Gelukkig is dat wél goed voor het milieu. Oder?
Het was niet hun finest hour: dieselgate. Het is een nog altijd enorm vies, smerig en na-etterend proces. Ondanks dat het al jaren bekend is en er al al jarenlang diverse processen en rechtszaken lopen, blijft er hele vunzige automotive ‘pus’ uit de wonden komen.
Daar komt nu een paar liter van de eerdergenoemde VW-pus bij. Jazeker, want Volkswagen heeft besloten eventjes 102.000 besmeurde auto’s (zowel VW als Audi) compleet te vernietigen. Dat meldt het doorgaans zeer goed geïnformeerde Wirtschaftswoche (een financieel magazine, geen krant). In deze papieren verklaart Volkswagen aan de EPA (milieu afdeling) en minsterie van jusitie dat er meer dan 100.000 VW’s zijn veranderd in een vierkant doosje.
Er worden vraagtekens gezet bij de milieuvriendelijkheid van deze actie, want dat schijnt nogal een dingen te zijn. Er komt zo’n half miljoen ton aan CO2 vrij bij het vernietigen van meer dan honderdduizend auto’s, volgens diverse milieuorganisaties. Dan kun je beter even al die auto’s oprijden, dan dienen ze nog een doel. Die laatste zin hebben ze overigens niet uitgesproken, maar klinkt erg logisch.
Vanuit Volkswagen is het op zich ook wel te begrijpen. Die moesten 400.000 exemplaren terugkopen van hun eigenaar in de VS. Daardoor zat VW met veel te veel Audi’s en VW’s in hun maag. Volkswagens USA kon ze onder andere kwijt op een parkeerterrein van een stadion van de Detroit Lions, een American Football team uit de hoofdstad van Michigan.
Volkswagen zelf verklaarde dat het ging om ernstig verouderde en verwaarloosde modellen ging. Daar is niet iedereen het mee eens, overigens. Er zijn diverse journalisten die denken dat VW het heeft gedaan vanwege het geld. Joh! Stilstaande auto’s kosten ook geld. Volkswagen moest personeel inhuren om de auto’s elke maand te wassen en even een blokje om te rijden. Ook kost gebruik van het parkeerterrein in Detroit behoorlijk veel geld.
De belangrijkste reden is echter nog het beschermen van de dealers. Ze zijn in principe al lastig te verkopen, maar als Volkswagen 400.000 gebruikte auto’s op de markt brengt, dan zakt de waarde van die auto’s behoorlijk. Wat dat betreft was het dus voor Volkswagen de goedkoopste optie om auto’s te veranderen in blokken schroot. Overigens, de ruim 260.000 overgebleven exemplaren worden wél weer in roulatie gebracht. Naar het schijnt is Volkswagen al in gesprek met enkele veilinghuizen om de auto’s in grote getale toch weg te kunnen zetten. Deze zullen en masse worden geëxporteerd.
Met dank aan Peter voor de tip!
lompey zegt
Volgend jaar 42 graden met dank aan VW
wimof zegt
@lompey: En BMW, Mercedes, Renault en alle anderen.
robert110 zegt
@lompey: Was het maar zo simpel.
ericd zegt
@robert110: Ik twijfel aan het journalistiek gehalte van het geschrevene. Primaire reden dat honderdduizenden VWs uit de markt genomen, ergens in de woestijn geparkeerd staan is het dieselschandaal waardoor VS ze moerst terugkopen. Doorverkoop naar het buitenland (export), waar ze daar dan lekker vrij kunnen ‘emitteren’ mag onder de bestaande EPA regels niet.
flutterby zegt
Was het niet veel goedkoper geweest om ze allemaal om te bouwen naar een EV? Uiteraard geen grote range, maar de techniek hebben ze al in de e-Golf zitten en zo konden ze alles behalve de motor gewoon opnieuw inzetten.
lekbak zegt
@flutterby: dan loop je gelijk al 10.000 euro achter vanwege arbeidsloon. Lijkt me technisch al een uitdaging, maar financieel helemaal niet haalbaar.
flutterby zegt
@lekbak: technische is het geen uitdaging want met de e-Golf weten ze al hoe ze hem moeten converteren.
