Door gebrekkige vraag naar elektrische auto’s zal de Volkswagen ID.3 niet in Wolfsburg gemaakt worden.
Net als, praktisch iedereen, probeert Volkswagen met man en macht een aantrekkelijk elektrisch aanbod vorm te geven. Dat is immers de weg van de toekomst. Althans zeker als het aan onze overlords ligt. Maar net als andere merken, merkt Volkswagen dat dit geen makkelijke weg is. Tesla laat weliswaar zien dat het kán, profitabel elektrische auto’s bouwen. Maar misschien moeten we inmiddels concluderen dat eigenlijk alleen Tesla het kan.
Klant wil niet
Stuk voor stuk lezen we immers berichten dat andere grote concerns hun investeringen in elektrische auto’s uitstellen dan wel afschalen. Niet gek, als je op elk verkocht exemplaar een megabedrag bij moet leggen. En ook niet gek, als je in acht neemt dat het publiek voor een groot deel alleen maar elektrisch rijdt vanwege subsidies. Als de geldkraan door overheden dicht wordt gedraaid -en dat zal op enig moment gebeuren- is het animo opeens ook een stuk minder.
Dreun
De volgende dreun valt bij Volkswagen. Want daar gaat de beoogd kilo-knaller, de ID.3 niet gemaakt worden in Wolfsburg. Dat was wel de bedoeling vanaf deze zomer. Sterker nog, de fabriek is er voor omgebouwd. Maar het feest gaat niet door. Volgens Volkswagen zelf, door gebrekkige vraag naar elektrische auto’s in het algemeen. De ID.3’s zullen dus alleen uit Dresden en Zwickau blijven komen.
Thuisbasis
Het is op zich een logische beslissing, daar Volkswagen de productie in Zwickau vanwege gebrek aan vraag al naar beneden heeft bij moeten stellen. Maar het is wel een gevoelige klap. Wolfsburg is de thuisbasis van het concern. De fabriek in deze stad wordt niet voor niks het Stammwerk genoemd in goed Duits. De ID.3 is na de Kever en de Golf letterlijk het derde grote ‘idee’ van Volkswagen.
Wolf en burcht
Dus deze ‘hoort’ ook in Wolfsburg gemaakt te worden. Niet voor niks waren er van de Golf in het verleden meerdere ‘Wolfsburg Editions‘, met een gestileerde versie van het embleem dat ook op menig Kever prijkt. De wolf en het kasteel verwijzen hier uiteraard naar…euhm…Wolfsburg.
Maar ja, het mag dus niet zo zijn voor de ID.3. Althans, voorlopig niet. Wellicht wordt de auto nog ooit net zo’n belachelijk succes als zijn voorgangers. Zeker de eerste daarvan had immers ook een ietwat lastige start. Voor nu zijn de plannen echter in de ijskast gezet en is er geen zicht op wanneer die weer ontdooid kunnen worden. Waarvan akte.
mjpamsterdam zegt
Wat gaan ze daar dan bouwen?
Joris24 zegt
“De ID.3’s zullen dus alleen uit Dresden en Zwickau blijven komen.”. Volgens mij staat dat gewoon in het artikel.
basman147 zegt
In Wolfsburg worden op dit moment de Golf en de Tiguan gebouwd en dat zal zo blijven.
Ze hebben daar 4 a 5 (?) productielijnen en waarschijnlijk zou er slechts ééntje worden omgebouwd naar de ID3, ze zouden zeker niet allemaal worden omgezet.
kas_par zegt
Tja, kennelijk is men er nog niet klaar voor. Jammer toch.
Rij zelf nu dik 3 jaar de ID.3, toch echt één van mijn favoriete auto’s die ik ooit heb gereden. Eindelijk een beetje volwassen Volkswagen, goed design, mooie technologie, heerlijk rijden.
Maar goed, de meerderheid heeft liever klokjes en knopjes en auto’s op dinosap.
PrettyAwesome zegt
Misschien wil de men best nog wel een EV rijden en niet persé een auto met klokjes, knopjes en rijdend op dino-sap. Maar wil men niet langer meer dan de hoofdprijs betalen voor een overgewaardeerde Duitse, ge-elektrificeerde auto die lijkt op een aardappel lijkt, waarvan de instap versie nog minder te bieden heeft dan een aardappel?
