De knoop is nog niet helemaal doorgehakt, toch lijkt de kans op een hete ID.3 steeds groter te worden. Al heeft Volkswagen geen haast met het uitbrengen ervan.
Het is misschien wel de belangrijkste auto voor Volkswagen in jaren: de ID.3. Uiteindelijk moet deze elektrische hatchback immers het stokje over gaan nemen van de Golf. Voor het zover is, moeten die eerste ID.3’s echter nog worden geleverd. Dat staat op de planning voor september. Maar achter de schermen is Volkswagen natuurlijk alweer aan het denken over de vervolgstappen.
Want denk je aan een Volkswagen Golf, dan is de kans vrij groot dat je aan GTI, of zelfs R denkt. En als de ID.3 straks de nieuwe Golf wordt, is het ook geen gekke gedachte dat we straks een ID.3 GTI of R gaan zien. Volgens Autocar is dit dan ook iets waar Volkswagen serieus over nadenkt en zelfs bijna een knoop over aan het doorhakken is.
Er zijn echter nog wat twijfels. Zo zegt R&D-eindbaas Frank Welsch dat Volkswagen niet zeker weet of de markt er wel klaar voor is. Maar mochten ze het inderdaad gaan doen, dan lijkt Welsch inmiddels wel een vrij goed idee te hebben van hoe zo’n hete ID.3 eruit zou moeten zien. Volkswagen denkt namelijk aan twee labels voor hete elektrische auto’s. GTX voor de vierwielaangedreven versies, R voor de achterwielaangedreven varianten.
Een ID.3 GTX krijgen we waarschijnlijk niet. Althans, niet met de huidige ID.3. De hatchback zou wel met vierwielaandrijving kunnen werken, ‘maar het is niet waarschijnlijk dat de eerste generatie dit krijgt’. A-ha. Die R-variant zou echter nog wel kunnen. Volgens Autocar zou deze versie ruim 300 pk moeten krijgen, zo’n 100 meer dan wat de heetste ID.3 vooralsnog biedt.
In het geval dat Volkswagen groen licht geeft voor deze hete ID.3, dan moeten we er nog wel een tijdje op wachten. Volgens Autocar-bronnen staat de ID.3 R nu gepland voor 2024. Dat is nog aardig ver weg, maar dan weet je tenminste zeker dat ze de software in orde hebben.
kevin1400 zegt
“ID.3 R staat gepland voor 2024 maar dan weet je tenminste wel zeker dat ze de software in orde hebben” nou dat weet je bij Volkswagen maar nooit..
flutterby zegt
@kevin1400: Volkswagen schreef hun eigen software niet en daar gaat het mis. Ze moeten het nu zelf gaan doen maar daar hebben ze de mensen en kennis niet voor.
wimof zegt
En bij Tesla wel?
dirkv zegt
@kevin1400: Hopen dat de ID3 GTD er eerder is.
flutterby zegt
Hebben ze nu ook al een koelingsprobleem?
arta zegt
Ik vind de acceleratie van de “gewone” ID3 erg tegenvallen op papier. Lijkt behoorlijk geknepen te zijn als je het vermogen en de acceleratiecijfers ziet.
Een ID3 R met 450pk over 4 wielen. Dat zou een leuke verrassing zijn.
wimof zegt
Een mainstream auto moet absoluut niet zo snel gaan, stel je voor van o naar 100 in een paar tellen, waanzin, de banden zijn nog 5x te goedkoop.
Ik meende dit maar voor 20% maar er zit toch veel grond van waarheid in, ook al gaat de eerste me vertellen dat dat mijn waarheid is, well so be it.
markos78 zegt
Blij van dat die acceleratie “tegenvalt”. Zouden meer EV’s moeten hebben. Stel je voor, al die onkundige bestuurders die nu in een traag gebakje al als een idioot rijden, in een 2 keer zo snel accelererende auto… Nee, liever niet!
monaco zegt
@markos78: Lijkt me niet wenselijk idd met name omdat dit nog meer verkeersslachtoffers gaat opleveren natuurlijk. Eigenlijk zou de overheid de acceleratie moeten beperken om dit te voorkomen.
jdeboer zegt
Ze lijken sowieso geen haast te hebben met die ID3, of zou het dan toch onkunde zijn?
goodvibrations zegt
GTI zou een goed idee zijn denk ik.. Sterk en vertrouwd.. Maar dan moeten ze technisch wel zo ver zijn dat het ook echt iets realistisch is.. En bij voorkeur winstgevend..
Ben bang dat de uitdaging daar voornamelijk zit..
ronaldotour zegt
Eerst maar de prijzen afwachten.
Op de VW site staat vanaf 30.000,- dat lijkt me sterk het zal eerder beginnen bij iets van 36 K.
Vreemd dat het zo lang duurt voor dat bekend is. De levering begint al snel.