De beschuldiging was voor Volkswagen genoeg reden om de Golf 8-reclame in te trekken.
Voor de marketingboys is het altijd weer een uitdaging. Of het nu gaat om een nieuw product of dienst, een pakkende reclame is niet zomaar bedacht. Niet alleen moet je boodschap goed overkomen, het moet ook blijven hangen. De nieuwe Volkswagen Golf 8-reclame blijft zeker hangen. Al is dit niet in positieve zin voor de Duitse autofabrikant.
Volkswagen lanceerde op Instagram een korte reclame van de nieuwe Golf 8. De commercial werd echter al snel offline gehaald na kritiek op datzelfde sociale media, aldus de BBC. De Duitse autofabrikant werd beschuldigd van racisme vanwege de inhoud. Overdreven of niet: Volkswagen gaat (weer eens) door het stof.
In de reclame loopt een getinte man richting de nieuwe Volkswagen Golf 8. Er komt een “witte” hand in beeld en schiet de man terug het restaurant in waar hij vandaan komt. Welke boodschap het automerk wil uitdragen met de commercial is niet bekend. Er zaten nog meer ongemakkelijkheden in de reclame verstopt. De naam van het restaurant is ‘Petit Colon’, wat je kunt vertalen naar kleine kolonist. Op het einde van de reclame komt de zin Der Neue Golf letter voor letter in beeld, waarbij je met de eerste letters het Duitse (en Nederlandse) N-woord kunt spellen. U begrijpt: dat was de druppel voor het internet.
Volkswagen zegt een intern onderzoek te zijn gestart om te kijken wie deze reclame heeft goedgekeurd. Verder zegt het automerk sorry voor een ieder die zich beledigd heeft gevoeld door de reclame. Storm in een glas water of terechte kritiek? Check de de commercial hieronder en oordeel zelf.
[bbmediaclip clipID=”3746392″ playout=”autoblog_yt” autoplay=”false”]
SpiderIV zegt
Waarom reclame voor dat ding?
“het volk” (alle kleuren) koopt dat ding toch wel blind. Want auto voor het volk, lekker anoniem, nooit problemen, nooit gesjoemel, nooit overheidsdiensten omkopen.
Rick-dos zegt
Ik zie dat ze met die velg een ode brengen aan de roots van VW. Een moderne interpretatie van de hakenkruis.
rogier_bentleyy zegt
Nee dat doet Opel al met hun “Hakenkruis” velg op de Opel Mokka X want dat is gewoon echt de vorm van een hakenkruis!
LaLancia zegt
Mensen zien wat ze willen zien. En ja, dan is dit een enorm racistische reclame. Misschien moeten we in Europa eens stoppen met die quota voor minderheden in reclames. Want je ziet, je doet het nooit goed.
jer81 zegt
Zodra mensen de term “witte” gebruiken dan weet je al uit welke hoek het komt.
Lekker negeren.
isn1981 zegt
@jer81: ? wat zeg jij nou NE-GE-Ren….tik op de vingers voor het gebruik van deze letters in deze combinatie? kun je na gaan hoe gemakkelijk je iets vind als je het zoekt. Dislect vandaar dat Ik eerst dat zag?? komt door het artikel en de letter combinatie
Henk_he zegt
Dat noemen wij een bewussie ?
thomcarspotter zegt
Buiten het feit dat het wel of niet racistisch is, is het wel een vreselijk slecht reclamefilmpje.
stalensnuitje zegt
Dat dus.
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
risl zegt
Moet ik eerst een reclame van Toyota bekijken om een reclame van VW te kunnen zien
techniekmeneer zegt
Uiteraard word de racisme kaart weer getrokken. Wat een sneuneuzen zeg. Als zo’n reclame al niet meer mag kunnen we beeld en geluid beter aanschaffen.
tfsi zegt
Wat een gelul weer, gewoon bewust weer van rasisme roepen.
Henk_he zegt
Er zijn serieus mensen die zo weinig te doen hebben dat ze alles op ’t grote boze internet zitten te analyseren en net zo lang zoeken totdat ze de racismekaart kunnen trekken. Ik wordt daar zo moe van.
Als je maar lang genoeg zoekt is alles wel een belediging voor iemand. Verkeerslichten moeten verboden worden, want het is een belediging voor kleurenblinden!!!
