Zojuist heeft Volkswagen tijdens een online presentatie meer verteld over de langverwachte nieuwe Volkswagen ID.3.
We schreven in december 2019 al wat de Volkswagen ID.3 zou gaan kosten. Kort gezegd, van € 38.000 tot € 49.000 in drie uitrustingsniveau’s. Vandaag gaf Volkswagen ons een update. Zoals dat gaat tegenwoordig: online via een Skype call. Veel nieuws was al wel bekend, ook over de uitrustingen. Maar we zetten een aantal zaken nog even op een rijtje.
Opvallend is dat klanten van de ‘1st’ edition een gratis upgrade krijgen naar het ‘performance pack’. Wat betekent dit? Volgens de heren en dames van Volkswagen ga je hierbij een stoplicht sprint van 0-100 km/u winnen met 2 seconden voorsprong. Dat is de moeite waard. Deze powerboost is een ‘aantal malen’ beschikbaar. Heel specifiek werden de Volkswagen mensen hier niet over. Met die boost gaat de ID.3 58 kwh in 7 tot 8 seconden naar die 100 km/u.
Volkswagen ID.3 1st Standaarduitrusting
De verschillende uitrustingsniveau’s
- ID.3 1st accu: 58kwh + 2 performance upgrades, 1 jaar gratis laden (tot € 600), range 300-420km
- 1 stapje hoger hebben we de ID.3 1st Plus met keyless access, matrix LED koplampen, andere bekleding stoelen
- Meest uitgebreide uitrustingsniveau is de ID.3 1st Max met panoramadak, augmented reality Head’s up display. ‘Travel assist’ (lane-assist, lane-change assist,)
Heel belangrijk: welke velgopties zijn er?
Er zijn maar 4 kleuropties voor de ‘1st’ dus hoe kan je jezelf onderscheiden? Met velgen!
Wat zijn je configuratie opties?
Hieronder zie je wat je binnen de 3 eerste uitrustingniveau’s nog te configureren valt.
Wat gaat hij nou echt kosten?
De genoemde prijzen tijdens de Skype call waren natuurlijk de Duitse, maar die zullen een goede indicatie geven van de NL prijzen. Als die informatie binnenkomt zullen we dit updaten. In Duitsland: ID.3 1st gaat € 39.995 kosten, de Plus kost € 45.995 en de Max kost € 49.995. De indicatie voor NL nu is circa € 38.000 / € 44.000 / € 49.000.
Wat is die 2 sec ‘performance upgrade’?
Elke ‘ID.3 1st’ klant krijgt een performance upgrade van 2 seconde van 0-100 km/u ten opzichte van een ‘standaard’ ID.3 met een 58 kwh accu.
Hoe lang kan je de launch edition bestellen?
Alle 1st edition auto’s zijn pre-booked. Er zijn er 30.000 en er zijn op dit moment ruim 36.000 reserveringen wereldwijd. Dus als iedereen nu bevestigt dan zijn ze allemaal al verkocht. Mensen met een pre-booking hebben 4 weken om hun pre-booking te bevestigen.
Wanneer gaat de ‘basisversie’ in de verkoop?
4 Weken na de start van het bevestigen van de ‘1st’ versie (dat is dus rond NU) wordt de basisversie ook te bestellen.
Hoe zit het met de garantie op de ID.3?
Op de accu’s wordt een garantie van 8 jaar gegeven of tot 160.000. Bij het beoordelen of het pakket nog voldoet garandeert Volkswagen dat hij 70% behoudt van zijn capaciteit.
Komt er een ID.3 GTI?
Daar laten de functionarissen in de call zich natuurlijk nog niet over uit. Maar dat er een performanceversie onderzocht wordt lijkt voor de hand te liggen. Natuurlijk komt er ook sowieso nog een 77kwh versie van de ID.3.
