![Volkswagen Scirocco GTX](https://static.autoblog.nl/images/wp2019/volkswagen-scirocco-gtx-blue-front-side-1984-750.jpg)
Weet je meteen met welke badge je de blits maakt op de parking van jouw favoriete fastfood restaurant.
De autowereld staat bol van de afkortingen. Een van de sterkste afkortingen in de afgelopen decennia van de automobiel is natuurlijk GTI. Het werd een synoniem voor hete hatchbacks. Niet alleen Volkswagen scoorde met de afkorting, ook andere fabrikanten paste de drie magische letters toe. Het moment dat andere bedrijven je voorbeeld volgen, weet je dat je het goed gedaan hebt.
Volkswagen wist in de loop van de jaren het GTI-label ook te voorzien van ‘broertjes’. Denk aan GTD (snelle diesels) en GTE (plug-in hybrides). Met de nieuwe Volkswagen ID-modellijn komt daar ook een snel label bij voor elektrische Volkswagens: de GTX. Dat hebben hooggeplaatste VW-functionarissen gemeld aan AutoCar.
Naar het schijnt wordt de eerste Volkswagen met deze badge de ID.5 GTX. Dat moet het topmodel van de range worden. Dit model is nu nog in ontwikkeling en zal in de lente van 2021 onthuld worden. Naast een sterkere motor en de bijbehorende betere prestaties, zal de ID.5 GTX herkenbaar zijn aan subtiele exterieur- en interieurdetails.
De naam GTX is niet voor niets gekozen. De ‘X’ moet refereren aan de vierwielaandrijving die de modellen zullen hebben, dankzij een motor op de voor- en achteras. GTX zal overigens niet het absolute toplabel zijn, want ook de Volkswagen R-divisie zal zijn plasjes gaan doen over de elektrische Volkswagens. De GTX-badge is overigens niet geheel nieuw voor Volkswagen. Zo waren er in het verleden al Jetta’s en Scirocco’s in GTX-uitvoering.
Meer lezen? Deze 10 auto’s hebben onterecht ‘GTI’ op de bips staan.
Enige wat ik me afvraag is wat die vrouw met dat briefje bij dat kastje staat te doen naast die Jetta?
@stephane8200: Volgens mij is ze klaar met werken en is ze aan het uitklokken. In de jaren ’80 reden de arbeiders nog gewoon een nieuwe VW Jetta.
@willeme: nu je het zegt, dat zou het wel eens kunnen zijn. Dat was of is toch meestal in de ‘fabriek’?
@stephane8200: of het is een briefje waar op staat welk pedaal wat doet
@willeme: gewoon post uit de brievenbus halen? Soms is het allemaal niet zo moeilijk!
@porker: ook mijn gedachten.
@porker: wat is een brievenbus?
@mashell: dat metalen ding op de voortuin waar een berg oud papier in en om ligt die inmiddels als papier-maché kan gebruikt worden. Je weet wel zoiets waarvan de spamfilter uit een zelfklevend folietje met de tekst “geen reclamedrukwerk aub” is.
@mashell: fysieke e-mail
@mashell: vroeger zaten er nog leuke verjaardag, post of kerstkaartjes in maar de laatste jaren enkel nog maar rekeningen en reclame
@porker: het zou natuurlijk ook kunnen dat ze haar Facebook status aan het updaten is?!
@stephane8200: “goedemorgen! Is het u ook opgevallen dat de mensen tegenwoordig weinig kennis meer hebben van de bijbel? En dat terwijl er voor ons in deze tijd hele nuttige levensvragen in beantwoord worden. Dit artikel in De Wachttoren gaat hier verder op in. Zou u dit willen lezen?”
@stephane8200: Tiroolse brievenbus.
Kijk Porsche. Zo doe je dat. Met je Taycan Turbo S. Zonder Turbo.
@pomoek: De X staat voor de vierwielaandrijving, want die hebben de R modellen niet……
@pomoek: De X staat voor de vierwielaandrijving, want die hebben de R modellen niet……
@dutchdriftking: nog een x erbij en je hebt de GTXXX, porn edition…
Heb vernomen dat je een liter Castrol GTX er bij krijgt. Deze is speciaal voor de GTX gemaakt. Ze garanderen dat de ID.5 GTX geen druppel er van zal gebruiken. Als dat zo is dan heeft VAG vooruitgang geboekt op dat vlak. Vraag mij af welke techniek ze gebruiken om dat te bereiken…
@Rick-dos: aangezien ze niet zo goed waren in het bouwen van zuigerveren, zuigers en distributiekettingen, heeft men echte vooruitgang geboekt door het achterwege te laten
@breakingpoint: Ze zijn dan wel heel erg van hun geloof afgestapt. Kan mij voorstellen dat het voor de nodige spanning heeft gezorgd binnen dat bedrijf.
