Mensen die wel een sportieve VW Golf willen rijden, maar geen zin hebben om veel bijtelling te betalen zullen ongetwijfeld heel blij worden van deze Volkswagen Golf GTE Plug-In Hybrid. Het groene alternatief voor een Golf GTI of Golf GTD.
In de Golf GTE is een 1.4-liter TSI viercilinder met 150 pk gecombineerd met een 102 pk sterke elektromotor. Dat levert een gecombineerd vermogen op van 204 pk. Het koppel van deze stekkerhybride bedraagt 349 Nm.
Het gemiddelde verbruik is 1,5 liter per 100 kilometer en de gemiddelde Co2-uitstoot van deze hybride Golf is slechts 35 gram per kilometer. Dat zorgt er voor dat de Volkswagen Golf GTE Plug-In Hybrid goed is voor een bijtelling van 7%. Zakelijke rijders zullen deze auto dus heel interessant vinden.
Mocht deze aandrijflijn je bekend voorkomen dan kan dat kloppen. Bij concerngenoot Audi is exact dezelfde aandrijflijn te vinden in de A3 e-tron. Prijzen heeft Volkswagen helaas nog niet bekendgemaakt, maar die volgen na de autosalon van Genève.
phaeton zegt
Logo klep à la Ford.
eddythedriver zegt
@phaeton: Oh jee, de wielen zijn ook al rond, zouden ze dat ook van andere merken afgekeken hebben?
blata zegt
“In de Golf GTE is een 1.4-liter TSI viercilinder met 150 pk gecombineerd met een 102 pk sterke elektromotor en dat levert een gecombineerd vermogen op van 204 pk.”
150 + 102 = 204? volgens mij nog steeds 252.
Zal volkswagen bij synch. werkende motor het vermogen terug schroeven?
emacee zegt
@blata: Het maximumvermogen van beide motoren zal wel niet op hetzelfde moment vrijkomen, zodoende is het maximale vermogen wat je tegelijkertijd hebt 204pk.
blata zegt
@emacee: Het vermogen van een elektrisch motor is liniair, dus het bij het piekvermogen van de verbandingsmotor is de het vermogen een simpele optelsom van beide vermogens. (als dit uiteraard wordt toegestaand door het motormanagement)
Maar zoals het wordt vermeld lijkt het erop dat het vermogen van de motoren op elkaar wordt algesteld. (waarschijnlijk om de actieradius/ verbruik van bij motoren te optimaliseren)
Captain zegt
@blata: Lineair is niet hetzelfde als constant, een elektromotor heeft wel degelijk een maximumvermogen bij een bepaald toerental. Ik denk dat jij de vermogensgrafiek verwart met de (redelijk vlakke) koppelkromme.
E320cdi zegt
@blata: Dat denk ik wel. Ik mis dan wel een GTI knop waarbij je dat kan omzeilen, zodat je gewoon maximale prestaties uit de complete aandrijflijn haalt.
endofline zegt
@E320cdi: Nee zo werkt het echt niet. Het vermogen van een AC (electro) motor piekt op een bepaald toerental. Ga je daarboven dan gaat het vermogen naar beneden. Men kiest bewust een AC motor met een piekvermogen in de lage toerentalregionen van de benzinemotor. Als de benzine nog niet veel te bieden heeft duwt de AC motor je ten volle vooruit. Je hebt dus een gelijkmatige vermogenopbouw en veel meer power onderin. In de praktijk zou je bij gelijk gewicht ook sneller zijn dan een benzinewagen met een gelijk piekvermogen omdat je bij lage toerentallen al meer power ter beschikking hebt. Dit voordeel gaat deels verloren zoals ik al aangaf door het hoger gewicht.
widodh zegt
Dit gaat vast een lease topper worden! Veel bedrijven willen persé VW in hun wagenpark en dat kan nu dus.
Gaat wel druk worden bij laadpalen en bij installateurs van laadpalen, want uiteraard hoort deze auto gewoon aan de stekker! Niet enkel 7% bijtelling betalen en niet opladen.
Overigens verwacht ik dat werkgevers gewoon zullen eisen dat je hem oplaad.
sr71 zegt
@widodh:
>Niet enkel 7% bijtelling betalen en niet opladen.
De overheid stimuleert een groener wagenpark door belastingvoordeel. Mensen kiezen voor lage bijtellers vanwege het geld, niet het milieu wat ze ermee besparen. Bewoners van een flat tegenover me hebben openbare laadpalen, waar je na 2 uur laden een parkeertarief moet betalen als je hem langer dan 120 minuten aan de paal laat hangen. Dan kom je thuis, en moet je 2 uur later je auto nog gaan verplaatsen. Dan zou ik hem onopgeladen weg zetten.
