Voor iedereen die het als kind al riep: “zelluf doen!”
Volkswagen levert momenteel een drietal varianten van de GTI: de gewone met 220 pk, de Performance met 230 pk en de Clubsport met 265 pk (290 pk in overboost). Die laatste was er vooralsnog alleen met zestraps DSG, terwijl je de andere GTI’s wel naar keuze met de hand kunt beroeren of zelf kunt laten schakelen.
Volkswagen Nederland meldt in het persbericht trots dat er in ons land al meer dan 40 Golf GTI Clubsports (rijtest) zijn verkocht. Die had een vanafprijs van 43.969 euro, maar nu er al een heel zwikkie verkocht is maken ze hem maar eens goedkoper. Dankzij de technisch minder gecompliceerde handbak staat de GTI Clubsport voortaan namelijk vanaf 42.490 euro in de folder. Qua prestaties blijft alles bij het oude. 0-100 km/u in 6.3 seconden en een begrensde topsnelheid (zij het nipt) van 250 km/u.
honeyhanger zegt
6,3 seconden.. Sjonge jonge. En dan zwijg ik maar over de prijs..
kapitein zegt
@honeyhanger: Inderdaad.. In 6,3 seconden naar de 100, wat een armoe..
nissan350z05 zegt
@kapitein: mijne doet het in minder dan 6. En dat zijn 285 paarden uit 2005. Had wel een snellere acceleratie verwacht van de clubsport
berlinetta zegt
@nissan350z05: Voorwielaandrijving.
super zegt
@honeyhanger:
leg eens uit wat het nut is (behalve p3n15 verlenging) van een 0-100 tijd van < 6 sec in zo'n soort wagen.
p0wn3d zegt
Zo’n dikke sportuitvoeringen moeten ook gewoon met handbak geleverd worden. Ik snap dat automaat sneller is, daarom mag dat best als optie erbij, maar de echte liefhebber wilt naar mijn idee liever een handbak!
berlinetta zegt
@p0wn3d: In dit geval is de automaat dus niet sneller. Daarnaast is de handbak ook nog eens goedkoper en, naar mijn bescheiden mening, veel leuker. Win-win-win dus.
sulobb zegt
@p0wn3d: eens!
super zegt
@p0wn3d:
ja, en een grammofoon klinkt beter dan een cd
amphiby zegt
@super: Ligt eraan of je kwalitatief zo goed mogelijk geluid wil of wat van de sfeer van vroeger wil proeven. Ik zeg geen goed, ik zeg geen fout. Alleen verschil in waar je naar op zoek bent. Net als bij de handbak vs automaat dus :)
super zegt
@amphiby:
ja, mee eens, een handbak past goed bij de “sfeer van vroeger”.
st3fan zegt
@super: hahaha +1
mrcy335d zegt
WoW wat een dikke wagen zeg. NOT
berlinetta zegt
@mrcy335d: Wat rij jij als ik vragen mag? Ik ben geen VW-fan, maar ik vind dit toch een erg leuke hatch. Zou hem heel graag willen.
mrcy335d zegt
@berlinetta: e90 335d
berlinetta zegt
@mrcy335d: Dat is zeker een erg fijne auto.
thomasthomas zegt
@berlinetta: E90 is toch een Marokkanen bak zeker in zwart…
mrcy335d zegt
@thomasthomas @berlinetta: een golf is geen marokane bak
edjehaze zegt
@mrcy335d: lekker
amnesia zegt
@edjehaze: zuus
964yellowbird zegt
@mrcy335d: sedan?
Onehp zegt
@964yellowbird: e90 = sedan
sulobb zegt
@berlinetta: 2x nadenken voordat je die vraag stelt :) (en ook de naam eerst lezen). Verder geef ik jou gelijk. Het is gewoon een erg leuke auto!
berlinetta zegt
@sulobb: Dat er berlinetta in mijn naam staat, wil ook niet zeggen dat ik een lekkere Italiaanse coupe onder mijn kont heb.
sulobb zegt
@berlinetta: dat zeg ik ook niet, maar bij hem is het duidelijk dat je moet oppassen ;)
berlinetta zegt
@sulobb: Het is inderdaad wel iets waarschijnlijker dat hij een 335 rijdt, dat klopt.
dell zegt
Zet maar voor de deur, heb wel een bijpassend petje liggen
Jochempie zegt
Heerlijk zeg, dit lijkt me echt de perfecte hot hatch. Aandrijflijn van de Leon Cupra, wat minder vermogen maar toch dynamischer. Het is dan wel geen hyper-hatch maar het kan er zeker mee door!
PeugeotGTI zegt
En wat is dan nog de toegevoegde waarde van een Golf R?
1lunatic zegt
@peugeotgti: 4-motion.
PeugeotGTI zegt
@1lunatic: Met andere woorden niets dus. Zwaarder, onzuiniger en saaier weggedrag. Ok, duidelijk.
berlinetta zegt
@PeugeotGTI: Die doet het beter in de kroeg, want beter cijfertjes.
PeugeotGTI zegt
@berlinetta: Tsja tenzij je een autokenner tegenover je hebt, die je zal vragen waarom je 10 mille extra hebt uitgegeven aan een auto die marginaal sneller is.
michiel_vandelft zegt
@peugeotgti: 4WD en constant 300PK. Maar of dat dik 10k meer waard is…
Jochempie zegt
@PeugeotGTI: Vraag het aan een Nederlander: niets. Vraag het aan een Zwitser: het 4WD systeem.
