De Volkswagen Golf 8 heeft een facelift gekregen, dit is de 8.5!
Nu al? Dat is het gevoel dat de Volkswagen Golf 8.5 misschien bij je oproept. Gevoelsmatig is de mk8 er nog niet zo lang. Dat heeft er vooral mee te maken dat de ooit zo geliefde Golf niet meer de verkooptopper is zoals dat vroeger wel was. De Golf 8 zie je regelmatig rijden, maar de 7.5 vult nog veel meer het straatbeeld in ons land. Mede door de komst van de ID3 en ID4 is het landschap anders geworden.
De Volkswagen Golf 8 gaat echter al sinds 2019 mee. Het is dus zeker wel terecht dat het merk uit Wolfsburg nu met een update komt voor de hatchback. Het model heeft ze geen windeieren gelegd. Sinds de introductie van de Golf zo’n 50 jaar geleden zijn er 37 miljoen exemplaren van verkocht.
Het model staat op de MQB evo matrix. Al sinds de Volkswagen Golf 7 en bijvoorbeeld ook de Audi A3 produceert VAG op deze modulaire techniek. Van de Polo tot de Atlas: alle modellen maken dankbaar gebruik van deze matrix. De Golf 8.5 staat op de nieuwste geëvolueerde variant, vandaar ook de naam MQB evo.
Interieur
De Golf 8 kreeg met zijn introductie nogal wat kritiek te verduren. Er waren klachten over onder andere een traag reagerend infotainmentscherm en te weinig knopjes en te veel aanraakgevoelige knoppen. De Duitsers hebben naar de kritiek geluisterd en sterke verbeteringen doorgevoerd met de Volkswagen Golf 8.5 facelift.
In het interieur zit een compleet nieuw 12.9 inch groot systeem met onder andere een verbeterde processor. Haperingen of trage reacties moeten nu echt verleden tijd zijn. De touch sliders zijn verbeterd en op het stuur zitten daadwerkelijke fysieke knoppen. Aan de hand van updates kan Volkswagen het systeem blijven verbeteren. Ze noemen het Modulaire Infotainment Matrix van Volkswagen (MIB4).
Je herkent de Volkswagen 8.5 aan de vernieuwed huisstijl van het merk. Natuurlijk zijn er nieuwe LEDs, met bijvoorbeeld 3D achterlichten en optioneel Q.LIGHT LED-matrix voor. Er is een doorlopende lichtunit en optioneel kun je zelfs het Volkswagen logo verlicht krijgen. Tevens is een heads-up display optioneel mogelijk.
Exterieur
Aan de zijkant van de auto -op de voordeur onder de zijspiegel- zit nu een grote losse badge geplakt in het geval van de R-Line, GTE en GTI-modellen. Ook nieuw is de voorbumper en het feit dat de R-Line, GTE en GTI-modellen voorzien zijn van een dak met zwarte lak.
Er zijn een reeks nieuwe wielen om uit te kiezen. In het geval van de Golf GTI heeft Volkswagen er nu voor gekozen om echte koolstofvezel interieuraccenten toe te passen. Dus geen plastic carbon look troep, maar het echte werk. Een gaaf detail.
Voor wie niet kan inparkeren (wat doe je in een auto?) is het goed om te weten dat de 8.5 technologie aan boord heeft voor automatisch zelf parkeren. In de praktijk is dit meer een gimmick: zelf parkeren gaat gewoon sneller.
Motoren
Qua aandrijflijn zijn er zes aandrijflijnen. Ze komen niet allemaal naar Nederland, zoals de diesels. Belangrijker voor de Nederlandse markt zijn de eHybrid mild hybride en plug-in hybride modellen. Volkswagen is de liefhebber niet vergeten met de GTI Clubsport. Het model komt verkrijgbaar als zowel hatchback als variant. In een later stadium komt er ook weer een volbloed R met 4MOTION vierwielaandrijving.
