De Volkswagen ID.4 als politieauto: dat ziet er niet verkeerd uit. Moet onze eigen hermandad meeschrijven?
Wanneer je in het nieuws ziet dat de politie ergens moest ingrijpen, dan krijg je vaak politieauto’s ter plaatse te zien. Vaker dan niet gaat dat om de manusjes-van-alles die de politie tegenwoordig inzet, de Mercedes B-Klasse. Volg je die berichten echter veel, dan zal het je opvallen dat je her en der ook ineens exemplaren van de Kia e-Niro en Hyundai Kona Electric kunt spotten in politiekledij.
Elektrische politie
De reden daarvoor is een pilot die in 2019 in werking is gesteld. Een aantal exemplaren van de elektrische Koreaanse crossovers worden als politieauto’s ingezet. Het gaat echter niet om een bevestigde keuze, maar om een soort langdurige proef. Hoe het daarmee zit, daar heeft de politie nog niks over bekend gemaakt in de laatste twee jaar. Gezien de ontwikkelingen zal het vast op de agenda staan om eens te kijken naar elektrische politieauto’s. Maar goed, welke auto kies je dan? Blijf je bij de Koreanen, of ga je – zoals nu vaak gebeurt – in Duitsland shoppen voor een Mercedes EQA, EQB of Volkswagen ID.3/ID.4?
ID.4
De Volkswagen ID.4 zou in theorie best een goede kandidaat zijn als politieauto. Onze politie durft dat tot nu toe nog niet aan. Dat is wel anders op een andere plek in Europa. Op het eiland Astypalea bij Griekenland gaat de lokale politie boeven vangen met een Volkswagen ID.4 die omgetoverd is tot politieauto.
Elektrisch eiland
De auto hoort bij een project van Volkswagen en het Griekse eiland om Astypalea een duurzaam eiland te maken. Daar hoort het elektrificeren van servicevoertuigen bij. De Volkswagen ID.4 neemt de rol van politieauto op zich. Verder mogen de particulieren van Astypalea voordeliger in een rits elektrische Volkswagens stappen. De e-Up, ID.3 en ID.4 gaan tegen gereduceerd tarief verkocht worden op het eiland.
Een goed idee, met name die Volkswagen ID.4 politieauto. Leest u mee, politie Nederland?
pindakoning zegt
Leuk initiatief van VW en Astypalea, hopelijk blijven de auto’s hangen en worden ze niet binnen een paar jaar van het eiland ‘geëxporteerd’
donvincenzo zegt
Vreemd artikel weer. “Welke auto kies je dan?” Nou, geen enkele. De politie kiest niet, maar moet dit aanbesteden, zoals elke overheidsdienst.
Dus de politie stelt vooraf criteria op, kent een bepaalde weging toe aan prijs- en kwaliteitsaspecten en zet die aanbesteding op de markt. Vervolgens kán VW eventueel inschrijven en als ze het best voldoen aan de opgestelde criteria zouden ze eventueel als winnaar uit de bus kunnen komen.
wildbeest zegt
@donvincenzo: beetje smeergeld in de aanbesteding
donvincenzo zegt
Werkt niet. Wie zou je willen omkopen? Je moet dan hetzij de mensen omkopen die de eisen opstellen, hetzij de mensen die de inschrijvingen beoordelen.
Dat laatste werkt niet. Verliezers krijgen hun scores te zien en ook de scores van de winnende inschrijver. Het valt dus op als daar een niet kloppende score tussen zit. Merken kennen elkaars producten.
Ook omkopen van de mensen die de eisen stellen werkt niet. Iedere inschrijver ziet die eisen en het valt dus ook direct op als er is toegeschreven naar een bepaald merk.
mopar zegt
@donvincenzo: Helaas werkt het dus wel zo in Nederland. In het verleden is VW importeur PON namelijk al betrokken geweest bij een omkopingsschandaal toen er nieuwe politieauto’s aangeschaft moesten worden.
https://nos.nl/l/2138681
donvincenzo zegt
Daaruit blijkt dus precies wat ik al zei: corruptie valt op. Het viel andere inschrijvers op, er is geprotesteerd en mensen zijn veroordeeld. Precies hoe het zou moeten.
