Al het degelijke van de Golf, maar dan met een sportief sausje. In het occasion aankoopadvies kijken of we een Volkswagen Golf 7 GTI een goed idee is.
Destijds waren we prettig verrast door de Golf 7 GTI. Niet alleen was er keuze tussen drie- en vijfdeurs, handbak en DSG-bak (automaat), maar er kwam ook meteen een Performance pakket. De VW Golf 7 GTI Performance (rijtest) kreeg 10 pk extra, grotere, inwendig geventileerde remmen en een elektronisch aangestuurd sperdifferentieel.
Bij ieder jubileum lanceert VW een speciale editie van de Golf GTI. Zo hadden we de Edition 25, Edition 30 en Edition na even zoveel jaren. In 2015 blies de GTI veertig kaarsjes uit, maar de naam van het feestmodel werd anders. Het werd de Golf GTI Clubsport, die meer spoilers en 265 pk had. In overboost gedurende de 10 seconden zelfs 290 pk.
Begin 2017 kreeg de Golf 7 een (subtiele) facelift, die versie gaat door het leven als Golf 7.5. De Golf GTI kreeg er pk’s bij, de reguliere GTI ging naar 230 pk, de Golf 7.5 GTI Performance naar 245 pk.
Een nog heftigere variant volgde in de vorm van de VW Golf GTI Clubsport S. Deze op het circuit georiënteerde versie was 30 kg lichter, waarbij er nog eens 15 kg geloosd kon worden door de airco weg te laten. Van de 310 pk sterke Clubsport S werden er slechts 400 gebouwd. Even had de Golf GTI Clubsport S een Nürburgring ronderecord met 7 minuten 47 seconden, maar uiteindelijk pakte de Honda Civic Type R die bokaal af.
Alsof er nog niet genoeg varianten waren, lanceerde VW als toetje nog de Golf 7 GTI TCR met 290 pk. Genoeg keuze dus, als je een tweedehands Golf GTI zoekt. Voor als je van een beetje geluid houdt, dan is de Akrapovic Slip-On einddemper een (prijzige) aanrader.
Aandachtspunten Golf 7 GTI
Als je een tweedehands Volkswagen Golf 7 GTI wilt kopen, dan hebben we een aantal tips voor je. De betrouwbaarheid is op zich orde, maar loop toch even door de lijst met Volkswagen Golf 7 GTI problemen van dit occasion aankoopadvies heen. De lijst lijkt lang, maar vergeet ook niet: de Golf is een zeer goed verkocht model en de GTI ook. Iedere kwaal is inmiddels wel een keer beschreven dus.
Aandrijflijn
- De koppeling van de hand geschakelde Golf 7 GTI’s gaan relatief snel op. Dat een de 2.0 TSI EA888 zo makkelijk te tunen is, helpt daar niet bij.
- Het EA888 blok van de Golf GTI kan kleine koelvloeistof lekkages hebben bij de waterpomp en thermostaat. Controleer de onderhoudshistorie op vervanging en kijk natuurlijk of er genoeg koelvloeistof aan boord is.
- De DSG bak heeft regelmatig onderhoud nodig, controleer of dat gebeurd is.
Carrosserie en interieur
- Bij snelle topmodellen is het extra oppassen voor oude structurele schade, in het bijzonder bij importauto’s met een verdacht laag bpm-bedrag.
- Het open dak rammelt, lekt en piept vaak. In extreme gevallen kunnen er zelfs scheuren in het glas ontstaan.
- Rond en in de deuren wil de carrosserie van de MK7 Golf GTI ook wel aardig rammelen.
- De kofferklep wil nog wel eens lekken, het water eindigt dan in de bak voor het reservewiel.
- Zorg dat de tankklep netjes opent. De actuator die dat moet doen, gaat nog wel eens stuk. Het is nogal een gedoe om de tankklep dan te openen, want er is geen handmatige mogelijkheid. Reparatie kan ook prijzig zijn.
- De (LED) koplampen kunnen een witte waas op het plastic hebben en/ of steenslag hebben.
