehaald op één van de rotondes in de N57. Benieuwd of het deze was.
#nieuwsgierigoudwijf 😆
dedokter zegt
Hoe groot is de koffer nu werkelijk.
In cm’s. L*B*D. Maar dan in net even de breedte achter de wielkasten apart.
Zit met een rolstoel die dan net wel of niet past.
flik2punt0 zegt
Hij mag trouwens maar 1000 kilo trekken. Geen 1200 dat was ooit toegezegd maar is uiteindelijk 1000 kilo geworden. Erg laag voor een caravan dus.
cossiekiller zegt
Zet er een turbo op!
Bij VAG kunnen ze dat!