![](https://www.autoblog.nl/files/2021/06/Volkswagen-ID3-Pro-S-970x610.jpg)
Volkswagen komt nu met de topversie van de ID.3, de Pro S, die een hele interessante prijs-actieradiusverhouding heeft.
Volkswagen had nog een belofte in te lossen. De ID.3 zou namelijk meer dan 550 km actieradius krijgen. De huidige topversie moet het nog doen met een WLTP-actieradius van 425 km. Nu is het dan zover: Volkswagen introduceert de versie met een grotere accu.
Deze versie heet de Pro S en krijgt het 77 kWh-accupakket dat we ook al kennen uit de ID.4. In de ID.4 Pro is dit accupakket goed voor 520 km aan actieradius, de ID.3 doet er nog een schepje bovenop. De ID.3 Pro S heeft een theoretische actieradius van 553 km. Dat is zeer netjes. Sterker nog: er zijn weinig EV’s met een grotere range. Zeker niet in deze prijsklasse. Maar daarover zo meteen meer.
Het vermogen van de Pro S is gelijk aan dat van de Pro. 204 pk’s dus. Qua uiterlijk is de Pro S te herkennen aan nieuwe 19 inch velgen. In deze topuitvoering krijg je verder onder meer standaard automatische airco, stuurverwarming en sfeerverlichting.
Wat kost dat alles? Dat kunnen we ook meteen melden. De Volkswagen ID.3 Pro S staat in de prijslijst voor €41.390. Dat is op de kop af €5.700 meer dan de Pro. De Pro S is wel goedkoper dan de 1ST Plus en Max, die het moeten doen met een 58 kWh-accupakket. Die zijn dus niet meer heel interessant.
Concurrentie
Als we naar de concurrentie kijken zien we dat Volkswagen met deze ID.3 Pro S een behoorlijk interessante aanbieding heeft. Zeker als je veel waarde hecht aan de actieradius. De range is namelijk flink groter dan de andere auto’s die je voor dit geld krijgt. Zelfs de Koreanen – waarbij je toch altijd waar voor je geld krijgt – moeten het hier afleggen.
- Kia e-Niro 64 kWh (204 pk, 455 km range): €40.995
- Volkswagen ID.3 Pro S (204 pk, 553 km range): €41.390
- Hyundai Kona Electric (204 pk, 484 km range): €41.615
- Tesla Model 3 Standard Range Plus (325 pk, 448 km range): €48.980
De nieuwe rangetopper van de Volkswagen ID.3 is nu samen te stellen in de configurator van Volkswagen.
Ik zie hem steeds vaker rijden en ik moet zeggen dat ik de ID3/4 de minst mooie EV vind die er is. Ik zou zoveel eerder een Kia, Hyundai, Skoda, etc nemen dan deze. De auto lijkt wel designloos, zo saai, helemaal in vergelijking met een Enyaq. Zonde, want de Passat wordt steeds sprekender.
@deuxani: grappig. Ik vind het juist een strakke wagen zonder overbodige vouwen en fratsen. Heel modern, de Golf 8 oogt er gedateerd bij. De ID.4 is een nog sterker ontwerp. De Enyaq is briljant van binnen maar van buiten in de gewone uitvoeringen ook behoorlijk saai, een echte Skoda met weinig karakter. De beste optie is de Q4, sterk design en een veel beter infotainment en instrumentenpaneel dan dat van VW en Skoda.
Vraag voor de terzake kundigen hier : wat mag je – gerekend met een doorsnee ‘verbruik’ – aan realistische range verwachten met zo’n 77 kWh pakket ?
@amghans: Ligt sterk aan efficiency van de elektromotoren en cw waarde van de auto. Een Model 3 haalt een wltp range van 614 km uit 74kwh, denk in de praktijk zo’n 450-500km? Ik verwacht dat zo’n ID3 375-400 haalt?
@amghans: zomer 350-400, winter 250-300
@amghans ligt aan je inzet, en seizoen.
Zomer: 14-15kwh/100km voor stad/binnendoor, maar enkel snelweg kan het oplopen tot 18kwh/100km.
In de winter mag je er nog 2kwh bij optellen. Ga je met trekhaak of dakkoffer aan de slag, wordt het meer, maar weet hier de impact niet van.
