De Volkswagen Golf moet keihard incasseren: het was níet de bestverkochte auto in Europa onlangs.
Het is het nieuwe jaar. Dat betekent dat je straks een hele hoop interessante lijstjes voorgeschoteld krijgt qua verkopen (registraties) van nieuwe auto’s. Wereldwijd en in Nederland. Op dit moment is men druk bezig met het tellen en samenstellen van deze overzichten zodat wij er een paar smeuïge volzinnen onder kunnen plaatsen.
Als een soort appetizer hebben we de autoverkopen van November. Nee, niet die van Nederland, maar in Europa. Niet alleen omdat iedereen ons altijd mailtjes stuurt met de vraag: “Hey, redactie: wat is nu de best verkochte auto in november in Europa? En mag ik een Autoblog muts?”. Nee, ook omdat het een vrij opvallende auto is en toch ook weer niet.
Volkswagen Golf keihard onderuit
Normaal gesproken was het altijd de Volkswagen Golf, die nu keihard onderuit is gehaald. Niet door een directe concurrent, maar een duurzame Amerikaan. Jazeker, de Tesla Model Y was in november 2022 de bestverkochte auto in Europa. Er zijn 19.144 exemplaren verkocht, een stijging van meer dan 260 procent ten opzichte van dezelfde periode het jaar ervoor. Tesla als merk deed het ook heel erg goed. De toko van Elon Musk zag de verkopen stijgen met 97 procent.
Dat de Volkswagen Golf keihard onderuit gaat, blijkt wel uit het feit dat de Wolfsburger ook niet op het podium staat. Dat zijn de Dacia Sandero (P2) en Toyota Yaris (P3). Dat moet heel erg pijnlijk zijn, alhoewel het ook niet als een verrassing komt. De Golf 8 is niet door iedereen als denderend ontvangen en uiteraard heeft Volkswagen een hoop alternatieven in de showroom staan.
En in heel Europa dan?
De grootste automarkt in Europa – dat is namelijk Duitsland – is niet meer bijzonder chauvinistisch ingesteld bij het kopen van een auto, want ook hier verkopen Tesla’s als een malle. Opvallend genoeg is de bestverkochte EV in Duitsland niet de Model Y, maar de Tesla Model 3 (zij het nipt).
Overall is de Tesla Model Y trouwens niet de meest populaire auto. De voorsprong van de Peugeot 208 lijkt veel te groot te zijn. Maar nu de productie in Berlijn (waar ‘onze’ Model Y van de band loopt) lekker op gang is, kan het volgend jaar zo maar eens anders zijn.
Johanneke zegt
Wie had dat gedacht. Er is eindelijk een Golf Killer. De Golf 8.
Capelli zegt
Nog groter drama
Elise zegt
De Tesla Model Y bewijst dus keihard dat de gemiddelde Europese consument geen gevoel heeft voor schoonheid, proporties etc.
larini zegt
Dat is toch al jaren bekend aangezien de VW Golf jarenlang de nr 1 was?
Capelli zegt
Gevoel is voor iedereen anders. Gevoel kun je niet forceren. Hopelijk slaat jouw antwoord niet op jouzelf.
hotze zegt
Net een weekje in Dld geweest, nabij Bamberg, waar de slapende Teslarijder rondtoerde (gelukkig al retour toen dat gebeurde). De hele trip slechts een handjevol nieuwe Golf’s gespot. VW wordt wel gecompenseerd door veel SUV’s van het merk. Ook veel Cupra’s waarvan de snellere versies natuurlijk een stuk voordeliger zijn dan in NL. En daar überhaupt verkrijgbaar zijn. Model 3 inderdaad veel te spotten. Helaas weinig porkers, die staan ws op stal.
porker zegt
Ja lekker binnenblijven bij dit weer!
Stefje zegt
Het zijn met name de GTI, GTE, GTD en R modellen die gretig aftrek vinden. Voor 295€ per maand rij je hier al een (kale) GTI Clubsport. Geen aanbetaling, 10.000km per jaar, 4 jaar lang. Lekker paar keer per maand over de Nurburgring knallen en aan het einde teruggeven. Voor gewone motoriseringen zijn er genoeg alternatieven.
Capelli zegt
Bij welke VW dealer werk je?
jeroenm83 zegt
En het ging zo goed deze eerste januari…maar helaas. Toch moeten overgeven bij het zien van een plaatje van een Model Y. Dank, Autoblog!
Paul58 zegt
Knap van Tesla wel. Ze bouwen een auto zo lelijk dat jij (en vele andere?) ervan moet kotsen. En toch zijn er zoveel mensen die er een kopen. En het meest bizarre is nog wel de marge op een door Tesla geproduceerde auto. Toch wel chapeau, benieuwd waar ze over een paar jaar staan. Vaak wel wat kinderziektes. Kwaliteit is wel een stuk verbeterd, zeker voor Amerikaanse begrippen. Interieur van zo’n Y zit echt strak in elkaar qua materiaalgebruik. Wel erg minimalistisch verder.
Capelli zegt
Beter overgeven dan in een petje moeten schijten
sleepyj zegt
De Golf 8 is ook wel een enorme achteruitgang t.o.v. de Golf 7. VW dacht er volgens mij veel te makkelijk over om snel meer marge te pakken.
Rick-dos zegt
‘De grootste automarkt in Europa – dat is namelijk Duitsland – is niet meer bijzonder chauvinistisch ingesteld bij het kopen van een auto, want ook hier verkopen Tesla’s als een malle.’
‘Maar nu de productie in Berlijn (waar ‘onze’ Model Y van de band loopt) lekker op gang is, kan het volgend jaar zo maar eens anders zijn.’
Dus toch wel chauvinistisch.
Richmond zegt
Heb net bij AW gelezen dat Kia het best verkochte merk is in Nederland van 2022 en de Peugeot 208 de best verkochte auto. In totaal 310.000 verkocht, wat weer minder is dan voorspeld.
auto62 zegt
Net terug uit Oostenrijk. Tijdens de reis door Duitsland opvallend veel Skoda’s gezien. Denk dat de duitsers Skoda zien als de nieuwe Volkswagen.
Reinier zegt
Tesla geeft maar een keer in de twee maanden een update van de verkoopcijfers. Dus je moet het aantal door twee delen. En dan zie je dat Tesla niet eens in de top 10 staat.
Desondanks blijft autoblog elke keer weer de ene maand Tesla uitroepen als de grootste en de volgende maand hebben ze het er niet over.
Capelli zegt
Eindelijk wegwezen met die Golf. Maakt niet uit of het met verbrandingsmotoren of electrisch is. Allemaal troep en rommel. Opzouten. Drama-bakken. Wij taxeren 900 auto’s per dag en de Golf blijkt gewoon rotzooi te zijn. Onbegrijpelijk dat dit apparaat zo lang op nummer 1 heeft gestaan. Helaas zijn Nederlanders kudde dieren en lopen ze achter de troepen aan die met hun “gouden pik” de toon willen zetten met hun GTi-tjes, RR-tjes en Clubsportjes uit Duitsland die 6x in elkaar gezeten hebben. Of de lease-pik die met zij GTE denkt helemaal het mannetje te zijn met zijn blauwe disco verlichting. Totdat al die “heren” te horen krijgt van hun VW-dealer dat de kwaliteit niet meer is zoals het ooit was. Sukkels.