Überraschung, Mutterficker!*
De Duitsers lieten al doorschemeren dat hij in de maak was, maar de locatie van de onthulling is verrassend te noemen: op de L.A. Motorshow debuteert de 300 pk sterke Golf R Variant.
Over de Golf R Variant kunnen we kort zijn: hij is afgezien van de carrosserie identiek aan de hatchback. Dit betekent 300 pk en 380 Nm uit een 2.0 TSI en AWD, in een lekker dik blauw jasje. Doorgaans hebben Amerikanen helemaal niks met hatches of wagons, dus in die zin is de keuze voor de L.A. Autoshow een opmerkelijke.
De introductie lijkt onderdeel te zijn van een strategie om Volkswagen weer een rauw randje te geven in de VS. De verkopen lopen er dramatisch, en dus moet er iets gebeuren. Dat ‘iets’ lijkt een sportieve push via de media te zijn, want naast deze productie-R neemt VW ook zijn blubberdikke Design Vision GTI én het R400 Concept mee naar de VS. Over het laatste model gaan geruchten van een productieversie met tussen de 400 en 420 pk.
Maar eerst de R Variant. Is ‘ie dik of is ‘ie dik? Vorm je eigen oordeel met behulp van de gallery.
*vrij naar Sgt Doakes.
jaapiyo zegt
Stiekem is ‘ie best wel dik. Move over, S3.
paulaner zegt
@jaapiyo: Samen lekker ondersturend door de bocht..
On: Mooie bak maar ik zou toch voor een snelle Passat gaan.
lamborgfan zegt
@paulaner: Vergis je niet! Die golf 7 heeft een berhoorlijk goed onderstel. Krijgt in de golf R hatch zelfs overstuur! Chris harris iig…..
Mja.. Als je bijna/meer dan 60k euros stuk mag slaan op een station? Dan zou ik iets meer in richting 330d touring met wat leuke opties shoppen denk ik.
redbeams zegt
@lamborgfan: Goed onderstel en golf…bestaat gewoon niet af fabriek.
OverSoft zegt
@lamborgfan: Overstuur uit een 66% voorwiel aandrijver? (Maar een heel klein gedeelte wordt naar de achterwielen gestuurd)
Hooguit lift-off oversteer, maar zeker geen vermogens overstuur.
nielsnl1 zegt
Dat is zeker geen Kinder Überraschung! Hebben!
sportstand zegt
Jaa! Hebbon! Eindelijk weer een powerstation van VW. Heerlijke sleeper
roppp zegt
@sportstand: sleeper??? Hebben al die Golfjes tegenwoordig 4 uitlaten???
griffendahl zegt
@sportstand: Dit wordt DE getaway car als straks de RS4’s wat schaars worden… Bij voorkeur in grijs of zwart.
giangian zegt
Lekker
gregorius zegt
300pk Golf station. Prima idee.
Golf is een prima bak.
300 pk uit een 2.0; dat doen tegenwoordig wel meer merken.
En 300+ pk hebben in je station: het rijdt gewoon lekkerder.
Enige nadeel is dat je een station hebt, die er als station uitziet, maar met heel weinig inzet, ook best nog iets groter kan (Passat). Dus ja, als je dan toch kakkend veel geld uitgeeft voor je nieuwe 300pk station, kan je ook best het extratje betalen om m net 1 maat groter en 1 maat bruikbaarder te kopen
(snap mensen die een S4-station kopen daarom ook niet, als je een dure station wil hebben, koop er dan een met meer ruimte: S6 / A6 3.0).
timmetje zegt
@gregorius: ik snap het laatste deel van je reactie niet helemaal. Ergens is een grens in een budget. Iemand die net een prachtige audi s4 kan aanschaffen kan geen s6 lijkt mij een vrij duidelijke zaak. Evenals hier het geval met de golf r variant, iemand die een golf r kan veroorloven kan blijkbaar geen passat r veroorloven(mits deze er is natuurlijk) anders hadden de betreffende personen dat echt wel gedaan.
frietjemet zegt
@timmetje: Hoeft geen keuze op basis van budget te zijn, lijkt mij een vrij duidelijke zaak. Mark Zuckerberg bijvoorbeeld heeft ook geen Veyron, terwijl er met gemak een of meer kan bekostigen.