En je moet je als blanke, hoogopgeleide succesvolle man van middelbare leeftijd de hele dag schamen. Alleen al door je bestaan beledig je mensen met een andere huidskleur, laagopgeleide armen, jongeren, ouderen, vrouwen én transgenders… Zum kotsen.
reactief zegt
Haha… Nee jij hebt lekker veel te doen met je betoog over de ‘racismekaart’. Wat maakt jouw mening en tijdsverspilling beter?
awesome zegt
Best wel gek. Bij mij in de buurt is juist de Golf GTI / GTD / GTE immens populair bij de groep met nektasjes, te kleine petjes en een raar accent.
Ot92 zegt
Ik zie er niks racistisch aan? Verder wel een ruk reclame trouwens.
Stijnson zegt
@awesome: Je vergeet de Golf R.
lekkerlinksrijden zegt
Wat een K*T reclame, maar racisme? Zouden ze ook piepen als het een donkere hand en blank poppetje? Denk het niet hè
Henk_he zegt
Nee want dat is niet racistisch, dat is erkenning van gelijkheid. Of zoiets.
petroldrinker zegt
voor die halve zolen die de racisme kaart spelen wel ja
sanderm3 zegt
Wat zijn de mensen toch vreselijk zielig tegenwoordig. Als je hierop let ben je duidelijk met niks anders bezig, en heb je tijd teveel……oftewel ga werken ofzo met je luie donder!
baklava zegt
Wat een onzin. Ik zag niet eens dat het een donker persoon was
bierbuik zegt
@baklava: als het nou donker was dan snap ik nog dat je hem niet ziet lopen
jules713 zegt
Mensen die hier over klagen maken dus zelf fundamenteel onderscheid op basis van huidskleur en zijn derhalve zélf racistisch. Q.E.D.
kniesoor zegt
Kleingeestig gezever van lieden, die verder een betekenisloos leven leiden. Wat niet wegneemt, dat de reclame zelf ook niet in aanmerking komt voor een grote prijs. Behalve de lodener Löwe vielleicht.
mauwerd zegt
Inderdaad vergezocht, rare tijd leven we in.
rs18011 zegt
Normaal is het flinke onzin, in dit geval is de hand denk ook niet zo boeiend en de letters slaan ook nergens op. Maar als een zwarte man precies terug wordt geschoten in een hotel wat de kleine kolonist heet, dan is er iemand wel bewust mee bezig geweest. Soms is express ophef creëren part of the plan.
dracae zegt
Ook ik vindt dit meestal zwaar overdreven, maar hier is het wel een behoorlijke opstapeling van suggestieve dingen.
Ik hoop dat het gewoon domme toeval, gecombineerd met pure domheid is… het zou wel erg cynisch zijn als ze dit expres gedaan hebben. Daarnaast is het ook nog eens levensgevaarlijk… want er hoeft maar één memootje uit te lekken waar in staat dat het expres is.. en ze hangen.
Toch.. is het wel heeeeeel erg toevallig…
fransananas zegt
@dracae: ik ben het helemaal met je eens. Dit kan bijna geen toeval zijn en lijkt bijna net zo slecht als die ‘reclame’ van Mercedes en een jonge Hitler. Alleen is deze reclame wel echt van het concern
RiKe zegt
Overal ter wereld is er altijd wel weer iemand die zichzelf beledigd voelt, je kan het werkelijk NOOIT goed doen voor iedereen. De racisme kaart is ook maar iets wat alleen van toepassing is als het iemand uit komt, wil je die gebruiken als blank persoon dan wordt die direct van tafel geveegd, wat dan weer discriminatie is, wat voor een blanke ook direct van tafel af wordt geveegd
SimonMc zegt
Er bestaat niet zoiets als negatieve reclame. Door deze hetze zien miljoenen mensen een Volkswagen reclame die ze anders nooit hadden gezien. Briljante marketing. Degene die de reclame heeft goedgekeurd krijgt waarschijnlijk zelfs promotie.
monsieurleloure zegt
Infantiele reclame van een infantiel merk.
mauwerd zegt
De grootste en meest succesvolle automaker aller tijden ‘infantiel’ noemen. Dan heb je gewoon een afkeer en reageer je met emoties ipv verstand.
Ram-G-maN zegt
@RubenPriest Titel hoort te zijn: “Briljante reclame van Volkswagen bewijst dat negatieve publiciteit niet bestaat”
Reken maar dat dit een bewuste campagne is, net zoals Heineken van een tijdje geleden. Dit komt rechtstreeks uit het marketing handboek voor gevorderde multinationals die niets te verliezen hebben anno 2020.
2wheeler zegt
Ik zie hier geen racisme in, maar ik heb dan ook geen moeilijke jeugd gehad.