Dus eigenlijk in alle gevallen meer dan 370km.
Is wat ik om me heen hoor, geen 1e hands ervaring helaas (behalve een proefritje).
Ik denk dat je uit mag gaan van gemiddeld 160 Wh/km. Dus ongeveer 6 kilometer per kWh. Het ligt eraan hoeveel capaciteit beschikbaar is voor rijden. Ala het 73 kWh is dan red je zo’n 440 km op een lading.
Het hangt natuurlijk van het jaargetijde, het weer en de hoeveelheid snelweg kilometers af, maar 70 a 75% van de WLTP is meestal wel haalbaar. Als je onderweg moet bijladen naar 80% is dat dus effectief 60% van de WLTP opgave. Er zijn mensen die het veel beter doen, maar die rijden dan weinig snelwegkilometers.
Bij de meesten lijkt het er op neer te komen dat je bij langere ritten gewoon bij elke stop bijlaadt, ook al is dat maar 10 minuten. Op die manier loopt de capaciteit over de hele dag heen wel terug maar kun je toch nog afstanden afleggen.
Dank @ allen voor jullie input, erg nuttig en leerzaam !
Eigenlijk grappig dat Volkswagen dus nu wel weer een volks-wagen is. De basis EV ‘normal EU size’ in hun line-up is de ID.3. Ding ziet er niet uit en lijkt of ie overal nog in een soort van Beta-fase is.
En dan heb je Skoda die een Enyaq heeft met dezelfde aandrijving. Die is mooier, groter en duurder (vanaf 48k voor de 77KWh).
Je kan nu dus zeggen: ik ga een stapje hoger op, ik loop van VW naar Skoda.
@gregorius: de Enyaq is de auto boven de ID.3, waar Volkswagen natuurlijk nog de ID.4 heeft zitten. Een Kodiaq is ook een stapje boven een Golf, maar dat lijkt me gewoon logisch qua segment, toch?
Vind ik ook met de Octavia Combi versus Golf 8 Variant.
Dat ze nu maar gauw met die id.space vision doorkomen…
Kijk, nu gaat het ergens over. Met dit soort getallen is range-anxiety per direct een ding van het verleden. 41k is nog steeds best een smak geld, maar daarvoor is het dan ook de topversie. Ik gun het alle elektrische merken van harte, maar dit heeft de Volkswagen erg aantrekkelijk gemaakt in zijn segment.
Nu dat is opgelost, voor degene die thuis kan opladen geldt:
De brandstofkosten zijn ongeveer de helft tov een Golf Diesel, en een kwart tov Golf Benzine.
Net als met zonnepanelen; je kunt uitrekenen voor je eigen situatie of je de extra investering terugverdient.
Tesla model 3 Standard range plus heeft 305 pk, kost 48.980 Euro en heeft 448k/m bereik.
Ik moet zeggen, VW dat doe je goed!
Dat lijkt me een zeer scherpe aanbieding vanuit Volkswagen! Al heb ik mijn bedenkingen of zo’n range nodig is bij een ‘kleine’ auto.
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Ik mag dan geen fan zijn van de ID.3 en ID.4 zowel van buiten als binnen, maar dit doen ze gewoon wél goed en concurrerend bij Volkswagen.
Als je de configuratie aanslingert om wat basisopties aan te vinken die bij de concurrentie standaard zijn, gaat het vrij rap omhoog met de prijs.
Desondanks redelijk goede aanbieding, jammer dat de levenslust er niet bepaald vanaf straalt, to put it mildly.
Dat werd ook altijd gezegd over de aloude Golf, we weten inmiddels wat een verkoop succes dit is geweest.
Betere specs voor een goede prijs altijd goed. Gelukkig nu ook in het rood leverbaar. Beter dan al de saaie kleurtjes. Het blijft wel jammer dat die geen trekgewicht heeft. Een echt praktische gezins auto wordt het dan nooit
Vind de ID3 goed te pruimen. De ID4 niet. De Skoda variant is minder lelijk. Deze specs beginnen erop te lijken.
“De Topuitvoering!1!”
En dan klik je op de foto van het dashboard… :+
Ik ken een Peugeot Partner van 20 jaar oud, daarvan heeft het interieur dezelfde uitstraling.
Niet mijn type auto maar wel een prima range!👌
Het is reeds zover in de EU … Deutschland uber alles !!!
