Hatseflats! Na in 2011 met 8.160.000 verkopen voor het eerst over de 8 miljoen te gaan, brak de VW Groep (VAG) in 2012 nipt door de barrière van 9 miljoen verkochte auto’s. Maar is het allemaal rozengeur en manenschijn?
Niet helemaal, de stelregel ‘mo’ cars, mo’ problems‘ gaat in zekere mate ook voor VAG op. Zo werd bekend dat ze in Brazilië 400.000 exemplaren moeten terugroepen van de rechter wegens mogelijke voortijdige motorslijtage. Ook in Europa zijn er hier en daar wat kwaaltjes, zoals met de remmen van de Audi TT-RS en RS3, waarvan de klanten een gratis update krijgen. Maar van VAG hoor je, anders dan bij Toyota, nooit zoveel over terugroepacties.
Enfin, zo heeft elke fabrikant wel zijn probleempjes. VAG heeft zeker in 2012 geprobeerd zijn vleugels te spreiden, en dat leverde met name in Noord-Amerika (26,2% stijging naar 841.500 exemplaren) en China (+24,5% naar 2,81 miljoen (!) verkopen) het gewenste resultaat op. Brazilië blijft ook sterk met 780.200 verkopen (+ 10%).
Het mondiale totaal kwam uit op 9,07 miljoen verkopen, een plus van 11,2 procent, net iets minder dan het grootste merk, Volkswagen, alleen bewerkstelligde (+ 12,7%).
Worden ze hiermee de grootste? Dat is niet de verwachting. Waarschijnlijk verkocht Toyota in 2012 nóg meer, maar die cijfers moeten nog gepubliceerd worden. De strijd met GM, de nummer 1 van vorig jaar, wordt een nek-aan-nek-race.
bmwe46csl zegt
T blijft machtig, maar hoeveel % is van de veyron ;-)
KEV9 zegt
VAG hanteert het principe dat fouten bij een servicebeurt worden hersteld vaak zonder de eigenaar ervan op de hoogte te stellen. Alleen maar om de goede naam te behouden.
Ik ken legio mensen die hun golf of polo met 1.4L motortje weg hebben gedaan vanwege de enorme slijtage die optreed na 50.000km en die rijden nu allemaal een ander merk waar deze problemen niet optreden. 1 rijdt zelfs een dacia met heel veel plezier en geen enkele storing of probleem de laatste 85000km
solmatje zegt
@Soulmaster: Wat jij in de eerste alinea zegt is natuurlijk wel slim van VAG. Wat jij in de tweede alinea zegt kan wel kloppen, maar het wil natuurlijk niet zeggen dat het met andere merken nooit gebeurt.. dat zou wonderbaarlijk zijn! + een Dacia is nog lelijker dan een polo..
KEV9 zegt
@solmatje: lelijk wil niet zeggen slecht.
W115 zegt
@Soulmaster: Ik heb me laten vertellen dat de 1.4tjes uit de golf4 erg sterk zijn, zoveel verschil is er toch niet met de nieuwere modelen?
KEV9 zegt
@W115: de nieuwe motoren zijn ronduit slecht te noemen. Heel veel problemen met de ketting die de nokkenassen aandrijven. Vag heeft eigenlijk sinds de 2.5tdi v6 motor problemen.
popoff zegt
Goh, dat zulke slechte producten toch, mondiaal, zo goed verkopen… Je snapt het niet hé…
solmatje zegt
@popoff: We noemen het marketing..
KEV9 zegt
@solmatje: het is eerder het niet bekent maken zoals bv toyota wel doet, mitsubitsi heeft er ook een handje van om geen melding van te maken.
mout zegt
@Soulmaster: Dat voorbeeld wilde ik ook geven – maar dan wel met de vermelding erbij dat het een voorbeeld van 15 jaar geleden is.
Dat werd bijna het einde van Mitsubishi. Sindsdien zijn de Japanse regels op dit gebied giga-strak, én zijn de fabrikanten erg bang om ze niet na te leven. Vandaar ‘al’ die Japanse terugroepacties.
sir_smokalot zegt
12 jaar geleden :) En onlangs deed de pliesie het weer ivm instorttunnel: http://www.timeslive.co.za/world/2012/12/04/police-raid-japan-tunnel-operator-after-collapse
En ik meende zelfs zeer recent weer bij een autofabrikant, maar kan dat even niet reproduceren.
lucas_eman zegt
@solmatje: Helemaal correct.
