De Volkswagen ID.3 gaat eerder met pensioen dan dat aanvankelijk de bedoeling was.
De Volkswagen ID.3 is een apart fenomeen. De auto werd met spoed op de markt gebracht. Dieselgate was in volle gang bezig en Volkswagen moest zijn activiteiten aanpassen om toekomstbestendig te zijn. Op zich heeft de Duitsers dat geen windeieren gelegd. Ze begonnen daardoor relatief vlug met elektrificatie van hun modelgamma.
Maar we zijn nu een paar jaar verder en de ID.3 is nog niet het succes dat het had moeten zijn. Die ‘3’ staat namelijk voor het derde legendarische model van VW na de Kever en de Golf. Segment-technisch klopt dat ook wel, maar qua succes bij lange na niet. Nu is de ID.3 geen slechte auto, het is alleen niet een heel scherp geprijsde of bijzonder vermakelijke automobiel.
ID.3 met pensioen
Het ziet er naar uit dat dat ook nooit gaat gebeuren, want insiders melden dat een volgende generatie ID.3 niet op het programma staat. Dat komt namelijk doordat ze bij Volkswagen werken aan een nieuwe elektrische VW Golf. Juist, de e-Golf die we al eens eerder hadden. Dat laat Kai Grünitz (technologische ontwikkeling honcho) weten aan de Britse editie van Top Gear.
Volgens hem heeft het geen zin om meerdere modellen te hebben die in hetzelfde segment zitten. Dat wil niet zeggen dat VW de ID.3 voortijdig van de markt wordt haalt ten faveure van een elektrische Golf. Nee, er zal een periode zijn dat er overlap is tussen beide. Grünitz (wat een heerlijk Duitse naam is dat zeg) stelt dat VW de modellen tijdelijk naast elkaar zal leveren. Hij voorziet dan wel dat de elektrische Golf populairder zal zijn en de ID.3 overbodig zal maken.
Snelle versies
Nu lijkt het op een gerucht, maar Kai zegt dat de ontwikkeling van de Golf ‘9’ al is begonnen en dat dat een EV-only model gaat zijn. De huidige Golf 8 (de Golf 8.5 is nét gelanceerd) is de laatste Golf met een verbrandingsmotor. Geniet ervan zolang het kan.
Heeft Kai verder nog goed nieuws? Jazeker! De Golf GTI en Golf R gaan ook elektrisch worden. We hebben nu het GTX-label, maar dat is een beetje een lauwwarm alternatief. Zie het meer als een sportief aangeklede uitvoering met iets extra pit dan echt een hete variant. Er was al een ID4 GTX, later dit jaar wordt de ID.3 GTX verwacht.
Johanneke zegt
Denk ook dat de merknaam Golf veel te sterk is om te laten vallen. Zijn overigens geen vervelende auto’s om mee te rijden hoor, die ID.3. Gewoon een dikke prima C segment wagen. Enkel de knoppen op het stuur zijn om te janken, maar daar is VW nu zelf ook achter.
MarcoM zegt
Antieke naam, de Kadett en Escort zijn ook al lang met pensioen.
O plaat zegt
Precies, de kever ook. Ik had het logisch gevonden om nieuwe techniek een nieuwe naam te geven.
mashell zegt
“Volgens hem heeft het geen zin om meerdere modellen te hebben die in hetzelfde segment zitten.”
Zeker nog nooit van de Taigo, T-Cross en T-Roc gehoord…
Maar eigenlijk had de ID.3 al lang Golf Sportsvan kunnen heten.
hotze zegt
Ik zou de naam Golf niet linken aan die ID.3, dat is een sterke modelnaam linken aan een niet fraaie auto (de ID.3). VW moet snel van die niet-sexy ID-namen af, dat klinkt te veel robotachtig. Verder zou ik de Golf nog even lekker laten doortokkelen op benzine/diesel. Er is immers nog veel vraag/behoefte aan. Tot dat het echt niet meer mag. Om te beginnen de GTI/R stoppen – daar kleeft te veel sjonnie-imago aan en anders wel milieuschade. Het is misschien vloeken op een site als deze, maar het kan eigenlijk niet meer. Kan me ook niet voorstellen dat GTI/R elektrisch net zo’n succes gaat worden als op benzine. Tenzij ze fake plofgeluiden uit die apparaten laten komen, maar dat is toch niet te hopen, zo klaar met die onzin.
mashell zegt
Bijna helemaal mee oneens. Ik vind de ID.3 een veel mooiere auto dan de Golf (van buiten). Ik vind de ID.namen ook maar stom maar vind het een slimme strategie om de 3 te gebruiken, dat associëren mensen met BMW en Tesla.
Als mensen om milieuschade gaven dan kocht niemand nu nog een auto met verbrandingsmotor. De GTI en R zijn de winstmakers, die blijven net als de Porsche 911 (nog zo’n winstmaker) als laatste.
O plaat zegt
Volkswagen had al een type 3 in 1961,BMW pas in 1975. Al geef ik toe dat buiten wat gepensioneerden en petroliumhoofden zo als ik er niemand is die dat weet.
kas_par zegt
Golf is niet echt een sterke naam, eerder zwak. Puber auto’s. Goedkoop maar door veel prullaria lijkt het nog ergens op. Voor een puber.
