Bij Volkswagen kunnen ze natuurlijk niet achterblijven.
De pk-wedloop onder de zogenaamde vierwielaangedreven ‘super’ hot hatches is nog niet voorbij. De topmodellen krijgen naar verluidt 400 pk en als een partij simpelweg niet meegaat met deze ontwikkelingen gaan ze achterlopen.
Voorheen was tussen de 360 en 370 pk de norm van de hetere hot hatches. Nu kruipt dat vermogen naar 400 pk voor topmodellen. Mercedes komt naar verluidt met een A45 (S) AMG die 400 pk gaat leveren en de laatste Audi RS3 facelift pompt er ook al 400 trappelende paarden uit.
Volkswagen blijft wat dat betreft ver achter met de 300 pk sterke Golf R. Dit neemt niet weg dat kopers de Golf naar een chipboer brengen om meer uit de 2.0 TSI te halen, het blok is tamelijk eenvoudig te kietelen. Volkswagen heeft dit ook door en wil de tuners een stapje voor zijn door met een hetere Golf R te komen, bericht Autocar.
Deze Golf R Plus krijgt 400 pk en moet gaan concurreren met de A45 en RS3. De naam klinkt wellicht wat ongelukkig. Nu lijkt het net alsof de Golf Plus terugkomt en dan als R-model. De prestaties van dit nieuwe topmodel zou in de buurt moeten komen van de Golf R400. Dit betekent een 0-100 in 3,9 seconden en een topsnelheid van 280 km/u.
De ‘krachtigste productie-Golf ooit’ is een titel die Volkswagen mooi kan gaan gebruiken. In Nederland ook de duurste Golf ooit. De huidige Golf R kost met de nodige opties ongeveer 75.000 euro. Kijk niet gek op dat zo’n Golf R Plus, mede dankzij onze geweldige belastingen, richting de 90.000 euro gaat kruipen.
bottles zegt
Ik dacht heel even dat ’t om een Golf Plus-R ging. Dat zou wat zijn, bij elk stoplicht je kukident pp de achterruit
jaso013 zegt
90K voor een golf… je moet wel echt knettergek zijn als je die koopt.
borrelnoot zegt
@jaso013: idd, compleet gestoorde bedragen. Als je 90k kapot kunt slaan koop je geen Golf.
xiran zegt
@borrelnoot: een Porsche bijvoorbeeld
borrelnoot zegt
@xiran: precies. Dit bijvoorbeeld heb je ook voor 90k: Unieke Porsche 911 4S, zeldzaam mooi uitgevoerd, vol opties!
€ 91.900,00
http://link.marktplaats.nl/m1382948324?utm_source=android_social&utm_content=vip&utm_medium=android_social&utm_campaign=socialbuttons
blo3to3t zegt
@borrelnoot: lekker goed vergelijk ook, een nieuwe versus een occasion.
borrelnoot zegt
@blo3to3t: ’t ging mij meer om het feit wat je óók voor 90k kunt krijgen. Niet zozeer nieuw of gebruikt. Maar je hebt gelijk, helemaal zo naast elkaar leggen kan niet.
mwti zegt
@borrelnoot: deze 6 jaar oude Porsche was 148K nieuw. Wat een geld vragen ze voor zo’n oude auto zeg.
cpp1 zegt
@jaso013: Voor Noord Afrikanen met te veel zwart geld in hun schuine tasje
str8six zegt
@cpp1: vloes in zieke gucci neqctaschje.
mikje90 zegt
@str8six: ja of de eerder genoemde kukkident. Iets er tussen is er niet bij die sportieve golfjes.
VeniVidiVici zegt
@cpp1: Zo’n achterlijk LV gay tasje bedoel je haha
romeoalfa zegt
@cpp1: Die jochies rijden in een golf 5 uit ‘05. Niet in een nieuwe golf en al helemaal geen golf van 90k.
reetschild zegt
@cpp1: nou laten we wel wezen, dat zijn meestal neppers. Check bijv 33-HJR-7, de verkoper met noord-afrikaanse tongval beweert dat dit een R is maar het ding heeft niet eens airco. En dat is niet de eerste keer dat ik een Golf shitline zie die volgehangen is met gejatte onderdelen :’)
e90320d208pk zegt
@jaso013: Behalve als je een petje draagt.
silverscope zegt
@e90320d208pk: je bedoelt “deze petje” die is echt hoor!
drdrift zegt
@jaso013: is 1 april joh, niet intrappen
mikje90 zegt
@jaso013: nee joh. 90000 euro is toch een mooie prijs voor een auto waarvan de distributie ketting oprekt, en die iedere 800km een liter olie nodig heeft.