DeWitteCondor zegt
Zo jij bent echt futuristisch, dat je niet meer op dinosap rijdt en geen knopjes meer hebt.
ID3, goed design … gewaagde uitspraak.
Het probleem met EVs is: ze zijn duur voor wat je krijgt en aan het eind van de rit zijn ze geen drol meer waard dankzij het fijne beleid in dit land. En ik ben niet toe aan 5x stekkeren naar de vakantiebestemming. VW is niet de enige die hier last van heeft.
fanboy zegt
@DeWitteCondor: 5x stekkeren is met een deftige EV al 2000km in de zomer, de meesten willen niet eens zo ver rijden.
VW heeft wel last van een paar dingen.
Vrienden zijn ook overgestapt van ID4 naar Model Y. De ID4 leek groter dan de Model Y, maar stiekem is de Y groter. De Y ziet er beter uit, niet zo opgeblazen als de ID4. En de Y rijdt beter en software werkt beter.
Dan zou je zeggen, dat je met Volkswagen meer betrouwbaarheid krijgt omdat die al heel lang auto’s bouwen. Maar de ID4 is al 3 keer terug geweest naar de dealer voor serieuze terugroepacties.
gilettelubbers zegt
“De Y ziet er beter uit” Haha hier ben ik echt afgekapt
fanboy zegt
@gilettelubbers: Ik vind het eerst ook maar een lelijk ding, een opgeblazen 3. Inmiddels vind ik hem wel mooi.
En er zijn er veel die hem mooi vinden.
mashell zegt
Dacht even dat je dit serieus meende maar bij “de Y ziet er beter uit” werd het me duidelijk dat het sarcastisch is. En toen deed je er nog een schepje bij bovenop met “opgeblazen”. Hahaha, goeie want de Model Y is natuurlijk een Model 3 waar ze heel veel lucht in geblazen hebben. Daarom ziet die wagen er ook zo raar uit, geen enkele proportie klopt aan de Model Y. Lelijkste auto op de markt. Uitstekende prijs kwaliteit verhouding, misschien niet de beste kwaliteit maar zo goedkoop dat je misschien gaat overwegen het lelijke design voor lief te nemen.
fanboy zegt
@mashell: Dat vond ik eerst ook allemaal van de Y. Precies wat jij zei.
Maar inmiddels vind ik het een strakke auto en vind ik de ID serie nog steeds rare bolle gedrochten.
Jouw Audi doet het misschien wel aardig ook al is het wel een tank
Vrienden hebben de ID4 in een short lease gehad van minder dan een jaar, en dat ding moest echt vaak terug naar de dealer.
Tesla heeft zeker zijn eigenaardigheden maar dat soort geklooi is er nu niet meer bij, bij Tesla. Het werkt allemaal beter dan de ID4.
Aan het eind van de dag is de Y gewoon de betere auto en verkoopt daarom ook beter.
Tesla schroeft niet zelf de productie terug
Roadster1976 zegt
Ik rij graag elektrisch maar de wagens zijn gewoon te duur om prive aan te schaffen. Als je een beetje accu wilt natuurlijk. De laadrestricties en komende mrb gaan allemaal niet helpen. Jammer zeker maar wel begrijpelijk. Vraagje; hoef je niet te beantwoorden maar heb je de ID.3 prive gekocht?
Specht zegt
Een ID3 is ook gewoon een duur tostiapparaat op wielen. Kwalitatief echt heel matig met goedkope materialen.
Al was de ID3 een gewone benzineauto geweest dan was het hooguit een soort low budget Dacia concurent geweest.
marcomanta zegt
Langzaam begint het besef dat EV een kort leven is toebedacht. Mega afschrijving, duur bij reparatie na schade, dus hoge verzekering, stroom wat veel meer kost dan verwacht.
Bart van der taelen zegt
Dat is niet te verwonderen hè , de ID’s 3 en 4 zijn toch echt te lelijk om gezien te worden