Maar helaas bleven ze zich in Wolfsburg liever focussen op Kevers…
In 1963 was het leveringsgamma van Volkswagen angstaanjagend overzichtelijk. Waar er nu ruim een dozijn aan verschillende modellen in de VW-showrooms staan, moest je het in 1963 doen met een Kever of diens afgeleiden (Transporter, 1500, Karmann-Ghia). Hoewel het leveringsgamma er tien jaar later nog praktisch hetzelfde uit zou zien, werden er wel degelijk de nodige nieuwe modellen ontwikkeld. Helaas sneuvelden vele echter voor de productiefase.
Dat geldt jammergenoeg ook voor de EA 128, een grote sedan gericht op de Amerikaanse markt. Daar was drie jaar daarvoor de Corvair op de markt verschenen. Een voor Amerikaanse begrippen compacte auto, met een luchtgekoelde zescilinder boxermotor achter de achteras. Dezelfde configuratie als de Kever dus, maar dan een stuk groter.
De Chevrolet Corvair uit 1960 was compleet anders dan alles wat tot dan toe uit Amerika was gekomen.
De Corvair bleef ook buiten Amerika niet onopgemerkt. Zo waren zowel de NSU 1000 als de Russische ZAZ 968 simpelweg gekrompen Corvairs, zowel qua looks als qua techniek. Volkswagen pakte het echter anders aan en ontwikkelde een auto die het op de Amerikaanse markt moest gaan opnemen met de Corvair.
Net als het lichtend voorbeeld lag ook bij de EA 128 een luchtgekoelde zescilinder boxermotor achter de achteras, maar de weelderige vormgeving van Chevrolet maakte plaats voor een streng Duits ontwerp. Opvallend zijn de vier grote en identieke knipperlichtunits op de hoeken.
Nu bouwde Volkswagen op dat moment enkel viercilinder boxermotoren en een zescilinder moest ofwel zelf ontwikkeld worden of bij een andere fabrikant worden onttrokken. Volkswagen koos voor de laatste optie en klopte bij Porsche aan voor een tweeliter grote zescilinder uit de dan net gepresenteerde 911, goed voor ongeveer 130 pk. Ruim meer dan de 80 pk die de 2.3 in de Corvair wist op te hoesten.
Tegenwoordig staat de EA 128 in AutoMuseum Volkswagen in Wolfsburg. Voorheen met een nummerplaat die 1965 vermelde, tegenwoordig staat daar 1963 op. Deukjes die destijds tijdens het testen zijn ontstaan, zitten er nog altijd in.
De sedan is eind 1963 gereed en het project verdwijnt blijkbaar niet direct in de koelkast. In 1965 wordt namelijk een tweede EA 128-prototype gebouwd, ditmaal een Variant. Hoewel een stationwagen in combinatie met een achterin geplaatste motor nu niet bepaald een recept is voor een uitermate praktische auto, bewijst de bouw van dit prototype wel dat Volkswagen behoorlijk serieus was met dit project. Niettemin werd om helaas niet bekende reden uiteindelijk besloten project EA 128 te stoppen.
In de geschiedenis zijn er meerdere Porsches geweest met een Volkswagen-krachtbron (o.a. 356, 914, 924 en recenter de Macan) maar de voorbeelden andersom zijn schaarser. Er werd ooit een kleine serie Transporter B32’s (T3) gemaakt, maar verder schiet mij zo even niets te binnen. Jammer, want die EA 128 is toch vele malen leuker dan die verschrikkelijke Kever…
mercedesclk350 zegt
Yep, heb ik gezien toen ik in het museum was. De historie er achter dan weer niet.
mclarenf1lm zegt
Als de huidige passat hier een evolutie op was zou ik Volkswagen rijden.
BRT zegt
@mclarenf1lm: ik moet zeggen dat de Bentley Continental er wel wat van weg heeft. Ook niet erg om te rijden toch?
Robert zegt
@mclarenf1lm: nou, als ik de Passat B3 ( type met de dichte grille, bj. 1988-1993) zo bekijk…
roppp zegt
@mclarenf1lm: als ik het zo bekijk, heeft het Tsjechische Tata het hele concept overgenomen (met een vijfde deur).
censuurisslecht zegt
@roppp: Je bedoelt TatRa, Tata is Indisch…
meneermandjegtav zegt
Bah wat lekker
pinut187 zegt
Groot pk verschil tov van die Corvair..
Dizono zegt
@pinut187: die kwamen in 1965 met een turbo-versie met 180 pk, samen met een Olds uit datzelfde jaar de eerste personenauto’s met een turbo, lang voor de Porsche 911 Turbo, Saab 99 Turbo en BMW 2002 Turbo.
phdg zegt
@Dizono: turbo en in één keer ook waterinjectie ?