Het slopen kost ook geld en zou een conversie EV zal best lekker lopen voor 10 á 15k. Alle voordelen van een EV, alleen niemand die ziet dat het een EV is. Een stuk beter als de Leaf of Zoë die rond die prijs te krijgen zijn.
lekbak zegt
@flutterby: het is technisch een enorme uitdaging. Een elektrische golf word vanaf het begin als ev gebouwd. Je zult dus de bestaande golf tot het laatste blik moeten strippen, en dan opnieuw opbouwen. Daar is een auto niet voor gemaakt. Een auto is gemaakt om een keer in elkaar te zetten op een hele gespecialiseerde productielijn, en daarna enkele basis dingen te kunnen repareren.
Het is niet zo simpel als motortje eruit, accu erin. Was het maar zo simpel…
flutterby zegt
@lekbak: Jaguar bewijst het tegendeel met hun oldtimers. Als zij het kunnen kan VAG het ook.
De e-Golf is ook gewoon een conversie, alleen daar hebben ze nooit initieel de motor ingelegd.
lekbak zegt
@flutterby: wees jij lekker zo naïef dat dat zo simpel is…
Een nieuwe golf is geen oldtimer Jaguar. Ten eerste is een oldtimer een stuk blik waar je heel simpel iets in kunt schroeven, een nieuwe auto functioneert al niet meer als je er niet op de goede manier een dashcam in zet. Ze zitten ontzettend complex in elkaar, al helemaal vergeleken met een oldtimer.
En dan is er nog zoiets als de markt voor dergelijke voertuigen. Voor een oldtimer wil men nog wel betalen. Een e-golf is een wegwerp product wat scherp in de markt moet staan.
metalmike zegt
@flutterby: Het prijskaartje wat bij een oldtimerconversie hoort gaat niemand neerleggen voor een e-Golf.
De verwachting is dat het 250.000+ euro per XK-E kost en dan mag je zelf de auto aanleveren. Zit dan wel een volledige restauratie bij.
Appels en peren.
simonbv zegt
@flutterby: het lijkt misschien dezelfde auto maar er is toch zoveel meer anders aan zo’n auto dan alleen de aandrijving. Remmen, ophanging, wielen. Maar ook dashboard met alle metertjes. Het front met bumpers en grill is anders. Waarschijnlijk ook de computers die aan boord zitten. De zekeringskast. De kabelboom moet vervangen worden. Dan moet het allemaal storingsvrij werken en het eindresultaat is een gebruikte auto met krassen en deuken.
flutterby zegt
@simonbv: vooral die voor en achterbumpen moet écht vervangen worden als de aandrijflijn elektrische wordt. Zelfde geld voor de wielen, remmen, ophanging
bernoulli zegt
@flutterby: soort Top Gear challenge.
hiostu zegt
@flutterby: het gaat niet om nieuwe auto’s, maar om oudere en veelal afgetrapte en slecht onderhouden auto’s die ze hebben terug moeten kopen, omdat ze minder waard waren geworden voor wederverkoop. Ombouwen naar EV heeft dus weinig zin, want dan wil nog steeds niemand een (dan) dure afgetrapte 2e hands auto hebben.
flutterby zegt
@hiostu: wat maakt achterstallig onderhoud nou uit als je de volledige aandrijflijn vernieuwd? Banden, remmen, ophanging en klaar.
hiostu zegt
@flutterby: want jij zit graag in een smerig interieur, wat aan alle kanten kapot is? Nogmaals, het gaat hier om oude auto’s.
flutterby zegt
@hiostu: serieus, is het zo erg met Volkswagen na 10 jaar gebruik? Onze Focus uit 2006 ziet er van binnen nog prima uit ondanks de 220.000 km ervaring.
hiostu zegt
@flutterby: sommige mensen gaan niet zo netjes met hun auto om. Die zien het als een gebruiksvoorwerp. Dat heeft niets met het merk te maken. Ik zie wel eens auto’s van een jaar oud waarbij het lijkt alsof ze door een vuilnisbelt zijn gereden met de ramen open.
