Het lijkt erop dat Volkswagens strategie niet helemaal lekker uitpakt en er gewoon wordt gekozen voor de bekende weg met de Golf en Golf GTI.
Bij Volkswagen is er toch wel sprake van een flinke revolutie. Alles wat we kennen uit het verleden (Polo, Golf, Passat) staat met één been in het graf en een gloednieuw EV-platform met gloednieuwe EV-modellen moet het nieuwe Volkswagen worden. Alles wordt ID, GTI wordt GTX en nieuwe iconen zoals de ID.3, ID.4 en ID. Buzz moeten het verschil maken. Volkswagen zei immers zelf toen de ID.3 ten tonele trad dat de drie staat voor ‘het derde hoofdstuk’, waar hoofdstuk één en twee de onsterfelijke Kever en Golf zijn.
Volkswagen ID. label?
Die strategie mondde dus uit in een revolutionaire ID.3 en een iets minder revolutionaire Golf. Je zou de Golf 8 zelfs een gefacelifte 7 kunnen noemen. Toch is de realiteit omgedraaid. De Golf blijft goed verkopen, beter zelfs dan de ID.3. Het heeft even tijd nodig, natuurlijk, maar het heeft er ook mee te maken dat het kaliber auto een beetje is veranderd. Je kunt een ID.3 het beste zien als een soort elektrische Golf Sportsvan, en dan is een ID.4 ineens een stuk interessanter. Kortom: de Golf moet nog even het verschil maken. En dat gaat de Golf ook doen, misschien wel groter dan ooit.
Facelift
Om even te beginnen bij het begin: de Volkswagen Golf 8 krijgt dit jaar een facelift. Ja, de Golf 8 is al weer zo lang onder ons dat hij even een impuls nodig heeft. Veel gaat er niet veranderen overigens, verwacht vooral het reeds bekende concept maar dan ietsje strakker en qua technologie ietsje verbeterd. Daarmee moet de auto het volhouden tot en met 2026. En vanaf dan wordt het spannend.
Volkswagen ID. Golf
Volkswagen heeft al eens laten doorschijnen dat een Golf 9 eigenlijk niet de bedoeling is. De Golf 8 is er om kopers te ontwennen en vervolgens naar de ID.3 door te sturen. Nu blijkt dat de ID.3 daar niet zo goed in is, moet er een andere oplossing komen. Het hing al in de lucht maar Volkswagen-baas Thomas Schäfer noemt het nogmaals: de kans is groot dat we tegen 2026 een Volkswagen ID. Golf mogen verwelkomen.
Laten we dat vooral niet moeilijker maken dan het is, dat wordt de elektrische Golf die onder de ID.3 komt. Een traditionele hatchback, dus. De naam komt van het willen vasthouden aan ID, wat nu al goed bij VW past volgens Schäfer. Dat gecombineerd met de klassieke namen die er prima bijpassen in plaats van een nummertje, zoals Buzz. Ook Schäfer zegt dat het allemaal niet moeilijker moet worden dan het is.
GTX wordt weer GTI?
Schäfer vertelt ook dat het sportieve label GTX voor elektrische Volkswagens ook wat problemen heeft. Het was de bedoeling om ook voor GTI een soort elektrische revolutie te plaatsen, maar GTX heeft nog lang niet dezelfde impact als GTI. Schäfer zegt dat de naam GTI waarschijnlijk ook een elektrische toekomst krijgt, misschien wel ten koste van het GTX-label. Een Volkswagen Golf GTI kan dus gewoon, maar dan in de toekomst. (via AutoExpress)
HzR zegt
Een elektrische auto met injectie!
frederik zegt
Moet geen probleem zijn aangezien we ook al een elektrische auto met turbo hebben. 😉
cloverleaf zegt
Zou het andersom ook kunnen? Dat ze nog ff een diesel op de markt brengen met LongeRange achterop?
Richmond zegt
Die zijn er tweedehands genoeg.
martijnev zegt
Ik kijk al uit naar de Mercedes EQE Kompressor en de Maserati GranTurismo Folgore Biturbo !
Thijmen zegt
Gran Turismo Inductione…
krisp zegt
Geen idee waar het idee vandaan komt dat de Golf 8 goed verkoopt. VW kan er namelijk absoluut niet blij mee zijn: vanaf het moment dat de Golf 8 er is, zijn de verkopen van de Golf gehalveerd. Dat is niet te verklaren door de ID3 (die verkoopt nog veel slechter) of de SUV-hype, want de daling is vrij plotseling vanaf het moment dat de Golf 8 in de verkoop ging.
Daar is ook wel een logische verklaring voor: de Golf 8 heeft te weinig budget gehad om serieus goed te ontwikkelen, mede omdat een significant deel naar de ID3/4 ging. Dat verklaart de ‘facelift’ ten opzichte van de Golf 7, maar het gaat verder: goedkopere materialen en simpelere oplossingen (geen gasveren meer bij de motorkap bijv) voeren de boventoon. Voeg daar de dramatische infotainment aan toe waarmee je ook belangrijke zaken als verwarming mee bedient, en de gemiddelde Golf-koper haakt af. Ik durf wel te stellen dat je beter in je Golf 7 (zeker de facelift) kunt blijven rijden, in plaats van een Golf 8. Dat is gewoon de betere auto.
Volkswagen heeft dus huiswerk te doen. Daar komt bij dat de eerstvolgende ID (3 of Golf) start in ±2026 en door moet tot begin jaren ’30. In Europa is deze klasse dan grotendeels elektrisch, dus een niet-BEV-Golf uitbrengen zou zinloos zijn. En Stellantis (met de 208/Corsa) en Hyundai (met de Niro/Kona) laat zien dat een flexibel platform vooralsnog veel rendabeler is, zonder dat het ten koste gaat van de efficiency.
Richmond zegt
Ze zeggen niet dat de 8 het goed doet, maar dat deze het veel beter doet dan de 3. En dat is niet volgens plan.
krisp zegt
Zo lees ik deze zin niet: “De Golf blijft goed verkopen, beter zelfs dan de ID.3.” Maar dat zal dan aan mij liggen. 🙂
karhengst zegt
Vroeger stond de Golf synoniem voor bovengemiddeld goede afwerking / materialen en de vertrouwde en intuïtieve ergonomie.
Precies de twee dingen die dus overboord zijn gegooid met de Golf 8.
zjos zegt
en zeker ook met de ID…