En die bestaan bijna niet.
Campers zijn geweldig, maar absoluut niet goedkoop. Avonturiers met ‘Van Life’-ambities die nog niet de AOW-leeftijd hebben bereikt, hebben veelal geen geld om een klein vermogen uit te geven aan een nieuw exemplaar. De Volkswagen California, bijvoorbeeld, kost in Nederland al gauw 60.000 euro. Het spreekt dus voor zich dat de nieuwe, grotere Grand California een klap duurder is.
Begrijp het niet verkeerd: het zijn fantastische, veelzijdige machines, qua prijs zijn ze zeker niet voor iedereen weggelegd. Dit geldt ook voor de Grand California. Volkswagen heeft vandaag de prijs van de zogenaamde ‘600’ bekendgemaakt en die is absoluut niet mals. Wie het instapmodel van de nieuwe Grand California op de kop wil tikken, dient tenminste 74.181 euro over te maken naar Volkswagen. Later komt de Grand California 680 met zijn langere wielbasis op de markt.
De huidige instapversie wordt geleverd met een 177 pk sterke 2.0 TDI, die gekoppeld is aan een achttrapsautomaat. Veel extra kosten zullen er hoogstwaarschijnlijk niet bijkomen, want de Grand California wordt standaard geleverd met een groot aantal voorzieningen. Zo heeft hij airco, cruise control, comfortstoelen en elektrisch verstel- en verwarmbare buitenspiegels.
De Grand California is 6 meter lang en 3 meter hoog. Binnenin de Volkswagen kom je aan ruimte dus niets tekort en zul je je relatief eenvoudig door de camper kunnen voortbewegen. De grotere California heeft o.a. een geïntegreerd bed (1,93 x 1,36 m), een complete badkamer met douche en een aangename keuken. Hij is tevens uitgerust met allerlei veiligheidssystemen, zodat er onderweg weinig verrassingen zullen zijn.
Dutchdriftking zegt
Hij is fantastisch. Maar wie dit kan betalen gaat toch niet met een camper. Dan ga je met een fijne 4×4 met daktent, of lekker in een hotel. Maar wie ben ik? Blijbaar is er toch een markt voor. Anders werd het niet gemaakt.
amrwd zegt
@dutchdriftking: tja iedereen zíjn ding, iķ trek graag met mn T4 california met mtb/racefietsen achterop door de alpen of Pyreneeën, hotels vind ik leuk voor stedentrip .
Mocht ik eens een flinke prijs winnen is dit wel een kandidaat!
fanboy zegt
@dutchdriftking: Ik kon niet kiezen, daarom ben ik maar voor de 4×4 camper gegaan.
dwfc zegt
@dutchdriftking: alléé, elke NL kikt hier toch op … das een deel van jullie huisraad.
En terecht hoor, vorig jaar mijn eerste stappen gezet met zulk een ‘ cremeglace ‘ car zoals we het in bepaalde gemeenten in BE noemen. Na jarenlang alle hotels en luxe hotels te hebben aangedaan in verschillende continenten uiteindelijk met een mobilehome heel de Provence bezocht. Wat een vrijheid !
406_v6 zegt
@dutchdriftking: als je de pensioengerechtigde leeftijd nadert, is zo’n daktent bere-onhandig (want stijf en versleten en zo ?).
Dus dan doe je zo’n camper in 4×4 ?
flutterby zegt
@dutchdriftking: sommige houden en niet van om in het bed van een ander te slapen. Zelf gelukkig weinig last van.
e36thuglife zegt
nou een studio apartementje van 12m2 in Damsko die kost meer en die kan niet eens rijden dus eigenlijk is deze mischien wel heel cheapo.
gebruikersnaam3 zegt
Gaat een beetje voorbij aan het idee wat ooit met de westfalie busjes is ingezet. Klein en compact zodat je overal kan komen. Dat hoef je met deze bus niet meer te proberen. Je kan waarschijnlijk niet eens onder de slagbomen door die bij vele surfspots staan.
potver7 zegt
Wat kost een imperial voor m’n surfplanken, en de kraan om de boel op het dak te krijgen?
fanboy zegt
@potver7: Nee joh, die hippie surfer dudes van het T1 tijdperk zijn inmiddels zo oud dat ze toch niet meer gaan surfen. Dan is zo’n ruime bus met hoge instap en hoge prijs eigenlijk wel prima :P
markos78 zegt
@fanboy: en T1’s zijn intussen ook onbetaalbaar voor 60 minners!
markos78 zegt
WTF… Geen gordels op het achterbankje? Misschien zijn er toch nog opties leverbaar…
Gulli zegt
Lol ik ben in Canada eens zo’n RV center opgelopen om te kijken wat zo’n unit nou kost.
Een beetje flinke fifth wheel (die je op de disselkoppeling van een Pick-up kunt leggen) kost 50.000 euro (ze hebben wel liever Canadese dollars trouwens. Ok dan heb je geen aandrijving maar een pick-up kost ook geen reet. Dan heb je wel 11 meter aan woonruimte achter je hangen met twee tweezitsbanken (en niet van die lullige opklapunits van karton maar volwaardige banken met dikke kussens en bekerhouders) een spoeleiland in het midden en een tweepersoonsbed. Tevens heb je die ruimte omdat je drie onderdelen (elektrisch uiteraard) kunt laten uitschuiven.
Als je daarmee aankomt in Renesse mag je wel meteen drie plaatsen reserveren maar je bent wel de koning van de camping!
flutterby zegt
@gulli: dat kunnen we in Europa ook hoor… Zoek de Adria Alpina 903 HT maar eens op.
Gulli zegt
@flutterby: vette shit, mag je een beste LaRo voor meenemen om die de Hochalpenstrasse op te sleuren ?
Maar toch vind ik het vergeleken bij dat ding wat we gisteren zagen nog wat krap.
https://youtu.be/iRc0vj8ci0s Dit is dan een trailer, je hebt ze ook als fifth wheel. De dame hoort er niet bij overigens
chrism zegt
Veel extra kosten komen er niet meer bij? Een luifel, fietsendrager en tv satelliet systeem is voor ons een “must”. Daarbij lijkt me het navigatiesysteem en de parkeersensoren met camera ook erg prettig. Sfeerverlichting, bovenkastje, 230V aansluiting en accu hoofdschakelaar zijn ook snel aangevinkt.
anders zegt
Gewoon wachten tot een verhuurbedrijf er een aantal aanschaft. En dan zo’n unit huren voor een Eurotripje.