Net nu de opvolger van de New Beetle er niet meer is,
Nog niet zo heel lang geleden is de Volkswagen Beetle uit productie genomen. Volledig terecht eigenlijk, de Beetle bood niet het rijplezier dat een MINI wel kon bieden, terwijl je enorm veel geld ervoor moest betalen. Het uiterlijk was zo’n beetje de enige reden om er eentje aan te schaffen.
Maar Volkswagen neemt voor volgende week tóch een Kever mee naar de IAA. Het is namelijk een samenwerkingsproject tussen Volkswagen Group Components en eClassics. Het eerste bedrijf houdt zich bezig met onderdelen voor Volkswagen, het tweede bedrijf voornamelijk met het elektrificeren van klassieke auto’s.
eClassics heeft de onderdelen van de e-Up! gebruikt. Denk aan de motor, accu en transmissie met één versnelling. De motor is 82 pk sterk en wordt gevoed door een 36,8 kWh accupakket. De actieradius is 200 km. Mocht je de accu leeg gereden hebben gereden, de accu ondersteunt snelladen. Dus in in een uurtje heb je er 150 kilometer bijgetankt.
Qua prestaties doet de elektrische Käfer Cabrio het niet verkeerd. De topsnelheid is 150 km/u. De 0-50 km/u sprint is in 4 seconden alweer achter de rug, terwijl 0-80 km/u iets meer dan 8 seconden duurt. Het leeggewicht van de elektrische Klassieker is 1.280 kilogram. Aanzienlijk zwaarder dan het origineel. In tegenstelling tot het origineel ligt de motor nu op een logischere plek, waardoor de oude motorruimte nu een bagageruimte is. Altijd handig.
gebruikersnaam3 zegt
Oei die dropel ziet er echt niet uit.
escort77 zegt
@gebruikersnaam3: ik zou die dorpels wel eens in het zwart willen zien, dan vallen ze optisch wat meer weg en hou je de klassieke kever looks meer.
Volvo_440_turbo zegt
Om te voorkomen dat kinderen een trauma oplopen van het lawaai dat het ding produceert in het interieur als ze meerijden, wat dus met mij gebeurde als jochie, kan dit wel een oplossing zijn! Maar anderzijds gaat het karakter hier wel deels door verloren en de waarde volgens mij ook…
johnwaters zegt
@volvo_440_turbo: als jouw pa de uitlaat tijdig had laten vervangen dan had jij nu niet met dat trauma gezeten.
Gulli zegt
@Volvo_440_turbo: trauma? Achterin de ‘67 Kever Cabrio gezeten riep ik altijd ‘harder pap!’ wanneer we weer eens een rondje gingen toeren ?
schreute01 zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
eefie zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
lenferink zegt
Wat zijn die dorpels lelijk geworden, en wat staat hij hoog op de wielen! Het accupakket zit onder de “oude” bodemplaat. Voor de gewichtsverdeling is het het een mooie locatie, maar het ziet er niet uit..
bischero zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
airditude zegt
Gelukkig gebruiken ze al het minst fraaie type van de kever. Maar man man man wat is dit lelijk zo zeg. Waarom zou je dit willen!?
Dutchdriftking zegt
Zo hoog op de wielen en met die dikke dorpels, dat ziet er eigenlijk niet uit…. Een goede businesscase lijkt het mij dan ook niet. En de tijd dat je met zo’n gebakje een mooi statement maakte is ook wel voorbij.
ukbob zegt
Ok, aantal details zijn een stukje lelijker dan ‘t origineel..
Maar kudos voor de gave plaats van de laadstekker!
lithiumion zegt
Het oplaadpunt is wel gaaf gekozen!
chills zegt
Betreft de “logischere plek”: de nieuwe Volkswagen ID.3 heeft de motor wel achterin liggen. Schijnt beter te zijn i.v.m. gewicht accu pakket.
johnhert zegt
Nou is elke kever al een hopeloos stuk blik, maar dat witte ding slaat écht als een tang op een varken…
Corrado16v zegt
Dit moet Volkswagen toch beter kunnen afwerken. Het ziet er nog niet helemaal af uit zo. Wel een leuk idee
zjos zegt
Project E Kever mislukt zou ik zo zeggen. Een VW Kever is een stukje nostalgie en daarbij hoort nu eenmaal het geluid van een luchtgekoelde motor. Dat is een onlosmakelijk geheel. En dat heeft die E Kever niet. Daarbij staat hij te hoog op de poten, te dikke en lelijke dorpel die het uiterlijk van de Kever teveel verpest. Leuk geprobeerd maar rij het ding ergens in een diepe kelder van een museum en laat hem daar vooral staan.
V8Vantage zegt
Dit zou ook voor recentere auto’s een optie kunnen zijn toch? Bv A6 allroad Quatro C7. Diesel versie hiervan is erg richting het betaalbare aan het gaan, althans in Duitsland
capri288 zegt
Als je goed naar foto’s 10 en 21 kijkt, zie je volgens mij dat de wielen niet kunnen sturen. Dus kijk je naar de achterwielophanging en zit de motor dus net voor de achteras. En niet voorin.
capri288 zegt
@capri288: En kon de originele motorruimte bagageruimte worden.
mp014 zegt
Leuk concept, bestaat el even, ook een oude defender koop je tegenwoordig al als EV. Er is echter 1 heel klein nadeeltje….. dit is onbetaalbaar.
johnwaters zegt
Model 1303 met de achterlichten van model 1302, foute boel!