Met de Golf 8 GTI lanceert Volkswagen ook meteen een Clubsport. Is het een verbetering op zijn voorganger en moet je doorsparen als een 8 GTI overweegt?
Lees Interacties
Reacties
Geef een reactie
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.
Auteur: Wouter, gepost om – 38 Reacties
Met de Golf 8 GTI lanceert Volkswagen ook meteen een Clubsport. Is het een verbetering op zijn voorganger en moet je doorsparen als een 8 GTI overweegt?
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.
Ot92 zegt
Als ie weer dezelfde motor als de R heeft, zoals de Mk7 GTI CS, dan is het waard om voor de CS te gaan.
leeno zegt
@Ot92: klopt hier zit de ea888 gen 4 in dus een doorontwikkeling van de R 7.5 die gen 3 heeft. de golf 8 R doet 100-200 in 11.9 sec wat voor 320pk echt snel is. ter info een focus rs 350pk heeft hier meer als 14sec voor nodig. Het R blok (clubsport, cupra,s3) heeft sterkere internals als het GTI blok en een grotere turbo (is38 tegen is20). het is echt een zalig blok voor een 4cil.
Ot92 zegt
@leeno Gezien in een video van Automann? In zijn video deed ie 100-200km/h in 11.5 seconden als ik het me goed herinner, weliswaar op winterbanden, maar dat zou op 100-200km/h niet heel veel verschil moeten maken.
Vandaar dat ik ook zei dat je beter de CS kan nemen, als het hetzelfde geval is als bij de Mk7.
tfsi zegt
Elke gti en R hebben de ea888 motor.
jajeroenja zegt
@tfsi: behalve de golf 6R
Ot92 zegt
@tfsi De CS, TCR en 7R hebben een IS38 turbo. De ‘normale’ GTI heeft een IS20.
tfsi zegt
@tfsi: Ik bedoel vanaf facelift golf 7
Ot92 zegt
@tfsi Ik ook..
giel zegt
Mooie wagen. Wouter zegt in dit filmpje dat ie toch wel veel beter stuurt dan de golf 7 gti. Ik heb in beide niet gereden maar vraag me dat serieus af; auto’s die zo doorontwikkeld zijn, merk je dan écht dat verschil? Het is nu niet zo dat de golf 7 een 10 jaar oude auto is met veel mindere techniek.
alcantara zegt
Ja dat verschil is echt merkbaar. Als je een tijd in de 8 hebt gereden en dan weer in de 7 stapt heb je het gevoel dat het stuur vastgeroest zit, zo zwaar als dat draait.
dirkv zegt
@alcantara: Zwaar draaien, dat is toch sportief?
saxoke zegt
@dirkv: als het nog genoeg gevoel geeft wel. De Leon 5F Cupra kan ik instellen in verschillende standen. De meest zware daarvan gebruik ik eigenlijk nooit. In m’n eigen instelling staat die op “comfort” of “normaal” (of hoe die stand ook heet, in elk geval niet in de sportiefste standen)
michiel_vandelft zegt
@alcantara: En dat is geen kwestie van software op de stuurbekrachtiging?
fastforward zegt
Mooie wagen maar zou zelf voor de Golf R gaan.
saxoke zegt
@fastforward: ja, dat begrijp ik. Zou ik vanwege de 4wd ook doen, zeker na tunen kan je dan echt als een raket vanaf stilstand vertrekken. Toch begrijp ik ook de bestaansreden van de GTI (en Clubsport). Beiden zijn het aan te raden auto’s als ze dagelijks gebruikt moeten worden. Ze hebben een nagenoeg perfecte balans tussen gebruikscomfort en sportiviteit.
Aal zegt
Gaaf ding! Zijn er hier ervaringen met golf 7 gti stage 1 (ook ongeveer 300pk)? Komt dat (met performance pack) nog een beetje op de weg?
leeno zegt
@alevie: check mijn reactie hieronder, was op jouw bedoeld 😃
Ot92 zegt
@alevie Ze doen idd 300 a 320pk met stage 1. Je moet wel, zoals leeno al zei, de juiste banden hebben, anders heb je veel wheelspin. Heb je een DSG of handbak?
Aal zegt
@Ot92: Thanks! Het is een handbak. Op de zomerset zitten nu conti contact sport maar daar zit nog maar 3.5mm op, dus ga er zeker rekening mee houden als die vervangen worden ergens komend seizoen.
Ot92 zegt
@Aal Als je pech hebt, begint je koppeling te slippen na een stage 1 tuning. Komt wel eens voor heb ik vernomen. Anders even navragen op het golf gti forum.
leeno zegt
in combinatie met pilot sport 4s banden is het perfect te doen. ik rij met een cupra 5f ST (voorlopig nog standaard) en heb met de ps4s banden in het nat amper tot geen gripverlies bij volgas in 2de. De 1ste versn bij een fwd met 300pk moet je gewoon gebruiken om te vertrekken en vanaf 2de pas op het gas gaan.
