VAG heeft het niet voor elkaar gekregen om te voldoen aan de CO2-doelstelling van de EU. Het gevolg is een dikke vette boete voor de Volkswagen Groep.
Het zal je vast niet ontgaan zijn dat autofabrikanten die auto’s leveren in de EU aan strenge milieueisen moeten voldoen. Doen ze dit niet, dan volgt er een boete. Het is een tactiek van de Europese Unie om ervoor te zorgen dat fabrikanten zo snel en zoveel mogelijk meer EV’s gaan maken.
Volkswagen Groep boete
Niet alleen volledig elektrische auto’s, maar ook plug-in hybride modellen helpen daarbij. Al is laatstgenoemde niet dé manier, want zo’n PHEV stoot nog altijd CO2 uit natuurlijk. De eis van de EU was dat fabrikanten onder de 95 gram CO2 moesten komen. Een snoeiharde eis, wat ook tot enige creativiteit heeft geleid onder fabrikanten. Er werden allerlei constructies opgezet om onder die 95 gram te kunnen komen. Eén van die constructie is een samenwerking op papier aangaan met autobedrijven die voornamelijk elektrische auto’s maken. In het geval van Volkswagen was dat een samenwerking met onder meer Aiways, London EV Company (LEVC) en SAIC Motor (MG). Helaas voor de Volkswagen Groep is het ze niet gelukt en nu wacht hen een boete.
De boete zal naar verwachting rond de 100 miljoen euro uitkomen. Geld dat ze bij VAG liever in hun zak hadden gehouden. De boete valt nog mee en dat komt omdat het autoconcern slechts 0,5 gram boven de eis zit. Volkswagen had zelf wel gewoon schone auto’s in het gamma, maar concernleden Seat en Skoda voldeden niet aan de eis. Ze trokken het gemiddelde omhoog waardoor VAG boven de 95 gram uitkwam.
Johanneke zegt
In een liter benzine + een boel zuurstof zit 2392 gram CO2 als je het volledig verbrand. Moet je dus 2392/95= 1 op 25.18 rijden wil je aan de 95 gram per kilometer komen. Dat is best een strenge eis.
mashell zegt
Maar zo’n 1.4 TSI e Hybrid telt mee voor 21 gram en een vol elektrische telt vaker dan 1 keer mee. Maar daar heb je er wel dan een paar van nodig om een Touareg te compenseren.
Richmond zegt
@Johanneke: daarom zoveel hybrid en ev. En als er minder suv’s verkocht zouden worden hadden ze ook het wel gered
faalhaas zegt
@Johanneke: Je vergeet de 5w30
Johanneke zegt
Haha in het geval van tsi’tjes (met of zonder f) is die wel nodig ja.
Flutterbi zegt
Toch wel mooi hoe de Europese overheid het klimaatprobleem serieus neemt en een hele industrie er toe kan bewegen volledig om te draaien. Uiteraard had mijn vriend Musk dit natuurlijk allang gezien en wil ik jullie adviseren een geweldige model 3 te kopen.
melkkoe zegt
kun je nagaan, hoe geweldig die man is. Zelfs in Europa heeft die man een vooruitziende blik
basman147 zegt
@ Flutterbi; Zodat hij nog meer compensatie aan andere fabrikanten kan verkopen en ze hun CO2 niet zelf hoeven te verminderen? Nee dank je…
Dutchdriftking zegt
@Flutterbi: Een druppel op de gloeiende plaat…..
menaz zegt
@Flutterbi: hey, een troll. Wil de echte Flutterby nu opstaan?
ghost zegt
@Flutterbi: jouw vriend wellicht. Niet de mijne.
melkkoe zegt
Was het slimmer geweest door middel van een constructie bijvoorbeeld seat als zondebok te gebruiken. En die vervolgens laten klappen.
mashell zegt
Laten klappen? 100 miljoen kan VW wel opbrengen. En de politiek is de industrie zeer ten wille geweest om allerlei constructies toe te staan zoals het inkopen van cijfers van andere merken en elektrische wagens meer dan 1 keer te tellen bijvoorbeeld. Feitelijk is het de consument die het laat afweten, die gaat gewoon voor een Tiguan op benzine want daarmee kun je met de caravan op vakantie…
karhengst zegt
Ja want van diezelfde overheid “mogen” we ook niet meer met het vliegtuig op vakantie. En van diezelfde overheid mogen we ook geen huizen bouwen, dus ook geen vakantiehuisjes. Dan maar je eigen hut meesleuren ;)
Maar gelukkig is het een benzine en geen diesel, die winst is reeds gepakt.
