Softwareproblemen en Volkswagen, waar hebben we dat eerder gehoord? Nu is de Volkswagen Golf 8 het slachtoffer van een softwareprobleem.
Bugs, glitches, brakke software. Iedereen die met een laptop, tablet of smartphone werkt, heeft er vast wel eens mee te maken gehad. Bij deze apparaten zijn zulke problemen vooral heel erg irritant, maar echt levensgevaarlijk zijn ze maar zelden. Hoe anders kan dat bij auto’s zijn? Tegenwoordig gaat praktisch alles met computers. Het sturen, gas geven en remmen, dan heb je ook nog alle rijhulpen… Je wil niet dat deze ineens gaan glitchen en vreemde dingen gaan doen.
Goed ontwikkelde software is dus bij auto’s tegenwoordig ontzettend belangrijk. Waar nieuwkomer Tesla dit tot een kunst heeft verheven en auto’s allerlei kekke trucjes kan laten uitvoeren, heeft het traditionele Volkswagen er naar verluidt wat meer moeite mee. Neem de ID.3, het elektrisch autootje dat eigenlijk de nieuwe Golf moet worden, maar nu vooral berucht is door softwareproblemen.
Jammer voor Volkswagen: de ID.3 blijkt niet de enige auto met IT-problemen te zijn. Nu is de Golf VIII zelf aan de beurt, de op een na belangrijkste auto voor Volkswagen. Der Spiegel schrijft namelijk dat Volkswagen alle leveringen van de nieuwe Golf stopt. Door softwareproblemen zou het eCall-systeem van de Golf 8 niet altijd naar behoren werken.
Misschien een gevalletje van ‘so what, moet je maar geen botsing hebben’, maar helaas voor de Duitsers ligt het toch iets anders. De EU heeft namelijk besloten dat alle nieuwe auto’s sinds begin 2018 een deugdelijk eCall-systeem moeten hebben. Als het niet altijd werkt, is het niet deugdelijk, dus mag Volkswagen geen nieuwe Golfjes leveren.
Het lijkt erop dat alle Golf 8-auto’s met dit softwareprobleem kampen, al is het nog niet duidelijk hoeveel auto’s hier precies door getroffen zijn. Volkswagen werkt nu hard aan een update om het probleem te verhelpen, deze zou over een maand klaar moeten zijn. Of mensen deze update thuis kunnen installeren, of dat ze hiervoor naar de dealer moeten (lees: terugroepactie), is niet duidelijk. Volkswagen zegt tegen Autoblog een mogelijk risico op een storing te hebben ontdekt in de online connectivity unit OCU3.
Dit kan mogelijk leiden tot een onjuiste werking van de eCall-functionaliteit. Er wordt gewerkt aan een oplossing, eventuele maatregelen worden zo snel mogelijk bekendgemaakt. Daarna weten we ook welke maatregelen er komen voor de auto’s die nu al in Nederland rijden.
Volkswagen Nederland
Het schijnt trouwens dat de Golf 8 eerder al softwareproblemen had, waardoor Volkswagen vorig jaar maar 8400 auto’s kon bouwen, in plaats van de geplande 100.000. We hopen maar dat dit de laatste IT-problemen zijn voor de Golf VIII, al blijkt uit onze rijtest dat er meer genoeg snufjes zijn die stuk kunnen gaan. Volkswagen blijft overigens de Golf 8 wel bouwen in Wolfsburg. De geproduceerde auto’s stallen de Duitsers echter op een parkeerplaats, in afwachting van de update. Dat klinkt ons wel bekend…
lincoln zegt
Joh .. Heeft de EU dat besloten ??
Dan is het vast voor je eigen veiligheid en bestwil ..
Ein Europa ..
vondick zegt
@lincoln: idd
autogedrocht zegt
Degelijke Duitse topkwaliteit!
emping zegt
@erikabarth: geweldig juist dat @lincoln weer terug is. Eindelijk weer wat te lachen.
emping zegt
8400 ipv 100.000? Dat is me nogal een verschil ?
goedverhaal zegt
Teveel Euro’s voor een nieuw VAG product betalen en dan heeft dat ding daarvoor wekenlang op een parkeerterrein gestaan in de elementen. No thanks.
lincoln zegt
Idd ..
Totale idioterie om een auto op een parkeerplek te zetten ..
Maar daar hoor je de EU niet over ..
grasvreter zegt
Haha gozer ik lach mij echt kapot om jou comments. Echt kant nog wal, heerlijk. Gisteren ook, zegt iemand: oh wat jammer dat ze met die 3 modellen stoppen die vind ik juist gaaf. Jou reactie: Renault kan niet leven van wat jij gaaf vindt. Wat!? Ik heb ineens nog meer reden om de comments te bezoeken, duimpje.
jdeboer zegt
Om Lincoln te snappen heb je een brein nodig dat op zijn niveau werkt, lukt je dat dan snap je ook dat ze altijd raak zijn.
autodidact zegt
@lincoln: de droogte houdt de komende tijd nog aan
wimof zegt
Ik nodig je uit om in Seneffe de gigantische parking (openluchtopslagplaats) van Renault te komen bewonderen.