PeugeotGTI zegt
@Jochempie: Goed punt. +31 is waarschijnlijk niet de markt waar de R voor bedoeld is, maar is hier gewoon ook te koop.
jochempie zegt
@PeugeotGTI: ja, daar gaat alles met een dikke motor en 4WD als warme broodjes!
melv zegt
@PeugeotGTI: Ik hoef toch geen auto meer met voorwielaandrijving met serieus vermogen hoor. Dat is niet op de weg te zetten als je ook een beetje leuk koppel hebt. Ik heb zelf 522 Nm op de voorwielen en dat is bijna niet te doen.
jbkleyn zegt
@melv: wat voor een auto heb je? Een Audi V6 TDI gok ik?
melv zegt
@jbkleyn: Nope een Ford Focus ST, de goede nog met 2,5 liter 5 cilinder Volvo motor!
jbkleyn zegt
@melv: mooi! niet meer origineel denk ik :-) Heb een Golf 7 GTD met 490nm, rijdend in de bocht lukt nog aardig dankzij XDS maar vanuit stilstand vooral bandenrook. 11.000km met een setje voorbanden :-( Zal bij jou niet veel beter zijn.
melv zegt
@jbkleyn: Nee is niet helemaal origineel meer haha :P Bocht uit moet ik wel voorzichtig zijn… Met de tijd wil ik nog een Wavetrac LSD gaan plaatsen. Dat zal nog wel het een en ander schelen dacht ik zo.
11.000km zijn de mijne ook een heel eind weg, heb vorig jaar 4 nieuwe banden gemonteerd en de voorste zaten nu nog maar op 4mm dus die heb ik naar achteren gelegd, de achterste zaten nog op 6mm :P
PeugeotGTI zegt
@melv: Dat begrijp ik maar zoveel heeft een Golf R niet. Spelen met je gas om het vermogen op de weg te krijgen vind ik persoonlijk leuker dan gewoon vloeren en de auto het werk laten doen. Kom je dan een keer geweldig uit de startblokken bij de stoplicht grand-prix, voelt dat meteen alsof je het daadwerkelijk zelf gedaan hebt. Ieder z’n ding..?
melv zegt
@PeugeotGTI: Dat klopt maar als je bijvoorbeeld zo’n Golf R nog wat gaat tunen kan het zomaar eens zijn dat die vierwiel aandrijving wel handig is.
jasbelle zegt
@PeugeotGTI: 0-100 in meer dan een seconde sneller.
PeugeotGTI zegt
@jasbelle: Lekker belangrijk.
Dutchdriftking zegt
Dik ding! Hebben hoor.
pinut187 zegt
Ik vind die 6,3 sec toch aardig tegenvallen. Verder is het wel een dik ding.
leeno zegt
@pinut187: Ik had toch verwacht dat er meer autokenners op autoblog zitten maar valt me dat tegen. Het is een FWD!!! Tijdens het rijden is een leon cupra even snel als een golf R maar van 0 naar 100 is de grens voor een serieauto met normale banden toch ongeveer 6 sec of je nu 260 of 320pk hebt. De focus RS met 305pk was ook niet sneller als 6 sec in de test.
pietertjep85d zegt
@leeno: dan…
aj26sc zegt
@pietertjep85d: neeeeee… Beter he!
pinut187 zegt
@leeno: Menneke toch! Ga jij even lekker terug de schoolbankjes in:
Ford Taurus SHO 3.5 (2013) 5.2
Focus RS 500 (2010) 5.4
Renault Megane renaultsport 275 Trophy R (2014) 5.5
Chevrolet Cobalt SS 2.0 Turbo (2008) 5.5
Honda Civic Type R 2.0i Turbo 5.6
En dit rijtje gaat nog wel even door……
Ik had toch wel verwacht dat als je zo’n comment plaatst, je op z’n minst een beetje verstand van auto’s had.
leeno zegt
@pinut187: hey jongen ik zeg ook ongeveer, 6sec of 5.5 sec want een verschil zeg!! Ik hoopte gewoon dat je snapt dat het probleem hier FWD is en niet de motor!!! Deze motor sleurt er serieus aan en daar gaat de 0-100 tijd niets aan veranderen.
leeno zegt
@pinut187: En je geeft ook nog de fabrieksopgave op, lees maar eens wat testen zou ik zeggen. Gr
drdrift zegt
Nutteloze auto…op ieder feestje moet je je verdedigen
st33fie zegt
@drdrift: tegenover mensen die zelf in een kuDt auto rijden
Welteverstaan :-)
ghost zegt
Alleen de schaalstoelen voor mij graag. Als ik die optie (a 1500€) gewoon bij de dealer kon ophalen, had ik dat sowieso gedaan.
thomasthomas zegt
Het eerste wat ik eruit zou flikkeren is die overboost wat een geneuzel. Chip erin en 300+ pk.
super zegt
@thomasthomas:
denk dat er al aardig wat chips inzitten.
deboes zegt
wauw geen dsg meer die stuk kan gaan, nu de rest nog