Wil je eigenlijk weten wat er nu allemaal in 2020 nog op de markt gaat komen aan elektrische auto’s. Lees dan ook eens ons elektrische auto overzicht 2020.
kevertje zegt
Meer dan 30% duurder dan een basis Golf als het in praktijk al haast niet het dubbele wordt. Ik begrijp offertes, uitrusting en kortingen vergelijken is altijd een moeilijk thema, maar het woord ‘volks’ in volkswagen wordt steeds minder eer aan gedaan, ondanks de beloftes die door VW zelf gemaakt werden. De realiteit is dat het met de huidige stand van technologie ook niet anders kan zelfs als de productie opgedreven wordt. Die lithium-batterijen zijn peperduur, ecologisch door Nikkel, kobalt e.a. toxische, weinig ‘groene’ metalen ook veel minder duurzaam dan men wil toegeven. Wat je met deze auto krijgt is qua design-taal een beetje toch wat twijfelachtig concept, zelfs binnenin is dit geen echte mooie wagen die z’n 40k€ echt waarmaakt. Maar het zou wel eens de natte droom en dus icoon kunnen worden van een klasse eco-yuppies, dat zie ik ook wel en die 300Km brengt een pak mensen waar ze dagelijks naartoe moeten zonder veel problemen. Een echte reiswagen voor een flink gezin wordt dit toch nooit.
Takamoto zegt
Vergelijk puur op basis van aanschafprijs tussen ICE en EV gaat niet op, juist kijken naar TCO. Denk dat dat plaatje er minder scheef uitziet onderaan de streep. Zeker met aankomende daling van energieprijs. Daarnaast is het ‘volks’ van Volkswagen er volgens mij al af sinds de Golf II… daarvoor zul je tegenwoordig naar Dacia, Suzuki etc. moeten. Overigens zit VW zadelvast aan de bovenkant van middenklasse segment, kwaliteit is gewoon top. Prijs hoger dan Renault/Ford etc., maar materiaal kwaliteit is vele malen beter imo.
hanso zegt
Hoezo gaat aanschaf op basis van aanschafprijs niet op? EV kan dus alleen overleven met behulp van subsidies, niet echt een duurzaam idee. Ben benieuwd naar welke daling van energieprijs jij refereert?
mashell zegt
Helemaal niet alleen met subsidie. Per kilometer is elektriciteit gewoon flink goedkoper dan brandstof. Dus als je na een aantal jaren gaat optellen kan het zijn dat elektrisch rijden goedkoper uitvalt ondanks de hogere aanschafprijs.
grasvreter zegt
Stroom die je nodig hebt om een km te rijden is goedkoper dan de benzine die daar voor nodig is. Minder bewegende delen = lagere onderhoudskosten, en voor nu in ieder geval betaal je geen/minder wegenbelasting. Als je een golf en een id3 koopt en in 5 jaar 100k km rijdt ben je goedkoper uit met de id3. En dan hebben we het nog niet eens over de restwaarde.
Robert zegt
@grasvreter: als de fabrikant een garantie afgeeft van 8 jaar of 160dkm, dan vrees is dat de restwaarde dramatisch zal zijn. Niemand die zit te wachten op een kostenpost van ettelijke duizenden euro’s om een auto van 8 jaar oud nog van een nieuw accupakket te voorzien. 70% gegarandeerd restvermogen in je accu’s houdt zoveel in dat een WLTP verbruik van 350 km wordt gereduceerd tot minder dan 250 km. Wat zoveel wil zeggen als dat een ononderbroken retourtje Groningen of Maastricht vanuit Utrecht er dan al niet meer inzit.
Eigenlijk precies het verhaal waarom ik (als VW-man) m’n vingers niet wil branden aan die FSI/TSI ellende; niemand zit te wachten op een motorrevisie van een paar duizend euro om het olieverbruik en de verkoling van injectoren en inlaattraject te repareren, en/of de DSG-bak te reviseren.
550maranello zegt
@RRRobert: restwaarden van EV’s zijn nog steeds een beetje ongewis. We weten dat ze momenteel over priced zijn, maar we weten ook dat er over niet al te lange tijd BPM geheven gaat worden op EV’s zodat het afschrijf percentage wel zo’n beetje gelijk blijft wanneer de kale prijzen naar normaal dalen. In Nederland schrijven auto’s meer af dan in de meeste buitenlanden dankzij de BPM. VW’s horen de afgelopen decennia bij de auto’s die het minste afschrijven en er is geen reden om te twijfelen dat de ID3 daar vanaf zal gaan wijken. Het zal mij daarnaast ook niets verbazen als de aftermarkt gaat inspelen op de vraag naar refurbished accupakketten, wat gebruikte EV’s, die zowiezo lagere onderhoudskosten hebben dan auto’s met een verbrandingsmotor, opeens nog aantrekkelijker maken als gebruikte wagen. Los daarvan, 250KM reikwijdte is nog altijd meer dan een BMW I3 vandaag de dag…kortom schrijf maar op: de ID3 wordt de nieuwe benchmark van de EV’s.
wimof zegt
Over oude koeien gesproken, moet ik nu na 45 jaar dienst bij VW over de gebreken van de Audi 80 van ’72 gaan beginnen, die waren ook niet min.
jdeboer zegt
Dan ga jij ervan uit dat een ID3 na 5 jaar nog rijdt.
