Met de opfrisbeurt van de Volkswagen Golf VIII nabij koos men ineens vaak voor de R, in de VS tenminste.
We hebben er al meermaals over geschreven: 2024 wordt ‘de laatste Volkswagen Golf‘ onthuld. Zoals we hem kennen in ieder geval. De Golf VIII wordt namelijk nog één keer geüpdatet alvorens een elektrische (ID. Golf naar alle waarschijnlijkheid) het stokje overneemt richting het einde van het decennium.
Golf GTI en R
Her en der wordt genoemd dat de ‘leuke’ versies van de Volkswagen Golf, de GTI en R, tijdens de update hun handbak verliezen. Aangezien de normale Golf al voor 2024 gepland staan, is de kans aanwezig dat de R en GTI ook direct geüpdatet worden. Kopers zien de bui dus al hangen: zo’n handgeschakelde Sportgolf gaat zeldzaam worden.
Verkoopcijfers verdubbeld
In de VS maakte Volkswagen de cijfers bekend voor de Golf. Let wel: aldaar zijn de GTI en R de enige modellen van de Golf die het merk nog verkoopt. De GTI was al op een hoogtepunt en daar werden ‘slechts’ 7,6 procent meer exemplaren van verkocht. Bij de R was dat wel anders: daar werden 116 procent meer Golf R’s verkocht dan in 2022. Een dikke verdubbeling, dus. In de VS is bijvoorbeeld ook de GTI Edition 380 aangekondigd, wat in de VS de laatste met handbak wordt.
Wellicht dat men dus nog even snel een Golf met handbak wil bemachtigen voor het te laat is. Wat dan wel weer interessant is: door de opgeschoven Euro 7-norm zou VW de handbak nog even in leven willen houden. Toch lijkt het erop dat Volkswagen doorzet met enkel DSG voor de sportmodellen, wat voor de VS wél betekent dat de handbak echt verdwijnt en de Edition 380 niet voor niks was.
outlook zegt
En hoeveel in exacte aantallen?
welkom101 zegt
Dat vraag ik me ook af
bietje zegt
Ik rij zelf al enkele jaren een 7.5R JD-stage1 motor en weliswaar nagenoeg alle DSG aanpassingen die ze bij JD boden. Ik zou met dat als basis voor mijzelf geen rationeel argument kunnen bedenken om te willen handschakelen, aangezien de DSG echt fantastisch z’n werk doet. Ik rij ‘sportief/dynamisch’ 😇 maar doe geen trackdays oid. Als ik het comfort en competentie van de DSG af moet zetten tegen een handbak, dan wint de DSG dat op zijn sloffen.
Voor een wat analoger en authentieker gevoel, tja… dan heeft een handbak wellicht nog z’n appeal…
fromtheg zegt
Ieder zo zijn voorkeur toch. Ik rij een 7 GTI Performance met handbak. Zou voor geen goud een DSG willen. Voor mij voegt het iets toe aan de sportieve rijbeleving om op stuurmanswegen los te gaan. Timing van het koppelen, heel and toe, schakelen. Dat afstemmen op de weg vind ik heerlijk. DSG is indd efficiënter maar voor mij niet leuker.