timmetje zegt
@frietjemet: of Zuckerberg een veyron kan betalen is geen discussie hij heeft hele andere beweegredenen om een golf te kopen, feit blijft dat een s4 vergelijken met een a6 3.0 onzin is, omdat het profiel van beide auto’s duidelijk anders is. Een s4 vergelijken met een s6 is al helemaal geen vergelijk omdat de s6 simpelweg veel duurder is dan een s4 daarbij komt ook nog dat ik wel beweegredenen zie om een golf te kopen ipv een veyron maar geen beweegredenen zie om een s4 ipv s6 aan te schaffen als de financiën geen problemen vormen voor een s6
Gr Tim
frietjemet zegt
@timmetje: dat jij die beweegredenen niet ziet heeft niet te zeggen dat andere mensen dezelfde beweegredenen als jou hebben. Als iemand zijn droomauto een escort rs cosworth is en hij heeft genoeg knaken voor een Lamborghini huracan, moet hij dan maar de Lamborgini kopen? Nee. Als hij blij is met die escort staat hem het vrij om die te kopen, de rest van het geld houdt hij dan gewoon over…
Zuckerberg haal ik aan omdat hij zo een hele vloot s6 zou kunnen financieren, maar hij kiest er zelf voor om dat niet te doen. Beweegredenen doen er dan niet eens toe, er is een discussie over jouw mening dat iemand met een s4 het maximale uit zijn loon haalt om die bak te kunnen rijden.
Is dus gewoon jouw mening, en een duurdere auto hoeft niet per se beter te zijn dan een goedkopere, men vergelijkt toch ook een Corvette met een R8?
carmasterr zegt
@frietjemet:
Mark Zuckerberg heeft z’n Golfje inmiddels ingeruild op een Huayra…
frietjemet zegt
@carmasterr: Wou alleen maar een punt maken dat niet iedereen iedere cent van zijn salaris gaat besteden aan het maximaal haalbare kwa auto wat die persoon daarmee kan bekostigen.
Als iemand bijvoorbeeld een s6 keilelijk vind, maar bij wijze van spreken een tent in de broek krijgt van een s4, dan kan hij die s6 toch laten staan? Dan doet het er niet toe of diezelfde persoon net zo goed met gemak een tiental rs6 financieel zou kunnen onderhouden..
gregorius zegt
@timmetje:
Als je je A4, van 60 – 80k en vervolgens je A6, met dezelfde motor en zelfde opties gaat uitrusten, zit er maar een % of 10 tussen. En als je dus 71k voor een standaard S4 uitgeeft (zeg maar 80k nadat je de minimale opties erbij hebt) ach. Ik geloof niet dat iemand die 80k voor een auto uitgeeft geen 90k kan uitgeven. Het is alleen omdat hij/zij zichzelf een limiet stelt.
Maar goed, het is een non-discussie: moeten mensen lekker zelf weten. Golf station met 300pk is een mooie bak. Niet voor mij, maar de eigenaren zullen er waarschijnlijk blij mee zijn.
dennisjuh95 zegt
@timmetje: Maandelijkse lasten van een s4 en s6 zijn verschillend. Zal ook wel een factor zijn ;)
gtwillem zegt
@gregorius: een S4 vergelijken met een A6 3.0 kan, maar de S4 is goedkoper, sterker en sneller. En kleiner. Een S6 is aanzienlijk duurder.
Zeker in Duitsland wordt een redelijke motor wel gewaardeerd (en verkocht). Daarom zie je daar kale 535d’s met stoffen bekleding en hier 518d’s met 20″ pornojetsers. Verschil in prioriteit.
berlinetta zegt
@gtwillem: Komt misschien ook omdat je in Duitsland het gas eens mag intrappen zonder dat de overheid met de collectebus op je passagiersstoel zit.
desjonnies zegt
@berlinetta:
” Komt misschien ook omdat je in Duitsland het gas eens mag intrappen zonder dat de overheid met de collectebus op je passagiersstoel zit. ”
= Quote van de week wat mij betreft.
berlinetta zegt
@desjonnies: Dank u.
gtwillem zegt
@berlinetta: nee, niet helemaal. Duitsland kent meer hoogte verschillen en het komt daar vaker voor dat je op een dag flinke afstanden rijdt. Daarbij zijn inderdaad de snelheden op sommige stukken een stuk hoger.
