Ze blijven maar doorgaan met de ’trashtalk’ bij VAG.
Binnen VAG lijkt de wil om Tesla te dissen obsessieve vormen aan te nemen. In alle gelederen van het concern kunnen honcho’s het niet laten om hun pijlen te richten op de Amerikaanse EV-keizer. Zo zei een hoge pief die betrokken is bij de ontwikkeling van de Porsche Mission-E dat hij Tesla’s maar niks vond. Bij Audi achtten ze het onlangs nog noodzakelijk een groot billboard in Berlijn te plaatsen om Tesla te trolleren. En bij Volkswagen kunnen ze er ook wat van.
Bij een recente presentatie zette Volkswagen de range van hun, voorlopig alleen op papier bestaande, I.D. af tegen die van Tesla’s Model 3. Wat ze er alleen niet bij vertelden is dat ze het cijfer voor hun I.D. baseerden op de archaïsche en vooral ook ‘optimistische’ New European Driving Cycle (NEDC), terwijl ze voor de Model 3 de veel reëlere cijfers van het Amerikaanse Environmental Protection Agency (EPA) namen. Zo stak de I.D. automatisch goed af bij de Model 3. Dat was dus een sjoemelstatistiekje van Volkswagen.
Maar de Wolfsburgers gaan door met het ophemelen van hun auto die over een jaar of twee à drie op de markt verschijnt. Hij wordt namelijk véél goedkoper dan de Model 3! Volgens VAG’s Head of Group Strategy Thomas Sedran komt de basisprijs van de I.D. in Amerika zo’n 7.000 tot 8.000 Dollar lager te liggen dan die van de Tesla Model 3. Sedran liet dit weten op het Automobil Forum in München.
De vanafprijs van de I.D. zou daardoor uitkomen op 27.000 tot 28.000 Dollar in de Verenigde Staten. Voor Europa mikt Volkswagen op een prijs van onder de 30.000 Euro. Sedran gaat er hierbij overigens wel van uit dat de prijs van batterijen binnen afzienbare tijd daalt van het huidige prijsniveau dat ligt op zo’n 150 tot 200 Euro per KWh tot onder de 100 Euro per KWh. Wat dat betreft is een direct vergelijk tussen de toekomstige prijs van de I.D. met de huidige prijs van de Model 3 dus wederom niet helemaal eerlijk, maar soit.
De toekomst zal uitwijzen of Volkswagen iets van alle grote woorden waar kan maken. Tot op heden valt dat in ieder geval tegen, getuige het feit dat ze zich genoodzaakt voelen om een brief te sturen naar China teneinde daar niet verplicht te worden om een berg EV’s te verkopen.
desjonnies zegt
’t blijven in de kern toch Duitsers hè, wereld dominantie
snorrewietskie zegt
Wordt niets die EV’s. Zoooo negentiende eeuws…. Waarom wordt dit overigens hier geplaatst en niet op groenlinks7.nl?
WinkeB zegt
@snorrewietskie: omdat het ook auto’s zijn, en dit autoblog is.
snorrewietskie zegt
@winkeb:
snorrewietskie zegt
@snorrewietskie: Als dat zo is, waarom hebben ze groen7.nl dan opgezet.
vroaaar zegt
@snorrewietskie: voor iemand die helemaal niks heeft met EV’s maak je wel erg veel reclame voor groen7.nl…
snorrewietskie zegt
@vroaaar: Hoort bij Autoblog, snuggere edje.
vroaaar zegt
@snorrewietskie: ja, en dus….?
snorrewietskie zegt
@vroaaar: Ne kip, da’s ginne mus.
WinkeB zegt
@snorrewietskie: om ook bredere milieugerelateerde topics aan te kunnen snijden, zodat het hier vooral over auto’s zou kunnen gaan. Dat en extra advertentieruimte waarschijnlijk.
nopetrolnofun zegt
@winkeb: is dit een auto? Dacht een aliënvoertuig.
lekkerlinksrijden zegt
Ze gaan hierbij wel van uit dat de prijs van de accu’s gaat dalen. Dan daalt de prijs vd accu’s voor Tesla toch ook dus kunnen ze de model3 ook goedkoper aanbieden?
Maar VAG kan trollen wat ze willen, ze lopen gruwelijk ver achter op Tesla.
Ipv een grote mond in de pers kunnen ze beter hard doorwerken om dat gat te dichten. Tesla staat ook niet stil.
Arbeid Jungs, arbeid
pa045 zegt
@lekkerlinksrijden: dat was het eerste wat ik ook dacht.