En denk je echt dat iemand bij PON of bij de politie het nu nog een keer zou proberen? Nu ligt elke aanbesteding natuurlijk nog meer onder een vergrootglas dan voorheen.
faalhaas zegt
@donvincenzo: In 2010 wint Volkswagen een megaorder ter waarde van een half miljard euro. De politie kiest ervoor om ruim dertienhonderd dienst- en surveillanceauto’s aan te schaffen en dat die nog maar van één merk mogen zijn, namelijk van Volkswagen. Andere partijen zoals Volvo en Mercedes bijten in het stof. Ze konden niet voldoen aan de strenge eisen die de politie had opgesteld. Eisen die er voor zorgden dat maar één partij kon winnen. Partijen doen aangifte en uit onderzoek blijkt dat er sprake is van corruptie en omkoping. Twee agenten worden daar in 2018 voor veroordeeld. Pon, de dealer van Volkswagen, treft een schikking van twaalf miljoen met het OM. De aanbesteding moest helemaal over. Hmmm interessant… heel interessant…
arta zegt
@faalhaas: en werkt het dan wel of niet. 🤷🏻♂️
Als je veroordeeld wordt na omkoping heb je wel gewonnen, maar ook verloren. Ook loop je het risico dat je jaren lang niet meer mag aanbieden in aanbestedingen van de overheid.
Alle aanbestedingen van de Politie liggen onder het vergrootglas, ik ga er vanuit dat er niemand nu nog in z’n hoofd haalt om smeergeld aan te bieden of om het aan te nemen….
bernoulli zegt
Een Volvo XC40 P8 Recherche natuurlijk.
heat59 zegt
Boefjes rijden straks allemaal in de 1.9 TDI’s van 2006. Die trappen nog 1100km op een tank
E zegt
Wat een wereldvreemde opmerking. Zeker nog geen ervaring met auto’s.
heat59 zegt
@E: u bent nieuw op het internet?
flutterby zegt
@heat59: met een 0-100 van 20 seconde haal je een kilometer niet eens. Daarnaast rijden de B klasse geen lange stukken, daarvoor worden de A6jes ingeschakeld.
heat59 zegt
@flutterby: die ID’4s zijn net zo traag van 0 naar 100..
moveyourmind zegt
Als hoofd inkoop dienstmaterieel bij de politie ben ik wel voor de ID als politiewagen.
Want de kinderen zijn wel toe aan een paar nieuwe fietsen, de vrouw wil dolgraag een nieuwe keuken en met een nieuwe Audi voor de deur zou ik mijn focus nog beter kunnen leggen op het opstellen van de eisen waaraan de nieuwe dienstauto moet voldoen.
flyerbunch zegt
Tof idee! Jammer dat ze hier geen projecten doen.. VW NL, leest u mee?
arta zegt
ID3 is een prima opvolger voor de MB B-Klasse toch? Of een Hyundai Ioniq5 beide prima auto’s!
flutterby zegt
@arta: de Kia EV6 past beter bij het depressieve karakter van de politie. Verder qua specs wel een uitstekende keus maar vermoed dat het te duur wordt.
Hubert zegt
Maakt niet uit wat ze kiezen, als het voertuig maar in Europa gefabriceerd wordt.
Ik denk dat dat ook wel een van de eisen mag zijn.
Dutchdriftking zegt
Tja, ik denk dat de ID3 TOV bijvoorbeeld een Golf nog wat duur is, De Kia is wellicht een betere optie.
stevenl zegt
@redactie
“De politie zal in de komende jaren in hoog tempo elektrische auto’s gaan inzetten. De inzet van waterstofauto’s zal echter nog jaren op zich laten wachten. Dat vertelt Marieke Spijkhoven, die als producten- en dienstenmanager verantwoordelijk is voor de voer- en vaartuigen en luchtvaartvloot van de politie, in een interview met Fleet&Mobility.”
Bron: https://automotive-online.nl/management/laatste-nieuws/overig/29548-politie-na-pilot-ev-s-prima-tijd-nog-niet-rijp-voor-waterstof
Bron2: https://fleet-mobility.nl/magazines/magazines/2021/editie-2-2021/21876-interview-marieke-spijkhoven-stekker-eruit-en-gaan