Je vergist je overduidelijk in het feit qua controles. Ook in Duitsland zijn ze er zeer actief mee. En ook de boetes zijn niet mals, helemaal niet als je bij een Baustelle in overtreding bent.
In Nederland worden auto’s belast op uitstoot (dus sterkere auto’s zijn disproportioneel duurder), de wegen vlak en goed van kwaliteit en we rijden relatief korte stukken. Dus knallen we een zo klein mogelijk dieseltje in welke auto dan ook.
Daarbij kent NL nauwelijks autoliefhebbers. Tuurlijk, hier op AB zijn ze er, maar als ik elke dag weer zie wat de A6 paradeert, wordt je er wel triest van.
crackdavid zegt
@gtwillem: Nederland kent genoeg autoliefhebbers, helaas kan niet iedereen een M3 betalen…
gtwillem zegt
@crackdavid: in vergelijking met Duitsland, Italië en met name Engeland valt het heel erg mee, helaas.
Lotus zegt
@gtwillem: Heel erg tegen bedoel je…
glennie zegt
@crackdavid: het probleem is ook dat in NL de prijzen zo belachelijk veel duurder zijn. Voor de prijs van een aangeklede 518d heb je in Duitsland een kale 535d. Iedereen zou liever een dikkere auto rijden maar dat is hier gewoon moeilijker te bekostigen.
rauto zegt
@glennie: wij rijden een best wel aangeklede 535d f10 het is dus wel mogelijk…
mrs250 zegt
@gtwillem: boetes kosten daar niks. Ik ben een keer met 20 km/h te hard geflitst in een Baustelle, bellend en met aanhanger; 75 euries.
gtwillem zegt
@mrs250: dat is dan al een tijdje geleden… Sinds 2013 zijn de tarieven omhoog gegaan.
david36254 zegt
@gtwillem: een A6 3.0 tfsi en een S4 hebben beide 333 pk. Sprinten beiden van 0 naar 100 in 5.1 s en hebben beiden een top van, verassend, 250 km/u. De vergelijking vind ik dus wel relevant. Zeker gezien het feit dat ze ongeveer even veel kosten. Het enige verschil war in het voordeel van de S4 spreekt is dat het een S-model is en er daardoor dus wat stoerder uitziet. Dit kan overigens ook een nadeel zijn. Een A6 3.0 tfsi is amper te onderscheiden van een A6 met minder krachtige motor. Ik zou in ieder geval voor de A6 3.0 tfsi gaan omdat ik de A6 avant als model mooier vindt dan de S4 avant.
david36254 zegt
@david36254: oeps, klein foutje gemaakt. De A6 avant 3.0 tfsi sprint met 333 pk in 5,3 s naar de 100. Is dus iets langzamer, maar ik zou dat kleine verschil voor lief nemen!
maseratizzzzzzzz zegt
@david36254: ik denk dat 0-200 het verschil maakt, vanuit dat opzichte kan je pas echt zien wie er sneller is..
baasbas zegt
@david36254: Gewicht is ook bijna gelijk. Ik zou ook absoluut de A6 nemen. Voor nauwelijks verschil in performance krijg je wel meer auto.
Overigens zou ik een bezoek aan de gerenommeerde chip-boer niet kunnen weerstaan denk ik.
gtwillem zegt
@david36254: dat is nu inderdaad het geval, ja. De S4 loopt op zijn laatste benen en de A6 is nét vernieuwd. Dus de komende paar maanden is het vermogen gelijk. Maar als de nieuwe A4 begin volgend jaar op de markt komt, zal op termijn ook weer een (waarschijnlijk) sterkere S4 komen.
Je hebt overigens zeker een punt, de prijs scheelt weinig, uitrusting evenmin. Dat komt waarschijnlijk door de BPM taks. De wat oudere S4 is niet zo heel erg schoon in de NEDC cyclus, waardoor die een paar 1.000 duurder is.
super zegt
@gregorius:
heb een 3 touring en de volgende wordt dat weer, 5 touring vind ik gewoon te groot, al die ruimte heb ik niet nodig…
str8six zegt
Heel erg dik! Ben alleen bang dat dit model voor de NL markt irrelevant is, ze hebben een aantal jaar geleden ook een R-versie van de Passat uitgebracht. Ben die welgeteld 2x tegengekomen. Jammer. Iedereen maar weer een zilvergrijze tdi’tje met wieldoppen dan?
thomasboot zegt
@str8six: wat is die r versie dan? Bedoel je de r36?
str8six zegt
@thomasboot: exact!
stephanotis zegt
Ich gebe keinen Fick auf Sleeper mit vier Auspuffrohren. Oder so.