elemento zegt
@mikje90: dan ben je optimistisch.. 500km is tegenwoordig norm van olie vullen
dijan zegt
@jaso013: Golf met 400 pk voor 90,000 .Mecedes A35 met 306 pk voor 90.000 is wel oke?
berlinetta zegt
@dijan: Die is wel wat goedkoper hoor, in ieder geval wel als ik hem zelf samenstel. Met opties kom ik uit op 76.000 euro. Alsnog absurd veel geld dat ik er zeker niet aan zou uitgeven overigens.
kareljansen zegt
@berlinetta: die 90k wordt ook maar gewoon uit de duim gezogen..
hotze zegt
@jaso013: reken maar dat die er (veel) gaan komen. Als een pet met goedgevulde buidel 75 voor om een Golf over hebt, waarom dan geen 90.
daniel1975 zegt
@jaso013: ik zou het doen als ik het had, zeker als die er zo uit zo zien als de R400! Met 5 cilinder of 4 cilinder… Porsche is alleen interessant als het Turbo of GT is en die zijn allemaal duurder…
Dutchdriftking zegt
Tja, en dan komt deze 4 pitter ook in de nieuwe RS3, toch jammer als die 5 pitter gaat verdwijnen…
ghost zegt
@dutchdriftking: jammer ja, maar nieuwe zijn toch onbetaalbaar, als je dan perse die 5-pitter wilt, koop je toch lekker een facelift of pre-facelift. Die laatste pruttelt nog lekkerder dan de facelift.
mashell zegt
Sorry, maar dit is geen Golf Plus.
jarnobakker zegt
Hoe lang zou het met deze blokken duren voordat er een pakking verdwijnt of een zuiger door de motorkap gaat?
karhengst zegt
@jarnobakker: Niet dat ik VW als een betrouwbaar merk zie, maar die korte tijd voordat de auto op een trailer naar het oosten verdwijnt zal de motor het vast wel uithouden
ghengiskhan zegt
Opa weet nog dat een Lamborghini Countach maar liefst 375 PK had.
Dat waren pas tijden…..
vaakbenjetebang zegt
@ghengiskhan: Je bedoelde natuurlijk:
Opa weet nog dat Lamborghini claimde dat een Countach 375 pk had. Er was toch niemand die het kon controleren en je was veruit sneller dan alles en iedereen in de echte wereld, dus wat maakte het ook uit…
theblazerunner zegt
@ghengiskhan: een Countach LP5000 QV had gewoon dik 450pk
ghengiskhan zegt
@theblazerunner: de Quattrovalvole zou inderdaad 455 PK gehad hebben (fabrieksopgave) maar zijn voorganger, de Duovalvole, slechts 375.
berlinetta zegt
De koffie vloog over mijn beeldscherm heen bij het lezen van die bedragen. Ik weet niet achterlijker is: de overheid of de mensen die dit daadwerkelijk betalen voor een Golf.
lithiumion zegt
@berlinetta: Ook dat is een wedloop tussen de overheid en de fabrikanten
RiKe zegt
@berlinetta: Die is simpel te beantwoorden, door de overheid worden dit soort auto’s zo idioot duur. Over de grens zal deze (schat ik) rond de 50/55 komen.
kareljansen zegt
@berlinetta: of degene die op basis van een onderbuikgevoel 90k roept en doet alsof dat de prijs is?
vagtroep zegt
Wat een “Golf” van reacties. Rustig dudes. Het is maar een Golf R voor 90k (waarschijnlijk). Ik zou het er niet aan besteden i.i.g. Wel bizar dat een auto met hetzelfde interieur van een up 90k gaat kosten.
rufctr01 zegt
90k voor een VW????
Dan ben je niet goed bij je paasei als je dat voor zo’n gebakje op tafel legt.
Voor dat geld kun je ook iets anders kopen met betere looks
ghost zegt
@rufctr01: graag nieuw met nieuw vergelijken..dan wordt het al een heel ander verhaal. Vermoed dat de A45 (nieuwe) duurder zal zijn. De RS3 facelift is ook duurder, maar wel 5-cilinder. Verder is er niks dat gelijkwaardig in de buurt komt.
willeme zegt
@ghost: Nope. Ik ben zelf erg gecharmeerd van de Golf R, een auto die standaard afgekraakt wordt. 60k voor een Golf! Je bent niet goed bij je paasei! Maar het totaalpakket is, naar mijn mening, erg goed. Sterker nog, ik weet niet welke auto’s nog meer de kwaliteiten van een Golf R bieden voor een gelijkwaardige prijs.
stuko zegt
@willeme: tsja. Ik vind een Golf R met 400pk best een mooie junior-RS4. Klap vermogen, fijne auto, redelijk anoniem en genoeg ruimte.