En ook al is dat niet. Stel je hebt een auto die je moet ombouwen voor 15k tot 20k om electrisch te kunnen rijden. Dat zul je wel kwijt zijn aan strippen, ombouwen, toevoegen accupaketten, electromotoren, opnieuw opknappen, buitenwerk fixen, etc. Dan kun je hem nog steeds alleen maar als een 2e hands auto verkopen en niet als nieuwe. Dat is economisch gewoon niet interessant.
cloverleaf zegt
Goedkoop opkopen en verschepen naar Afrika?
techniekmeneer zegt
@cloverleaf: Gratis weggeven aan de Afrikanen die hier wonen, en ze terug naar Afrika laten rijden? 2 vliegen in 1 klap.
E550 zegt
@cloverleaf: naar Afrika? En wie gaat daar auto’s kopen? Afrika (buiten noord-Afrika en Zuid-Afrika) is een dode markt. Die auto’s zouden beter verkocht kunnen worden aan Latijs-Amerika en Europa (+Rusland).
fileflirter zegt
Grootste probleem is dat de overige sjoemelaars gewoon hun gang kunnen blijven gaan omdat ze zogenaamd legaal bezig zijn.
https://www.infosperber.ch/Umwelt/So-dreckig-sind-auslandische-Diesel-Autos
moveyourmind zegt
En de andere auto’s worden gewoon naar één of ander derdewereldland geëxporteerd waar ze onze troep mogen hebben. Hoeven wij tenminste niet meer bang te zijn dat onze kindertjes de vieze walmen van deze auto’s in zouden kunnen ademen en zijn we mooi van die troep in onze backyard af.
Binnenkort in de aanbiedingenbak bij de Albert Heijn in het dorp bij de kobaltmijn in Congo: Volkswagens met een klein vlekje in de software met een sticker “Zonde om weg te gooien” er op.
marinepower zegt
@moveyourmind: alsof het werken in die kobalt mijnen zo goed voor je donder is.
Oh ja, als de jaarproductie van alle VW/Audi brandstof modellen omgezet wordt in EV types, dan heb je met de huidige accutechniek meer kobalt nodig dan er nu jaarlijks gedolven wordt.
moveyourmind zegt
@marinepower: Tuurlijk is dat niet goed. Had dat dorp in Congo ook een beetje bewust genoemd om aan te geven hoe hypocriet we zijn. Had trouwens net zo goed een dorp in Nigeria kunnen zijn waar het drinkwater uit de put voor een groot gedeelte uit de pijplijn van de Shell komt.
flutterby zegt
@marinepower: Ja want olie winnen gaat zonder gevaar. Booreilanden zijn net tropische paradijzen en er wordt geen olie gewonnen in gebieden waar miljoenen mensen onderdrukt worden zodat wij naar ons werk kunnen komen waar we niks aan kunnen doen omdat we anders niet naar ons werk kunnen komen.
Accu’s zijn zeker niet perfect, maar wel veel beter als nu. Daarnaast zijn onderzoekers zijn druk bezig om van kobalt af te komen, probeer olie maar duurzaam te krijgen. Niet alleen de impact op milieu, maar ook de mensenrechten. Ik denk dat een missie naar Mars makkelijker is.
Wel vreemd dat ik niemand over kobalt hoorde klagen toen we allemaal over gingen op laptops, smartphones, tablets, smartwatches, draadloze hoofdtelefoon, powerbanks, draadloos elektrische gereedschap, tandenborstels, drones, ect. ect. En zeg niet dat het komt omdat er zoveel in een auto gaan, want in een auto gaan ze makkelijk 10 jaar mee en daarna nog 20+ jaar als netondersteuning. In die tijd heb je 15 telefoonaccu’s, 6 laptopaccu’s en 7 tabletaccu’s versleten en bij het grofvuil gegooid.
lekbak zegt
@flutterby: lol, in een auto gaan een paar honderd laptopaccu’s en een paar duizend telefoon accu’s. Dat is geen argument. Je zult in je leven nooit een auto accu aan kleine meuk verslijten.
