Dit heeft de coronacrisis tot nu toe betekend voor de Volkswagen Groep, het mag geen verrassing heten dat men een verlies moet noteren. Dit is het resultaat per merk.
Op dit moment heerst er ongetwijfeld overal in het bedrijfsleven een bedenkelijke sfeer. Bestuurders van allerlei grote bedrijven komen in deze tijd bij elkaar om de eerste halfjaarcijfers te bespreken. Waar de eerste drie maanden van het jaar het coronavirus nog maar een klein effect had, laten de cijfers over het eerste halfjaar een heel ander beeld zien.
De Volkswagen Groep behoort tot één van de vele bedrijven die een serieus verlies hebben te verwerken. In de eerste zes maanden van dit jaar heeft het autoconcern genoegen moeten nemen met een verlies van 800 miljoen euro. De leveringen van auto’s namen met 27,4 procent af in vergelijking met dezelfde periode in 2019. Er werden 3,9 miljoen auto’s afgeleverd. Dat was 5,4 miljoen in de eerste zes maanden vorig jaar. Sinds mei ziet Volkswagen een drastische afname van het aantal afleveringen.
Met een dramatisch eerste halfjaar achter de rug, kijkt Volkswagen met optimisme naar het resterende jaar. Nieuwe modellen moeten de cijfers enigszins gaan rechttrekken. Denk aan onder meer de nieuwe Golf, de vernieuwde Tiguan, Arteon en de marktlancering van de ID.3.
Verlies per merk Volkswagen Groep
De verkoop van Volkswagen personenauto’s nam met 39,8 procent af met 1,1 miljoen verkopen. Audi leverde 34 procent in met 416.000 wereldwijde verkopen. Skoda zag een daling van 33,6 procent en wist tot nu toe 372.000 auto’s aan de man te brengen. De verkopen van Seat zijn met 46,9 procent gedaald. Het merk noteerde 197.000 verkopen. Luxemerk Porsche deed het een stuk beter, maar moest alsnog een daling van 14,8 procent noteren met 116.000 wereldwijde verkopen.
Joris24 zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Ontopic, ik neem aan dat er ook een lijstje komt met alle relevante automerken zodra dit bekend is? Dan kunnen we e.e.a. ook beter in perspectief zetten.
Joris24 zegt
Overigens, die 800 miljoen, is dat bijv. lagere omzet, EBITDA (vermoed ik) of netto verlies? Ik lees bij Renault een recordverlies van 7,3 miljard, maar dat is gewoon volgens mij lagere omzet tov 2019. Dat zegt ook weer niks tov ebitda / net result. Om te vergelijken is het wel fijn om te weten waar je precies naar kijkt.
mashell zegt
Het lijkt er op dat het gewoon netto verliezen zijn: https://www.volkswagenag.com/presence/investorrelation/publications/interim-reports/2020/HY_2020_e.pdf
Het is niet zulke goochelarij als Shell dat 18,1 miljard verlies lijdt omdat ze er voor kiezen 16,9 miljard af te schrijven (blijkbaar zien ze geen toekomst meer in de olie…).
Joris24 zegt
Marshell, dat is niet zo zeer goochelarij maar aparte regelgeving (IFRS 6 icm IAS 16 of IAS 38 als je er meer van wilt weten). Kan Shell weinig aan doen. Maar ik begrijp je verwondering :)
b088y zegt
@mashell: is nog gegoochel aan, assets moest gewoon hergewaard worden, dan kan je dat beter doen in een kwartaal wat toch al niet al te best is. Nu staan er in ieder geval geen overgewaardeerde posten op de balans.
mashell zegt
“dan kan je dat beter doen in een kwartaal wat toch al niet al te best is”
En dat is dus precies waar het gegoochel zit. Het herwaarderen wordt gedaan wanneer het uitkomt en niet wanneer het noodzakelijk is en ook niet elk kwartaal.
Joris24 zegt
Regeltechnisch is dat niet toegestaan. Vanuit het voorzichtigheidsprincipe moeten verliezen genomen worden zodra ze geconstateerd worden.
Paul58 zegt
@Joris24: niet toegestaan maar het gebeurt wel
crepito zegt
@Joris24: Ik zie -1,5 miljard in earnings after tax. En bijna 5 miljard moeten inleveren in werkkapitaal.
r525 zegt
Vind het niet zo gek dat Audi zo hard achteruit gaat, in mei besteld, vermoedelijk levering in november……
nononsense zegt
Ik lees per merk toch veel hogere percentages dan de 27,4 procent afname van de hele groep, waar zit dat dan in?
elemento zegt
800 milj verlies? Maar er is nog steeds winst. Dus als je 5 miljard winst hebt ipv 5.8 milj… nou nou
thomasthomas zegt
Kan Rutte die 800 miljoen niet bijleggen. Wij doen graag goed en krijgen 0,0 terug fijn toch.
crepito zegt
@thomasthomas: Dat doen we zeker! De teller staat al op 150 miljard dollar aan coronasteun voor de fossiele industrie!