De Volkswagen ID. 2all is hier en oogt verrassend vertrouwd.
Aan nieuwe EV’s geen gebrek, maar vaak zijn het toch grote en dure cross-overs. Daarom zit iedereen met smart te wachten op de kleinere EV’s van Volkswagen. Daar horen we al geruime tijd over, maar vandaag wordt het eindelijk concreet. Volkswagen heeft zojuist het doek getrokken van de ID. 2all.
Volkswagen heeft deze concept car met veel bombarie aangekondigd als de voorbode van hun nieuwe designtaal. Wat schetst onze verbazing: tijdens de onthulling komt er gewoon een nieuwe Golf het podium op gereden.
De ID. 2all blijkt qua design dus een evolutie van de Golf te zijn. En dat is helemaal niet erg, want aan het design van de Golf heeft nog nooit iemand aanstoot genomen. Terwijl de ID.3 lang niet bij iedereen in de smaak viel.
Zoals de naam al doet vermoeden wordt de ID. 2all straks gepositioneerd ónder de ID. 3. Ondanks de gelijkenissen met de Golf, is de auto van Polo-formaat. De lengte is namelijk slechts 4,05 meter. Volkswagen belooft echter wel de binnenruimte van een Golf.
De ID. 2all komt op het nieuwe MEB Entry-platform te staan, samen met de Cupra Urban Rebel en nog een Skoda-variant. De auto krijgt een 226 pk sterke elektromotor op de vooras. De WLTP-range zal ergens rond de 450 km uitkomen.
Volkswagen gooit het niet alleen qua exterieur over een andere boeg. De ID. 2all heeft ook een ander interieur in vergelijking met de huidige ID-modellen. We zien nog steeds een minimalistisch dashboard en twee losse schermen, maar het interieur heeft toch een meer traditionele uitstraling.
Het belangrijkste is misschien nog wel de prijs: Volkswagen mikt op een vanafprijs van minder dan €25.000. Het is natuurlijk even afwachten wat de auto daadwerkelijk gaat kosten in Nederland, maar 30 mille zou alsnog schappelijk zijn.
Als je dit nog steeds te duur vindt: er zit ook een nóg goedkopere elektrische Volkswagen in de pijplijn, zoals we eerder vandaag al schreven. Die gaat waarschijnlijk ID.1 heten en moet minder dan €20.000 kosten.
Voor de productieversie van de ID. 2all moet je nog even geduld hebben, want die komt pas in 2025. Het is niet de enige EV die Volkswagen nog in de pijplijn heeft zitten: in totaal komen er tien nieuwe elektrische modellen voor 2026.
dare2think zegt
Volgens mij is er nog wel een grote olifant in de ruimte. Het lijkt wel een beetje een hoog-achtig ding te worden, de grote wielen helpen hier om het nog een beetje te maskeren. Anders zou er wel erg veel blik boven het achterwiel zitten, à la Mazda 2.
Edge zegt
Dat zou ik niet eens zo gek vinden. 450km WLTP is gewoon een hele nette range, waarvoor je ook voldoende accucapaciteit nodig hebt. In een wat grotere auto kun je de lengte in, maar als je die ruimte niet hebt is er maar één oplossing; de hoogte in.
Overigens vind ik de auto optisch niet hoog. Het wiel (met band) is iets groter dan ongeveer 1/3 van de totale hoogte van de auto. Dat is niet anders dan bij de gewone Polo. Als het al een hoge auto is, dan hebben ze dat in mijn ogen goed weten te verbloemen, net zoals de Hyundai Ioniq 5 in het echt veel groter oogt dan je op de foto’s zou verwachten.
wimof zegt
Zullen we netto op 280 km uitkomen?
Voor mij mag het wel ophouden die super gestylde mannequin’s zonder de minste rimpel op stiletto’s, die geen patat kunnen schillen (ze moeten dat niet, ’t is enkel om hun vergankelijkheid te schetsen)
En maar 0.65% kunnen wat hun wordt toegedeeld!
