Dit is toch veel leuker dan de zoveelste crossover met 1.0 driecilinder?
Je wil altijd datgene hebben wat je niet kan krijgen. Het mooiste meisje van de klas, de Super Soaker 200, een gezonde opwarm-maaltijd of een fatsoenlijke debat over wetenschappelijk vaststaande feiten. Of een nieuw album van 2 Brothers on the 4th Floor. Wat we nu ook willen, is deze Volkswagen Jetta GLI 40th Edition.
We beginnen maar meteen met het slechte nieuws, en dat is dat deze auto niet bij de Nederlandse dealers zal komen te staan. Het is een speciale feesteditie op basis van de Volkswagen Jetta GLI.
In Noord-Europa houden we meer van hatchbacks in het C-segment, maar in veel andere contreien van deze wereld heeft men de voorkeur voor de sedan in dit segment. Zo is dat ook het geval in de Verenigde Staten van Amerika.
40 jaar
Daar hebben ze namelijk precies 40 jaar lang de Volkswagen Jetta GLI. Dat is zeg maar de sedan-versie van de Volkswagen Golf GTI. Speciaal omdat moment te vieren, is er deze Volkswagen Jetta GLI 40th Edition.
Er komen drie kleuren beschikbaar: Pure Gray (wat je op de foto’s ziet), Pure White (wit) en Rising Blue (deze blauwe kleur). De 18 inch wielen, grille, spiegelkappen en achterspoiler zijn altijd hoogglans zwart. Vervolgens zijn er rode accenten om aan te tonen dat er iets bijzonders voor je staat. Er is een rode bies in de grille, daarnaast zijn twee luchthappers aan de zijkant van de bumpers rood gemaakt, evenals de remklauwen en de badges.
Prijs Volkswagen Jetta GLI 40th Edition
Het feest gaat natuurlijk door in het interieur. Daar herinnert Volkswagen e eraan dat deze auto bijzonder is. Je krijgt namelijk rode piping én een plakaatje waarop staat ‘GLI 40’. In de bekerhouders staat ‘1984’, het moment dat de auto op de markt kwam.
In technisch opzicht is de basis de Jetta GLI Autobahn, het topmodel in de VS. Dus dat betekent een 2.0 TSI met 230 pk en 370 Nm. Schakelen doe je verfrissend genoeg met een handbak, iets waar ze in de VS nog wél gek op zijn.
Een elektrisch gestuurd sperdifferentieel is helemaal standaard. De prijs voor dit alles? Omgerekend kost deze 26.465 euro! Dat is inclusief ‘destination charge’. Ter vergelijking, een Golf GTI kost in Nederland 59.240 euro, meer dan het dubbele! Ongelooflijk, maar waar.
kniesoor zegt
‘t Is toch een beetje als een hoogbejaarde, die Banlieu kleding aan heeft. Grannypowerrrrr !
mashell zegt
Joggingpakken met heel groot de naam van de fabrikant er op, als je dat als bejaarde draagt heb je jezelf inderdaad in je leven niet ontwikkeld. Vind overigens de naamgeving “Rising blue” voor een water kleur of Autobahn voor een wagen op een markt waar ze met 10 te snel de helicopter en de shotguns al inzetten toch best wel lekker sarcastisch.
anthwan zegt
Waar komt die verdubbeling van die prijs vandaan? Onze lieve btw regeltjes?
Richmond zegt
BTW, BPM idd, plus hogere prijs voor belastingen want die is in duitsland gemaakt met hoger loon en hoogwaardigere materialen, waarschijnlijk ook betere uitrusting plus marktprijs.
PunicaOase zegt
Ja plus CO2-boete (BPM).
karhengst zegt
Ik geloof dat we een nieuw design-dieptepunt hebben bereikt: Een af-fabriek, plastic kippengaas grille.
rollingstoned zegt
Aan de andere kant past het wel bij die smakeloze ‘grondverf met zwarte velgen’ trend… ;-)
ggj1987 zegt
Past daar geen Golf GTI bumper op? Is in principe toch dezelfde auto?
weekert zegt
Die laatste alinea is even iets wat mij aan het denken zet. Is de BTW en BPM ondertussen meer dan de kale prijs van een auto? Hoe kan een Jetta GLI, die hier om en nabij de prijs van de Golf GTI zou moeten hebben, nog niet de helft kosten? Dit betekent dat Volkswagen zo een auto kan maken voor om en nabij de 20K euro.
Johanneke zegt
Je schrikt je kapot als je de prijs voor marge van auto’s ziet. Dan gaat er nog marge overheen, prima, en dan wordt het pas echt pijnlijk.
Thomas20vt zegt
Hoe bedoel je dit?
hattorihanzo zegt
Omdat deze auto in Mexico gemaakt is en omdat materiaalgebruik en afwerking een heel stuk minder zijn dan bij ons.
pa045 zegt
Dus wij betalen €20.000 voor beter plastic? Ik neem wel genoegen met dat slechte plastic. Zoveel zal ik er niet van merken.
hattorihanzo zegt
Nee er zit ook ca. €11.000. BPM op de Golf GTI in NL
jaapiyo zegt
Spoilert Alert: de Audi Q5 wordt ook in Mexico gemaakt (ook voor ons). Merk je niet heel veel van qua prijs.
hattorihanzo zegt
Meer dan de helft van de Q5s worden in de VS verkocht. En de lagere productiekosten van Mexico worden haast teniet gedaan bij verschepen naar Europa.
Otua zegt
Amerikanen gek op handbakken? Een kort Google onderzoek zegt dat slechts 3,7% van alle auto’s in de VS handgeschakeld zijn terwijl in Nederland dat rond de 70% ligt. Voor nieuwe auto’s hier is dat nog maar 40% maar dan nog..
DennisTK zegt
Ik denk dat het percentage nieuwe auto’s ondertussen in Nederland ook wel ruim onder de 40% ligt. Als je nagaat dat alle Hybride en EV’s 100% automaat hebben.
jaapiyo zegt
Er is een groep Amerikanen die van sportieve auto’s houden die nog echt wat hebben met handbakken. Dus gemiddeld genomen heb je gelijk. Maar er is een reden dat de E60 M5 alleen in ‘Murica er met handbak was.
Aon zegt
PK opgraden naar 400pk dan istie 40, 40 jahr edition 400hp.. dr zal vast wel een tuningbedrijf in amerika zijn.
hattorihanzo zegt
Volkswagen USA heeft trouwens bevestigd dat deze versie alleen leverbaar zal zijn icm automaat.
riirii zegt
Welk blok is dit eigenlijk? Dezelfde als in de Polo GTI?