Hoeveel lager is de Golf GTE prijs ten opzichte van de Golf GTI?
Het is de belangrijkste dikke Golf voor Nederland, de GTE. Natuurlijk is een Golf GTI een stukje leuker om te sturen en zal de Golf GTD beter geschikt zijn voor een Europese roadtrip, maar de Golf GTE is fiscaal het meest aantrekkelijk.
Twee motoren
De Golf GTE heeft namelijk een 1.4 benzinemotor én een elektromotor. Dankzij een redelijk accupakket kun je een eind op de elektromotor afleggen, wat het verbruik drukt en dus de BPM. Vorige week had @wouter de primeur met de prijs van de Volkswagen Golf GTI. Deze gaat in Nederland 48.335 euro kosten.
Golf GTE Prijs
Dan gaan we nu door naar de Golf GTE prijs. Die is namelijk nu ook bekend. Gaat u met zijn allen even zitten, want de Golf GTE kost namelijk (tromgeroffel): 42.610 euro.
Voor dat geld heb je een Golf GTE met 245 pk en 400 Nm. Een goedkopere plug-in hybride met 204 pk volgt later. Net als de GTI en GTD is de Golf GTE lekker aangekleed met sportstoelen, lichtmetalen velgen (17 inch in dit geval), dakspoiler, sportstuurwiel en diverse badges. In plaats van rode details zoals de GTI heeft, zijn die bij de GTE blauw.
Basisuitrusting
De basisuitrusting is op zich meer dan prima. Optioneel kun je dingen als een winterpakket, lederen bekleding, achteruitrijcamera, Dynamic Chassis Control, een head-up display, panorama dak en dergelijke bestellen. Vink je ALLE opties aan, an kom je uit op 51.238 euro. Ook proberen? Check de Golf GTE-configurator.
Concurrent
In principe heeft de Volkswagen Golf op dit moment maar één concurrent en dat is de Mercedes-Benz A250e Business Solution AMG. Deze kost 43.095 euro. Qua vermogen lever je wel wat in, want de A250e heeft ‘slechts’ 218 pk.
Ondanks de aanwezigheid van een AMG-pakket is de Golf iets completer. Ook zijn de opties iets voordeliger. Bij Mercedes-Benz is de spreekwoordelijke sky de spreekwoordelijke limit als het om opties gaat.
Dutchdriftking zegt
Zonder bijtellingsvoordeel zal de leaserijder waarschijnlijk voor de 1.5 zonder hybride toevoeging gaan….
flutterby zegt
@dutchdriftking: groot gemis, want die hybride aandrijflijn rijdt wel erg prettig. Misschien wat minder sportief, maar wel snel.
Daarnaast weet ik uit mijn 2016 Passat nog 46 km te persen, dus voor de meeste voldoende voor woon-werkverkeer.
kennone zegt
@flutterby: en hoe zit het als de accu’s leeg zijn?
rs18011 zegt
@dutchdriftking: nehoor, de bijtelling is namelijk voor beide auto’s het zelfde
grasvreter zegt
Concept is echt bijzonder goed eigenlijk. Zowel van de GTE als de A250e. Prima ruimte in je hatchback, lekker rap als je wilt, en lekker zuinig / elektrisch als je wilt. De vorige GTE (en a3 a-tron) bleken bij normaal gebruik ook redelijk betrouwbaar.
mashell zegt
Zowel voor de GTI als de GTE zie ik lagere prijzen in de configurator staan. Jongens, snel ze zijn in de aanbieding!
willeme zegt
@mashell: ik weet niet op welke site je kijkt, maar op de Nederlandse VW-site begint het feest bij 42.610 euro. ;-)
mashell zegt
De aanbieding is al weer voorbij… Toen ik net voor vieren keek waren beide wagens pakweg 800 euro goedkoper. Waarschijnlijk was men vergeten de extra marge voor de 16e boot voor de familie Pon er bij op te tellen. 15 boten is immers best wel weinig.
