Ze gaan toch niet valsspelen?
Zoals we allemaal weten had Volkswagen gegokt en verloren. De Duitsers dachten dat dieselmotoren met magische software wel zou werken. Dat bleek helaas niet het geval. Vervolgens moest Volkswagen halsoverkop tóch over op elektrische auto’s. Op dit moment hebben de Wolfsburgers twee elektrische auto’s in de aanbieding: de e-Up en de e-Golf.
Maar het merk heeft grotere plannen. Er komt een hele familie aan elektrische auto’s, de Volkswagen ID-lijn. Omdat ‘Volkswagen’ plus ‘elektrisch’ een nieuwe betekenis aan het woord suf geeft, is er een imagebooster om ervoor te zorgen dat we allemaal onder de indruk zijn. De vaandeldrager van de ID lijn is de ID-R.
De Volkswagen ID-R heeft het record op Pikes Peak al aan flarden gereden. De volgende uitdaging is wat groter, namelijk het ronderecord op de Nordschleife van de Nürburgring. Althans, het record voor elektrische auto’s. De NIO EP9 is tot nu toe de snelste elektrische auto op de Nordschleife: 6:45,90! Voor het referentiekader, die tijd is twee seconden sneller dan de tijd die de Pagani Zonda R in 2010 neerzette.
We maken dat vergelijk, want de Zonda R, ID-R en RP9 zijn alledrie compleet nutteloze auto’s. Ze zijn absoluut niet straatlegaal en voldoen op geen enkele manier aan welke raceserie dan ook. De Nürburgring is een compleet ander type baan dan Pikes Peak. Niet alleen omdat Pikes Peak een heuvelklim is, maar ook omdat de snelheden véél hoger liggen op de Nordschleife. Ook is de baan in Duitsland veen stuk smaller.
Hoe de Volkswagen ID-R verwant is aan alle andere toekomstige elektrische Volkswagens is lastig te bepalen. Het is elektrisch en er zit een VW-badge op. Dat was ‘m wel, waarschijnlijk. Op dit moment is Volkswagen bezig met testrondes. Je kan maar beter goed voorbereid te werk gaan, want de gemiddelde snelheid ligt boven de 180 km/u.
De Volkswagen ID-R heeft een twee elektromotoren die gezamenlijk goed zijn voor 680 pk. Het leeggewicht bedraagt slechts 1.100 kilogram. De aerodynmica van de auto is aangepast voor de Nordschleife. Zo zit er zelfs DRS op, net als bij Formule 1 auto’s. In de bochten heb je dan maximale downforce. Op de rechte stukken kan de vleugel ‘open’ gezet voor betere acceleratie op hoge snelheid. De topsnelheid is 270 km/u.
lekkerlinksrijden zegt
Zet eerst maar eens iets fatsoenlijks in de markt wat kan concurreren met Tesla
elemento zegt
@lekkerlinksrijden: idd en laat nog staan rimac
e90320d208pk zegt
Waarom zouden ze dat willen? Heeft niks met de insteek van dit project te maken..
tvr1974 zegt
@lekkerlinksrijden: in welke raceklasse is Tesla actief?
Alex_79 zegt
@tvr1974: Er zijn plannen voor een Electric GT klasse, met Tesla GT wagens. Die rijden zelfs al hun testrondjes, er is alleen een probleem, men zoekt een “lead investor”, zoiets als eerst Julius Bär bank en later ABB voor de Formula E hebben gedaan.
gebruikersnaam3 zegt
@lekkerlinksrijden: Ze hebben een hele range die kan concurreren met Tesla en gezien de verkoopaantallen lukt dat nog prima.
Leuk een elektrische niche, maar verkoopaantallen laten zien dat het volk nog geen elektrische auto’s willen. En geef ze eens ongelijk.
Gulli zegt
Ik snap sowieso niet dat merken niet meer doen met actieve Aero, zoals bijvoorbeeld op de Huawei…Hoera…Huurauto… dat ding van Pagani!
Wat als je bijvoorbeeld verticale ‘fins’ op de bovenkant van de wielkasten zet die meedraaien met de wielen? Dan zouden die de auto nog harder de bocht door kunnen duwen lijkt me.
denaamisbas zegt
@gulli: Huayra, je spreekt het uit als waj-ra. moest wel lachen om je reactie hahaha. ;)
kannito zegt
@gulli: omdat zulke dingen vaak zwaar zijn en dat een groter probleem opleverd
bassx zegt
@gulli: Downforce creëren middels de vloer met daarvoor een splitter en achter een diffuser met spoiler zorgt voor veel downforce met relatief weinig drag. Daarnaast zouden deze verticale spoilers zorgen voor een onbalans in de lucht die over de auto gaat. Stel je stuurt naar links en deze verticale spoilers wijzen ook naar links. Dan zorg je dat achter deze spoilers over de rest van de auto je overdruk hebt aan de rechterzijde en onderdruk aan de linkerzijde (ten opzichte van elkaars zijde). Je stimuleert hiermee meer bodyroll en zorgt dat je chassis minder “planted” is.
Daarom doet de LaFerrari bijvoorbeeld het omgekeerde, bij het insturen zorgen variabele flaps in de diffuser ervoor (samen met de actieve achterspoiler) dat de zijde aan de binnenkant van de bocht meer downforce genegeerd gepaard met meer drag. Je zorgt niet alleen dat het chassis meer grip heeft, de aerodynamica helpt mee om de auto de draaien om de top-as (Men noemt dit gieren in de lucht- en scheepvaart).
Gulli zegt
@bassx: mooie uitleg, thx. Wellicht was mijn oplossing wat te simpel bedacht maar het idee (weliswaar andersom) blijft wel staan. Als je met actieve aero de auto beter kunt laten sturen, waarom gebruiken niet meer automerken dat?
bassx zegt
@gulli: Te simpel? Helemaal niet. Simpel is een hele encyclopedie uit je hoofd leren maar nooit met een eigen idee komen.
Ik blijf ook bij je standpunt. Er valt nog veel te winnen .
Ram-G-maN zegt
Je kan deze auto tijdelijk gratis virtueel rijden op Nordschleife in Raceroom Experience op Steam (PC). https://store.steampowered.com/app/211500/RaceRoom_Racing_Experience/
Hoe dat er uitziet? Zo dus: https://youtu.be/SrJ7U2eBNls
Ik denk dat die Chinezen hun record wel kwijt zijn als het virtuele dichtbij de realiteit ligt.
ghost zegt
Maar gaat dit ook die gekke Porsche voorbij?! Die ook in geen enkele raceklasse thuis hoort.