Volkswagen doet (nog) niet mee aan de hybride hype, maar biedt sinds vandaag een Golf aan met standaard LPG installatie.
En dat is goed, want LPG rules! Nadeel is echter dat het hier gaat om een Golf Plus, niet echt onze favoriet. Het model krijgt de naam Golf Plus Bifuel en is voorzien van een 98 pk sterke 1,6-liter motor in combinatie met een af-fabriek geleverde LPG-installatie.
Voor de geïnteresseerden: de Golf Bifuel verbruikt een gemiddelde van 9,8 “liter” LPG per 100 kilometer. Op benzine is de auto echter zuiniger, dan verbruikt ie 7,5 liter per 100 kilometer. Nadeel is dat benzine duurder is. En het is slechter voor het milieu, rijden op LPG scheelt namelijk 10% aan CO2 uitstoot. Daarnaast krijg je in plaats van nutteloze bagageruimte een extra gastankje op de plek van reservewiel. Samen met de benzinetank haalt de Golf een actieradius van max 1100 kilometer!
De prijzen beginnen rond de 25K en de auto is per direct te bestellen. Hij krijgt een C-label, want onze overheid blijkt nog steeds blind voor LPG.
vla zegt
Kijk, zo’n artikelen bedoel ik nu. (zie mijn reactie bij het Alfa-artikel van vandaag) Maar omdat ik weet dat autoblogger liever de dingen geordend ziet, indien u reageert, reageer daar. :P
lincoln zegt
geniaal verzonnen ..
subsidieeren die hap .. en een nobel-prijs voor elke koper ..
en een busbaan verguning ..
Erik zegt
De overheid sponsort LPG al genoeg, ze kunnen beter diesel gaan stimuleren met een flinke accijns korting.
autoblogger zegt
@Erik: waarom?
S2000 zegt
Doorgaan met subsidiëren van Hybrides.
Duitse V6-en, V8-en, V10-en, V12, en en V16-en veel en veel meer belasten.
LPG speelt speelt geen enkele rol van betekenis…..
(en de motoren van Europese autofabrikanten gaan er snel van kapot…)
Tommy zegt
@S2000: Niks Duitse V6/8/10 of V12-en belasten! Straks rijdt iederieen nog in een hybride rond ipv een strakke Duitser, ook saai!
Laue zegt
@ autoblogger
omdat een diesel net zo “schoon” KAN zijn als LPG meuk. En diesel is gewoon cool.
Jaap zegt
Als ik het goed begrijp blijft de LPG milieu vervuilender, want ondanks dat het minder uitstoot geeft verbruik je er ook meer van. Of zie ik het verkeerd?
Svenska_Aeroplan_AB zegt
Zo, wat voor brommer motor is dat dan!
Op deze manier kan ik ook zuinige auto’s maken…
Dat doen veel merken tegenwoordig, kijk bij.v naar Volvo: 1.6’je in een S80 en dan maar roepen hoe vreselijk zuinig ze zijn!!
Maarja, ’t verkoopt he…
Dat is eigenlijk nog het ergste!
Vertil zegt
Ik begrijp niet waarom mensen een afkeer hebben van een Golf Plus. De mensen die zulk een oordeel vellen hebben blijkbaar nog nooit met deze wagen gereden.
Dit is één van de weinige sedans die een comfortabele houding aan biedt voor ‘grote’ mensen (Niet alleen vooraan maar ook achteraan).
Ten tweede is dit het tweelingsbroertje van de ‘klassieke’ Golf die iedereeen oh zo populair vindt. Alleen dat hij iets meer comfort biedt doordat hij hoger op het asfalt staat.
Het imago dat mensen op deze wagen kleven zoals: lelijk, bompa wagen,… is totaal onterecht.
el español zegt
“AF-FABRIEK” is natuurlijk niet helemaal waar. De auto wordt eerst als een standaard Golf Plus in elkaar geschroeft. Dan wordt ie naar VW Individual gestuurd alwaar de ombouwoperatie uitgevoerd wordt. dus eerst gedeeltelijk demonteren, tank, leidingen, vulmond + complete motorombouwset inbouwen, en weer terug in elkaar zetten.
VW heeft bedacht: Als die gasboeren daar grof geld aan verdienen, waarom zouden we het dan niet zelf doen… :-)
Voor de mensen die liever een gewone GasGolf hebben dan een GasGolfPlus: geen nood, die komt er aan.
lincoln zegt
lekker zuinig ..
dat zijn waarden die Ford 100 jaar geleden ook deed ..
ook bi-fuel ..
(denk daar zelf maar over na) ..