Volkswagen spreekt over 100 kilometer elektrische range in het geval van de PHEV dankzij een grotere 19,7 kWh accu. De oude PHEV had een kleinere 10,6 kWh accu. Opladen kan tot 11 kW, dat was 3,6 kW met de oude. Bovendien kunnen de zowel de eHybrid als de GTE tot 50 kW DC snelladen.
Het overzicht van motoren voor de Volkswagen Golf 8.5 check je hieronder.
Mild hybride
1.5 eTSI 115 pk – DSG
1.5 eTSI 150 pk – DSG
Plug-in hybride
eHybrid 204 pk – DSG
GTE 272 pk – DSG
TSI
1.5 TSI 115 pk – handbak
1.5 TSI 150 pk – handbak
2.0 TSI GTI 265 pk – DSG
Diesel
2.0 TDI 115 pk – handbak
2.0 TDI 150 pk – DSG
Introductie
De nieuwe Volkswagen Golf 8.5 verschijnt deze zomer op de markt. Prijzen en meer details volgen in een later stadium. Bekijk vooral de video waarin Wouter de nieuwe Golf in detail aan je voorstelt.
Johanneke zegt
Dat er zoveel te verbeteren is geeft aan hoe zwak versie 8 eigenlijk is. Deze 8.5 ziet er uit als een daadwerkelijk sterke auto in het segment. Bijna een 20kwh accu voor de PHEV, dat is geen kattepis zeg. Ik zou het als EV kunnen gebruiken in erg veel gevallen. Op en neer naar werk, naar mijn ouders, de sportclub, etc.
Maarrrr, het belangrijkste zie ik nog niet op de foto’s: Overal RRRR badges en 4 neppe uitlaten. Dat zou wel een enorm gemis zijn als de 8.5 dat niet krijgt. De Tiguan, Polo, Taigo hebben dit wel. Hoe te leven zonder 4 neppe uitlaten af fabriek???
gilettelubbers zegt
4 neppe uitlaten af fabriek? Volgens mij heeft alleen de echte Golf R vier uitlaten, en dit zijn gewoon échte pijpjes en niet nep.
saxoke zegt
De GTI ziet er dikker uit als de 8 GTI. Groot voordeel dat deze als variant te koop komt. Ik denk dat hier een behoorlijk grote markt voor is (zie het aantal Leon Cupra’s en Golf R’s die als stationcar verkocht zijn).
De wielen is die GTI wel gaan lenen bij Alfa Romeo die ze ook al uitgeleend had (in een iets joekerige vorm) aan de Octavia RS.
Al bij al een dikke GTI
Snelle zegt
Ik moet zeggen dat het profiel van de zijkant er gewoon erg mooi uitziet. Mistlampjes zijn van Renault Megane gekopieerd. En de achterzijde vind ik niet sprekend. Te anoniem, maar goed heel veel mensen houden van een auto die niet te veel opvalt en veranderd door de jaren heen, dus VW is weer van succes verzekerd
stefan00 zegt
Blijft voor mij een raadsel waarom ze hier niet een volledig elektrische van maken. Of op z’n minst dit interieur toepassen bij de id series ipv een plastic bak
Robert zegt
Ik blijf het een vreemde mode vinden: zo’n joekel van een scherm ‘los’ op/voor het dashboard geplaatst. het haalt de harmonie van zo’n interieurontwerp in een keer onderuit. En nee, vooral qua front kan het exterieur me ook nog steeds niet bekoren.
Oopelkadet zegt
Ik snap dat ook niet. Heb je net de hele dag gewerkt achter een scherm, mag je nog eens ‘uitrusten” in je werk-woon Golf met nog een scherm voor je porum. De meeste dingen stel je 1 keer in en ook voor navigatie kan het stukken kleiner of liever zelfs, op een HUD. En ook al kan je het uitzetten blijft het werkplek gevoel. Waarom kunnne ze geen mooie autos meer maken?
Ik zat zelf een Hyundai Ioniq 5 N te overwegen, als EV hele mooie specs maar van binnen is het net een kinderkamer met 2 xbox schermen. En ook bij Mercedes, waar je luxe am Fahren mag verwachten: 2 of 3 dikke schermen. Waarom? Het is toch geen vliegtuig? Het is een simpele auto!
