Of de ID.3 GTX echt een hot hatch is valt nog te bezien, maar Volkswagen noemt het in ieder geval een hot hatch.
De hot hatch met benzinemotor is op sterven na dood. De grote vraag is of er ook waardige elektrische opvolgers komen. Vooralsnog zijn elektrische hatchbacks niet zo spannend, maar de elektrisch hot hatches komen er nu toch aan. Zo is er al de MG 4 XPower en binnenkort komen de Abarth 600e en de Alpine A290. En Volkswagen presenteert nu de langverwachte ID.3 GTX.
Stiekem was de ID.3 GTX vorige maand al onthuld, alleen dan in Cupra-vorm. De Cupra Born VZ is namelijk de tweelingbroer van de ID.3 GTX. De GTX komt echter in twee smaakjes: een normale GTX en een GTX Performance.
De standaard ID.3 GTX krijgt een vermogen van 286 pk. Dat is al 82 pk meer dan de huis-tuin-en-keuken-ID.3, maar het wordt pas echt leuk met de ID.3 GTX Performance. Die beschikt over 326 pk en 545 Nm aan koppel, net als de Cupra Born VZ.
Met een standaard ID.3 GTX doe je precies 6,0 seconden over de sprint van 0 tot 100 km/u. Dat is genoeg om een stoplichtsprintje te winnen van een Golf GTI, die er 6,2 seconden over doet. Als je ook van een opgevoerde GTI wil winnen moet je de Performance hebben: die sprint in 5,6 seconden naar de 100 km/u.
Dat is op zich leuk, maar van een EV met een performance label mag je toch meer verwachten. Ter vergelijking: een MG4 XPower en een Volvo EX30 Performance sprinten in respectievelijk 3,8 en 3,6 seconden naar de 100. Sta je daar met je GTX… De topsnelheid is natuurlijk ook niet indrukwekkend: die is begrensd op 180 km/u (of 200 in het geval van de Performance).
Is de ID.3 GTX alleen een snelle ID.3, of hebben ze nog meer aangepast? Nou, de GTX heeft ook “extra zware stabilisatoren” en een “GTX-specifieke onderstelafstemming”. Of dat genoeg is om er een hot hatch van te maken? Dat moet nog blijken. De GTX heeft wel nog steeds achterwielaandrijving, dus daar ligt het niet aan.
Een belangrijk aspect bij een hot hatch is het gewicht, maar opvallend genoeg heeft de GTX juist een grotere accu gekregen. Deze ID.3 krijgt een nieuw 79 kWh-accupakket, wat een verwachte range van maar liefst 600 km mogelijk moet maken. Dat is behoorlijk veel in dit segment, maar de vraag is: koop je een GTX voor de range?
Waar de ID.4 en ID.5 GTX het alleen van zwarte accenten moeten hebben is de ID.3 GTX ietsje minder halfslachtig qua design. De ID.3 GTX heeft daadwerkelijk een andere voorbumper. Ook zijn er andere velgen en zwarte accenten, maar daar houdt het ook wel op.
De ID.3 GTX heeft ook een aangepast interieur, maar dat wordt ook op alle andere ID.3’s geïntroduceerd. De ID.3 heeft vanaf heden een groter scherm (12,9 inch), met een verbeterde menustructuur. Ook is er een nieuwe schakelaar voor de rijmodi, die nu op het stuur zit. Verder doet ChatGPT zijn intrede.
De prijs van de Volkswagen ID.3 GTX is nog niet bekend. De auto wordt in de zomer leverbaar, dus het prijskaartje krijgen we tegen die tijd te horen.
quincy zegt
Ik lees niets over vierwielaandrijving, dus vermoed dat het voorwielaandrijving is/blijft. Dan zijn deze vermogens en het koppel wel heftig. Benieuwd hoe dat rijdt.
En waar gaan ze ChatGPT voor gebruiken dan?
goodvibrations zegt
Hij is achterwiel aangedreven
quincy zegt
Ah… dat is dan duidelijk een pluspunt. Thanks!
goodvibrations zegt
Als hij maar lekker strak/scherp stuurt.. Dat vond ik bij de Cupra born tegenvallen…
En de aanraakgevoelige knoppen veranderen voor fysieke.. Dan zou het een prima alternatief zijn voor de golf…
superfred zegt
Yay. Ik wil em nog steeds niet. Gewoon geen fraaie auto.
DeWitteCondor zegt
Een hot hatch vind ik ver gaan. Hij heeft er de looks niet voor (maar dat is subjectief), maar verder weegt een gewone ID3 al 1800 kg en dat zal met dit grotere accupakket bij de GTX alleen maar meer zijn. Het moet ook een beetje sturen en hoeken. Power is meestal het probleem niet bij een EV, alle andere dingen wel. Ik zal maar niet beginnen over beleving …
potenza zegt
Heeft de GTX performance ook 600km bereik?
machielvdd zegt
Nee, dat zal iets minder zijn, maar Volkswagen noemt nu alleen 600 km
Snelle zegt
Ben zeer benieuwd naar de prijs. Ze zullen er wel weer wat voor vragen. Vind het geen spannende auto om te zien (was een golf gti ook niet) dus qua dat in de lijn der verwachting. Kunne de rijhulp systemen ook uit of.. is het gewoon een ding voor ‘hard’ rechtdoor
driver79 zegt
GTX klinkt zo ouderwets en nietszeggend… Nog even en de GL en GLE komen terug.
bassrt zegt
Ik zou hem kopen voor de extra range en interieur. Vind een WLTP van 600km toch wel iets wat je zeker goed genoeg kan noemen om ook mee te reizen.
Het vermogen is allemaal wel leuk, maar koppel is veel belangrijker dan vermogen. Zeker met je dagelijks vervoer is extra koppel gewoon fijner rijden dan vermogen vind ik.
Snelle google geeft een 100Kw (136pk) elektromotor met een koppel van 260 Nm. Dat koppel is er altijd. Zou mij benieuwen hoeveel extra range je krijgt als je bijvoorbeeld zo’n kleinere elektromotor zou gebruiken.
bluebluered zegt
De standaard id4 met 77kwh batterij heeft 280PK, ik geloof dat deze motor ook in de id3 komt binnenkort.
Verdwijnt de GTX dan alweer, of heeft die dan gewoon dezelfde power met wat andere paneeltjes dan de gewone id3…
kas_par zegt
GTX en dergelijke ben ik niet de doelgroep voor, maar dit klinkt toch wel interessant… wat meer performance is leuk, en als dat komt zonder de prullaria aan knopjes en klokjes en chromen streepjes etc die je meestal in dat soort wagens ziet? Misschien leuk sls opvolger van de huidige ID.3