-edit: nutteloze bijdrage-
@rick-dos: Mijn VW verbruikt 1liter olie per 25.000km, geen druppel meer.
@wimof: Mijn 26 jaar oude bmw 1 liter per 40.000 km
@theblazerunner: Dat waren nog tijden hé, mijn t4 heeft ondertussen 450.000km
Autoblog moet vooral zo doorgaan met die hinderlijke pop up advertenties van de staatsloterij en hunkenbruller. Wordt erg negatief geprikkeld door dat ik continue die pop ups moet wegklikken. STOPPEN ER MEE aub
@lexusfan63: als wij allemaal ff een abonement op autoblog nemen dan kunnen ze dat prima realiseren.
@dirkiii: reclame maken kan ook zonder het compleet in je gezicht te wrijven
@dirkiii: vind reclame niet erg, maar als de reclame mijn muziek stopt waar ik netjes voor heb betaald omdat het zelf een geluidje heeft en ik vervolgens weer terug moet naar de muziek app om het weer op te starten vind ik het ook behoorlijk irritant.
@vincente30: die is echt heel irritant idd
@vincente30: Misschien eens bij Spotify gaan kijken, voor 9.9€ ga je een maand ver zonder reclame.
@wimof: ja dat snap ik. Doelde op de reclames bij Autoblog en andere apps. Die stoppen soms m’n muziek om zelf hun verhaal te vertellen en daar kan ik me serieus aan ergeren. Zeker wanneer je de muziek wat harder hebt staan omdat het een goed nr is en het onderbroken word door het geschreeuw van een of andere loterij.
@lexusfan63: Alles beter dan HansKoek banden met die piratenstem aaarrrrr.
@lexusfan63: Gewoon 15 euro per jaar betalen, scheelt een boel ergernis. Is de site meer dan waard. En op die manier hebben we allemaal een aandeel in de Porsche van @casperh , dat is toch ook leuk?
Wat blijft zo’n jetta 2 ook geil.
@hardleersbv: Jij hebt aparte voorkeuren.
Je zou toch denken dat het label GTE perfect zou passen op een elektrische GTI.
@mashell: ik denk dat ze die voorlopig nog voor de PHEV varianten willen blijven gebruiken.
Volkswagen had wat mij betreft gewoon GTI op de I.D.-modellen kunnen plakken. Net dat als dat Turbo zowel een naam is voor dat ding dat ze op een motor schroeven, als een synoniem voor snel, kun je dat met GTI ook doen.
En als je het dan nog door een paarse broek moet laten vertalen, kun je het omschrijven als Gran Turismo Inezione, waarbij het Inezione (injectie) verwijst naar de adrenalineboost die je krijgt als je in een spannende elektrsiche Volkswagen rijdt.
Of als je dan toch per brandstofsoort wilt differentiëren, had ik het GTE label opnieuw in de markt gezet als performancelabel voor elektrische auto’s en de hybride-varianten hernoemd naar GTH.
@Edge: toen ik “spannende elektrische volkswagen” las moest ik een beetje kotsen.
Denk dat het wel even duurt voor dat VW met een echt leuke elektrische auto komt voor de prijs van een Golf / Polo GTI
Gtx staat op mijn motorjas voor goretex.
Zouden ze waterdichte, ademende zetels hebben?
@tjorque: Hoezo, druppel je dan bij het zien van het interieur van zo’n hok?
@joejojo2012: neen ik krijg eerder het vliegend schijt van de zoveelste SUV die als milieubewust op de markt geplempt wordt.
Aan de hand van de titel dacht ik even dat men GTI ging bedanken voor de bewezen diensten, dat leek mij al erg overdreven. Al heb je natuurlijk kans dat de Golf 9 en volgende generatie ID.3 de zelfde elektrische auto zijn. Krijgen de sportievelingen dan een R, GTI of GTX label?
@dutchdriftking: GT-R iXdrive Limited Edition
Van de Golf 1 en 2 herinner ik me ook nog het bestaan van een GTS uitvoering. Die was herkenbaar aan de witte lak met zwarte striping. En was voorzien van dezelfde achtkleps 1.8 motor als de GTI, maar dan zonder de turbo.
@RRRobert: De golf 1 en 2 hebben geen turbo’s gehad die kwam pas bij de golf 4. De golf 2 is wel geleverd als G60 met G-lader. Maar de gti’s zijn atmosferisch geweest tot de golf 4.
@sinaasboom: Hopen turbo’s hebben we op de Golf 3 td geplaatst, was een zeer gewilde accesoire destijds.
Die Jetta II GTX; geweldig! Even snel gezocht; staat geen enkele te koop…
Met zekerheid durf ik het niet te stellen. Ik had opgemerkt dat de X achter een model vaak het einde ervan inluidde. Net zoals de X achter een vw onderdeelnummer standaardruil wil betekenen.