Zodra ID.3 (fantastische auto) Golf wordt ben ik direct weer weg bij Volkswagen.
lekkerlinksrijden zegt
Maak van de ID3 gewoon een Golf plus en klaar
harrie zegt
Op zich was het logisch dat ze, met deze compleet nieuwe generatie auto’s ook een nieuwe naam verzonnen na de generaties ‘kever’ en Golf. Maar dan moet je ook een pakkende naam hebben, en niet zoiets nikszeggends en volledig inwisselbaars als ID3.
.
Daarnaast: software problemen bij de lancering, commentaar op het traaaage infotainment en knakerige interieur, echt nergens in uitblinken, en nu het uiteindelijk een matig succes blijkt, snap ik dat ze de naam graag laten vallen en weer teruggrijpen naar Golf. Alhoewel de kwaliteits reputatie van die naam ook wel een tikje heeft gehad sinds de 8.
.
En wordt de nieuwe ID4 dan ook Passat?
En nemen ze dan eindelijk ook weer eens een fatsoenlijke head of design aan?
flyerbunch zegt
ID4 is meer een Tiguan tegenhanger dan Passat want dat is gewoon een sedan/station. Daar is de ID7 meer een tegenhanger van zo zegt VW zelf.
harrie zegt
Oja, ik haal al die vormloze ID modellen altijd door elkaar.
DeWitteCondor zegt
Mooi. Dat is er in elk geval 1 die we niet zullen missen. Dit is nou typisch zo’n model dat ze nooit hadden hoeven uitbrengen.
kas_par zegt
Echt wel. Beste Volkswagen die ik ken in z’n klasse. Nooit gedacht ooit Volkswagen te zullen rijden, redelijk verliefd op mijn ID.3 . Heerlijke auto met een beetje volwassen ontwerp (met heus wat foutjes).
alfa147ti zegt
Ik wist niet dat je op een auto verliefd kon worden en al helemaal niet op een ID,3 zijn daar ook dokteren voor om te onderzoeken wat er aan mankeert en nog een onwaarheid de best Volkswagen die ik ken, een vriend van mij heeft nog een 12volts Kever van 1968 daar kan je dat wel van zeggen, die auto is nog van blik en niet van plastic.
harrie zegt
Ja heel bijzonder.
Ik heb er een proefrit mee gedaan, na een kwartier heb ik hem terug gebracht. Net zo sexy als een wasmachine testen.
Edge zegt
Ik riep rond de aankondiging van de ID.3 al dat ik verwachtte dat ze hem één generatie maken en daarna samenvoegen met de Golf (als Golf of ID.Golf, afhankelijk van wat de paarse broeken willen) en zie hier…
De ID.2 zal dan misschien ook wel Polo of ID.Polo gaan heten, en ik verwacht dat een ID.4/5 en ID.7 na de huidige generatie ook gewoon verder gaat onder de namen Tiguan en Passat.
Otua zegt
ID.Golf bekt echt verrassend lekker!
Robert zegt
Golf GT.ID dan?
kas_par zegt
Nee!!! Ik ben gek op mijn ID.3, onlangs de Golf als vervangend vervoer gehad, daar wil ik écht niet dood in gevonden worden, wat een verschrikkelijk lelijk, puberaal wagentje is dat…. ik was heel blij dat Volkswagen eindelijk een beetje volwassen geworden was en blij dat ze beperkt luisterden naar de pubers die nog steeds zweren bij klokjes, meterjes en prullaria in de auto.
Maar helaas… het mag niet zo zijn. Dat wordt op zoek naar een ander merk dan.
rubend zegt
Ik associeer de ID.3 altijd met Barbapapa, ‘t zijnde beide van die bloppen. Enige verschil is dat de VW wielen heeft ;)
kas_par zegt
Ik associeer dan weer iedere Volkswagen van na de jaren 80, buiten de ID series met puber autootjes. Veel prullaria en andere onzin op verder volstrekt inspiratieloze wagens…
chrisvis zegt
Het is dat de nieuwe / vernieuwde golf zo een succes is…
Aon zegt
Geen slechte zet van Volkswagen, je moet ergens beginnen.
HZW zegt
Golf is een sterke naam voor VW dus die wordt gewoon de ID.Golf.
chrisc zegt
Als je dit koopt of mooi vindt ben je niet goed wijs. Wegwezen met die rotzooi
kas_par zegt
Als je mensen voor gek verklaard omdat ze een andere smaak hebben dan jij ben je pas écht niet goed wijs
degrotemuis zegt
Ik zal hem niet missen. De vroege klanten als betatesters gebruiken voor auto’s met beroerde Software was al best een rotstreek, maar ook qua bediening echt teveel missers in een auto die op zich qua ruimte aanbod en weggedrag niet eens echt verkeerd was. Wel jammer dat de vervanger een EV Golf wordt die herkenbaar moet blijven als een Golf, want een nieuwe Golf die alle bekende Golf kenmerken moet houden zal ook op een volledig EV platform toch een compromis zijn.