De kleinste telg van het elektrische offensief van Volkswagen gaat – logischerwijs – ID.1 heten.
Volkswagen hun ID-label is los met de ID.3. Die moet je zien als een soort elektrische Golf. Een belangrijke auto dus voor het merk. Er is echter nog een segment waar het wellicht belangrijker is dan ooit dat ze eens elektrisch worden. Het A-segment.
Nou is Volkswagen daar ook wel redelijk vertegenwoordigd, met hun e-Up (op de redactie beter bekend als Eup). De volledig elektrische stadsrakker van VW is recent vernieuwd en heeft nu redelijke specs voor zijn geld. Echt goedkoop is anders (hij kost zo’n 23.500 euro), maar zo duur is elektrisch rijden momenteel. Laat er nog één generatie overheen gaan en je hebt een vrijwel perfecte elektrische stadswagen.
En die komt eraan! De e-Up wordt rond 2023 opgevolgd door een gloednieuwe elektrische instapper, deze gaat ID.1 heten. Niet onvoorspelbaar, wel logisch. Specificaties liggen nog even in de toekomst, maar het wordt hopelijk beter dan de 250 km voor 23.500 euro van de Eup. Nogmaals, dat is niet slecht, maar het is niet bepaald de 10.000 euro die de reguliere Up ooit kostte. Die ook nog eens dubbel zo ver komt.
Daarmee neemt Volkswagen dus na één generatie afscheid van de naam Up!. Want net zoals dat er geen elektrische Golf komt, wordt alles opgeschoven naar de ID-range. De Volkswagen ID.1 zal daarom een verkleind MEB-platform gebruiken en van de grond af aan ontworpen worden als elektrische auto. Zoals gezegd, we kunnen de kleinste ID verwachten in 2023. (via Car Magazine)
Dutchcarwizard zegt
2023!!
haroldv zegt
@baidu: na corona dus
Dutchcarwizard zegt
@haroldv: Ik hoop het!
pa045 zegt
Nog 1 generatie en 23500 voor een auto in deze klasse is normaal.
Niet dat iedereen deze nu kan betalen. Maar wie kan überhaupt nog een nieuwe auto betalen?
Een normale werknemer helaas al lang niet meer.
schreute01 zegt
2023? Dan is ie er eerder dan de ID 3.
monsieurleloure zegt
De ID-1 komt ook in gelimiteerde oplage zodat ze net onder de maximale Co2 uitstootgrens komen voor 2023?!
faalhaas zegt
Hoe kan een elektrische auto met potentieel veel minder onderdelen 2x duurder zijn dan een conventionele brandstofauto?
mashell zegt
@faalhaas: je zou zeggen dat het is omdat de accu zo duur is.
Maar elke keer als ik sta te tanken, vraag ik me af: hoe kan een liter Cola hier bij het tankstation, terwijl het maar suikerwater met een kleurtje is en gewoon met BTW belast wordt, nou zoveel duurder zijn dan een liter benzine? Daar is ik weet niet hoeveel plankton voor gestorven, het heeft duizenden jaren gerijpt, komt helemaal uit Saudi Arabië, is geraffineerd en wordt ook nog enorm zwaar belast…
wimof zegt
De 1 op 1 vergelijking gaat niet op, de basis Up! heeft 2 deuren en de E Up! 4 en als je hem in België kopt heb je voor die prijs een totaal uitgeruste Up!. En dan wacht je nog een moddervette korting (2250€)
madarjan12 zegt
@wimof: 2 deurs up bestaat niet meer
lacker zegt
Wordt de Polo dan de ID.2 en de Passat de ID.4?
mashell zegt
@lacker: ID.4 is al voorgesteld. Dat is een Tiguan achtige SUV.
Esprit_de_Flandre zegt
ID.4 wordt een SUV. Dus de ID.2 mogelijk ook, maar dan een kleintje…
lekkerlinksrijden zegt
@Esprit_de_Flandre: T-cross formaat zal het wel worden
Dutchdriftking zegt
Ik hoop toch dat op termijn de oude naamgeving weer terug komt. ID-3, of je het nu Engels of Nederlands uitspreekt, het bekt niet…. Noem hem maar Lupo.
jdeboer zegt
Of dat nu zo’n gelukkige naam was, die werd in de volksmond vooral Leipo genoemd.
wimof zegt
Niet in België en op de mijne had ik de p omgedraaid, een Ludo, dus.
mashell zegt
Acht driehonderdzestien-i bekt ook niet, v-zestig zegt ook niks, S63-AMG-S-4-matic is ook maar een letter en cijferbrij.
berlinetta zegt
Ik vind 3 jaar toch nog behoorlijk lang zeg.