E34M5Touring zegt
Nou dan liever een Corvair. En als’t ff kan een Yenko Stinger Stage 2! Levensgevaarlijk maar supercool! En net wat dynamischer gestyled dan de VW, vind ik dan.
https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/736x/a9/e7/c6/a9e7c68294e9b6f67000822099671063.jpg
racerx zegt
@E34M5Touring: dat is een serieus gaaf ding!
mclarenf1lm zegt
@E34M5Touring: Omdat de originele Corvair te veilig was..
lincoln zegt
@E34M5Touring:
Yenko .. Uit de tijd dat autodealers echt serieus geld konden maken ..
Leuk dat die dingen op waarde worden geschat iig ..
E34M5Touring zegt
@lincoln: Ik vind dat een mooi verhaal, dat hele COPO gebeuren. En zeker bij Yenko kwamen er wat parels uit de garage. De Corvair is misschien wel de leukste. Zeker een van de mooiste. Als coupe echt een fraaie auto.
ThomasBol zegt
Het profiel lijkt een beetje op een RR van weleer.
Misschien is dit project niet door gegaan om alvast te sparen voor de dieselgate?
Dutchdriftking zegt
Erg jammer. Het had zo gaaf geweest! En dan een door ontwikkeling in de Passat’s van daarna. EEN B5 facelift met Porsche boxer???
mrrallycross zegt
Bouw gewoon een golf met 911 turbo blok
gezondverstand zegt
Toen: 80pk uit een 2.3ltr 6 cilinder (Chevrolet Corsair).
Nu: 80pk uit een 0.9ltr 2 cilinder (Fiat 500)!
henkhupelschoten zegt
Lijkt net op een W108, en dan vooral z’n c-stijl zo lekker dik! Kende het model niet! Dank aan @dizono:
pjotr zegt
Ik krijg een Tatra deja-vu…
uselessguy zegt
Geef mij toch maar een kever, veel leukere karakteristieke auto’s. Neemt niet weg dat deze er ook graag had mogen komen.
Darahan zegt
Net een Tatra 613, die had tenminste nog een V8 achterin!
tjorque zegt
@Darahan: en was een echte nazi killer ?
Dizono zegt
@tjorque: dat was de T77, de 613 komt uit de jaren ’70 en kwam dan ook pas vele jaren na deze VW.
moveyourmind zegt
Mooi model, met een voor die tijd moderne vormgeving.
Maar onder dat moderne jasje eigenlijk hopeloos ouderwets qua opzet, al maakt de Porschemotor dat weer enigszins goed. Als Volkswagen dit model had uitgebracht zou hebben zouden ze waarschijnlijklijk tegen hetzelfde probleem aangelopen hebben als later met de Pheaton. Toen was het hogere segment helemaal ver verwijderd van dat waar Volkswagen voor stond.
Bovendien had de concurrentie heel wat moois te bieden, zoals Rover met de P5 (met een interieur dat in de salon van een herenhuis niet zou misstaan), BMW met de 1800 (net zo modern qua vormgeving als deze VW maar qua techniek tien jaar moderner) en Citroën met de DS (die in ’63 al bijna tien jaar op de markt was, maar nog steeds als een hypermodern ruimteschip aandeedt).
Dat de EA128 nooit in productie is genomen lijkt dus een verstandige beslissing. Bovendien nam Volkswagen een jaar later Auto Union over. Misschien een nog verstandiger beslissing, het heeft VW geen windeieren gelegd.
Calimero zegt
Had hem maar in serieproductie genomen. Maar de markt zal er nog wel niet klaar voor zijn geweest. het merk Tatra werd al even genoemd, hij doet mij ook denken aan de (staats) limousines van ZIL uit Rusland.
moveyourmind zegt
Valt me nu pas op hoeveel de neus van de B3 Passat op dit model lijkt… Één van de stoerste Passats trouwens. Was in die tijd echt een dikke auto.
Dizono zegt
@moveyourmind: moet je conceptcar uit 1981 eens checken, die lijkt pas veel op de Passat B3 ;)
martijncox zegt
Qua uiterlijk moest ik denken aan de VW k70. Maar dat is qua techniek een ander verhaal..
Citrofiel zegt
Wauw, veel strakker kan een ontwerp niet worden. Of spartaanser, het is maar wat je wil zien… Door de bijzondere techniek had ik het waarschijnlijk nog een leuk model gevonden ook, als hij ooit op de markt was verschenen.