Misschien wel de gaafste Volkswagen Golf aller tijden, de Rallye, staat als occasion te koop. Dat wil je toch hebben?
De rallysport heeft een grote impact op de autowereld. Helemaal een paar decennia terug. Autofabrikanten moesten en zouden een rallyauto hebben die mee mocht doen aan de wereldwijde klassen. Sommige autofabrikanten konden zowat hun identiteit verwerven aan de rallysport. Lancia bijvoorbeeld, die na jaren succes met de Stratos, 037 en Delta S4 wederom enorme rallysuccessen behaalde met de Delta Integrale. Zo succesvol worden door gewoon een rallyauto en diens gehomologeerde straatversie te hebben? Is het zo makkelijk? Waarschijnlijk niet, maar het weerhield Volkswagen er niet van om het te proberen.
Volkswagen Golf Rallye
Volkswagen bouwde in 1989 een speciale versie van de toenmalige nieuwste Golf, de II. Die werd zo gebouwd dat ‘ie aan alle homologatie-eisen voldoet. Eén van die voorwaarden is dat er een (gelimiteerd) aantal straatauto’s van gebouwd moeten worden. Zo werd de Golf Rallye geboren. De straatversie is in essence een opgepepte GTI 16V met het vierwielaandrijvingssysteem van de Golf Syncro. Overigens werd dat oppeppen niet gedaan met de toevoeging van harde liters: door de homologatie-eisen kostte het zelfs een paar cc. Wel zat er natuurlijk een dikke G-Lader op om het vermogen te vergroten. De Volkswagen Golf Rallye kwam uit op 160 pk. Qua uiterlijk veranderde er een paar dingen: de brede wielkasten, andere bumpers en in plaats van ronde koplampen had de Golf Rallye rechthoekige koplampen. Daarmee is het toch net even iets dikker dan de reguliere Golf II.
Volkswagen Golf Rallye occasion
Vind jij het idee van een blubberdikke Golf-rallyauto nou leuk? Goed nieuws: er staat eentje te koop. Deze Volkswagen Golf Rallye occasion is qua motor en aandrijving nog origineel, maar heeft wel wat modificaties ontvangen. Verstelbare KW-veren bijvoorbeeld, of een adaptief systeem voor de Haldex-koppeling. Van alles om de auto een klein beetje moderner te maken, zonder dat je de kern van de auto aanpast.
Optisch is het ook een leuk verhaal: de Volkswagen Golf Rallye occasion is rood met dezelfde soort velgen als de Delta Integrale. Het lijkt daarom ook net een soort Delta Integrale. Niet herkenbaar een VW dus, maar op zich een leuke manier om een soort Delta junior te creëren.
Daarover gesproken: als vuist tegen die auto is de Golf Rallye nogal mislukt. De Golf Rallye wist geen grote successen te behalen en ging niet de geschiedenis in als het rallysucces van Volkswagen. Ach, gelukkig hebben we de foto’s – en de 5.000 straatauto’s – nog.
Te koop
Want deze rode Volkswagen Golf Rallye is te scoren als occasion. Een Zweeds autobedrijf biedt hem aan. Met een kilometerstand van 2.238 km is de auto zo goed als nieuw. Daar is de prijs dan ook naar: het autobedrijf wil er 449.000 Zweedse kronen (43.145 euro) voor vangen. Ach, het is nog steeds goedkoper dan een hedendaagse Golf GTI. Kopen kan op de Zweedse website.
neal zegt
motor is alles behalve origineel. volgens mij zelfs een 1.8 turbo blok uit latere VW/Seat/Audi’s… als ze slim zijn geweest hebben ze er ineens ook de quattro aandrijving onder gezet ipv het HAldex systeem.
st33fie zegt
@neal: de TT en Audi S3 waren ook haldex
golf1985 zegt
@neal: ik denk dat je gelijk hebt! Alleen weet ik niet zeker of een 1.8T geleverd is met de gasklep aan de linkerkant
Onehp zegt
Volledig gesmeed blok ook.
Vermogen staat er niet bij maar zal meer dan 160pk zijn…
Robert zegt
43 mille voor een waanzinnig zeldzame en gezochte uitvoering én met een bijna maagdelijke km-stand is eigenlijk helemaal niet zo heel erg duur betaald.
golf1985 zegt
Absolute droomauto dit! Zou mooi staan langs mijn rode golf mk2🤣
ViggenneggiV zegt
Lijken wel Bora afzuigroosters op de motorkap. Verder, ach ja het is uniek 😅
outlook zegt
Nein nein nein!
mc96 zegt
Die Golf wil helemaal geen Integrale zijn. Die Compomotives zijn gewoon period correct. Zaten toen op veel rally auto’s. Dat is waarschijnlijk ook de reden dat Lancia ze op de laatste versie van de Straatuitvoering monteerde. Om de straatauto een rally look te geven.
hanse1one zegt
@mc96: op de Lancia lagen geen Compomitive wielen. Dat waren er van Speedline
alfaqv zegt
Zat er op een originele rally geen veerpootbrug?
Die lijkt op
Een replica namelijk, blok lijkt niet te kloppen en de achterklep ook niet.
mondial zegt
@alfaqv: idd