- Controleer of de verwarming het doet. Binnen enkele minuten moet de verwarming warme lucht blazen. Er kunnen meerdere oorzaken zijn. Soms is het kleppensysteem van slag en is alleen een reset nodig. Dit kan bij Climate Control worden uitgevoerd door de AC knop en luchtstroom naar boven vijf seconden ingedrukt te houden. Daarna knipperen de lampjes. Soms zijn meerdere resets nodig.
Ook kan de kachelradiateur verstopt zijn. Als de ingaande slang wel warm is, maar de uitgaande niet, dan is dat het geval. Spoelen van het systeem kan soelaas bieden. - De stoelverwarming heeft niet het eeuwige leven. Ook tijdens een zomerse rit dus alsnog controleren. Tijdens het occasion aankoopadvies van deze Volkswagen Golf GTI hebben we het vast getest: ze deden het.
- De kuipstoelen zijn gevoeliger voor instapschade, maar dat is bij iedere kuipstoel zo.
Onderstel
- Zoals altijd is het goed om op te letten op bij- en krakende geluiden van het onderstel. Een veel voorkomende oorzaak zijn de draagarmrubbers of de topmounts voor. Soms helpt smeren, maar meestal moeten ze vervangen worden.
- De Golf GTI is een potente voorwielaandrijver. Goede banden draagt veel bij aan het rijplezier en de auto verdient het ook.
- De achterdempers en veren hebben niet het eeuwige leven, maar dat is op zich een mooi excuus om rondom betere aftermarket dempers te monteren.
- De “Diamond Cut” velgen zijn gevoeliger voor beschadiging en corrosie.
Elektronica
- Het touchscreen van de oudere navigatiesystemen kunnen bij koud weer een eigen leven gaan leiden en spontaan knoppen gaan indrukken. Vervangen van het touchscreen scherm kan nodig zijn.
- Een vastgelopen navigatiesysteem is te resetten door de aan knop 10 seconden ingedrukt te houden.
Motoren
GTI 220 pk/ 350 Nm
GTI Performance 230 pk/ 350 Nm
GTI Clubsport 265 pk/ 370 Nm
GTI Clubsport S 310 pk/ 380 Nm
Facelift
GTI 230 pk/ 350 Nm
GTI Performance 245 pk/ 370 Nm
GTI TCR 290 pk/380 Nm
Aanbod Volkswagen Golf 7 GTI op Marktplaats
Op moment van schrijven ruim 200 exemplaren van de Volkswagen Golf 7 GTI op Marktplaats.nl te vinden. Prijzen voor de VW Golf MK7 GTI variëren van €16.000 tot meer dan veertigduizend euro voor de Golf GTI TCR. Voor het totale aanbod van de Volkswagen Golf kun je natuurlijk terecht op Marktplaats Auto.
Dutchdriftking zegt
De lijst is weer pittig.
Ot92 zegt
– Als het goed is zitten er hieronder ook 3 waterpompen, 2 elektrische en 1 mechanische. Mochten de elektrische waterpompen gaan lekken, dat is een dure grap om die te vervangen. Vervangen is zo gedaan, maar de waterpomp zelf is duur.
– Olie van de DSG bak hoort om de 60dkm gedaan te zijn.
Mocht je voor een GTI gaan en je hebt er het budget voor, koop de Clubsport, die heeft namelijk de Golf R/Audi S3/Leon Cupra motor. Dit geldt overigens ook voor de TCR, maar die is weer wat duurder. Met een kleine kietelsessie zit je zo boven de 370pk. Nog een aantal kleine aanpassingen en je hebt 400pk.
Verder zou je altijd voor de DSG moeten gaan, die is veel sterker dan de handbak. Dit betreft niet die vervelende droge dsg7 dq200, die wel eens vaker storingen geeft.
Dutchdriftking zegt
@Ot92: Momenteel hebben andere zaken prio, maar als er een andere auto komt in deze categorie ga ik denk ik voor de Leon Cupra. Ook het R/S3 blok, en een stuk goedkoper dan een Clubsport. Hoe gaaf ik de Clubsport ook vind. Als ik voor een Cupra ST ga is mijn wederhelft ook nog gelukkig.