Ot92 zegt
@leeno Erg zonde… Je hebt de juiste banden om met circa 370pk op de voorwielen vooruit te kunnen. :)
Jammer dat Michelin niet die banden in de maat voor 17” velgen maakt. Mijn 2.0TDI EA288 heeft net geen 460nm op de voorwielen en die heeft constant wheelspin. Soms zelfs in de derde versnelling met 50 bij nog geen 2000 rpm… Vervelend is dat hoor… haha.
leeno zegt
@Ot92: klopt de ps4s waren eerst alleen leverbaar in 19inch maar tegenwoordig ook in 18inch als ik mij niet vergis maar 17inch niet inderdaad. ik had eerst conti sportcontact 5 en de ps4s doen het beter in het nat als de conti’s in het droog wat ongelooflijk is.
saxoke zegt
@Ot92: volgens mij zal er wel een beetje een verschil zitten tussen de ophanging van een Cupra en van een diesel (al zijn het maar andere dempers die zorgen voor een ander/beter wegcontact
Ot92 zegt
@saxoke Tuurlijk zit daar verschil in. Een betere ophanging gaat alleen het feit dat je constant wheelspin hebt op nat wegdek niet oplossen. Dat is nou eenmaal het nadeel van redelijk wat vermogen op de voorwielen van een voorwiel aangedreven auto. Ik kan er best een setje Eibach veren onder zetten waardoor het gewicht dichterbij het wegdek is, maar dit gaat helaas niet ervoor zorgen dat de wheelspin minder wordt. Betere banden zal ik meer baat bij hebben.
saxoke zegt
@Ot92: goede banden blijft belangrijk.
Aal zegt
@leeno: Thanks! Rij je handbak of dsg?
leeno zegt
@alevie: DSG maar ik ben ook nog altijd liefhebber van handbak 😉
saxoke zegt
@leeno @Ot92: bij m’n Cupra in 2e volgas gaf bij mij op (heel) hoge toeren (vanaf pakweg 5500tr) op de PS4S banden op vochtig (niet echt nat, dus geen plassen op de weg) wegdek ook wielspin. Vanaf z’n 3e was ie echt heel goed bruikbaar. In z’n 2e bij flink, maar wel gedoseerd gasgeven was het wel te doen, maar toch steeds n beetje opletten. Nu met (volgens de testbank) 388pk en 487Nm is vochtig wegdek wel een probleem in 1 (ik probeer zelfs niet volgas weg te rijden) en 2. Vanaf de 3e versnelling is er bij vocht af en toe wat grip verlies, op (echt) droog wegdek heb k nog niet gereden sinds ie “behandeld” is, maar daar verwacht ik in 2 en 3 weinig problemen. Dus, ja, ik vind dat ver boven de 300pk (richting 400pk) best bruikbaar is op een voorwiel aangedreven auto.
Ot92 zegt
@saxoke Prima toch? Veel mensen laten wel het vermogen van hun Cupra een beetje inknijpen in de 1 en 2 vanwege dit probleem.
Wat heb je eraan laten doen en door wie is de tuning gedaan als ik vragen mag?
saxoke zegt
@Ot92: k ben bij VAGTechniek geweest voor een stage1 (afstellen op de rollenbank, met meting voor, tijdens en na het definitief afstellen, in totaal heeft ie een run of 4-5 gehad) en een DSG Stage2 kuurtje. Vermogen knijpen in 1 en 2 waren zij zelf geen voorstander van. T beperkt enkel wat wielspin, en, als ik hun goed begreep zou het kunnen dat de overgang van vermogens verschil van 2 naar 3 niet altijd even mooi zou verlopen. Zo begreep ik het, dus ik heb ervoor bedankt. Gewoon full power in alle versnellingen, en zelf met m’n rechtervoet het vermogen bepalen werkt ook. De st2 DSG betreft t verhogen van de druk op de koppelingen waardoor deze meer koppel aan kunnen, en het verhogen van de schakeltoerentallen met enkele honderden toeren per minuut, hierdoor schakelt ie iets later op, en iets eerder terug, veel fijner in gebruik, hij blijft nog laag in toeren, maar niet meer zo debiel laag zoals het was, bij rustig rijden schakelde hij vaak al rond 2000tr op, dat doet niemand met een benzine met handbak, dus ik met de automaat ook niet. Ondanks ik nog steeds vind dat de originele 290pk (op de bank bijna 330 zonder dat er iets aan gedaan was) meer dan genoeg is, is hij wel leuker geworden om te rijden, veel soepeler, reageert sneller en bruter op het gaspedaal zonder dat het nerveus wordt. Hij is dagelijks nog steeds perfect bruikbaar (moet ook, want m’n vrouw rijdt er meer mee als ik).
saxoke zegt
@saxoke: @Ot92: t is dus een stage1 plus. Het plus tekentje pakt de app precies niet.