Het alternatief voor 400pk kost je evenveel of meer.. nieuw heb ik het over dan.
saxoke zegt
@willeme: inderdaad Willeme. Volgens mij is er geen enekel merk dat iets beter, of meer auto aanbied voor dat geld. Eigenlijk simpel gezegd: een Golf R is een snelle auto, 310pk, 4wd, veel ruimte, genoeg comfort, vrouw en kids kunnen mee, …. nee, misschien niet de meest sportieve, maar, wel de meest dagelijks bruikbare sportwagen. Enkel een Leon Cupra is echt vergelijkbaar…
rufctr01 zegt
@ghost: met een beetje opties zit je zo tegen de 100k aan, misschien meer.
Dan ging ik, toch echt bij Alfa shoppen. Dan heb je een mooiere auto te pakken met 510pk.
En als ik hetzelfde segment moest gaan shoppen dan werd het toch echt een AMG, want Mercedes en die vind ik mooier.
RiKe zegt
400pk in een golf is erg leuk! De prijs dan weer niet. Ben wel benieuwd ook wat dit prijsverschil zal zijn en wat de verschillen zullen zijn qua onderdelen. Voor nog geen €1000,- zit je met de gewone Golf R ook al bijna op 400pk middels chiptuning.
dieselkameel zegt
€90.000 voor meer dan 400 pk is in Nederland niet duur
RiKe zegt
@dieselkameel: je komt dan wel heel erg in het terrein van de merken met meer prestige, dus of mensen dan nog voor een Golf kiezen…
saxoke zegt
@rike: maar die merken kosten OF meer, of bieden minder auto voor dat geld. Mensen moeten hun verstand eens gebruiken en door de merknaam kijken. Een golf 1.0tsi vind ik dan weer te duur tov de concurentie, maar een GTI of R is in vergelijking met zijn concurentie gewoon bijna een koopje te noemen.
maferick74 zegt
Ik wil best 90k uitgeven voor een mooie auto, om eerlijk te zijn… mijn hypotheek is ca 90k. Dus mocht ik geld winnen dan zou ik best zoveel geld willen neerleggen voor een mooie auto. Als ik om me geen kijk zie ik de golf redelijk vaak voorkomen in het verkeer, ja aardige auto maar ik zie er niet aan af of ie 120, 145, of 170pk heeft. Het is voor mij gewoon een golf met aardige velgen. Ik vind 40k al een boel geld voor een middenklasser.
snowbird zegt
Dankzij de “geweldige belastingen” in Nederland 90.000 Euro…in andere delen van de wereld waarschijnlijk stuk goedkoper. VW zal ze echt wel verkopen. Ze zullen hun huiswerk goed hebben gedaan voordat ze met dit R400 begonnen.
Visje66 zegt
Een hoop mensen hebben hier zeker al een tijdje geen nieuwe auto gekocht, of de configurator even open geslagen?
100k is niks voor een ,,premium” hyper hatch. RS3, A45, M2, ze gaan er allemaal naar toe of overheen als je ze goed aankleed.
Maar wij als Nederlanders zijn een van de weinige die zo keihard genaaid worden met zulke prijzen. Bij de buurlanden koop je zulke auto’s zo voor de helft van de prijs, nieuw, full options. Koekkoek…. en het wordt nog veel, véél erger de aankomende jaren. BPM gaat nog significant verder omhoog!
Dan denk ik wel eens, wie koopt zulke auto’s nog voor zoveel geld. Een Golf R van nu doet zo 80k nieuw, voor een Golf. Vind ik een terechte opmerking maar dat zijn nou eenmaal de nieuwe prijzen. Maar toch zie ik ze nog meer groot regelmaat voorbij schieten.
Ik heb geen slechte baan, maar bijna 100k voor een auto kan ik toch echt niet even ophoesten. Doe toch iets fout als ik al die jonge pikkies in auto’s zie rijden van 80k+.
vondick zegt
@Visje66: Het wordt niet erger. Als je sneller wilt blijven dan dit, voor een goede prijs. Dan koop je gewoon een Tesla. Meer ruimte, sneller, luxer en waarschijnlijk nog goedkoper ook. En voor het geluid hoef je het niet te laten. Als ik mijn mooie bmw 6 in lijn zou moeten inleveren voor een vierpittertje, dan heb ik nog liever de stilte van elektrisch.