Beorn zegt
De achterkant valt niet zo op, maar de front grille kan niet verbloemen hoe hoog deze auto is. Dit noemde we vroeger een Golf Plus en dat vond iedereen een bejaardenmobiel. Nu doen we net alsof die drie onderkinnen sportief zijn. Bah
Johanneke zegt
Wat ik nu trouwens pas zie: een 1.5 TSI met 115 pk….? Doet die turbo nog iets dan. Want een atmosferische 1.5 16 klepper kan dat ook makkelijk halen. Meteen chippen lijkt mij.
Betekend dit dat de 1.0 volledig weg is uit de Golf? En nog wel in de audi A3 en T-roc zit, welke echt meer nodig hebben.
mashell zegt
Er is meer dan vermogen. Een turbo genereert ook koppel dus een 115pk 1.5 met lage druk turbo rijdt een stuk soepeler dan een atmosferische 115pk 1.5.
Dutchdriftking zegt
@johanneke: Wat @mashell zegt, koppel. Overigens reed ik laatst weer eens met een oude 1.6 8 klepper, en we zijn eigenlijk vergeten hoe fijn die 8 kleppers zijn bij lage toeren. Directe gasrespons met meteen vermogen, onderin altijd beter dan een 16v en zelfs met moderne variabele turbo’s krijgen we dit nog niet voor elkaar. Ik denk trouwens dat zowel de 115pk 1.5 als de 115pk 2.0 diesel uitstekende kandidaten zijn voor de chiptuner… Zal er voor Duitsland nog zo’n fijne GTD komen?
alfaqv zegt
Je ziet door het formaat van het scherm het dashboard niet meer.
Ik kan maar niet wennen aan al die alsmaar groter worden schermen, ben ik daar nou de enige in, of zijn er meer met mij?
alfa147ti zegt
Ik ben ook zo bejaarde en vindt het ook nergens naar lijken met zo verschrikkelijk scherm los op het dashboard, tegenwoordig ik het moeilijk om een mooi dashboard te ontwerpen.
Dutchdriftking zegt
Al met al een geslaagde facelift. Al vind ik de tablet op het dashboard nu echt te groot. Dit gaat gewoon serieus direct zicht wegnemen, en dat lijkt mij ook niet de bedoeling. En lees ik nu goed dat de GTI Clubsport (zal wel in 2026 komen voor 50 jaar GTI) er ook als station komt? Dat is voor het eerst. Pas vanaf de Golf 7 waren de GTD en de R er ook als station, en de GTI was dat nooit.
Jasp3r zegt
Welke knoppen zijn fysiek geworden dan? Het interieur ziet er precies hetzelfde uit als voor de facelift, maar dan met een grotere tablet: https://images.autoreview.nl/original/volkswagen-golf-8-2020-12-c7ff7f.jpg
Johanneke zegt
Knoppen op het stuur. Ik heb regelmatig een ID.3 met van die touchknoppen gereden, is een drama.
banderas zegt
Ook eens in de Cupra Born gereden. Regelmatig per ongeluk de zenders verzetten tijdens het sturen..
Jasp3r zegt
Klik op de link…. de goedkopere trims van de golf 8 hadden dit gewoon al.
bobje zegt
Wat een flauwekul… 37 miljoen verkochte Golf’jes. Het zijn allemaal aparte niet uitwisselbare modellen die toevallig allemaal Golf heten.
Dat is heel anders dan de 21,5 miljoen Kevers die er verkocht zijn en echt geëvolueerd zijn op het oorspronkelijke model.
ukbob zegt
De facelift als GTE staat op m’n ‘maybe’ lijstje voor nieuwe lease daily.
Dat opplak-scherm is even wennen, de power update is een leuke verrassing.
doublechevron65 zegt
Ufs wat lelijk van binnen!
Hoflander zegt
WEER kan ik de video niet openen op full screen. Alleen op autoblog! Doe er eens wat aan!!! Iphone.