willeme zegt
@mashell: Aanbieding voorbij voordat je überhaupt kunt bestellen? Knap ;-) Aangezien mijn eerste bron de VW-website is, weet ik zeker dat het 42.610 euro is ;-)
mashell zegt
Ik ben heus niet gek, al zeg ik het zelf. Ik klikte op configureren om te kijken of er eindelijk fatsoenlijke kleuren (dus rood) beschikbaar waren (dus niet) en zag bij beide wagens (de GTI is de enige Golf die je in het rood kunt krijgen) dat het duizendtal rechtsboven waar de totaalsom staat 1tje lager was dan in dit bericht.
flutterby zegt
De GTE badge achterop recht onder het VW logo is wel erg zielig.. Is het nu een GTE of een Golf?
gregorius zegt
Vinden ze in de USA wel mooi. Daar werkt dit soort badging. Mensen geloven dat ze daar een VW GTI kopen. Heet geen Golf or Rabbit meer.
gregorius zegt
Voortgang bij VW.
De oude GTE (2014) had dezelfde 1.4 (150 pk) maar toen een 102pk sterke electromotor. Daar hebben ze nu een 110pk van gemaakt.
De vorige hadden ze zo ingesteld dat ie max 204pk deed en bij de nieuwe doen ze wat meer marketing dus laten ze die elektro dus langer meedraaien zodat ie op zn max 245pk doet. Je krijgt wel een 2x zo grote batterij.
Klinkt allemaal erg leuk; maar is het nou echt anders van de GTE uit 2014?
Verder weet ik niet precies of het Investitionsniveau van een GTI anders is dan van de GTE; maar als je 42k voor een GTE kan dokken, dan kan 48k voor een GTi, met 245 echte pk’s toch een stuk leuker lijkt me.
joost1996 zegt
@gregorius: Waarschijnlijk wel ja, maar vergeet niet dat dit soort auto’s vooral leuk zijn in de lease. Aangezien veel bedrijven een maximum hebben wat betreft uitstoot, zal je waarschijnlijk niet voor een GTI kunnen gaan.
goedverhaal zegt
@gregorius Begrijp je punt niet. Dat geldt toch voor zo’n beetje elk merk? En ruim € 6000 verschil tussen een GTI en GTE zal voor de meeste mensen het verschil echt wel maken. Beide 245 pk, de GTE meer koppel, goedkoper om te rijden door een lager verbruik. En al dik in de opties waar je nog geen GTI voor de deur hebt staan. Looks doet elkaar vrij weinig. Dus waarom nog een GTI?
kennone zegt
@goedverhaal: omdat dat de auto is die het allemaal net wat beter kan zonder die elektrische rommel
sparks zegt
Zou ik altijd voor de Golf kiezen, ik vind het interieur van de nieuwe MB’s maar niks.
rufctr01 zegt
@sparks: ik zou liever in een MB rijden, een Golf is en blijft altijd maar een Golfje.
reset zegt
Zal ook gelijk even vermelden dat de a250e een 17kWh batterij heeft voor 72km wltp ev range. De golf 8 gte heeft dezelfde batterij als de golf 7 gte. 13kWh voor 42km wltp ev range.
Dat vermelde deze advertorial even niet.
gregorius zegt
volgens mij krijgt de goedkope; de TSI E-hybrid de 13kWh; in de oude 204pk setup, terwijl de GTE een 16.6 kWh batterij krijgt.
reset zegt
Nope. Beide 13kWh lithium ion batterij. Het is in principe een golf 7. Daar ben je eenmaal beperkt in de ruimte.
j05b zegt
Zelf 4 jaar een GTE gereden. Hele fijne auto. Dat er nu 13KWh in zit is echt een vooruitgang. Als je een paar zonnepanelen op je dak hebt liggen en je woon/werk kilometers zijn niet al te veel dan kun je heel goedkoop rijden.