Daarbij zijn ev’s met de huidige accu’s ook maar een tussenoplossing. We moeten echt naar duurzamere accu’s om het echt goed te maken. Het is beter dan olie, maar echt niet heilig.
kareljansen zegt
@moveyourmind: ach, alsnog een beter alternatief dan de peugeot 405 of oude Mercedes diesel.
marinepower zegt
@kareljansen: als iedereen daar wat dichter bij die waterput gaat wonen, hebben ze ook geen auto meer nodig, dan lopen ze dat stukje maar weer.
koekwaus zegt
@marinepower: als iedereen hier ff wat dichter bij zn werk gaat wonen hebben we hier ook geen auto’s meer nodig, gaan we maar weer lopen.
thomasthomas zegt
Massahysterie …
pomoek zegt
Silver lining: 95% van een auto kan worden hergebruikt.
Ik zou het overigens een goed idee hebben gevonden als vag de terug gekochte auto’s niet mocht vernietigen. Dit is toch wel heel erg water naar de zee dragen.
Goed_Koopman zegt
Wat een egocentrisch k**bedrijf is het ook. Met slopen wéér een walm schadelijke gassen de atmosfeer in jagen, alleen omdat het volgens de auditboys goedkoper is.
Die hokken hadden prima als rotondekunst kunnen dienen. Of als speeltoestellen bij kinderdagverblijven.
Maar goed. Out of the box denken en VAG gaat niet samen.
techniekmeneer zegt
@goed_koopman: Weer schadelijke gassen de atmosfeer in blablabla. Aanstellerij.
Goed_Koopman zegt
@techniekmeneer: Ga iemand anders trollen, populist.
kobus1967 zegt
Had ze aangeboden met 5000 liter gratis biodiesel.
pomoek zegt
@kobus1967: best een goed idee eigenlijk.
Dutchdriftking zegt
Doe maar n Golfje diesel voor weinig.
jupke zegt
Maar 100.000 vernietigd? Er zijn er nog teveel die rijden!?
daniel1975 zegt
Ik zou ze aan demontage bedrijven verkocht hebben over heel de wereld, uiteraard zonder kentekenpapieren.
elemento zegt
Ongelooflijk. Ze konden beter in afrika jaren 70 80 autos vervangen door.deze.100000 autos
spookscirocco zegt
Ondertussen zit ik hier thuis met een Spook Scirocco die Volkswagen terug wil kopen om ook nog te vernietigen..
Stijnson zegt
@spookscirocco: Ik ben nieuwsgierig naar je verhaal. Hoe en wat ze ervoor willen etc…
spookscirocco zegt
@stijnson: Op dit moment ben ik druk in onderhandeling met de PON, maar ze komen geen enkele afspraak na… Als ik niet verder kom of als er een oplossing komt zal ik hier verder op in gaan. Ik ben nog opzoek naar meerdere mensen met het zelfde probleem.
Stijnson zegt
@spookscirocco: Ahh klote dit. Misschien kan Autoblog hier wel een mooi topic aan wijden?
spookscirocco zegt
@stijnson: heb er al een keer contact over gehad met Wouter. Volgens mij is het onderwerp hier wel op geweest.. nu worden daadwerkelijk de eigenaren in Nederland benaderd..
fabian159 zegt
Beter naar zuid amerika gestuurd.
cabriohater zegt
Hoor van al die Amerikanen dat het hun beste auto ooit was. Eerst mochten ze er een paar jaar mee rijden en vervolgens kregen ze een berg met geld terug.
bullgod76 zegt
Wtf, heeft VW echt maar zo weinig auto’s vernietigd voor het milieu? Dat mogen er nog wel veel meer worden, want ze verpesten het uitzicht op elke straathoek.
tonino zegt
Duitsers en massavernietiging… het is een dingetje… ???
boxergt zegt
@tonino: Heerlijk dit ?