>Overigens verwacht ik dat werkgevers gewoon zullen eisen dat je hem oplaad.
Ben benieuwd hoe je dat voor je ziet? Ze kunnen het verzoeken, verplichten kan echt niet.
lamborgfan zegt
@widodh: en dan komen de werknemers met het bonnetje van de stroomrekening en dan kunnen ze de tering krijgen van de chef..
sulobb zegt
1,5l/100km? Daar geloof ik geen zak van…
ar156sw zegt
@sulobb: wel op de vooraf bekende testcyclus, niet op de linkerbaan (z’n natuurlijke habitat).
Hoewel, bumperkleven scheelt natuurlijk weer luchtweerstand! (nee meneer agent, dat is geen “gevaarlijk rijgedrag”, dat is zéér milieubewust “slipstreamen”! U geeft mij dus een bekeuring omdat ik de wereld wil redden!)
Overigens zal dit wel een leasesucces worden ja, mits de leaseprijs niet te hoog wordt. Want je wil binnen je leasebudget natuurlijk wel een beetje een flinke auto…
gedwongenleaser zegt
Qua specs ziet het er wel interessant uit, jammer dat ik niet hetzelfde kan zeggen van het omhulsel wat er omheen zit…
bmcslx01 zegt
35 gram uitstoot. Benieuwd hoe ze dat voor elkaar gebokst hebben! Iemand een idee?
jack_abarth zegt
@bmcslx01:
Zelfde als Volvo met de D6. Driekwart van de test op elektriciteit draaien.
endofline zegt
@bmcslx01: moet je met een korrel zout nemen hoor. Dit heeft alles te maken met hoe ze een testcyclus meten. Tijdens de verbruikstest mogen wagens met batterijen deze ten volle opladen en het electro pottentieel volledig gebruiken zonder hiervoor een gram CO2 te hoeven rekenen.
Kort door de bocht maar daar komt het ongeveer op neer. Stel test is 100 km dan rijd hij 80 op electro en de rest op benzine met dit onzinnige lage verbruik. Dit heeft niets met de constructeur te maken maar alles met hoe stom de testcyclus regels zijn.
bmcslx01 zegt
@endofline: Dat meen je niet.. ben ik dan echt zo naïef? Van de getweekte verbuiksmetingen op ‘normale’ auto’s was ik op de hoogte, maar dit is wel heel erg de boel belazeren.
Waar blijft Neelie Kroes met een opmerking?
tupperware zegt
@bmcslx01:
De test cyclus grotendeels als EV rijden en je bent er. Zijn werkelijke praktijk verbruik zal wel onder de 1:10 liggen. De toekomstige eigenaren kennen maar 1 gasstand en dat is de bodem en opladen ho maar.
Maar alles om maar zoveel mogelijk belasting te ontduiken.
Of mag je dat alleen zeggen als er Toyota op staat?
bmcslx01 zegt
@tupperware: Veel mensen zouden hetzelfde doen denk ik hoor ;) Tot je afhankelijk bent van je accu, dan wordt er anders gepiept denk ik. Maar als die accu echt zoveel meer power zou betekenen dan staat die van mij netjes aan de laadpaal wanneer het kan!
Shit. Het lijkt erop dat elektrisch rijden dan toch interessant gaat worden.. Zeker na die TopGear test van de Porsche 918!
toyotafortuner zegt
Brace yourselves…
Een grotere VW Golf overload is coming.
redbeams zegt
Whahaha moet je die belachelijke jaren 80 stoelen zien…sjiek ruitjespatroon hoor :)
mashell zegt
@redbeams: helemaal niet belachelijk, juist leuk. De GTI heeft dat ook met een rood biesje en de GTD heeft het met een grijs biesje. Een beetje kleur in het interieur mag best.
redbeams zegt
@mashell:
Vind het afschuwelijk en iets voor de jaren 80 in een kadett ofzo
tstile zegt
Zo dit ding zal wel flink verkopen. Voor het woon-werk verkeer in NL kan je grotendeels elektrisch rijden.
Design is gewoon VW en ruitjes en biesjes zijn een knipoog naar het verleden, toen ze ook al niks beters konden bedenken.
Wat me tegenvalt: waarom duurt het zo lang voordat ze hun grote kracht koppelen aan elektro.
Een TDI hybride dus.
kaeser zegt
@tstile: icm met een benzine motor valt er qua verbruik meer winst te behalen. Maar gelijk heb je. Met een diesel is het van zuinig naar nog zuiniger.
proost zegt
Ik vraag me af wat hij verstookt zonder in te pluggen, puur als hybride dus. Niet elke leaser heeft de mogelijkheid tot dagelijks opladen.