Her en der zijn er nog van andere grote Aziatische merken.
monsieurleloure zegt
Loving you is a losing game Nee nee nee ja
ty5500 zegt
Kan VW er niet gewoon een audiobestandje in programmeren dat “Hallo,met de noodcentrale” afspeelt als je op de knop duwt of als de airbags afgaan? Een beetje sjoemelen vind VW toch niet erg?
Effe terug serieus, op de foto is het wel een erg mooi interieur. Vraag mij alleen af hoeveel je kwijt bent voor die uitvoering..
kevin1400 zegt
@ty5500: first edition kost over de 45K …
kniesoor zegt
Misschien moet Dr. Diess die Grossmaul in Fremont, CA maar eens bellen voor wat advies.
jaapiyo zegt
Bwoaaahhh…Er loopt ook nog een class action tegen frequent falende infotainment in de Model S/X…
ty5500 zegt
En Tesla moet VW blijkbaar niet bellen om te leren hoe ze een betere auto maken. Afbrekende achterveren zijn nu ook niet echt iets waar je gelukkig van wordt.
https://www.usatoday.com/story/money/cars/2019/03/29/volkswagen-recall/3308424002/
Heb deze terugroepactie percies ook gemist op autoblog. Zal er vermoedelijk wegens tijdsgebrek niet van gekomen zijn, artikels over ceo’s die rare uitspraken doen en bumpers die bij schade kostelijker zijn om te repareren moeten nu eenmaal ook geschreven worden.
dedude zegt
@ty5500:
Hihi
Paul58 zegt
@jaapiyo: Bwoaahhhhh volgens mij gaat dit artikel over vereiste software systemen welke naar behoren moeten werken en anders niet geleverd mogen worden. Dat zit bij Tesla wel goed, getuige dat zij de auto’s mogen leveren aan de consument. Zit de haat diep? Je kan veel zeggen over Tesla en Musk maar de software hebben ze over het algemeen wel op orde. Mag ook wel als software bedrijf zijnde. Ook de techniek lijkt erg goed, blijkt ook uit het demonteren van de Modellen door die ene vent uit Detroit. Bouwen van auto’s, voornamelijk het chassis en carrosserie, daar kunnen ze nog wel flinke stappen zetten. Echter hebben meer Amerikaanse merken daar last van.
Dutchcarwizard zegt
VW gaat staatssteun nodig hebben. Wacht, dat krijgen ze al.
wimof zegt
Richt je vergrootglas eens op een ander merk, je zal merken dat ze allen in hetzelfde bedje ziek zijn.
cdlop01 zegt
Bij Autoweek op het forum heeft Pon ingegrepen, diverse commentaren plots verwijderd en discussies door AW gesloten….. .
dedude zegt
@cdlop1: gebeurt hier ook.
bernoulli zegt
@dedude: yup
alfabeta zegt
Nee joh dat zou AW nooit doen! Check.
Euh, WEL!
toch net ff iets teveel modder op het VAG paradepaardje. Treurig van AW
Volvo_440_turbo zegt
Een Poolse maat van me werkte voor Delphi, op zijn afdeling moest men software schrijven voor hardware die men nog niet tot hunner beschikking was, oa voor Volvo dacht ik. Begin maar zou ik zo zeggen… Daar loopt het dus waarschijnlijk soms al fout. Moet allemaal snel gaan, tijd kost geld…
kevin1400 zegt
En dan kost een first edition ook nog 45k! Dan verwacht je toch heel wat auto voor je geld ?
daankoppelman zegt
Nog langer wachten op onze auto?
jdeboer zegt
VAG en software is als de Nederlandse staat en IT projecten, dat komt nooit meer goed.
autopetje zegt
Het C virus gaat ze redden. Er is geen vraag dus productie mag heel laag zijn. Misschien moet de G8 ook maar even wachten op een vaccin ?
mauwerd zegt
Tja, bij VW in Europa is dit nieuws. Wat er in Japan allemaal fout gaat hoor je hier niet – en dat laatste is maar goed ook!
fastfear zegt
Dat mensen nog producten va dit bedrijf kopen, jaren lichten ze mensen op! Ze kunnen beter hun naam veranderen is dt ( Duitse troep )https://www.ad.nl/dossier-vraag-en-antwoord/heeft-mijn-porsche-een-computerfout-en-moet-ik-dat-accepteren~ab088e88/?utm_source=whatsapp&utm_medium=social&utm_campaign=socialsharing_web