86x86mm zegt
Dit kan ik wel waarderen al had ik liever enkele uitlaatsierstukjes gezien!
Ben alleen bang dat de prijs richting de 50K zal gaan, waardoor deze R-variant een erg zeldzame verschijning zal zijn.
560pkferrari zegt
@86x86mm: Een gewone Golf R met DSG kost al 49k, dus die 50k lijkt me zeker niet onlogisch.
TommyGT3 zegt
Waar blijft de Golf Variant GTD? Of heb ik iets gemist…?
Senne zegt
Een gewone Golf R doet me weinig, in station variant is hij opeens heel vet !
gtwillem zegt
Gave auto! Over vier jaar ga ik er eentje in Duitsland oppikken (kan me niet voorstellen dat er veel in Nederland verkocht gaan worden).
baasbas zegt
In RS2 blauw… hmm… dat is geen toeval.
Toch leuk hoor…
TDI-goeroe zegt
KLPD/VROS denkt ook: hebbon!
Tonnie zegt
Lekker dik! Niet speciaal, toch vet.
Jantje_555 zegt
hopelijk ook met manuele bak te krijgen
gerjan zegt
ik kan de binnenkant nou niet echt mooi vinden saaie donkere boel. Sowieso na de golf 1 is er geen leuke golf meer gemaakt. Maar helaas de autobladen zijn vw mensen dus is elke vw de beste keus. Gelukkig zijn er ook mensen die geen vw rijden maar in een leuke auto rijden die de buurman niet heeft. Daarbij als je 300 pk wilt koop je toch leuke 2de handse auto. langs de chip boer en gaan.
Onehp zegt
Golf R is gewoon een heel complete auto, en deze is om mogelijk nog veelzijdiger. Voor mij graag een sleeper versie, kun je gewoon doen… of alleen een klein baantje in hoog tempo afwerken… of naar de IKEA… of gaan skiën (winterbanden)… of wat autobahn doen… en zelfs een beetje eco-run kan eraf. Enkel file rijden blijft niks, dus geen auto voor de meeste nederlanders, die moeten een Hybride…
JvT zegt
Daar moeten ze zeker drie van kunnen verkopen in Nederland.
rcdw zegt
Vier pijpen aan de achterkant… Mwah, ik had er liever twee gezien. Of beide links of links en recht één. Dit vind ik wat tè voor een golf.
tombe zegt
@rcdw: 2 is standaard bij 1.4 TSI 160pk
jrsmoke zegt
@tombe: al vanaf de 122 pk is 2 standaard
henkhupelschoten zegt
Benieuwd wat dat in de lease gaat doen
japseflaps zegt
Shut up and take my money!!!
mrniesoe zegt
Dit is gewoon waanzin!
sydney zegt
Volkswagen R en Audi RS:
Voor al uw liquidaties de geschikte partner.Kom eens langs en kijk welke voor U geschikt is!
tupperware zegt
@sydney:
Yep, de kans dat we het enige exemplaar dat hier verkocht gaat worden opgeblazen of uit gefikt gaan terugzien schat ik ook hoog in..
tombe zegt
Mist enkel de 5 cilinder sound
sergio72 zegt
Niet speciaal, ziet hij eruit als een 1,4 met dikke wielen en dikke uitlaat. Ik word hier niet warm van.
sanjo120 zegt
4 uitlaatpijpjes voor 300pk? Over de top
jrsmoke zegt
Hmm, dat gaat dus nog moeilijk worden, 7% hatchback of 25%station
adhd1001 zegt
Wat schuift dat?
tupperware zegt
@adhd1001:
Keihard over de voorwieltjes..
baasbas zegt
@tupperware: Ik moest lachen ;-)
Overigens, wat de huidige R betreft zou je je nog kunnen vergissen. Chris Harris was er erg over te spreken terwijl hij de RS3 zonder genade afrekende daarop.
baasbas zegt
Nu nog een GTI, GTD en GTE
robgooi zegt
Helaas niet mijn ding. Hatchback begrijp ik nog wel.