Marco zegt
De BiFuel staat al sinds feb 2009 op de prijslijst, net als de Golf VI hatchback met LPG installatie. Omdat Autoweek dit nieuws opeens verzint hoeven jullie het nog niet te doen, natuurlijk. Of ben ik nu een zeurpietje? :-)
danny zegt
Lpg is veel schoner dan benzine en zeker dan diesel, dat meerverbruik heeft invloed op Co2, voor de gezondheid is lpg veel beter en voor de portemonnee!
autoblogger zegt
@Marco: scheelt dat autoweek het niet verzonnen heeft, het is namelijk een officieel persbericht dat Volkswagen vandaag de deur uit heeft gestuurd.
Maar goed, marketingstuntje dus?
Tombnolz zegt
Kijk, dit zie ik graag. In België is lpg echt een marginaal fenomeen. Ok, Amerikaanse auto’s hebben het allemaal, maar voor de rest enkele ouwere Saabs en ouwere Volvo’s en hier en daar een dissident.
Ik zie toch vooral voordelen van lpg. Beetje beter voor het milieu en heel veel beter voor de portemonnee als je niet om de 3 jaar van oude wisselt.
Wist je zelf dat lpg-auto’s extra belast worden t.o.v. diesel- & benzineauto’s? Een schande en regelrechte waanzin!
Toen ik las “98 pk” kon ik m’n ogen niet geloven. Zo belachelijk weinig pk uit een 1.6! Maar nu kom ik erachter dat VW gewoon zo fair is om te melden dat de LPG-ombouw gezorgd heeft voor 4 pk verlies. Maar 102 is nog steeds belachelijk weinig! M’n mama’s 1.6 Peugeot uit 2001 heeft 110 pk.
Opmerkelijk is ook de benaming Bifuel. Volvo gebruikt(e?) die ook en dacht dat ze daarop een patent ofzo zouden genomen hebben.
bradley zegt
eindelijk LPG interesse bij de grote fabrikanten
minder CO2, minder fijn stof, geen roet… stimuleren die handel!!!
six-trey zegt
hoera laten we een LPG tank bij de optie lijst zetten ik vind het persoonlijk een plaats verspilling, je verliest pk, rij je er jaren mee verneuk je de motor, en het neemt enorm veel plaats in beslag. ik snap echt niet waarom ze in belgie dit in bijna elke amerikaan willen plaatsen, ik heb liever 8 batterijen, 4 olietanks en 4 olie pompen zitten… if you know what i mean ;)
Citrofiel zegt
Ja zeg, wat is dit nu? Vla heeft een punt… Waarom krijgt Citroën hier geen aandacht voor? De C5 is erg goedkoop via de dealers op LPG te krijgen, net als de C4 Picasso. Sorry voor de reclame, maar dat is dit bericht ook… :roll:
Marco zegt
@autoblogger, Nou mooi is dat. Zal dan idd wel gevalletje marketing zijn. Nu nog wachten op de Variant BiFuel…
daihatsu Cuure zegt
@Jaap
LOI opleiding gedaan zeker ?
Jipino zegt
@Vertil
Niemand zegt hier dat ie de Golf Plus een lelijk of slechte auto vindt, voorzover ik heb gelezen. Dus zeur niet zo, want wij vinden het allemaal een geweldige auto.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@ vla: je hebt wel een beetje gelijk hoor!
Ik denk dat dit de keerzijde is van het succes…
Aangezien ab.nl in populariteit groeit, wordt het meer en meer interessant voor de marketeers van automerken, en weten de persberichtjes de weg snel te vinden!
@ ab.nl: jatochnietdan?
vla zegt
@ Citrofiel
Precisely.
Euhm… KAPITALISME!! :lol:
@ SAAB
Bwah, ik denk niet dat Autoblog aan zo’n sluwe, vuile reclame zou doen, als het reclame zou zijn, hadden ze dat wel duidelijk gemaakt. Maar ik kan uiteraard ook mis zijn…
Nokiaaaa zegt
@ erik ,, vanwaar haal je het dat de overheid LPG steunt ?
ik betaal per jaar 150€ extra omdat ik een LPG tank heb :s
GoldenSample zegt
ff lachen hoor, diesel schoner, ga je mond spoelen, behalve CO2 komt daar de goorste zooi uit, van CO2 krijg ik geen kanker, van fijnstof dat zo fijn is dat ’t door je roetfilter heen gaat wel.
Verder, je motor gaat er naar de kanker van, pure onzin als je gewoon rustig warm rijd voordat je gaat trappen. Of is 300k probleemloos maar weinig ofzo? alsof die opgefokte diesel troep nooit een kapotte turbo heeft).