O plaat zegt
Jammer van het armoedig interieur. Geen fan van de trent van het minimalisme.
rwdftw zegt
Als ik VW was zou ik eerst even wat doen aan de levertijden van de bestaande modellen. Verder is het goed dat er wat vulling aan de onderkant komt. De e208 etc hebben het daar nu voor het zeggen. Hele leuke auto om te zien maar die van een collega is al 3 maanden logeren wegens een kapotte computer. Onderdelen niet leverbaar. Ernaast staan er nog een paar met hetzelfde probleem.
wimof zegt
Verloedering alom, zonder normbesef.
Zelfs Mercedes is in het bedje ziek.
Zoals we al opgemerkt hebben is Mercedes niet meer de Mercedes is die we van oudsher kende.
Mercedes das beste oder nichts, lang vervlogen tijden, de nieuwe PDG’s weten zelfs niet meer wat zo een zinsnede mag betekenen.
Johanneke zegt
Dit is gewoon een topbericht. Ik wordt hier blij van. Lekker kleurtje ook!
wimof zegt
Wanneer we alle premies en voordelen afschaffen zullen EV’s vlug op een “correcte” prijs keren..
flyerbunch zegt
Ziet al minder klinisch uit dan de ID3, zeker in dit kleurtje!
harrie zegt
Waarom die melkmuil?
herve11f zegt
Ken die prijzenstrategie. In de kleur wit, met één spiegel, zonder voetmatten, zonder laadkabel, zonder, zonder, …
Tot hij samengesteld is ben je weer 10k meer kwijt
HZW zegt
Volkswagen heeft al aangegeven de de volgende golf een ID.Golf wordt, die kleiner wordt en onder de ID.3 in het programma komt.
De Golf naam is te waardevol om te laten vallen, dus gaat het verder als ID.Golf.
RutgerK zegt
Ala VW deze snel brengt (of kogen Dkoda en Seat eerst?) dan hebben we wel goud in handen denk ik. Qua specs een absolute topper voor het geld.
Aon zegt
Super gaaf bakkie, en dat stuurtje man, man, man…
alfagtv6 zegt
Leuk nu iets onthullen en pas in 2025 op de markt brengen. Tegen die tijd is iedereen er op uitgekeken en voelt het al verouderd.
Allison Burgers zegt
Met Alfa in de naam moet je weten dat in 2023 iets presenteren en in 2025 op de markt brengen supersnel is.
mashell zegt
Het is elektrisch, daar is dat normaal, we wachten nog steeds op de Tesla Roadster (2017) en Cybertruck (2019).
dree16v zegt
Dit begint er op te lijken!
bassrt zegt
Ik zie dit wel zitten om eerlijk te zijn. Hopelijk worden deze auto’s ook voorzien van een hoog voltage systeem, zodat de accu snel geladen kan worden langs de snelweg. Dan zijn dit prima auto’s voor het overgrote deel van de mensen.
Dutchdriftking zegt
Ziet er goed uit. Maar waarom noemen ze dit orgel dan niet gewoon Polo?
Allison Burgers zegt
Het is een concept. Die hebben altijd vage namen.
ra-smit zegt
Haal ‘all’ van de naam ‘ID. 2all’ af en TA-DA! Daar is de naam voor dit nieuwe model: de ID.2 !!
ECU zegt
Polo is een schaam naam.
Volkswagen eigenlijk ook.
Als je er een afkorting van maakt met letters lijkt het iets intelligenter, volk wat er in rijdt blijft uiteraard same plebs.
mashell zegt
Dat achterportier is wel erg liefdeloos vormgegeven.
wimof zegt
Pas in 2026, verdomme!
MarcoM zegt
Eerst zien en dan geloven. Zal uiteindelijk op 25k uitkomen.
Aon zegt
Hij lijkt een beetje op de seat ibiza van ´96-1999. koopje dus.