Ot92 zegt
@saxoke Zo… 330pk, wat heb je er allemaal aan veranderd? Je kan gerust opnoemen wat je precies erop hebt zitten. Ik weet dat ze standaard circa 300 a 310pk doen met 98, maar 330pk is wel aan de hoge kant. Het moet dan wel een gezonde motor, misschien toevallig 102 getankt? Geen idee, vertel jij het mij maar.
Het vermogen inknijpen in de 1 en 2 doen ze wel bij JD, als je dit wilt tenminste. In een acceleratie video van Driveaholic (https://youtu.be/_SXy11h3pis) leek het er niet op dat de overgang van het vermogen, wanneer je van de 2 naar 3 gaat, vreemd of niet zo soepel ging, maar dat kan aan mij liggen, naar mijn idee was de overgang prima.
Heb je ooit 100-200km/h gemeten? Met een GPS app(araat), Dragy bijvoorbeeld. De Leon Cupra’s zijn heel erg snel op 100-200km/h. Stage 1 tijden zijn bijna vergelijkbaar met een Rs6 tijd op 100-200km/h.
saxoke zegt
@Ot92: er is, behalve een Res delete van VAGSport niets aan gedaan, gewoon 98 (van Texaco) getankt. K geloof de 330 ook niet, maar dat duidde de bank wel aan. Volgens mij zal het eerder een werkelijke 315 geweest zijn. Hoewel er ook autos op de bank gestaan hebben die minder vermogen geven dan er meestal van verwacht wordt. Uiteindelijk is er ongeveer 55a60pk bijgekomen volgens de meting. 100-200 is m’n snelste tot nu 10.9 (op nat, met int begin effe wat wielspin, t is nog ni droog geweest). Vanwege de 10.9 heb k ook n gedacht dat de bank een positievere waarde geeft omdat vele 390pk cupra’s onder de 10s de 100-200 kunnen doen. Zelf vermoed ik dat t in werkelijkheid rond de 370/375pk zal zitten. Maarja, k heb een uitdraai met 387.9pk op. :)
Ot92 zegt
@saxoke Stage 1 doen ze circa 370-380pk. Qua vermogen kan het kloppen hoor. Dat je 100-200km/h tijd afwijkt zal wel te verwijten zijn aan grip te kort. Je hoort in ieder geval onder de 9 seconden te komen (onder de beste omstandigheden), hoog in de 8 seconden zeg maar. Momenteel heb je een tijd dat net zo goed is als een stage 1 Cupra met 4WD.
Verder is het wel zo dat elke dyno je andere waardes kan geven. Bijv. op een Superflow dyno (VAGTechniek en JD) scoor je 387pk, bij JD zal ie hoogstwaarschijnlijk hetzelfde scoren, maar als je ergens heen gaat waar ze een andere banken hebben, dan kan het zomaar zo zijn dat je 375 a 380pk te zien krijgt of 390pk ofzo, dat kan. Bijv. op een bank waar ze een run doen in de 5 met een bak met 6 verzetten. Op een superflow dyno doen ze het in de 4 als ik het me goed herinner.
Uiteindelijk moet je meer letten op het vermogen dat je erbij hebt gekregen en hoe ie nu rijd, dat zegt veel meer dan die cijfertjes. Een dyno is sowieso nooit 100% correct.
Die van mij deed op de bank van JD 162pk en 365nm, dat is 12pk en 25nm meer dan wat er op papier staat.
Uiteindelijk deed ie 206pk en 457nm koppel, dat is een vermogenswinst van 44pk en 92nm. Stel dat die type dyno (onbewust) iets te positief is, dan doet ie uiteindelijk 194pk en 432nm. Zijn ook prima cijfers in mijn optiek. Hij gaat i.i.g. een stuk harder dan mijn vorige 2.0TDI, die 180pk en 400nm deed.
saxoke zegt
@Ot92: inderdaad, dat is ook de insteek die ik in mn hoofd heb zitten. Er is op de bank ongeveer 60pk bijgekomen, en die merk ik heel erg goed, daar gaat t uiteindelijk om. Het was voor de kuur een top autootje, en nu na de kuur helemaal. Beu ben ik m nog lang niet!
Ot92 zegt
@saxoke Ik heb het ondertussen bij iemand nagevraagd die er wat meer verstand van heeft. Ook hij zegt dat 330pk zonder enige aanpassingen wel aan de hoge kant is en dat dat vrijwel onmogelijk is, maar goed boeie… Uiteindelijk gaat het om het eindresultaat in toegenomen vermogen.
saxoke zegt
@Ot92: zo denk ik zelf ook :) het rijdt in elk geval schitterend. Vandaag snel even gekeken, blijkbaar zit er qua snelheid nog n klein verschil tss de rijstanden van de versnellingsbak en de motor. Bak in sport en motor in Sport (niet Cupra) leverde een winst van een dikke halve seconde op. Of het daaraan ligt, of toch het ander wegdek durf ik niet te zeggen.