/s
c-ad zegt
Je kan altijd nog sjoemelen met de software…
… oh wacht… 😊
rwdftw zegt
Stel je nou eens voor, je bent Alfa Romeo. Dan heb je een Giulia, een Stelvio en (vorig jaar) een hopeloos verouderde Guilietta en een klein bommetje in de vorm van een 4C.
Alfa Romeo is slim geweest en heeft een verbond met Tesla gesloten.
bernoulli zegt
Dat handjevol auto’s dat Alfa het afgelopen jaar heeft verkocht kun je wat makkelijker greenwashen via Tesla dan de aantallen die VAG aan de man brengt in een jaar.
erikabarth zegt
@rwdftw zo slim zelfs dat mijn favoriete merk eigenlijk geen enkel bestaansrecht meer heeft.
De verkopen zijn nagenoeg 0.
Je kunt alles van VW vinden, maar verkopen kunnen ze wel, over 2020 toch 10 miljard winst.
En dat in deze corona tijd.
erikabarth zegt
@c-ad
Oh wacht welk merk deed het eigenlijk niet kun je je beter afvragen.
https://www.roadandtrack.com/new-cars/car-technology/a29293/vehicle-emissions-testing-scandal-cheating/
invictus66 zegt
Ik me moeilijk voorstellen dat VW de enige is met dit probleem. Ik zie andere merken nu niet bepaald beter doen.
gregorius zegt
95 moeten halen en dan op 95.5 uitkomen. Dat kan een stuk slechter.
En zeker als je gaan kijken naar alle kromme meet en reken methoden die dit alles heeft moeten berekenen.
Maar goed, volgend jaar zullen ze een hoop elektrisch verkopen (als ze het gefabriceerd krijgen), dus zijn ze er dan weer klaar mee.
En 100 mio boete betekent nog niet dat ze 100 mio zullen lappen; laat staan in 1 jaar.
dhrr zegt
100 miljoen boete is € 10,- per auto gaat nergens over.
vacano zegt
Die 100 miljoen is niks voor VAG.
Wat mij meer stoort is dat VAG in de milieuvriendelijke EU geen miljardenboetes heeft gekregen voor hun Dieselsjoemelsoftware en hen ook niet heeft veroordeeld om dergelijke auto’s terug te nemen en volledig te compenseren.
Net het tegenovergestelde van het milieuonvriendelijke VS.
We hebben er hier nog enkele tienduizenden die op gigantische parkings staan te verkommeren
mashell zegt
Ze hebben wel degelijk miljarden boetes gehad, 1,2 miljard in Duitsland en miljoenen in andere landjes. Naast de 15 miljard in de VS. Het moet ook gewoon een keer klaar zijn.
Zo’n verplichting auto’s terug te nemen slaat ook nergens op, ten eerste komen ze er niet meer vanaf, ten tweede de consument is niet benadeeld, de restwaarde van een VW is niet meer gedaald dan die van een Ford of Peugeot.
vacano zegt
in verhouding met het aantal sjoemeldiesels in de EU is 1,2miljard peanuts.
mashell zegt
Het is een boete van 1,2 miljard voor alleen Duitsland en voor een probleem waar niemand echt om geeft (NOx is onzichtbaar) is het juist erg hoog. Zo hoog dat de andere fabrikanten nooit schuld hebben bekend over hun gesjoemel.
wimof zegt
Zeg je.
En ik kan met mijn hand op mijn hart bevestigen dat mijn klanten, kopers; gebruikers er niets dan lof voor hadden.
En als ze het nog niet genoeg vonden wilde 10% dat we allerhande “rotzooi” uit hun motor wegschreven.
Blijkbaar is het tijdens Corona tijden niet anders, het zijn altijd de anderen.
En ik maar met mijn masker rondlopen, maar één persoon buiten mijn huiselijke kring zien, wegkwijnen en mij dag in dag uit boos maken op mijn medemensen die Russische roulette spelen met mijn gezondheid.
it’s a strange world we are living in, Dr Jack.
Ot92 zegt
Ach.. 100 miljoen euro is wisselgeld voor Vw. Next.