RiKe zegt
@dutchdriftking: Neem dan de ST inderdaad, die is soms ook uitgevoerd met 4WD en dan zit je onder de 5sec op de 100
Ot92 zegt
@dutchdriftking Nog even doorsparen voor mij en dan wil ik ook zo’n Leon Cupra gaan aanschaffen. Ze beginnen langzamerhand een beetje betaalbaar te worden. :-)
Downpipe eronder en dan naar JD ermee, 390 a 400pk op de voorwielen, gaat lachen worden. Mijn huidige 2.0tdi had vandaag nog eens behoorlijk moeite met het zoeken naar tractie. In de 3 bij 50 hoefde ik nauwelijks gas te geven en kwam nauwelijks vooruit. Dat gaat nog wat worden met die Cupra…
saxoke zegt
@dutchdriftking: precies de keuze die m’n vrouw me opdrong. Ik wou een GTI, zij wou wat meer ruimte. Nog geen seconde spijt van
soundgarden zegt
@Ot92: DSG zijn net vrouwen, alleen de natte blijven werken…
Ot92 zegt
@dutchdriftking Mwa valt mee. De meeste dingen die er tussen staan zijn dingen die 1 uit 100 ofzo meemaken en niet allemaal binnen 5 jaar tijd.
Stefje zegt
@dutchdriftking: eigenlijk is alleen de waterpomp een dingetje. Wel direct een dure, je bent zo 900 bij een specialist en 1200 verder bij een dealer. Weet het uit eigen ervaring…
Ot92 zegt
@Stefje Hebben ze alle waterpompen in 1 keer gedaan ofzo? De 2 elektrische vervang je zo en die zijn circa 300 eu per stuk. De mechanische vervangen kost je wel veel tijd, als je dan toch zoveel los hebt, kan je de distributieriem beter ook meepakken.
Visje66 zegt
Het is bijna altijd de mechanische die gaat lekken, en zo’n beetje alle GTI/R’s, en alle andere VAG tegenhangers, krijgen er op den duur last van. Ook het allerlaatste model wat ze eronder stoppen is bagger, kan gewoon weer gaan lekken.
Ik heb hem gehad met mijn CS. Enkel het pompje kost al 600+. VW rekende mij 1650 euro voor vervanging. Die konden ze in hun reet steken natuurlijk. ;)
Ot92 zegt
@visje66 Hopelijk hebben ze ook de distributieriem, multiriem, de spanners enz. meegepakt, want die pomp kost niet zoveel.
De mechanische waterpomp lekt wel bij meerdere modellen/merken hoor.
Bij mijn Passat hebben die slimpies van de dealer de distributieriem vervangen onder garantie (vanwege productiefout), alleen pakten ze de waterpomp niet mee…
techniekmeneer zegt
@dutchdriftking: Veel verkochte auto, dus alles wat er van bekend is plempen ze hier neer…. Ik zie niet echt serieuze dingen.
Bas zegt
@techniekmeneer: klopt. Ik rij de gti in de lease al vanaf juni 2013 toen de golf 7 gti uitkwam. 1 x probleem gehad met lambdasonde. Verder in 4 jaar tijd 160.000km gereden en nul problemen. Nu rij ik sind 2017 de gti facelift. Staat al op 120.000km. Nog nul problemen. Rij lekker door tot de 150.000km en dan weer tijd voor een nieuwe lease auto. Helaas is de golf 8 gti erg duur geworden. Gti 2013 begon bij z’n 33.500,-.
lekbak zegt
@techniekmeneer: is bij andere veel verkochte merken niet anders. Vw is niks beter (meer) dan de gemiddelde Franse auto. Het is eigenlijk allemaal onbetrouwbare troep vergeleken met auto’s 20 jaar geleden.
spacemoon24 zegt
@dutchdriftking: De meeste punten moet je sowieso bij welke auto je ook bekijkt controleren. Zijn redelijk standaard dingen en niet per se GTI specifiek.
karaya zegt
Veel vergoelijkend commentaar door naar andere merken te wijzen.
Neem de spreekwoordelijke degelijkheid maar met een korreltje zout. Kan een hoop aan stuk en het gaat ook stuk.
torsen zegt
@karaya: welk commentaar dan?
