Terug op het oude nest.
Autodesigners zijn een beetje de rocksterren van de automotive industrie. Alle techniek wordt in principe bepaald door regelgeving en budget. Vandaar bijna alle auto’s de zelfde layout hebben en dezelfde soort motoren gebruiken.
Ook voor designers is er een stortvloed aan eisen, zowel wettelijk als van bovenaf. Een Golf ziet eruit als een Golf omdat dat de opdracht was, niet omdat het een ‘spannende’ auto moest worden. Maar bij designers is gelukkig nog altijd de creativiteit van doorslaggevend belang. Daarom is het ook niet vreemd dat links en rechts er weleens getrokken wordt aan een designer. Nu is er weer een opvallende move: Jozef Kabañ gaat weg bij Rolls-Royce.
Kabañ begon zijn carrière in 1993 bij Volkswagen. In 1998 maakte hij promotie en werd hij hoofd exterieur design bij Bugatti. De Slowaak was daar verantwoordelijk voor de Bugatti Veyron. Daarna een korte stint bij Audi (2003 tot 2006) om vervolgens jarenlang bij Skoda aan het roer te staan. In 2017 verliet hij de Volkswagen Group om aan de slag te gaan bij BMW. Twee jaar later komt hij weer terug bij het oude nest bij de Volkswagen Group.
Jozef Kabañ is niet zomaar teruggekomen, hij is namelijk aangesteld als hoofddesigner van Volkswagen. Zijn voorganger, Klaus Bischoff, doet ook een stapje omhoog en wordt de hoofddesigner van de Volkswagen Group. Die functie werd voorheen ingevuld door Michael Mauer, die die functie bekleedde naast zijn job als hoofddesigner van Porsche.
koen0373 zegt
Vroeger heette degene die het kopieerapparaat bediende stagiair, tegenwoordig is dat dus hoofd design.
Volvo_440_turbo zegt
@koen0373: en wie weet zit in dat kopieerapparaat vol met chinese onderdelen een chip die alles naar China stuurt!
willeme zegt
@koen0373: Niets is zo moeilijk als een bescheiden auto ontwerpen zonder dat deze te veel afwijkt van de vorige ;-).
chriscross zegt
@willeme: en daardoor commercieel interessant blijft. Ze kunnen echt wel mooiere schetsen maken maar als dat de doelgroep verkleint dan worden de mooie schetsen gewoon naar de vuilnisbak verwezen
willeme zegt
@chriscross: Precies dat. Mooi is ook maar een heel klein aspect van de auto wat inderdaad voor maar weinig kopers zorgt.
mashell zegt
@willeme: maar als je goed met mooi weet te combineren heb je als fabrikant een auto die de showroom uitvliegt. Mooi is zeker niet onbelangrijk.
willeme zegt
@mashell: Was het maar. Een fraai uiterlijk is niet zo heel erg belangrijk. Kijk maar om je heen wat er rond rijdt. En wat men had kunnen kopen voor hetzelfde geld. Maar heel zelden is een fraaie gelijnde auto écht succesvol.
mashell zegt
@willeme: ik zie de mooie vormgeving bijvoorbeeld op dit moment als primaire peiler voor het succes van merken als Mazda en Renault. En mislukte vormgeving voor het wegkwijnen van het merk Honda.
birdnerd84 zegt
@willeme: En bv Toyota zorgt wel voor uitstekende verkoopcijfers, ondanks dat de Corolla behoorlijk anders is dan de Auris..
willeme zegt
@birdnerd84: Ik vind de nieuwe Corolla station echt een gaaf ding. Goed gelukt ook, niet eens heel erg saai. Ben wel benieuwd hoe lang het ‘vers’ blijft. Daar is waar VW en Skoda vaak beter scoren. Het is vaak wat saaier en strakker, maar verouderd ook minder snel. Het is maar net wat je wil.
knapzuur zegt
@willeme: in mijn optiek is dat juist hetgeen wat een ontwerp al verouderd maakt bij introductie, niet perse lelijk maar wel verouderd. Moderne Skoda’s zijn verscherpte designs van (oudere) Audi’s, en oude Skoda’s waren nog oudere VW ontwerpen.
willeme zegt
@knapzuur: Dat is natuurlijk smaak afhankelijk. Je ziet dat Fiat. Renault en Citroen geregeld periodes hebben dat ze waanzinnig creatief zijn. Volkswagen en haar merken zijn over het algemeen erg behoudend. Het is een keuze. Voor jou zijn er dan betere alternatieven. Vergeet niet dat 85% van de mensen een auto koopt zoals wij een wasmachine kopen ;-)
lekbak zegt
@willeme: dus eigenlijk is het een hele goede accountant?
willeme zegt
@lekbak: Nee, een accountant is iemand die beroepsmatig jaarrekeningen controleert en financiële administratie doet. Een designer houdt zich bezig met het ontwerpen van objecten.
mashell zegt
@willeme: ik ben bang dat de meeste accountants zich te goed voelen om de financiële administratie te doen, daar verwijzen ze naar de boekhouder. Zij controleren alleen maar. Wat ze feitelijk niets anders maakt dan veredelde belastinginspecteurs.
willeme zegt
@mashell: Je weet dat een accountant hetzelfde is als een boekhoeder? Het is gewoon de vertaling ervan ;-)
birdnerd84 zegt
“hoofddesigner van de Volkswagen Group”
Ah waar dus werd bepaald dat bijna elke model grote neproosters in de voorbumper krijgt, chromen inzetstukjes op de achterbumper dat uitlaten moet suggereren, merk/typenaam in midden van achterklep, doorlopende achterlampen en extra hoekje aan de buitenzijde van de grille (Seat/Skoda/Audi)? Ah duidelijk. Gewoon één merk dus met een hoop marketing
Dutchdriftking zegt
En verdiend. De periodes welke hij bij Volkswagen, Audi en Skoda heeft gewerkt zijn er heel goede ontwerpen van zijn hand gekomen. Niet retespannend, maar ze staan als een huis!
mashell zegt
Wat zou de reden voor het vertrek zijn bij BMW, schaamte voor de recente varkensneuzen?
verplicht zegt
@mashell: Of misschien is hij er verantwoordelijk voor en bedankt BMW hem voor bewezen diensten?
vaakbenjetebang zegt
@mashell: Over een aantal jaren zal bekend worden dat hij al die tijd dan wel op de loonlijst stond van BMW, maar dat zijn oude broodheer hem een veelvoud van zijn salaris betaalde op een escrow-account op de Kaaiman-eilanden, om zij nwerkelijke missie uit te voeren: het design van BMW zodanig om zeep helpen dat mensen van pure wanhoop naar een in de basis verkeerdwielaangedreven Audi zouden grijpen.