Zelfde gaat voor Bose, in de gehele audio wereld is er niets zo slecht als die troep van bose.
Op ieder aspect, zowel bouwkwaliteit als klank.
De akoestimoes systemen kosten een paar duizend en het flinterdunne spaanplaat boxje tot aan de driver van papier en zwakke magneten die niet eens boven de 13.8khz uitkomen of hun subwoofers die je als center kan gebruiken omdat je de spraak er zo duidelijk door hoort…
En toch kopen mensen het, ik weet zelfs iemand die een mooie review geplaatst had waar hij alles openmaakte en zelfs neutrale goede metingen maakte.
Bose heeft hem aangeklaagd en kwamen zelfs aan de deur, uiteindelijk hebben ze de review offline gekregen door 15k te betalen. wel jammer maargoed.
spammmm :)
solmatje zegt
@Lucas Eman: Perfect voorbeeldje van TOP marketing.. prachtig! Als mensen van mening zijn dat het slecht spul is moeten ze het gewoon niet kopen, maar verder niet zeiken..
KEV9 zegt
@Lucas Eman: beetje onzin, de ene oor is de andere niet. Voor in de auto maakt bose helemaal geen slechte audio systemen. Ik heb hier een A8 met Herman Karton speakers maar heb ook een Lancia Thesis met Bose installatie maar de bose installatie doet in niets onder voor de HK installatie.
Het is puur wat het oor wil horen, er zijn mensen die van het duitse geluid houden, dus veel mid/hoog minder laag en er zijn mensen die van een diep warm geluid houden dus veel laag, minder middentonen.
Wat de 1 dus mooi vind kan de ander walgelijk vinden. En ik mag van mijzelf wel zeggen dat ik een audiofiel ben, in mijn woonkamer staat een mooie Mark Levinson installatie met New Audio Frontiers Reference 7.1 speakers. Ik ben er super blij mee maar er zijn genoeg die het geluid niet mooi vinden, die missen het gebonk van het laag.
atakan zegt
Is dat niet Neymar op het artikelfoto?
sir_smokalot zegt
@atakan: Het was in Sao Paulo, dus dat zou zomaar kunnen.
norge zegt
Neemt met verbazing kennis van de slechte kwaliteit van VAG……..not.
nielsvanderweiden zegt
“Maar van VAG hoor je, anders dan bij Toyota, nooit zoveel over terugroepacties.”
Op de website van de EU-commissie voor consumentendinges worden alle terugroepacties gemeld, groot en klein. Do your thang!
Esprit_de_Flandre zegt
@nielsvanderweiden: Wie leest er nu ooit een website van een EU-commissie voor gelijk welke huppelepup…
tweede_woning zegt
Slijtage aan de motor , schon wieder VAG . Autobild bericht wekelijks ( onder druk van de lezers ..)
In de race naar de grootste te willen zijn , en u toch wel naar de dealers voor een VW rent, worden ontwikkelingfasen korter en korter .
Onbezoldigt testpiloot mogen we het ook wel noemen.
motoragent zegt
Een tante van me heeft sinds een half jaar een VW Up, onvoorstelbaar hoeveel problemen ze met dat koekblik heeft gehad… Dat hij door de dealer geleverd werdt met de verkeerde kentekenplaten zullen we maar even door de vingers zien, maar dat ze in de fabriek een deurrubber zijn ‘vergeten’ te monteren vind ik toch wel frappant.
lincoln zegt
@motoragent:
da,s spijtig om te vernemen ..
vind het by far het leukste VAG product ..
motoragent zegt
@lincoln: Ik ben er niet echt dol op, maar ik moet inderdaad toegeven dat de grille en het achterklepje in combinatie met de achterlichten wel leuk gevonden zijn.
moveyourmind zegt
pfffff, indrukwekkend, negen miljoen koekblikken per jaar. Dat wisten onze meisjes van Verkade ook te halen….. in 1912!
pikes83 zegt
hoeveel van die 9 miljoen haalt de honderd duizend zonder problemen?dat zullen we nooit weten.
arthur zegt
@ Lucas Eman,
Je hebt helemaal gelijk! Bose is het voorbeeld van een bedrijf die met succers een drol verkoopt met een mooie strik erom heen! Het heeft niets maar dan ook niets met muziek te maken, en toch draaien ze wereldwijd mega omzet.
Ik hoop dat die troep ooit verdwijnt!