47 % marktaandeel …. En de rest stond erbij en keek ernaar.
In de 1e 4 maanden van 2021 was de markt voor stekkerauto’s als volgt verdeeld in Europa: VW Groep 23% marktaandeel, Stellantis 14%, BMW en Daimler beide 12%, Tesla nog maar 5%.
Even een beetje in de configurator klikken en je zit ook op bijna 50k. Wordt het toch een duur grapje voor de doorsnee leasert
De doorsnee leasert klikt niet rond in de configurator. Die kiest gewoon een business line uitvoering.
Met een basis VW Golf diesel reed je (niet zo lang geleden) aan quasi de helft van de prijs 1100km op één tankbeurt én nadien probleemloos, 10 min tanken, hup terug weg.. Moeten we nu hoera roepen? De autowereld kiest zo z’n iconen, helaas gebeurt dat vaak met een (groen) blinddoek voor de ogen…
Ook gaat deze auto minstens 50% efficienter met energie om dan een ICE, heeft deze een véél betere performance dan elke basisdiesel, stinkt deze niet en heeft ie nauwelijks onderhoud nodig. Hoera!
Deze ID3 hang je ‘s-nachts aan de lader en dan hoef je nooit te stoppen om te tanken. Net als je mobiel.
@kevertje: dat klopt wel, maar met diesel ben je op een gegeven moment (bijna) nergens meer welkom..met deze VW en bijbehorende technieken
wel en in dat licht bezien is het mooi dat het aanbod bij VW voor dit moment gewoon netjes is met deze auto en voor dit geld.
@kevertje: Dan heb je een traag lawaaiig stinkhok die elke zoveel kilometer gedoe heeft met allerlei filters regeneratiesystemen etc. Voor mensen die 80k per jaar rijden over de snelweg prima en efficient, maar voor 99% is dit aanbod fijner.
@5cilinder – een beetje om te lachen zeker? Er zijn genoeg hele mooie auto’s met dieselmotoren waarvoor er zelfs geen EV-alternatief bestaat, tenminste dat nog maar van ver of nabij in de buurt komt. Geen enkel (en begin in godsnaam niet met de litanie dat Tesla alles heeft wat de markt nodig heeft). Bovendien als mobiliteit op batterijen zo de ultieme toekomst is én het mirakel, laat ons dan beginnen met de grootste vervuilers, de fameuze 80/20 regel: dieseltreinen, vrachtwagens, scheepvaart, luchtvaart,… ook de vele zware graaf en werfmachines die straks nodig zijn voor nieuwe centrales, laadinfra en het net uit te bouwen? Het wordt plots heel stil dan. Dus liever toch Jan met de Pet jennen met het ‘hollen van laadpaal naar laadpaal?
@kevertje minstens 50% efficiënter met energie omgaan dan een ICE, nauwelijks onderhoud, stiller, veel meer performance dan elke basis diesel en toch zat range voor 95%+ van de Nederlandse automobilisten? Jahoor, hoera! Kritiek is er altijd, door een groepje met een (ICE) blinddoek voor de ogen.
Er komt een enorm probleem af op 70% van de bevolking. Deze hebben geen lease auto en geen thuislaad mogelijkheid. Nieuwe en lease komen er meer en meer EV auto’s, mede door subsidie opgebracht door de 70%. En de emissie eisen aan IC auto’s worden strenger en strenger.
Tweedehands wordt het IC aanbod rap minder, dus over 5 jaar zijn al deze mensen de bok. Worden bijna gedwongen een EV te kopen, tweedehands, kunnen niet thuis laden, moeten vechten om een laadpaal 300 meter van huis, om 20 euro af te tikken voor een nachtje laden, en als je onderweg snel moet laden is dit 35 euro, plus een (half) uur wachten. Tweedehands zijn natuurlijk niet de nieuwste technologieën en meest efficiënte auto’s plus over tijd zal de capaciteit van de accu afnemen. Terwijl de leasebrigade eerst geen bijtelling had, nu nog steeds minder, maar straks wel bijtelling, echter wel de nieuwste modellen, laadpaal thuis, de baas betaald de stroom.
IC sterft uit, maar de mobiliteit van een grote groep mensen wordt duurder en duurder, en OV is geen realistisch alternatief.