Ik zou me eerder afvragen, hebben ze dat hok over 5 jaar eindelijk aan de praat.
b00st zegt
TCO = Total Cost of Ownership = kosten over de volledige looptijd vd wagen. In België betekent dit bvb geen jaarlijkse verkeersbelasting en geen BIV (BPM), maar ook geen onderhoudskosten, lagere verbruikskosten, enz. Op 5j/25000km per jaar kom je dus wss goedkoper uit (zeker zakelijk).
joki zegt
Probleem bij deze TCO is dat je als particulier veel hoger “startkapitaal” nodig hebt. Bvb 40000€ ipv 30000 voor eenzelfde type wagen, je kan dat dan wel tijdens de levensduur van je wagen “terugverdienen” maar als je pech hebt en bvb een ongeval met total los na bvb 4 jaar hebt benje toch meer kwijt.
stuko zegt
@joki: klopt deels.. maar aangezien 90% zo’n ding toch leased, leent of priveleased maakt het geen verschil..
Takamoto zegt
https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2020/10/energierekening-170-euro-lager
lekkerlinksrijden zegt
@leon_luyben: kwaliteit wordt steeds minder, vooral de materialen van het interieur
Takamoto zegt
Benieuwd hoe je daar aan komt? Uit praktijkervaring vind ik dat interieurkwaliteit er met het modeljaar over het algemeen op vooruit gaat.
lekkerlinksrijden zegt
@leon_luyben: ik heb de T-Roc van een klant bekeken en dat was niet best, bij de nieuwe Golf, als ik meerdere internet video’s mag geloven, was het er niet op vooruit gegaan maar eerder achteruit qua materiaal gebruik. Harde plastics op delen waar je knieën zitten en dergelijke. Maar dat is niet voor iedereen een issue
crepito zegt
@leon_luyben: Zijn een aantal videos op YT die ze vergelijken.
wimof zegt
Heb je er al één gezien?
kevertje zegt
Wacht maar tot de energielobby z’n prijzenturbo bovenhaalt, we kunnen er vergif op innemen dat dit gaat gebeuren, vergeet dalingen van de kW-uur prijs maar heel snel. En eveneens komt straks de vraag op tafel om bijkomende centrales (er is nu al niet genoeg stroom in de winter) de hamvraag is wat voor type, want of dit gasgestookt op te lossen is heel twijfelachtig (over ‘groene stroom’ wil ik al zwijgen, dat dekt amper een paar %). De gigantische vermogens van de vele megawatts die nodig worden voor al die laadstations zal van ergens moeten komen. Wellicht gaat de belastingbetaler mee in bad getrokken worden, want je raadt het, het waren de overheden die de producenten gevraagd hebben naar meer stroom – auto’s, verwarming, enz… Dan zal plots een ICE een koopje lijken. TCO…. een gewone auto van nu heeft al nauwelijks onderhoud nodig én zo’n EV zal ook wel eens naar z’n remmen moeten laten kijken. Denk je nu echt dat de garages hun tarieven gaan verlagen? Het woord goedkoper bestaat niet, iemand betaalt altijd de rekening.
Groninger zegt
@leon_luyben: dus een “volks” auto is volgens jou een goedkope auto zonder enig comfort of opties?
fanboy zegt
Accu’s zijn duur maar als je ziet dat Tesla nu op weg is naar sub 100$ per kWh dan valt het ook wel weer mee. Want dan is 58kwh 5800$
Maarja, dan moet je wel aan het opschalen zijn.
iannuzi zegt
@kevertje: ach een groot gezin is ook niet duurzaam!
tvr1974 zegt
@kevertje: als je dit vergelijkt met de MG dan weet je wel iig welke te duur is..
cossiekiller zegt
Ik wil er eentje met een G-lader
reset zegt
Een woord: Warmtepomp?!
klaasjevaak zegt
Dus EUR 10k voor matrix lampen, schuifdak, lane assist en niet te vergeten ander stofje op de stoelen. Meer premium kan je haast niet krijgen.
karhengst zegt
Maar wel gratis andere software die wat meer prik van de accu’s naar de motor laat lopen. Hebben ze daar nu zo lang voor moeten programmeren?
ukbob zegt
Gaat die garantie in vanaf het moment dat je wegrijd bij de dealer of vanaf productie datum…?