Ach ja. Duitsers. Het blijven kleine kinderen die vooral altijd hun zinnetje willen krijgen. Het doet ze pijn dat er een ander merk is die beter is in iets. Dan kraak je die toch af. Deden we vroeger ook.
Edge zegt
Laat ze nou eerst die elektrische VW’s, Audi’s en Porsches maar eens maken. Praatjes vullen geen gaatjes, ook niet als je VAG heet. Al die digs naar Tesla vind ik een beetje flauw. Hate ‘em or love ‘em, maar ze doen het toch maar eventjes en op dit moment beter dan de gevestigde orde.
joep_mocking zegt
@Edge: ja helemaal gelijk. Vind het erg zwak van VAG, vooral als je je bedenkt dat alle technologie vanuit Tesla publiekelijk beschikbaar is en Musk alles steunt wat EV’s maakt. Volgens mij begint VAG door te krijgen dat ze een slechte innovatieve keus hebben gemaakt, en is dit hun manier van ermee omgaan
jeroenwz zegt
Zucht. Nu zien we dus waar het geld dat niet in een elektrische Audi A28 wordt gestoken naar toe gaat. Bitch, bitcht, bitch.
Op z’n plat Rotterdams: niet lullen maar poetsen!
autoriteit zegt
@jeroenwz: de Audi A28? Dat klinkt op een of andere manier als een erg Hollandse Audi..haha.
2wheeler zegt
@autoriteit: het is wachten op de Volkswagen Afsluitdijk en de Porsche Molentocht
autoriteit zegt
@2wheeler: haha ja en de Volkswagen Madurodam…. het kleinste model in de line up :)
stephane8200 zegt
@autoriteit: PON zit langs de A28 dus hij heeft wel een punt ;)
autoriteit zegt
@stephane8200: zo had ik het nog niet bekeken, scherp :)
jeroenwz zegt
@autoriteit: Zorry ik bedoelde de A8!
autoriteit zegt
@jeroenwz: had ik door uiteraard :)
jpoers zegt
Dus ergens tussen de regels door lees ik dat het prijsniveau gelijk, misschien zelfs zomaar hoger zal uitvallen.
Tesla heeft iets van 60kwh? Dus dat is de eerste 6000. Dan is de tesla gauw full-option, er zijn namelijk niet veel keuzes. Maar je krijgt er wel aardig wat auto voor.
Bij de VAG groep moet je nogal in de optie lijst klimmen wil je deze is minder saai geconfigureerd hebben. En deze zijn vaak gauw behoorlijk aan prijs.
Concreet verhaal ze zijn het sjoemelen met getalletjes nog niet verleerd.
Dutchdriftking zegt
Goedkoop is toch niet premium?
trustmeiamanengineer zegt
Eerst zien, dan geloven. Een Tesla kun je nu ter plekke via internet bestellen. VW heeft voorlopig alleen een (dure) verbouwde Golf in het aanbod.
futse zegt
Tesla kan het zich nu ook gewoon nog permitteren om duur te zijn, wegens geen rechtstreekse concurrentie. Dat is simpele economie. Zodra de andere (premium) merken concurrentiële EV’s gaan aanbieden, zal Tesla ook wel (moeten) zakken in prijs. En als de batterij technologie idd goedkoper wordt, is dat nog een reden om te dalen in prijs (of om de marges groter te maken, da’s dan weer een andere simpele regel in de economie…).
2wheeler zegt
Tsja, je kunt hier niet zo veel van vinden denk ik. Tot nu toe heeft VAG nog bijzonder weinig klaargespeeld op EV vlak. Deze praatjes neem ik dan ook met een korreltje zout, laat eerst maar wat zien.
focusrs1 zegt
Al krijg ik hem gratis dan hoef ik hem nog niet!
schreute01 zegt
Duitsers en grootheidsideeën……
monsieurleloure zegt
Triest concern.
Zulke nieuwsberichten doet mij weer beseffen waarom ik nooit meer een auto zal kopen van die arrogante toko.
toyotaprius zegt
Op basis van betrouwbaarheid zal Volkswagen (VW is ook niet een vd meest betrouwbare merken) Tesla ruim verslaan… maar op 1 been kan je niet staan… ;)
cossiekiller zegt
Als je een wagen voor ‘het volk’ maakt kan je inderdaad er maar beter voor zorgen dat hij betaalbaar is voor dat volk.
kempenaer zegt
Lichtjaren achterlopen op nieuwkomer Tesla en ondertussen maar blijven sjoemelen in je informatievoorziening. Ik vind het schaamteloos gedrag van die Duitsers.
En dat leidt dan de EU. Hoop dat we ons snel bij de Britten aansluiten en dit enge clubje verlaten.