In de video worden geen andere merken genoemd en in de tekst alleen een verwijzing dat de Civic Type R de snelste tijd op de ring afgepakt heeft.
nord zegt
Als ik ergens een hekel aan heb is het de stank van lekkende koelvloeistof. Voorbode voor een kettingreactie aan problemen.
vaakbenjetebang zegt
Die klamme zoetige geur in je interieur. Het moment dat je weet: FCKU. Het dashboard zal er wel uit moeten, want de kachelradiateur lekt. En dat je dan eerst alle andere mogelijke diagnoses probeert te stellen om niet onder ogen te hoeven zien dat het toch echt die kachelradiateur is. Om uiteindelijk natuurlijk toch die onmeunige boutklus te moeten doen.
monsieurleloure zegt
Die Herculessen waren reuze interessant.
erikabarth zegt
@monsieurleloure
Ach kerel toch het standaard dagelijlse azijn bij elk vw topic??! Het zal je levenswerk maar zijn
monsieurleloure zegt
@ Erika ,
Moet je weer huilen?
Volkswagen is een fantastisch merk!
Heb ik jouw avond ook weer goed gemaakt, alstublieft xxx
setz zegt
Vergeet ook niet te controleren op verticale strepen in het navigatie display. Niet uitsluitend een Golf of Golf GTI probleem, maar toch wel een duur geintje buiten de garantie.
raoufff zegt
Zoekt u wat meer spanning in uw leven? Wilt u uw financiële plafond sneller bereiken? Koop dan een Volkswagen Golf GTI!
mashell zegt
Wij van de walnotenschillen zijn pissed off dat ons product niet genoemd wordt!
Onehp zegt
Een goed advies, bij deze weet je dus direct wat alle mogelijke problemen zijn. Een korte lijst kan net zo goed betekenen dat er je veel verassingen te wachten staan…
Wat betreft waterpomp, had een lekje ook op mn Cupra ST, moest elke 5000km ofzo wat bijvullen. Na veel ondezoek beslist een flesje K-seal bij het koelwater te gieten, veel goedkoper dan een theromostaathuis/waterpomp vervangen die misschien toch nog gaat lekken….
Lijkt te werken en de verwarming werkt nog…
Dit was meteen de grootste fout om mn wagen na 85000km. Ohja en de rubbers van de voorophanging… Nu ja wordt ook wat harder gebruikt dan menig gezinsdieseltje…
Ot92 zegt
@Onehp In laten smeren bij de dealer, dan ben je een jaar lang af van dat vervelende gekraak van de draagarmrubbers. Of je zet er powerflex rubbers onder, kan ook.
Onehp zegt
@Ot92 of upgraden naar Superpro gesmeede alu draagarmen met uniball/PU bussen ;)
Het waren de bovenste toplageringen die kraakten, nieuwe met Eurosport camber kit en de dempers waren ook wat moe dus die zijn nu coils van ZF/Sachs…. Enz…
Ot92 zegt
@Onehp Doel je op de veerpootlagers? Volgens mij kraakt die bij mijn Passat ook, maar dan enkel aan de linkerkant, en enkel als je op een bepaalde manier over een drempel rijd.
Onehp zegt
@Ot92 ja die, of de rubbers die ze op hun plaats houden, misschien een combinatie. Veel voorkomend kwaaltje op dus miljoenen van deze en soortgelijke wagens…
Ot92 zegt
@Onehp Mijn passat b6 had er ook last van, maar dan pas op ruim 3 ton… De huidige staat net boven de ton lol.
Maar goed bedankt, als het erger wordt, dan vervang ik ze wel. Voorlopig laat ik ze wel zitten.
Naar mijn idee wordt het niet erger en hoor ik het momenteel enkel als ik net die ene drempel pak, bij de rest van de drempels helemaal geen gekraak oid. Vreemd, maar waar.
autoliefhebbertje zegt
Tankactuator is een veelvoorkomend probleem. Kost 40 euro bij de dealer en heb je in een halfuurtje ingebouwd. Is geen prijzige reparatie in ieder geval!
phaeton zegt
Dan is S6, RS6 of RS6 Plus toch heel overzichtelijk. Man man man wat een namen
bluetiger99 zegt
Jup herken diverse zaken wel bij mijn eigen GTI. Al moet ik zeggen dat na 7 jaar en 80.000km het onderhoud zeker niet tegenvalt. De grootste kostenpost is brandstof en banden :)
meijer zegt
Heel dik! Wilde er graag een kopen, mocht alleen niet van m’n ouders en de verzekering