Die ligt voor de 1st edition auto’s namelijk tig maanden verder terug.
louisvdd76 zegt
Ook hier weer maximaal 50kw DC laden…. waarom kan bij andere merken (Opel, Peugeot, Tesla) dit meer dan het dubbele zijn?
mashell zegt
De goedkoopste kan maximaal 50kW DC laden met 100 kW als optie. De hogere versies moeten 100kW en 125 kW standaard kunnen.
baklava zegt
49.000 voor een brommobiel. Wauw.
koeberg zegt
6000 euro voor keyless access, matrix LED koplampen, andere bekleding stoelen?
Stevig aan de prijs.
degrotemuis zegt
Serieus, unilak en center console vermelden in de standaarduitrusting? Hoort dat niet bij een VW Polo uit begin jaren 80? Fijn dat ze de auto wel willen spuiten zonder dat je bijbetaalt. Ook geen standaard cruise control zo te zien, alleen speed limiter. En wel keyless access, maar als je niet meer wil schuiven aan Pon, dan betaal je maar meer verzekeringspremie en loop je het risico op een gejatte ID.3? (Geen safelock op je keyless, ik begreep dat safelock ervoor zorgt dat je keyfob signaal niet doorgezonden kan worden). Dan wat dingen die een hoop mensen toch niet zouden nemen zoals park assist wel erop gooien. Zo neem je toch een duurdere uitvoering of opties die je wel gebruikt, als cruise control. Wat een uitwring-crisis model in vermomming zo!
Op zich had ik best interesse in de ID.3 als daily, maar dit klinkt alsof je geen fatsoenlijk aangeklede hebt onder de 50k. Voor bedragen over de 50k heb ik liever de Ford Mach e als elektrodaily.
klaasjevaak zegt
@degrotemuis: Dat dus. Je zou bijna denken dat ze geld nodig hebben om een dikke boete te betalen. Oh wacht..
Ik wil eigenlijk niet weten hoe een standaard uitvoering er uit ziet. Waarschijnlijk zit daar een gat in de vloer met een stel trappers. Accu is een optie van EUR 15k.
Dutchcarwizard zegt
6 mille voor matrix led, keyless en andere bekleding, dat vind ik veel geld. Helemaal eens met Koeberg
alfabeta zegt
Oh yes! , 4 steel wheels, a steering wheel, lights in the front AND at the rear, a paintjob, a charging cable and even a centre console. The rest you pay for on top of 38k. Sweet dreams…
jdeboer zegt
Gewoon weer een afleidingsmanoeuvre om de aandacht van de ellende met dit hok afteleiden.
Waar Tesla raketten de ruimte in stuurt krijgt VW nog geen simpel golfkarretje aan praat.
sjonniedeluxe zegt
Nu doen ze alsof je een performance pack krijgt, maar ten tijde van reserveren waren de 0-100 tijden al gelekt en dat was rond de 7 of 8 seconde. Als je het mij vraagt, is dat performance pack dus nep. Misschien kregen ze het niet voor elkaar consistent achter elkaar 7-8 seconde neer te zetten, en hebben ze daarom de officiële 0-100 tijd naar boven
sjonniedeluxe zegt
@sjonniedeluxe: naar boven bijgeschroefd, en bij de performance pack zeggen ze dan dat je het maar een paar keer kan doen
ronaldotour zegt
@sjonniedeluxe: Daar lijkt het inderdaad wel op.
Dutchcarwizard zegt
@ronaldotour: het wordt gepresenteerd als gratis upgrade, maar is in feite een downgrade. VW marketing is geniaal. Alle kritische journalisten stinken er weer in.
bbfix zegt
Zou dit het verschil zijn tussen Tesla die een auto als middel ziet om hun software aan de man te brengen en Volkswagen die een auto probeert te verkopen en daarbij extra omzet probeert te creëren dmv opties?