Verder word de uitstoot gemeten per kilometer dus dat meer verbruik van LPG dat zit daar al in verwerkt
@vertil golf plus een sedan? wat heb ik gemist?
mashell zegt
Natuurlijk is LPG een beetje suf en werkt het alleen met verouderde motoren (zoals de 1.6) maar 98pk in een Hochdach Golf daar wordt je niet blij van.
LPG is wat mij betreft iets uit de 80er jaren dat het niet in de moderne tijd heeft weten te redden (net als striping). Is ook niet erg want we hebben diesel. Rijdt lekkerder, stoot veel minder CO2 uit (en dat is het enige wat tegenwoordig telt) en hoef je veel minder vaak te tanken.
En fijnstof, ach dat is net als de hele hype rondom dat goedje al lang overgewaaid.
John Statue zegt
Ik rijd al vanaf 1981 LPG en het rijdt spreekwoordelijk SUPER! het verhaal dat je na jaren je motor verknalt is niet waar. hangt grotendeels van je rijstijl af. wanneer je veel power vraagt zoals de jeugd vaak doet door flink te gassen met optrekken of te blazen, ja dan heb je grote(re) kans op verbrandde kleppen. als je normaal rijdt met 25.000 of meer per jaar heb je geen problemen, en ik heb al diverse merken op LPG gehad.
nu rijdt ik VW Bora van2004 op LPG G3 en ik bespeur geen pk-verlies. de auto is goed “los”. dat VW nu wél inbouw LPG leverd is voor mij een ?.
mij hebben ze het praatje verkocht dat een vw NIET op LPG kon behalve dan de 1.6 die ik er in heb. (of ja,,,op aardgas!)
wel ben ik het eens dat het schandalig is dat je extra wegenbelastin moet betalen voor de “inhoud” van je tank. bij 60 liter wordt er 60 x 0.8 = 48 kg bij je auto opgeteld en dat kan net nadelig zijn bij het kentekengewicht. als je auto schoon 900 kg weegt wordt dat 948 kg. heb je mazel want dan blijf je onder de 951 grens. maar weegt je auto 910 kg dan heb je pech want dan komt dat op 958kg en kom je boven de 951 en betaal je voor een categorie hoger…….dus wég weer je winst. dus een tip…kijk wat je auto leeg weegt en kijk dan welke tankinhoud je net nog kan hebben om niet boven de volgende gewichtsgrens uit te komen. (dan maar een keertje extra tanken) ik rijdt gemiddeld 1:11 – 1:12 bij geniddeld 110. tussen 400-440 km op een (platte)tank
verder is het belachelijk dat er zoveel geld voor een liter LPG moet worden betaald terwijl LPG (grotendeels) een afvalprodukt is. zoek maar eens een voertuig dat op milieuvriendelijke wijze schoon de afvalstof verbrand. tot op heden is LPG nog steeds de meest voordehandliggend en schoonste brandstof. maar ja de regering verdient er dan weer te weinig aan SCHANDE!!!!! Dus hoezo hart voor het milieu
tot slot nog één milieu aspekt, de auto’s met G3 moeten eerst op benzine starten voor ze overschakelen op LPG. nu met mooi weer is dat na 500 meter al. maar in de winter moet ik soms wel 3 km op benzine rijden voordat hij op LPG overschakelt….HOE ZO MILEU vriendelijk? geen vuilere verbranding dan van een koude start. deze wijze kost 2 x een tank benzine over een heel jaar.
databekker zegt
Het initiatief van automerken die bifuel auto’s aanbieden zijn toppers. Ik rij zelf een Honda op LPG. Honda doet expres lpg in de ban. Ook de houding van verkopers bij de Honda dealers over lpg vindt ik rondtuit bar en boos. Zij moesten zich schamen! Dat noemt zich milieu merk??? Jongens, het draait allemaal om de poen.
Honda’s zijn prima auto’s, maar de verkopende tak in Nederland is een schandaal. Kon de Japanse directie die gasten maar direct ontslaan. Mijn hart neigt steeds meer naar het merk Volvo. Dan krijg ik ook kwaliteit voor mijn geld, en niet zo’n arrogante kop als zo’n Nederlandse Honda werknemer.
Dat Honda niet goed verkoopt in Nederland is omdat die verkopers je werkelijk nooit voordeel geven. Honda’s moet je tweedehands kopen. Alleen jammer om te weten dat de eerste eigenaar altijd dan benadeeld is geworden.
SjonnieKroket zegt
Wat een trieste auto, 1 op 13 op benzine en 1 op 10 op gas.. VOLKSWAGEN het is een 1.6 en geen 3.0 V6!!!!!!!