Al het lekkers van de hot hatch, maar dan in een gezinsverpakking. De nieuwe Volkswagen Golf R Variant is hier.
Het heeft even geduurd. Aan dat wachten is nu een einde gekomen met de komst van de nieuwe Volkswagen Golf R Variant. Het is in één klap de leukste compacte familiewagen die je nu kunt kopen. Noem jij maar eens een alternatief met meer dan 300 pk en een driftmodus. Want ja, ook de Variant mag zijn kontje bewegen.
De reden waarom je een Variant over de hatchback prefereert heeft natuurlijk alles te maken met ruimte. Dus laten we daar mee beginnen. Achterin kun je 611 liter aan spullen kwijt. Met de achterbank plat is dat maximaal 1.642 liter. Daarnaast is er meer beenruimte binnenin de Volkswagen door een langere wielbasis in vergelijking met het oude model. Achterin zit een praktische 230V-aansluiting, naast een eveneens aanwezige 12V-aansluiting. De kofferklep is elektronisch bedienbaar.
Het uiterlijk is eigenlijk zoals je een Volkswagen Golf R Variant zou verwachten. Met zijn grote velgen en vier stortkokers is het eenvoudig herkennen dat je met een R te maken hebt. De 2.0-liter viercilinder turbomotor levert 320 pk en 420 Nm koppel. Dankzij vierwielaandrijving en de standaard DSG-automaat sprint de station in 4,9 seconden naar de honderd. Dat is twee tiende langzamer in vergelijking met de hatchback. De topsnelheid ligt op 250 km/u, of optioneel op 270 km/u als je er wat extra pecunia’s tegenaan smijt.
Op het moment van schrijven is het onduidelijk of Volkswagen de Golf R Variant in Nederland gaat verkopen. De hatchback is gewoon verkrijgbaar, echter is de markt voor een Golf R Variant een stuk kleiner. Er zijn sowieso meer Europese markten waar deze uitvoering niet verkocht gaat worden. Er is in elk geval wel groen licht gegeven voor de Zwitserse, Duitse en Britse markt. Prijzen voor die markten zijn nog niet bekendgemaakt.
karhengst zegt
Ik snap dat het van praktisch voordeel is om onderdelen bij externe leveranciers in te kopen. Maar waarom het interieur bij Fisher-Price vandaan moet komen ontgaat mij eerlijk gezegd.
Het exterieur zeker zo in deze kleur is dan weer niet verkeerd.
boomhauwer zegt
wat is er mis met het interieur?
tjorque zegt
Leuk! De golf variant is eindelijk even groot als de Octavia.
kevertje zegt
En alles van een interieur-designer, die dringend met pensioen moet!
audiq5 zegt
@kevertje: eens
pier zegt
Wel lef van VW om deze nog uit te brengen, er is niemand in deze klasse die ook maar in de buurt komt. Alleen jammer dat hij voor mij niet in het leasebudget past.
berlinetta zegt
@pier: Of brengen ze hem juist daarom uit?
rrk147 zegt
@pier: de cla 45 amg statoon? Al zal die een stuk duurder zijn
Bernadette zegt
Voorkant ziet er nog redelijk uit, achterkant te hoog.
Dutchdriftking zegt
Ja dit is fijn. Wel jammer dat er tegenwoordig zo’n goedkoop interieur in zit. Dat was eigenlijk de enige reden om deze boven de Cupra ST te verkiezen.
Svda zegt
Wat vind je er goedkoop aan? Ik heb namelijk de Golf 8 Rline variant en heb deze verkozen boven de Leon sporttourer FR want vond het interieur juist niets, te druk en niet mooi. Navi staat te hoog en voorruit is erg klein. Ook in de Octavia sportline business gereden maar vond die te saai en burgerlijk.
Stoelen van de Golf zijn recaro’s die echt goed zitten, zelfde stoelen als de GTI en R. Alleen was hij nog niet leverbaar met electrische trekhaak omdat het de 1e rline varaiant was dus 2 maanden moeten wachten op een afneembare. Helaas slaan de prijzen tegenwoordig nergens op door de BPM want voor het geld had ik ook een Tiguan/karoq met volle opties kunnen aanschaven.
rufctr01 zegt
@dahlback: kom op zeg, hier word je nou niet echt enthousiast van.
slickrick zegt
Ik kan maar niet wennen aan die nieuwe voorkant van de golf, in het echt paar keer gezien en vind het maar niks. Met name de licht units vind ik maar vreemd eruit zien
Michel-GR zegt
Een stationwagon met een driftmodus…de meest zinloze feature die een auto kan hebben. Maar dat mag je hier natuurlijk niet zeggen dus dit bericht zal ook wel weer verwijderd worden!
krikke240z zegt
@Michel-GR: Vertel me eens wat er nuttig is aan een Yaris GR. Jaja, heel leuk, maar ook zinloos.
Michel-GR zegt
Nee zinloos is jouw opmerking
leeno zegt
@Michel-GR: voor mij heeft krikke volledig gelijk. Ik rij zelf met een leon cupra ST en die is ook nutteloos maar wel een heerlijke wagen, comfortabel en snel.
michaelb zegt
@Michel-GR: Niet gelijk gepikeerd als het antwoord je niet bevalt. Een Yaris is nog veel minder praktisch. Leuke bak, maar niet meer dan dat.
ometom zegt
@Michel-GR: Dat huiliehuilie “maar dat mag ik niet zeggen” kun je gewoon weglaten hoor.
cossiekiller zegt
Ben zeker geen VAG fan, maar ik zou er niet mee inzitten als ze me hierin deden rijden. Enkel het prijskaartje, dat gaat toch nergens meer over.
kniesoor zegt
Die drift-modus : dat wordt etensresten van de achterste zijruitjes afschrapen na een bezoekje met ‘de kids’ (mijn god, wat een Vinex-kreet) aan de hamburgerboer 🤣